سهراب‌کُشون

هرمانی وزنه‌برداری قطری و روی تخته‌رفتن وزنه‌برداری از کشور چین تایپه در المپیک توکیو، داغ دل سهراب مرادی، المپین طلایی ریو را تازه کرد و این وزنه‌برداری همواره گریزان از رسانه‌ها را برآن داشت تا طی مصاحبه‌ای، اظهارات تندی را علیه مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری و کمیته ملی المپیک مطرح کند. تا یکی دو سال قبل، سهراب مرادی، امید اول کسب طلای کاروان ایران در المپیک توکیو محسوب می‌شد و علاوه بر مسئولان وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک نیز توجه ویژه‌ای به این ورزشکار داشت، تاجایی که برای درمان مصدومیتش به آلمان اعزام شد و مسئولان پیگیر وضعیت او بودند.

تاریخ انتشار: 10:02 - چهارشنبه 1400/05/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مرادی که در چند رویداد انتخابی شرکت کرده بود، تا کسب سهمیه المپیک فاصله زیادی نداشت و پس از اینکه در مسابقات قهرمانی آسیا نتوانست رکورد موردنظر را به ثبت برساند، بنا به اعلام فدراسیون وزنه‌برداری، مسابقات انتخابی کلمبیا آخرین فرصت پیش روی او برای رسیدن به حد نصاب امتیازی تعیین‌شده بود، اما مرادی روی تخته و حین وزنه زدن، مصدوم شد و عملا نتوانست امتیازی کسب کند. در نهایت نیز فدراسیون وزنه‌برداری، نام علی داودی و علی هاشمی را به فدراسیون جهانی معرفی کرد و این دو ورزشکار در لیست نهایی جای گرفتند، با این حال پس از برگزاری مسابقات دسته 96 کیلوگرم که با یک مدال طلای نوبرانه برای قطری‌ها همراه بود، مرادی سکوت چند ماهه را شکست و مدعی شد اتفاقات پشت پرده در عدم اعزام او به المپیک تأثیرگذار بوده است.
او در این باره گفته: پس از قهرمانی در رقابت‌های آسیایی، اگرچه خیلی از عملکرد فنی خودم راضی نبودم، اما تقریبا مطمئن شده بودم که سهمیه‌ام برای حضور در توکیو قطعی شده است و دیگر نیازی به اعزام به تورنمنت کلمبیا نیست. همه چیز هم اولش روبه‌راه بود و من بلافاصله تمرینم را برای المپیک استارت زدم. حتی خود مسئولان فدراسیون هم اعتقاد من را داشتند و خوشحال بودند که سهمیه‌ام را گرفتم. ولی به یکباره بعد از چند روز اوضاع تغییر کرد و به من گفتند که ما شرایطت را برای حضور در کلمبیا فراهم کردیم و تو اگر می‌خواهی سهمیه المپیک بگیری حتما باید در کلمبیا وزنه بزنی! من اصلا آن موقع هنگ کرده بودم که چرا یکدفعه همه چیز تغییر کرد؟! حتی به رئیس و نایب‌رئیس و دبیر فدراسیون و سرمربی تیم ملی هم گفتم که چرا برنامه تغییر کرد؟ به آن‌ها گفتم وزنه‌زدن و فشار وارد کردن در دو مسابقه برون مرزی که فاصله زمانی آن‌ها کم است و مسافت زیاد اصلا برای کتف تازه‌ترمیم شده من خوب نیست، اما وقتی دیدم که آن‌ها از یک‌طرف تأکید دارند و رسانه‌ها هم از طرف دیگر فشار می‌آورند که باید برای تضمین سهمیه به کلمبیا بروم، من هم رفتم و دیدید که چه اتفاقی آنجا با فشار بی‌موردی که روی کتف و مچم وارد شد برایم رخ داد. بعد از آن هم که مسئولان فدراسیون و کمیته به من گفتند که تو حذف شدی و نتوانستی سهمیه بگیری.
مرادی در این مصاحبه تأکید کرده که آسیب‌دیدگی‌اش در کلمبیا جدی نبوده اما مسئولان فدراسیون بی دلیل او را به کلمبیا فرستاده‌اند که آنجا مصدوم شود و این بهانه را داشته باشند.
این وزنه‌بردار اصفهانی در این مصاحبه شائبه‌هایی را در خصوص عمدی بودن عدم اعزامش به المپیک مطرح کرده و گفته: سؤال من از مسئولان این است که چطور ممکن است، وزنه‌بردار کشور چین تایپه که هم از نظر رکوردی، هم از لحاظ امتیازی و هم در رتبه‌بندی دسته 96 کیلوگرم المپیک از من پایین‌تر بوده، از قاره آسیا در المپیک شرکت کرده اما من نه؟ وقتی شواهد و مستندها را کنار هم قرار می‌دهم به چیزی جز معامله پشت پرده روی سهمیه و مدال المپیکی‌ام در دسته 96 کیلوگرم نمی‌رسم.
مرادی مدعی شده در جریان برگزاری المپیک بارها با تلفن همراه رئیس فدراسیون و مسئولان وزارت ورزش و کمیته المپیک تماس گرفته اما کسی پاسخ‌گوی او نبوده است.
اظهارات تند سهراب مرادی، شائبه‌های زیادی را در خصوص عمدی بودن عدم اعزام او ایجاد کرده اما محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه‌برداری، در مصاحبه با تسنیم، تأکید کرده در نامه‌ای که از طرف فدراسیون جهانی صادر شده، نام علی داودی، علی هاشمی و سهراب مرادی وجود داشته که از این نامه سوءبرداشت شده و اینطور تصور کرده‌اند که سهراب مرادی سهمیه گرفته، درحالی‌که اینطور نیست.
بیرانوند گفته است: سهمیه که از هوا نمی‌آید، وزنه‌بردار یا باید جزو 8 نفر برتر جهان باشد یا یکی از 5 نفر برتر قاره خودش که سهراب مرادی نه جزو آن 8 نفر بود و نه نفر اول آسیا. دلیل اینکه اسمش در فهرست IWF بود، حضورش در مسابقات گزینشی بود. علی میری و ایوب موسوی که بالاتر از سهراب مرادی بودند ما آن‌ها را حذف کردیم که شانس سهراب برای کسب سهمیه بیشتر شود. اگر می‌خواستیم سهراب مرادی سهمیه نگیرد که موسوی و میری را حذف نمی‌کردیم.
 در شرایطی که هنوز ابهامات زیادی در خصوص عدم اعزام مرادی به المپیک وجود دارد، برخی خبرنگاران، کری‌خوانی‌های فوتبالی را به وزنه‌برداری کشانده و اعزام نشدن سهراب مرادی به توکیو را به توافقات پشت پرده وزیر ورزش و قطری‌ها نسبت داده‌اند که البته به این اظهارات غرض‌ورزانه نمی‌توان اهمیتی داد اما برای ورزش اصفهان که شانس یک مدال المپیکی را از دست داده، روشن‌شدن ابعاد مختلف این موضوع اهمیت زیادی دارد و انتظار دور از واقعی نیست.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط