فرهنگ
NONE
۱۰:۵۹ - چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹

زردآلوی طلایی بر درخت فیروزه!

پنل تولید مشترک فیلم ایران و ارمنستان در سومین روز سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با حضور سونا کاراپوقُسیان مسئول بازار تولید مشترک جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان،  اینِسا مَکرِتاشیان کارگردان و تهیه کننده سینمای ارمنستان، علیرضا شجاع‌نوری تهیه کننده، آناهید آباد کارگردان و رائد فریدزاده مدیر بخش بین‌الملل جشنواره سی و سوم در ۲۹ مهر جاری به صورت آنلاین برگزار شد.

NONE
۰۶:۴۹ - چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹

فیلم‌سازهای اصفهانی جشنواره

پنج فیلم‌ساز اهل اصفهان با پنج فیلم کوتاه و بلند در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارند. فیلم‌های کوتاه و بلندی که در دو بخش فیلم‌های کوتاه مسابقه ایران و مسابقه فیلم‌های بلند ویدئویی به نمایش درمی‌آیند. تنوع موضوعات از پرداختن به روایتی از جنگ تحمیلی تا دغدغه‌های محیط‌زیستی و داستان‌هایی با مایه‌های اجتماعی نکته حائز اهمیت فیلم‌های تولیدشده در اصفهان است.  «جبران می‌کنم»  به کارگردانی جمال احمدی، «آب سرد» به کارگردانی هادی کیانی فلاورجانی، «صفر در سفر»  به کارگردانی احمدرضا نصری،  «سلیم» به کارگردانی وحید پاکزاد و «خداحافظ سینما»  به کارگردانی یاسر احمدی،  پنج فیلم اصفهانی هستند که با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

NONE
۲۳:۱۳ - سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹
NONE
۱۶:۴۱ - سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹

این خود قاتل است که روایت می‌کند

آگاتا کریستی رمان قتل راجر آکروید را در سال 1926 نوشت، یعنی در اوج عصر طلایی رمان‌های پلیسی. با وجود انتقادات فراوان به این کتاب از جانب نویسندگان و نظریه‌پردازان ادبیات جنایی، کتاب توانست به فروش بالایی دست پیدا کند و به مرور تبدیل به یکی از کتاب‌های مهم کلاسیک ژانر پلیسی شود. کارآگاه اصلی قتل راجر آکروید، به مانند کتاب‌های قبلی کریستی، هرکول پوآرو است که  برخلاف پرونده‌های قبلی این بار باید معمای پیچیده‌تری را حل کند. تردید و بدبینی همیشگی او از همان لحظات ابتدایی داستان جلب توجه می‌کند و سردرگمی او در بعضی دقایق به حدی است که بعضاً توسط راوی داستان یعنی دکتر شپارد دست انداخته می‌شود.

NONE
۰۸:۴۴ - سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹

اصفهان در قاب واقع‌گرایی

بازی کودکانه اش هم نقاشی بود. با اینکه هفت سال بیشتر نداشت، اعضای خانواده،‌ هم‌بازی‌ها،‌ مناظر و هرآنچه را که در اطرافش می‌دید، به دفترچه‌اش می‌آورد و زندگی دیگری برایشان می‌ساخت؛ تااینکه بازی ناتمام رنگ و نقش در دفترچه تکالیفش نخستین‌بار توجه سیریک، خواهر بزرگ‌ترش را به خود جلب کرد. پس دفتر برادر را به مدرسه برد و به معلم نقاشی‌اش  نشان داد. معلم هم سر ذوق آمد و گفت نمی‌توان از این نقاشی ها برای کودکی به این سن ایرادی گرفت.این علاقه کم‌کم دریچه‌های حرفه ای دنیای نقاشی را پیش روی سمبات گشود و شاگردی استادان به نامی ‌چون وارطانیان و ولیجانیان و خاچاطوریان از یک طرف و رفتن به انگلیس در جست‌وجـــــوی مسیرهای دیگر نقاشی از طرف دیگر، او را به نقاشی صاحب سبک و ماندگار در آبرنگ تبدیل کرد.

NONE
۰۸:۳۸ - سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹

نقاشِ نور و زندگی

یک اصفهانِ دیگر بود. سی‌وسه‌پل،‌ خواجو،‌ آدم‌های چهارباغ  و میدان کهنه و…، جمعشان جمع بود و درودیوار نگارستان با حضورشان زنده.شاید همین اصفهان رنگینِ قاب‌شده توی مغازه بود که با ترکیب عطر قهوه  و روی خوش صاحبش عصرها بعد از تمرین ارحام را به آنجا می‌کشاند. دیگران هم می‌آمدند، اما گالری سمبات خیلی‌وقت‌ها پاتوق ارحام‌صدر و عبدالحسین سپنتا بود. آنجا از پشت ویترین گالری سمبات سرکوچه فتحیه می‌توانستند به یک‌یک آدم‌های توی چهارباغ خیره شوند و داستان‌هایشان را برای هم تعریف کنند … می‌توانستند تا نیمه‌شب از شهری بگویند که همگی عاشقش بودند.آقای سمبات هم بین همین گپ‌وگفت‌ها طرح‌های تازه بزند. آدم‌ها را بیاورد به تابلو و داستانشان را از نو نقاشی کند. عروسی‌رفتن و خریدکردن و کارکردنشان را.

NONE
۱۸:۱۰ - دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹

استانداردهای سینمایی یک تله فیلم تلویزیونی

تله فیلم «حکم مادری» اوایل زمستان سال گذشته در استان گلستان جلوی دوربین رفت و قرار بود که ایام نوروز از شبکه استانی پخش شود اما کرونا و البته درگذشت ناگهانی کارگردان جوان این فیلم (سیامک صرافت) سبب شد تا مراحل فنی آن با تاخیر انجام شده و درنتیجه، نخستین رونمایی فیلم در جشنواره فیلم کودک باشد. در نگاه نخست، «حکم مادری» استانداردهای لازم برای یک تله فیلم مهیج را رعایت کرده و شاید به همین دلیل بوده که در سونامی حضور آثار دهان‌پرکن جشنواره امسال توانست خود را در میان فیلم‌های بلند فستیوال امسال جا بزند.
NONE
۰۶:۳۸ - دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹

طلوع عصر جدید جشنواره‌ها از پنجره‌ها!

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در میان شور و نور و عروسک‌ها و پروانه‌های شاد فیروزه‌ای و صدای دست‌های همسایه‌ها به صورت رسمی در شب 27 مهرماه جلالی و پاییز طلایی آغاز شد. افتتاحیه‌ای جنجالی و بکر و تازه و دلچسب در میان ردیف ردیف آپارتمان‌های سر به فلک کشیده‌ای که کودکان و خانواده‌هایشان با بادبادک‌ها و پرچم‌ها و جیغ و هورا منطقه 13 را ترکاندند و گذاشتند روی سرشان!

NONE
۰۶:۳۲ - دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹

جشنواره مجازی در اصفهان واقعی!

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در شهر سی و‌سه‌پل به تجربه‌ای ناب در میان سی‌و دو جشنواره گذشته بدل شده است. این جشنواره کودکانه هم اکنون نخستین رویداد سینمایی کشور و منطقه به حساب می‌آید که به صورت کاملا آنلاین برگزار می‌شود و تجربه متفاوتی را برای ورود آثار سینمای ایران به رسانه‌های جدید رقم زده و مفهوم جشنواره، مخاطب، داوری مردمی و… را در این دوره دچار دگرگونی اساسی کرده است.

NONE
۲۱:۵۸ - یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹

افتتاحیه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در میان شور و نور و عروسک‌ها و پروانه‌های شاد فیروزه‌ای و صدای دست‌های همسایه‌ها به صورت رسمی در شب 27 مهرماه جلالی و پاییز طلایی آغاز شد. 

NONE
۰۸:۱۷ - یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹

سی‌وسه‌ساله شدن در شهر سی‌وسه‌پل

قطار جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به ایستگاه سی و سوم رسید تا جشن تولد سی‌وسه‌سالگی‌اش را دم سی‌وسه‌پل با یک عالمه فیلم خوب و تماشایی برگزار کند و یک‌بار دیگر پرچم بچه‌ها را در شهر دوستدار کودک بالا ببرد! ازاین‌قرار، آیین افتتاح سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان امروز بر بام یکی از فرهنگ‌سراهای شهرداری اصفهان با شادی و شیطنت برگزار می‌شود! سرود ملی کشورمان پس از تلاوت آیاتی چند از کتاب نور طنین‌انداز می‌شود و بعدازآن ناغافل به بهانه سی و ساله شدن این جوان رعنا، شمارش معکوس اعداد به‌صورت نوری به نمایش درخواهد آمد و مجری، به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

NONE
۰۸:۱۶ - یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹

از جوان‌های فکلی طهران تا مدیر پیشرو مدرسه سعدی اصفهان

روزنامه اخگر در آبانماه 1308 شمسی در شش مقاله به هم‌پیوسته، به موضوع معلمان و معارف می‌پردازد. درحالی‌که (ناظم و مدیری که «واضح» را «واظح» و «تهدید» را «تحدید» می‌نویسند)، بدون اینکه نامی از ایشان برده شود به دو شخصیت اثرگذار در این سلسله مقالات تبدیل شده‌اند که اگر در هر شش مقاله حضور نداشته باشند، در چهارتا حضور پررنگ دارند و نویسنده از این دو شخصیت به‌عنوان دریچه‌ای برای ورود به نقد تخصص و آموزش معلمان، همچنین اوضاع معیشت آنان استفاده می‌کند.