هنرهای تصویری
اصفهان در سینما هنوز روایت نشده است
۱۰:۱۲ - شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی اصفهان زیبا با محمد بزرگ، منتقد اصفهانی سینما درباره الزامات سینمای بومی

اصفهان در سینما هنوز روایت نشده است

سینما، به عنوان هنر هفتم و یکی از نشانه‌های مهم انتقال فرهنگ، تصاویر زندگی و بازتاب روح زمانه، توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان مختلف پیدا کند. این هنر، فارغ از جنبه‌های سرگرمی و تجاری، همواره یک زبان نافذ برای بیان هویت‌های جمعی و فردی بوده است.

روحت شاد خوش غیرت شجاع
۱۰:۰۵ - سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴

روحت شاد خوش غیرت شجاع

محمد کاسبی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، از اهالی محله قدیمی نازی‌آباد تهران بود؛ مردی با مرام، صمیمی و مردمی که در تمام سال‌های فعالیتش تصویری صادق و متعهد از خود بر جای گذاشت.

سینمای اصفهان پدر دلسوز ندارد
۱۰:۰۱ - سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با احسان عابدنیا، کارگردان راه‌یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینمای اصفهان پدر دلسوز ندارد

هنوز جشنواره کودک آغاز نشده بود که فهرست فیلم‌های داستانی راه‌یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران در سایت منتشر شد.

نیمکتی برای اعتراف
۱۰:۲۹ - پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴
بررسی و تحلیل نمایش «آن روی سگش» در گفت‌وگو با حسن محمدی فرانی کارگردان و نویسنده اثر

نیمکتی برای اعتراف

نمایش «آن روی سگش» اقتباسی آزاد از «اتهام» فرانسوا تیساندیه، به نویسندگی و کارگردانی حسن محمدی‌فرانی، این روزها در تالار هنر اصفهان روی صحنه است؛ اجرایی که با تغییر فضا و افزودن شخصیت تازه، تجربه‌ای متفاوت از تئاتر ابزورد رقم زده است.

در انتظاری بی‌پایان برای امید
۰۰:۱۳ - پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴
گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با امیرحسین جوانی کارگردان نمایش «در انتظار گودو» درباره ابعاد مختلف اثر

در انتظاری بی‌پایان برای امید

نمایشنامه «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت، یکی از ستون‌های تئاتر ابزورد است؛ متنی که بارها در سراسر جهان بازخوانی شده و هنوز در مواجهه با زندگی امروز، تازه و زنده به نظر می‌رسد.

زیبا صدایم نکن!
۱۱:۲۶ - سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴

زیبا صدایم نکن!

انتخاب نماینده هر کشور برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌الملل اسکار فقط یک تصمیم سینمایی، نیست. آکادمی علوم و هنرهای سینما در آیین‌نامه خود به صراحت توضیح می‌دهد که هر کشور صرفا حق معرفی یک فیلم را دارد.

ایران، علت انتخاب «علت مرگ؛ نامعلوم»
۱۱:۱۸ - سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴

ایران، علت انتخاب «علت مرگ؛ نامعلوم»

با اینکه در ماه‌های پیش‌رو، دو جشنواره مهم سینمایی، یعنی «جشنواره فیلم کودک و‌نوجوان» و «جشنواره فیلم کوتاه تهران» قرار است برگزار شود، اما مهم‌ترین خبر حوزه سینما در هفته‌های اخیر، انتخاب نماینده ایران برای حضور در جشن اسکار بود.

تئاتری‌های اصفهان متحد نیستند
۱۱:۱۳ - سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴
نقد نمایش «بازگشت شرلوک هولمز» و گفت‌وگو با بهزاد سیفی، کارگردان اثر درباره این نمایش و وضعیت تئاتر اصفهان

تئاتری‌های اصفهان متحد نیستند

نمایش کارآگاهی‌جنایی «بازگشت شرلوک هولمز (نشانه انتقام)» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهزاد سیفی در حوزه هنری اصفهان به اجرا درآمد. سیفی تاکنون در ژانرهای جنایی و ماجراجویی آثار مختلفی اجرا کرده است.

اصفهانی‌ها در حذر سفر به موزه‌ها
۰۹:۵۹ - چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گوی اصفهان زیبا با سعید آقایی، خالق آثار «نامه سفر»

اصفهانی‌ها در حذر سفر به موزه‌ها

نمایشگاه «نامه سفر» تلاشی است برای پیوند زدن تجربه سفر، روایت عاشقانه و مواجهه با میراث فرهنگی جهان. در این چیدمان‌ها، هر زوج، سفری خیالی به موزه‌های بزرگ دنیا را بازگو می‌کنند؛ سفری که در قالب نامه‌ای عاشقانه روایت می‌شود.

«آیت‌الله»، تلاشی برای درک عمیق حکیم‌اصفهانی
۱۰:۵۷ - سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴

«آیت‌الله»، تلاشی برای درک عمیق حکیم‌اصفهانی

می‌دانیم که ساختن یک فیلم مستند از فیلم داستانی، چندین‌ برابر کم‌هزینه‌تر است و از آنجا که در پروژه‌های سفارشی، ارزش‌هنری در اولویت‌دوم قرار می‌گیرد خیلی هم عجیب نیست شاهد مستندهایی باشیم که ارزشی برای وقت و شعورمان قائل نیستند. ولی خب در این بین، ماجرای «آیت‌الله» کمی فرق می‌کند.

عقب‌نشینی از سینمای نوآورانه در میانه روایت تاریخی
۱۰:۳۹ - سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴

عقب‌نشینی از سینمای نوآورانه در میانه روایت تاریخی

سریال «عملیات مهندسی» به کارگردانی سروش محمدزاده، نمایشی تاریخی و امنیتی است که یکی از حساس‌ترین و پرتنش‌ترین دوران دهه ۶۰ در ایران را به تصویر می‌کشد.

«کاتاتونیا»؛ انسان در قفس ترس و اضطراب
۱۰:۱۸ - سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴
نقد و بررسی نمایش کاتاتونیا؛ اقتباسی از تراژدی مکبث شکسپیر

«کاتاتونیا»؛ انسان در قفس ترس و اضطراب

نمایش «کاتاتونیا» به کارگردانی خسرو صفوی، اقتباسی خلاقانه و جسورانه از تراژدی «مکبث» شکسپیر است که با تمرکز بر تجربه روانی و حسی مخاطب، جهانی کلاسیک را به زبان نو و فرمیک بازآفرینی می‌کند.