
ایگنازیو کاسیس در نیم روز اول سفرش به ایران، به دیدار میراث جهانی رفت. او، همسرش و هیات همراه از مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطفالله، گالری موزه سردر قیصریه و کاخ عالیقاپو دیدن کردند













به تازگی با انتشار اخبار تأیید شده و تأیید نشدهای مبنی بر برخی اتهامات اخلاقی علیه بعضی از هنرمندان شناخته شده، اعتبار آنها در برابر قضاوت مخاطبان قرار گرفته است. صرف نظر از اینکه این قبیل اتهامات به درستی عنوان شده باشند یا نه، در این یادداشت میخواهیم به این بپردازیم که آیا در آثار هنری مشترک، وقتی یک هنرمند خوشنام در کنار هنرمند دیگری که متهم به مسائل دونشأن هنر قرار گرفته باشد، نفر اول یا وراث وی میتوانند با حذف بخشی که توسط هنرمند دوم ایجاد شده است، پاکی نام پدید آورنده را حفظ کرده و وی را از اتهامات مطرح شده دور نگه دارند؟













کارگروه عکاسی تئاتر کانون عکس اصفهان در ادامه فعالیت خود برای پیشبرد مباحث آموزشی و برگزاری نمایشگاه با موضوع عکاسی تئاتر اقدام به برگزاری نمایشگاه عکس مجازی کرده است، نمایشگاهی شامل مجموعهعکسهای تئاتر عکاسان تئاتر سراسر کشور که به صورت روزانه و از یکم شهریور ماه در پیج اینستاگرام کارگروه عکاسی تئاتر کانون عکس اصفهان به نمایش در آمده است. بیتوجهی به مقوله عکاسی تئاتر در جامعه هنری، ما را برآن داشت که به بهانه این نمایشگاه با بابک حقی، عکاس و مدرس عکاسی و از داوران این نمایشگاه و همچنین مهسا اتحادی، از اعضای کانون عکس اصفهان که مسئولیت برگزاری نمایشگاه امسال را برعهده دارد، گفتوگو کنیم.













شاید چیزی اتفاق افتاده که هنوز نمیدانیم. درست زمانی که گوشیهای هوشمند دستبهدست میچرخید حرفهایی جستهگریخته شنیده میشد از اینکه تبعات آن چیست و بعد کمکم تبدیل شد به یک امر مسلم روزانه که نبودنش خلائی ایجاد میکرد. دنیای مجازی جزئی از اصول مسلم زندگیمان شده بود و دیگر هم لازم نبود پشت سیستم کامپیوترمان بنشینیم یا ساعتها وقتمان را در کافینت بگذرانیم. همهچیز دنبالمان بود. شبکههای مجازی یکییکی رشد کردند و حالا که دارم این مطالب را مینویسم فهمیدهام که یکی از رکنهای اصلی روابط اجتماعی و عاطفی هم میزان فعالیت در دنیای مجازی است.













ترسیم چشمانداز هنر تئاتر در زمانی که ویروس کوچکی آینده زندگی انسانها را به مخاطره انداخته، بسیار دشوار مینماید. در این ایام، پرهیز از اجتماعات شرط اصلی بقاست و ازآنجاکه هنر تئاتر در میان هنرها بیشک اجتماعیترین هنر محسوب میشود، حفظ آن در سبد کالای فرهنگی شهروندان بزرگترین چالش پیش روی متصدیان این رشته است.













آقای مسعود مهرابی عزیز، از من خواسته شده تا اینجا در اصفهان برای یک روزنامه خوشنام درباره شما بنویسم. حالا از خود میپرسم چرا نوشتن درباره شما باید یک دلیل تلخ و غمانگیز داشته باشد؟! صبح دوشنبه دهم شهریور 1399 در یک گروه دوستانه تلگرامی خواندم که: «مسعود مهرابی فوت کرد». میبینید آقای مهرابی، چه بیرحمانه و بیمحابا خبر بر سر ما آوار شد. باور کنیم؟! میگویند در خواب شبانه به ناگهان قلبتان از حرکت بازایستاده! به همین سادگی آقای مهرابی؟! خیلی از ما دوستدارانتان که بیش از سه دهه خواننده ماهنامه سینمایی فیلم یا همان مجله فیلم بودیم تازه بعد از رفتنتان اطلاع یافتیم که این اواخر قادر به استفاده از دستهایتان نبودید.













تلاش برای تمرکز بر هنر نور یا «لایت آرت». این بهترین گزاره درباره نمایشگاه گروهی«خط روشن» است که به همت موزه هنرهای معاصر اصفهان و با همکاری گالری طراحی هنر در حال برگزاری است. حضور 23هـنرمـند شـناخـتهشـده عرصههای مختلف هنرهای تجسمی با 33 اثر، خبر از کیفیت این نمایشگاه دارد. آثار این نمایشگاه از طریق خراش (حکاکی) روی متریال پلکسی و در ارتباط با عنصر نور شکل گرفته و ترکیبی تازه و کارنشده در هنر معاصر ایران را خلق کرده اســت. پریدخت مشکزاد، طراح و مـجسـمهساز، امیر کـبیرنژاد مجسمهساز و هنرمند مطرح حوزه چیدمان و شکوفه فلاح، از مطرحترین هنرمندان عرصه چاپ، سه هنرمندی بودند که با آنها درباره مــختصات و حـل و هــوای نـمایشگاه «خط روشن» گفتوگو کردیم؛ همچنین نمایشگاه خط روشن تا تاریخ 28 شهریور به نمایش خود ادامه میدهد.













خانه محتشمی (عمارت هنرمندان فعلی) که این روزها با حکم دادگاه از اختیار حوزه هنری به درآمده و به بنیاد شهید سپردهشده، در سالهای منتهی به دهه 20 ساخته شده است. این خانه در اواخر دهه 30 از فردی به نام رحیمزاده، از تاجران اصفهانی، به رضا محتشمی، از کارآفرینان اصفهانی، فروخته میشود. محتشمی این خانه را که در بیرون از محدوده شهریِ اصفهان آن زمان قرار داشته، به دست یکی از معماران نامدار اصفهانی به نام مهندس عبدالحسین ملکالتجار برای بازسازی میسپارد. بازسازی این بنا نزدیک به چند سال طول میکشد و به گفته محسن رشتیزاده (تولد 1329)، نقاش، مجسمهساز و دوست خانوادگی این خانواده، «نقطه عطفی در تاریخ گذار معماری و مدرنیته در تاریخ و فرهنگ اصفهان معاصر است.»













باز محرم شد و شور و نوای حسینی بهپا خاست. محرم که میشود در رگهای مرده ما خون میدود. گویی باز قیامت دیگری برپاشده و بدون دمیدن در صور، مردم ازخودبیخود شدهاند. فرقی هم نمیکند کودک یا پیر باشی، مسلمان باشی یا مسیحی، زن باشی یا مرد، سفیدپوست باشی یا سیاهپوست، شهری باشی یا روستایی یا… . این عشق همه را درگیر خود کرده است. در چشمهای خشکشده ما چشمه اشک به جوشش میآید و باران حیاتبخش عشق حسینی بر قلبهای قفلشدهمان باریدن میگیرد و ما زنده میشویم تا بتوانیم تا سال آینده در سایه امامحسین(ع) زندگی کنیم. این چه سودایی است که عقلها را متحیر کرده است و پس از چند قرن وقتی نامش را بر زبان میرانی گویی تمام غمهای دنیا بر قلبت نازل میشود و ناخودآگاه اشک از چشمانت سرازیر میشود.













یکی از آیینهای سنتی عزاداری در مناطق جنوبی کشور بهخصوص در شهر بوشهر آیین سنج و دمام است که هرسال با شروع مراسم عزاداری ماه محرم اجرا میشود و طرفداران بسیاری در جنوب کشور دارد. این سبک از عزاداری جنبه موسیقایی و نمایشی پررنگی دارد و از آیینهای مهم و کهنی است که در کنار مراسم مشهور سینهزنی به ثبت ملی رسیده است. در این آیین کهن، عزاداران با استفاده از دمام، سنج و بوق سوگواری میکنند. به اعتقاد مردم بوشهر و در افواه عامه، سنج و دمام از کشور هند یا زنگبار به بوشهر وارد شده است. این آیین پرشور در ایام ماه محرم و برای اعلام شروع عزاداری در جنوب ایران برگزار میشود و بیشتر در بوشهر رواج دارد، هرچند در شهرهای دیگر ایران مانند آبادان، اهواز و کازرون و شیراز بهواسطه حضور بوشهریها رونق گرفته است. سازهای این آیین را سنج و دمام و بوق تشکیل میدهند و هریک از این سازها ویژگیهای موسیقایی و تاریخی مهمی دارند.













در پی حادثه عاشورا و به شهادت رسیدن سرور شهیدان امام حسین(ع) و یاران ایشان در دشت نینوا، حضرت زینب، امام سجاد(ع)، امالبنین و رباب اولین کسانی بودند که به سوگواری برای امام حسین(ع) و شهدای کربلا پرداختند. حضرت زینب(س) با قرائت خطبهای قراء در مجلس یزیدبنمعاویه، تأثیر شگرفی در حال حاضران مجلس گذاشت. درواقع حضرت زینب را باید اولین بنیانگذار مناسک عزاداری عاشورا به شمار آورد. مناسکی که توسط حکام آلبویه رسمیت یافت. دیلمیان یا حکام آلبویه توانستند در زمان خلافت المستکفی از ضعف خلیفه عباسی بهرهمند شوند و برای اولین بار اقداماتی در جهت نکوداشت امامان شیعه به اجرا درآورند. معزالدوله دیلمی نهتنها دشنام دادن به آل علی (ع) را متوقف کرد، بلکه دستور داد در روز عاشورای حسینی سال 352 ه.ق تمامی بازارها تعطیل و مراسم عزاداری و تعزیه برای سالار شهیدان برگزار شود.













مجتمع فرهنگی باران متعلق به همه دانش آموزان اصفهانی از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز کرد. این مجتمع فعالیتهای مختلف فرهنگی متنوعی را در طول سال با همراهی دانش آموزان اجرا میکند که مهمترین آنها برگزاری مراسم دهه اول ماه محرم است. امسال همچون سالهای گذشته این مراسم در مسجد جامع […]