میلیاردها دلار ایرانی در کریپتو

10، 12 یا 15 مـیـلـیــون ایـرانـــی در کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند و از این تعداد 62 یا 77 درصد در سال جاری به این حوزه وارد شده‌اند. آمارهای دقیقی از میزان مشارکت ایرانی‌ها در بازار رمزارزها وجود ندارد و منابع مختلف از مرکز پژوهش‌های مجلس گرفته تا اتاق بازرگانی، هرکدام اعداد و ارقام مختلفی از مشارکت مردم در کریپتو می‌گویند؛ ولی در تمام این آمارها مشارکت بالاتر از 10میلیون نفر تخمین زده می‌شود. از این تعداد درصد زیادی برای حفظ ارزش پول رمزارز می‌خرند و افرادی هم کریپتوکارنسی را شغل ثابت خود می‌دانند. این افراد احتمالا سرمایه‌ای چند هزار میلیارد تومانی وارد کریپتو کرده‌اند.

تاریخ انتشار: 09:46 - پنجشنبه 1400/09/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

سرمایه‌گذاری هزاران میلیاردی ایرانیان در کریپتوکارنسی در کنار کمبود نقدینگی در بورس تهران رقم می‌خورد. امروز مجموع رقم مورد نیاز برای جمع‌آوری صف فروش‌های بورس تهران تنها درصد کمی از حجم معاملات شت‌کوین‌های کریپتوکارنسی است. شت‌کوین به معنی آشغال، به رمزارزهای بدون برنامه گفته می‌شود. این رمزارزها بدون هیچ هدفی ایجاد شده‌اند و مقصد پول بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی هستند. برخی از فعالان بازار مدعی‌اند فقط با پول ایرانیان در کریپتوکارنسی، شاخص بورس تهران دو میلیونی خواهد شد. حجم معاملات شت‌کوین‌ها در صرافی‌های داخلی به روزانه چند صد میلیارد تومان رسیده است.

سرمایه ایرانی در کریپتوکارنسی

سال 97 سرمایه ایرانیان در کریپتوکارنسی 2.5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد و اکـنــون با رشـــد 10 بـرابــری تـعــداد سرمایه‌گذاران داخلی در بازار رمزارزها، برخی سرمایه ایرانیان در این بازار را بالاتر از 20 میلیارد دلار تخمین می‌زنند. تاکنون هیچ آمار معتبری از سرمایه ایرانیان در کریپتوکارنسی منتشر نشده است و ارقام منتشرشده در گزارش‌های مختلف صرفا تخمین هستند. شهرام ایرانی، کارشناس کریپتو، درخصوص میزان سرمایه ایرانیان در کریپتو می‌گوید: «کریپتوکارنسی در جهان 300 میلیون کاربر دارد. اگر 12 میلیون آن‌ها ایرانی باشند یعنی نفوذ ایرانیان در کریپتو 4درصد است؛ پس هر زمانی حجم کل بازار را در 4درصد ضرب کنیم، تخمینی از سرمایه ایرانیان به‌دست می‌آید.»
با توجه به نوسان‌های سنگین کریپتو، حجم این بازار با سرعت تغییر می‌کند؛ ولی اگر حجم این بازار در هفته آخر نوامبر دو تریلیون و 500 میلیارد دلار در نظر گرفته شود، 4درصد آن برابر با 100 میلیارد دلار خواهد شد. براساس گزارش اتاق بازرگانی، حجم سرمایه خارج‌شده از ایران در طول یک دهه گذشته بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بسیاری از فعالان داخلی کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری ایرانیان در این حوزه را رد می‌کنند و عدد احتمالی را کمتر از 50 میلیارد دلار می‌دانند. به‌هر حال حجم معاملات در صرافی‌های داخلی از گردش بسیار زیاد سرمایه ایرانیان در کریپتوکارنسی حکایت دارد.حجم معاملات تتر (دلار دیجیتال) تنها در صرافی نوبیتکس هر 24 ساعت بالاتر از 40 میلیارد تومان است. در صرافی‌های داخلی پس از تتر شت‌کوین شیبا پرتقاضاست. حجم معاملات شیبا نیز در صرافی‌ها روزانه از 35 میلیارد تومان بالاتر می‌رود و پس از آن دوج‌کوین، اتریوم و بیت‌کوین در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند تا حجم معاملات در هر صرافی داخلی هر 24 ساعت بالاتر از 200 میلیارد تومان باشد و در نتیجه حجم معاملات صرافی‌های داخلی روی هم رفته روزانه از چند هزار میلیارد تومان عبور می‌کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول مهر و آبان، حجم معاملات صرافی‌های داخلی در 24 ساعت گاهی از حجم معاملات بورس تهران چند برابر بیشتر بود. تنها بخشی از سرمایه ایرانی حاضر در کریپتو به راحتی بورس تهران را به دوران رونق بازمی‌گرداند و تنها بخشی از ارزش معاملات یک روز شت‌کوین‌ها شاخص بورس تهران را بالاتر از دو میلیون واحد خواهد برد. در صفحات بورسی فضای مجازی عبارت‌هایی برای شوخی با این موضوع منتشر می‌شود. مدیر یک کانال در این باره نوشته بود: «بشینید در صف فروش سهام تا برویم تتر
بخریم.» براساس گزارش اتاق بازرگانی، 77درصد از ایرانی‌هایی که در بازار رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برای حفظ ارزش پول خود در کریپتو سرمایه‌گذاری کرده‌اند، 15درصد این بازار را به‌عنوان شغل اصلی خود معرفی می‌کنند، 3درصد حمایت از تکنولوژی، 3درصد کنجکاوی و یک‌درصد برای جابه‌جایی بین‌المللی پول و خرید وارد کریپتو شده‌اند. فعالان این بازار عقیده دارند ورود سرمایه ایرانیان به کریپتوکارنسی با اشتغال و ارزآوری برای کشور و رشد اقتصادی همراه بوده است.
ایرانی، یکی از کـارشــنـاســــان کــریپتو، می‌گوید: «مردم بیت کوین 10 هزار دلاری یا اتریوم 400 دلاری خریده‌اند و الان چند برابر شده‌است. این پول وارد کشور می‌شود در نتیجه بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای ارزآوری کرده‌ایم.» با افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در کریپتو، بازار پکیج‌فروشی، دوره‌های آموزشی کریپتو و بازارهای مالی و مشاوره‌های کارشناسی گرم شده تا در این مشاغل نیز گردش مالی بالایی ایجاد کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط