امنیت غذایی پس از رمضان:

آداب‌ غذایی پسارمضان

برخی از افراد به دلیل دریافت ناکافی مواد غذایی در طول ماه مبارک دچار ضعف و بی‌حالی شده‌اند، به این افراد توصیه می‌شود دریافت کافی منابع غذایی پروتئین در طول روز داشته باشند.

تاریخ انتشار: 13:25 - سه شنبه 1402/02/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آداب‌ غذایی پسارمضان

 ماه مبارک رمضان و فرصت مناسب برای پاک‌سازی بدن و… به پایان رسید؛ اما برای حفظ نتایج به‌دست‌آمده، لازم است پس از آن برخی از آداب و نکات غذایی رعایت شود، آداب و نکاتی که به آن‌ها دکتر زینب مختاری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره می‌کند.

نخوردن غذا های سنگین

در طی روزه‌داری با خالی ماندن طولانی مدت معده، روده و سایر اندام‌های گوارشی یک استراحت نسبی به آن‌ها داده شده است و حال بهتر است فرد به ویژه در هفته اول پس از ماه رمضان از خوردن غذاهای حجیم و سنگین پرهیز کند تا از به وجود آمدن علائم سوء‌‌هاضمه پیشگیری شود.

نظم در خوردن غذا

خوردن وعده‌های غذایی در ساعت مشخص و ثابت پس از ماه مبارک باید ادامه یابد، البته با این تفاوت که الگوی خوردن از شب به روز تغییر یابد. این بدان مفهوم است که فرد حتما وعده صبحانه را داشته باشد و دریافت غذایی در هنگام شب را محدود کند.

باید بدانید زمانی که وعده غذایی صبحانه حذف شود یا با تصور کاهش وزن، شام مصرف نشود، اما در مقابل، نهار سنگین و پرحجم مصرف شود، بخشی از عضلات مانند عضلات سرشانه‌ها برای تأمین انرژی تحلیل می‌رود و در مقابل چاقی شکمی ایجاد می‌شود.

بنابراین دریافت غذایی در سه وعده اصلی و مصرف میوه و سبزیجات تازه به عنوان میان‌وعده توصیه می‌شود. ضمنا خوردن وعده‌های غذایی کوچک و منظم شانس جذب کامل مواد مغذی را به دستگاه گوارش می‌دهد و باعث می‌شود در طول روز جریانی یکنواخت از قند، مواد مغذی و انرژی به بدن برسد.

همچنین، این رویه سبب کاهش عادت ریزه‌خواری می‌شود.

رعایت حد تعادل برای لاغرها و چاق‌ها

برخی از افراد به دلیل دریافت ناکافی مواد غذایی در طول ماه مبارک دچار ضعف و بی‌حالی شده‌اند، به این افراد توصیه می‌شود دریافت کافی منابع غذایی پروتئین در طول روز داشته باشند.

همچنین، توجه ویژه‌ای به مصرف کافی مایعات، سبزی و میوه‌جات تازه داشته باشند. چنانچه علائم فرد بعد از گذشت یک هفته تا 10 روز با رعایت توصیه‌های ذکر شده برطرف نشد، بهتر است زیر نظر پزشک یا مشاوره تغذیه از مکمل‌های ویتامین و مینرال مناسب استفاده کنند.

در طرف مقابل افرادی هستند که پس از ماه مبارک رمضان دچار اضافه وزن شده‌اند. این افراد معمولا به دلیل دریافت مقادیر زیاد شیرینی‌ها از جمله زولبیا، بامیه و انواع دسرهای شیرین، کاهش تحرک، حذف وعده سحری و افراط در دریافت غذاهای حجیم، شیرین و پرچرب در زمان افطار برخلاف انتظار در طول ماه رمضان افزایش وزن پیدا می‌کنند.

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم با افزایش فعالیت بدنی به این افراد توصیه می‌شود. علاوه بر آن، بهتر است سعی کنند در مقابل تمایل به شیرینی‌جات مقاومت کنند.

حداقل یک تا دو هفته زمان برای ترک میل به شیرینی‌جات لازم است. در این مدت سعی کنند هنگام میل به مواد غذایی شیرین، جویدن آدامس یا مصرف هویج یا خیار و یا پاپ‌کورن را جایگزین کنند.

سایر نکات

در ماه رمضان برخی از عادت‌های مناسب در زندگی فرد به وجود می‌آید. بسیاری از افراد در این ماه سیگار‌کشیدن را کنار می‌گذارند، کمتر نوشابه می‌خورند یا مصرف لبنیات را افزایش می‌دهند که بهتر است این رفتارهای مثبت در روزهای پس از پایان این ماه هم ادامه داشته باشد.

یا برخی عادت به مصرف یک لیوان شیر در وعده سحری یا افطار را داشته‌اند که بهتر است پس از پایان یافتن این ماه نیز مصرف شیر را در وعده صبحانه ادامه دهند. همچنین از ماست پروبیوتیک، دوغ کفیر و دوغ خانگی کم‌نمک نیز در وعده‌های غذایی نهار و شام استفاده کنند.

افزایش دریافت منابع غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی نظیر انواع میوه و سبزیجات تازه یا آب‌پز، مواد غذایی فراسودمند نظیر سیر، زردچوبه، جو‌دوسر، کلم‌بروکلی، عسل طبیعی و چای سبز نیز توصیه می‌شود.

فعالیت بدنی هم معمولا در ماه مبارک به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. بنابراین، توصیه می‌شود به‌تدریج ورزش‌های هوازی نظیر پیاده‌روی در برنامه روزانه گنجانده شود.

برای مثال در هفته اول روزانه 30 دقیقه در خانه فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی انجام شود و پس از آن، مدت و شدت این فعالیت‌ها افزایش یابد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − ده =