کودکانی آگاه از حقوق کودکانه

هم‌زمان با برگزاری هفته ملی کودک از 16 تا 22 مهرماه برنامه و رویدادهای مختلفی در سراسر کشور برگزار شد. در اصفهان نیز روز 22 مهرماه آیین رونمایی از کتاب «حق نگاری کودکانه» با حضور جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و شهری برگزار شد که گزارش کامل آن را در روزنامه اصفهان زیبا خواندید.(برای خواندن گزارش روی این قسمت کلیک کنید) اما اینکه کتاب «حق نگاری کودکانه» چگونه کتابی است و چه اقدام مؤثری را در راستای بهبود کیفیت زندگی کودکان در اصفهان، شهر دوستدار کودک برداشته است، موضوعی است که در این نوشتار به آن می‌پردازم.

تاریخ انتشار: 11:34 - یکشنبه 1400/07/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

ماجرا ازاین‌قرار است که خانه حقوق شهروندی شهرداری اصفهان که با رویکرد افزایش آگاهی‌های حقوقی شهروندان در سال 1397 تشکیل شد، آموزش موضوعات حقوقی با محوریت حقوق بشر، حقوق شهروندی و حقوق اساسی را محور اصلی فعالیت‌های ترویجی خود قرار داده‌ است. در این خصوص تأکید بر تسهیلگری و آموزش حقوق کودک به بزرگ‌سالان در قالب دوره‌های آموزش مربی حقوق کودک و همچنین کودکان، بخش مهمی از فعالیت‌های خانه حقوق شهروندی را به خود اختصاص داده است.
با توجه به این‌که بروز اپیدمی بیماری کووید نوزده در روزهای پایانی سال 1398 و سال 1399 برگزاری برنامه‌های آموزشی و ترویجی را به روال معمول ناممکن ساخته بود و ازآنجاکه ضرورت در خانه ماندن مستمر ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده فراغت همراه با کسالت برای خانواده‌ها و خصوصاً کودکان را موجب شد، خانه حقوق شهروندی با هدف تداوم آموزش حقوق کودک و همچنین طرح موضوع حقوق کودک به‌عنوان محور گفتگوی خانوادگی والدین و کودک مسابقه نقاشی و حقوق کودک از نگاه کودک را در اسفند 98 برنامه‌ریزی کرد و با همکاری و همراهی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری و انجمن علمی حقوق کودک ایران مسابقه به سطح ملی ارتقا پیدا کرد و فراخوان آن افزون بر شهر اصفهان با پیگیری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در سراسر کشور منتشر و اطلاع‌رسانی شد. در پایان مهلت تعیین‌شده در فراخوان تعداد 2148 اثر نقاشی از بیش از 100 شهر و روستاهای ایران به دبیرخانه مسابقه رسید. هیئت‌داوران از بین آثار دریافت شده و بر اساس معیارهایی تعیین‌شده 147 اثر از 150 نفر انتخاب شدند و سپس از بین این آثار 54 اثر برای ارائه در کتاب مسابقه برگزیده شد و در مرحله آخر از بین 54 اثر، 8 اثر برتر را انتخاب و پس ‌از بحث و بررسی و تبادل‌نظر سه نفر به‌عنوان نفرات اول برگزیده شدند: نفر اول سارا آبای فینی (یازده‌ساله)، نفر دوم کیانا ولی خوانی (هشت‌ساله) و نفر سوم آترین افشاری توانا (هفت‌ساله) را به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.
درنهایت نقاشی‌های برگزیده در این مسابقه به‌عنوان آثار برگزیده بخش چاپ کتاب انتخاب و موردتقدیر قرار گرفتند و آثار آن‌ها در کتاب «حق نگاری کودکان» به چاپ رسید.
این کتاب از سوی خانه حقوق شهروندی شهرداری اصفهان به کوشش محمد شریف شاهی با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، انجمن علمی حقوق کودک ایران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، دبیرخانه شهر دوستدار کودک و گروه رسانه‌ای اصفهان زیبا منتشرشده ‌است. از نکات قابل‌توجه در این کتاب، انتشار پنجاه‌وچهار ماده از کنوانسیون حقوق کودک مصوب 23 نوامبر 1989 است که منبع ارزشمندی برای آگاه‌سازی والدین، کادر آموزشی مدارس و به‌ویژه خود کودکان به شمار می‌رود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی

برچسب‌های خبر