گفت‌وگو با مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان:

نقش نمایشگاه‌ها در توسعه روابط خواهرخواندگی

یکی از عناصر مهم در بحث روابط خواهرخواندگی استفاده از نمایشگاه‌ها با هدف معرفی ظرفیت‌های شهرهای خواهرخوانده است؛ بستر مناسبی برای تعامل و ارتباط که برپایی و شرکت در آن به شناخت بیشتر شهرهای خواهرخوانده از یکدیگر منجر می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:53 - چهارشنبه 1402/03/31
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نقش نمایشگاه‌ها در توسعه روابط خواهرخواندگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از عناصر مهم در بحث روابط خواهرخواندگی استفاده از نمایشگاه‌ها با هدف معرفی ظرفیت‌های شهرهای خواهرخوانده است؛ بستر مناسبی برای تعامل و ارتباطات که برپایی و شرکت در آن علاوه بر اینکه به شناخت بیشتر شهرهای خواهرخوانده از یکدیگر منجر می‌شود، به توسعه روابط دیپلماتیک و در ادامه گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی طرفین در حوزه بین‌الملل نیز کمک خواهد کرد.

شهرهای خواهر خوانده می‌توانند با شیوه‌های مختلف ظرفیت شرکت‌ها، نهادها، سازمان‌های داخلی و خارجی و همچنین ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری خود را به یکدیگر معرفی کنند و هم‌زمان با جذب مخاطب و مشتری به ارزیابی موقعیت و بازار شهر خواهرخوانده خود بپردازند.

از سوی دیگر استفاده از بستر نمایشگاه برای خواهرخوانده‌هایی که دارای رویکرد و چشم‌اندازهای مشترک هستند، به پیشرفت در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری در سایه تعاملات دوسویه اقتصادی و تجاری ختم می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز با بیش از سه دهه تجربه در شناخت فضای رقابت و معرفی با شیوه‌های مختلف فرصت‌های فراوانی را در اختیار طرف‌های خارجی خود قرار داده است تا رسالت خود را در ارائه یک الگوی جامع و کارآمد از اصفهان در اختیار مشتریان خارجی قرار دهد. فضایی که می‌تواند کمک‌حال توسعه روابط خواهرخواندگی و ارتقای سطح دیپلماسی شهری اصفهان باشد.

در همین راستا با احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان گفت‌وگو کردیم تا ابعاد فعالیت‌های نمایشگاهی در بستر روابط خواهرخواندگی را بررسی کنیم.

به گفته احمدرضا طحانیان، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در گسترش روابط خواهرخواندگی نقش بسزایی دارد و اصفهان می‌تواند با بهره‌مندی از این فرصت‌ها تعاملات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری خود را گسترش دهد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

هرساله نمایشگاه‌های مختلفی در دنیا با هدف ترویج و توسعه تعاملات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری  برگزار می‌شوند؛ ظرفیتی که می‌تواند در تقویت روابط خواهرخوانده نقش بسزایی داشته باشد. از اهمیت این متغیر برای تعاملات خواهر خواندگی اصفهان بگویید.

مسائل اقتصادی یکی از اصلی‌ترین بسترها در پیوند میان کشورهاست. نمایشگاه‌ها نیز مهم‌ترین ابزار و پل ارتباطی در حوزه اقتصاد میان تولیدکننده و مصرف‌کننده به شمار می‌روند.

بیش از 25 درصد شهرک صنعتی‌های کشور در اصفهان قرار دارد و به‌نوعی این شهر قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود. توانمندی‌های اصفهان می‌تواند از طریق نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته شود.

بهترین فضایی که اگر به‌درستی از آن استفاده شود، زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی و در ادامه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری خواهد بود.

برپایی و شرکت در نمایشگاه‌ها نیز ازجمله متغیرهای مؤثر در توسعه روابط خواهرخواندگی است تا خواهرخوانده‌ها بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر باخبر شوند و به‌نوعی همدیگر را بشناسند.

نمایشگاه‌ها در هر کشور بر اساس برنامه‌ریزی‌های مختص به خود سعی می‌کنند رسالت خود را که معرفی توانمندی‌های صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری  به کشورهای دیگر است، انجام دهند؛ توانمندی‌ها و دستاوردهایی که می‌توانند تکمیل‌کننده یکدیگر باشند.

اگر بتوانیم خدمات و ظرفیت‌های اصفهان را از طریق نمایشگاه به بازدیدکنندگان خارجی و نماینده‌های خواهرخوانده‌های خود معرفی کنیم، به‌شدت به توسعه اقتصاد شهری کمک خواهیم کرد.

طی یک سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه اقداماتی با هدف ارزآوری در سایه روابط خواهرخواندگی انجام داده است؟

در این مدت با تمرکز بر استراتژیک و برندینگ توانسته‌ایم نقش نمایشگاه را به‌عنوان یک شتاب‌دهنده، رشد‌دهنده و شبکه‌ساز معرفی کنیم. شبکه‌سازی به معنای ایجاد زنجیره تأمینی که تأمین‌کننده را به مصرف‌کننده متصل می‌کند و بستر ارتباطات آسانی را فراهم می‌سازد.

تکلیف شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان عمده سهام‌داران نمایشگاه بین‌المللی اصفهان این است که بتوانیم بستری را فراهم کنیم تا اقتصاد شهر پویاتر و بهتر شود.

آیا نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در چهارمین دهه فعالیت خود، دستاورد شاخصی داشته که این هدف را محقق کرده باشد؟

فضای نمایشگاهی اصفهان طی این سال‌ها فرازونشیب‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در سال‌های اخیر هم تحت تحریم‌های شدیدی قرار داشته که فعالیت را برای ما سخت کرده است.

خوشبختانه طی یک سال اخیر از طریق تعاملاتی که با شهرداری و اتاق بازرگانی داشتیم، توانستیم با اکثر خواهرخوانده‌های اصفهان مکاتبه داشته باشیم و بر همین اساس قرار است نمایشگاهی را در سمرقند جهت ارتباطات بیشتر با این خواهرخوانده اصفهان برگزار کنیم.

همچنین در ادامه سفر هیئت‌هایی از مقامات اصفهان به مسکو و سن‌پترزبورگ و همچنین حضور هیئت‌های روسی در اصفهان، قرار است در آینده‌ای نزدیک (تا دو ماه آینده) پاویونی از ایران در مسکو داشته باشیم.

آیا موانعی هم در این مسیر برای شما به وجود آمده است؟

مهم‌ترین مشکل تفاوت ارز است؛ زمانی که شرکت‌های ما قصد حضور در نمایشگاه‌های خارجی را دارند، در رابطه با هزینه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

هزینه یک مترمربع غرفه در نمایشگاه‌های خارجی بین 600 تا 800 دلار یا یورو برآورد شده است که اگر حمایت سازمان‌های دولتی وجود نداشته باشد، بسیاری از شرکت‌ها توانایی حضور در نمایشگاه‌ها و تأمین این هزینه را نخواهند داشت.

بعضا کمک‌هایی می‌شود اما درهرصورت این هزینه‌ها برای ما مشکل‌ساز است. از طرفی مجوزهایی که باید از سازمان توسعه و تجارت گرفته شود، پیگیری‌های بسیار لازم دارد، که در برخی مواقع فعالیت‌های نمایشگاهی را دچار مشکل می‌کند.

بزرگ‌ترین چالش اما همان تفاوت ارز است و اینکه هنوز در بحث صادرات ایران به خودباوری لازم نرسیده‌ایم.

صنعت ما همچنان درگیر تولید داخلی است، درحالی‌که توانمندی‌های ما به حدی رسیده است که بازارهای دنیا تشنه ارتباط با ما هستند. فضایی که نگذاشته آن‌طور که باید در نمایشگاه‌ها حضور پرقدرتی داشته باشیم.

عمده فعالیت نمایشگاه‌های مشترک اصفهان با دیگر کشورها یا شهرهای خواهرخوانده‌اش در چه حوزه‌ای است؟

عمده فعالیت‌های نمایشگاهی با محوریت اقتصادی و صنعتی است.

البته ایران و حتی اصفهان جزو ده شهر اول دنیا در حوزه فرهنگی و تاریخی به شمار می‌روند؛ ظرفیت‌هایی که باعث شده است، اکثر کشورهای دنیا مشتاق حضور در نمایشگاه‌های ایران و اصفهان باشند.

به عقیده بنده اگر ما ارتباطات خود را با شهرهایی از کشورهای منطقه و همسایه که دارای اشتراکات فرهنگی بیشتری با آن‌ها هستیم، تقویت کنیم، تعاملات به‌خودی‌خود پررنگ‌تر خواهند شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + یک =