شاخص‌های شاخص‌ترین‌ها

رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی، مجموعه پل‌ها و تقاطع شهید سلیمانی، احداث ادامه بلوار فرزانگان، تقاطع غیرهمسطح آفتاب، خط دوم قطار شهری، احداث نمایشگاه بین‌الـمللی، مرکز هـمایـش‌هـای بین‌المللی امام خامنه‌ای و سالن اجتماعات گلستان شهدا عناوین ابرپروژه‌ها و پروژه‌های عمرانی شاخص کلان‌شهر اصفهان است که توسط شهرداری اصفهان با جدیت هرچه تمام‌تر آغاز شده و در حال تکمیل است. مدیریت قابل توجه شهرداری در تأمین هزینه‌های گزاف اجرای این پروژه‌ها در شرایط اقتصادی دشوار کنونی و سرعت و کیفیت پیشرفت هرکدام از این پروژه‌ها منجر به این شده تا از «انقلاب عمرانی» شهرداری اصفهان در یکی دو سال اخیر سخن به میان آید. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از اطلاعات و جزئیات مرتبط با هر پروژه است.

تاریخ انتشار: 21:30 - دوشنبه 1399/06/31
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image
مدیریت شهری فعلی در سومین سال فعالیت خود در کلان‌شهر اصفهان پروژه‌های عمرانی شاخص و مهمی ‌را در دست احداث دارد که ضمن تخصیص و تأمین بودجه‌های کلان برای آن‌ها، دو مؤلفه سرعت و کیفیت ساخت را نیز در دستورکار دارند. همه این‌ها در شرایطی است که وضعیت اقتصادی کشور با بحران‌های مختلفی همچون بحران کرونا روبه‌رو است و تأمین هزینه‌های گزاف ساخت‌وسازهای عمرانی در شهر، با دشواری چندین برابری مواجه است.

پروژه رینگ چهارم

رینگ چهارم حفاظتی یا حلقه چهارم ترافیکی را باید یکی از ابرپروژه‌های عمرانی اصفهان دانست که با دربرداشتن مجموعه‌ای از بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح، از شرق اصفهان از تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند آغاز می‌شود، شمال اصفهان را دور می‌زند و به شهرهای اطراف همچون خمینی‌شهر، درچه و شهر ابریشم می‌رسد. تصور کنید با اتمام این پروژه چه حجم چشمگیری از ترافیک خودروهای سنگین و باربری در خیابان‌های شهر کاسته شده و در درازمدت چه تاثیراتی بر کاهش تصادفات رانندگی و تبعات منفی ناشی از آن‌ها خواهد داشت. حدود 45 کیلومتر (معادل 60درصد مسیر) از حلقه حفاظتی در داخل شهر اصفهان، 10درصد مسیر در محدوده دولت‌آباد، 2درصد در مسیر خورزوق، 10درصد در شهر ابریشم، 5درصد در محدوده شهر درچه، 11درصد در محدوده خمینی‌شهر، 5 درصد در محدوده فرمانداری و بخشداری است. این ابرپروژه در 78کیلومتر دارای 4رینگ ترافیکی و 39 تقاطع است.
اعتبار مورد نیاز برای این پروژه 2100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و مدت زمان مورد نیاز جهت تأمین اعتبار آن نیز 5 سال است، اما اینکه شهرداری اصفهان از احداث این ابرپروژه چه اهدافی را دنبال می‌کند، باید گفت که اجرای این پروژه به‌جز کاهش بار ترافیکی در میادی ورودی شهر، منجر به توزیع ترافیک در ورودی شهر قبل از رسیدن به هسته شهر، حذف ترافیک شهری، سهولت عبور از اصفهان، کاهش تصادفات، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، گسترش کمربند سبز اصفهان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر خواهد شد. 
کاهش 7درصدی زمان سفر در کل شبکه راه‌ها، کاهش 4,2درصدی مصرف سوخت وسایل نقلیه و کاهش 6,5درصدی آلایندگی هوا از دیگر مزایای اجرای این پروژه خواهد بود.‌

مجموعه پل‌ها و تقاطع شهیدسلیمانی

در ادامه آنچه درباره پروژه رینگ چهارم خواندید، لازم است بدانید که یکی از بزرگ‌ترین تقاطع‌های پروژه رینگ چهارم حفاظتی اصفهان، مجموعه پل‌های شهید سلیمانی در مجاورت کارخانه قند است که با اشغال سه میلیون مترمربع سطح زمین اجرا می‌شود. این پروژه به صورت پنج پل غیرهمسطح پیش‌بینی شده که در چهار سطح اجرا می‌شود. هزینه آزادسازی این پروژه شامل 290 و هزینه اجرای آن شامل 1370 میلیارد ریال که مجموعا بالغ بر 1660 میلیارد ریال است. این پروژه تاکنون بیش از 64درصد پیشرفت داشته است.

پروژه احداث ادامه بلوار فرزانگان

ترافیک سنگین بلوار فرزانگان، سه‌راه نقشینه و چهارراه عاشق اصفهانی در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان سال‌هاست که به عنوان یکی از معضلات شهروندان این منطقه پرجمعیت شناخته می‌شود. به همین دلیل هم احداث ادامه بلوار فرزانگان در قالب خیابانی جدید که به بزرگراه شهید اردستانی وصل می‌شود راهکار مدیریت‌شهری برای رفع این مشکل است و اهدافی چون دسترسی وسایل نقلیه سبک و سنگین از بلوار فرزانگان به بزرگراه شهیداردستانی، کاهش ترافیک در محور بلوار بعثت و عاشق اصفهانی، افزایش ایمنی، کاهش آلودگی هوا، خطرات و تصادفات جاده‌ای را تأمین می‌کند. روند احداث این پروژه با مساحت ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ مترمربع از تیرماه سال ۹۷ آغاز شده، فضای مورد نیاز برای اجرای آن با هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیارد ریال آزادسازی شده و هزینه اجرای آن نیز تاکنون 180 میلیارد بوده است. خبر خوب اینکه این پروه پیشرفت صددرصدی داشته و در آستانه افتتاح قرار دارد.

پروژه تقاطع غیرهمسطح آفتاب

پروژه تقاطع غیرهمسطح آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی از دیگر پروژه‌های عمرانی شاخصی است که زیرمجموعه ابرپروژه رینگ چهارم به‌شمار می‌آید که در محدوده مناطق ۱۰ و ۱۴ و در محل تقاطع حلقه حفاظتی شهر اصفهان با اتوبان فرودگاه واقع شده است. مساحت کل پروژه تقاطع غیر همسطح در بزرگراه شهید اردستانی ۲۱۰هزار مترمربع است که ۱۴۵هزار مترمربع از آن مربوط به اجرای تقاطع غیرهمسطح و کندروهای اتوبان و ۶۵هزار مترمربع مساحت مسیر اتصال تقاطع به بلوار فرزانگان است.
 همچنین مساحت پل‌سازی در این پروژه ۴۹۰۰ متر مربع (طول ۷۰ متر، عرض ۷۰ متر و ارتفاع شش متر مربع) است. هزینه آزادسازی این پروژه شامل 460 و هزینه اجرایان نیز شامل 788 میلیارد ریال بوده است. این پروژه تا کنون 95درصد پیشرفت داشته و قرار است به زودی افتتاح شود.

پروژه احداث نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

در وصف جایگاه شهر اصفهان از منظر گردشگری بسیار خوانده و شنیده‌اید. اینکه اصفهان از دیرباز مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بوده و همچنان اگر مبانی سیاسی، اقتصادی و این اواخر نیز بحران کرونا قدری عقب بنشینند، اصفهان قادر است پای خیل گردشگران خارجی بسیاری را به ایران‍‌زمین باز کرده و از این طریق به عنوان یکی از منابع درآمدی کشور نیز محسوب شود. اما نباید فراموش کرد که شهری همچون اصفهان باید از بسترهای لازم برای توسعه و رونق گردشگری نیز برخوردار باشد تا بتواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی از مهم‌ترین بسترها برای چنین شهری نیز داشتن فضایی مناسب برای برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی اســـــت. مسئله‌ای که اصفهان مدت‌هاست از کمبود آن رنج برده است.

احداث سالن نمایشگاه بین‌المللی

 یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر احداث سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده است. مبلغ نهایی قرارداد این پروژه 1980میلیارد ریال، مبلغ قراردادهای منعقد شده تاکنون آن 1858میلیارد ریال، مبالغ پرداخت‌شـده برای صورت وضعیت‌ها 1440میلیارد ریــــال و مبلغ مورد نیاز برای تسویه صورت وضعیت‌ها و انعقاد قراردادهای جدید 540 میلیارد ریال است. پروژه نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان تاکنون 94,79درصد پیشرفت هزینه‌ای داشته و پیشرفت فیزیکی آن نیز شامل 92,99درصد است.

پروژه خط دوم قطار شهری

خط دوم قطار شهری به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های شهر اصفهان شناخته می‌شود که با عزم جدی شهرداری اصفهان و تخصیص هزینه‌ای شایان توجه در حال انجام است. این پروژه ملی با چهارده و نیم کیلومتر مسافت، احداث شانزده ایستگاه را در دستور کار خود داده و باوجود مشکلات اقتصادی متعدد تاکنون توانسته نسبت به احداث و تکمیل دوازده ایستگاه اقدام کند. بودجه پیش‌بینی‌شده برای این ابرپروژه در ابتدا دو هزار میلیاردتومان بوده که در حال حاضر به سه برابر رسیده است. شهرداری اصفهان با حمایت جدی شورای اسلامی‌شهر اصفهان برای تأمین این بودجه نسبت به خرید اوراق مشارکت از دولت گام مهمی‌برداشته است. 
از مهم‌ترین ویژگی‌های روند احداث خط دوم متروی اصفهان این است که تمامی عملیات اجرایی آن بدون ایجاد گره‌های ترافیکی بر روی زمین در حال انجام است. همه عملیات با استفاده از تکنیک‌های فنی مختلف در زیرزمین جریان دارد و باعث ایجاد هیچ ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی در مسیر رفت‌وآمد شهروندان نشده است. درخصوص پروژه خط دوم قطار شهری لازم است بدانید که تعداد پروژه‌های اجرایی در حال کار آن در سال 98 شامل 11 پروژه، متراژ حفاری تونل در سال 98 شامل 4161 متر و طول مسیر آن شامل 14,6کیلومتر بوده است.

مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای

مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان با نام امام خامنه‌ای از دیگر پروژه‌های عمرانی مهم و برجسته در این شهر کهن است که در فهرست پروژه‌های ملی به شمار می‌آید. در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌ احداث آن به زمین زده شد و تاکنون به دلیل وجود مشکلات اقتصادی تکمیل آن ناتمام مانده است. این مرکز در شرقی‌ترین نقطه اصفهان و در انتهای خیابان شهید روح‌الامین و مجاور بزرگراه کمربندی شرق اصفهان قرار گرفته که ۳۰ هکتار از این سایت برای ساخت سالن‌ها و ۲۰ هکتار آن برای ساخت مراکز اقامتی و توریستی و تجاری اختصاص یافته است. جالب است بدانید که ساختمان مرکز این پروژه گویای عبارت معروف «اصفهان، نصف‌جهان» و در ساختمان آن نیز همانند سقف داخلی آن که نقش سقف مسجد شیخ‌لطف‌الله است، معماری خاص اصفهان لحاظ شده است.
سید عباس موسوی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه نیز در سفری که اواخر تیر امسال به اصفهان داشت، در بازدید از پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، پروژه فاخر مرکز همایش‌ها را تکمیل‌کننده بین‌المللی‌بودن اصفهان دانست و تاکید کرد که باید این پروژه در جایگاه ملی دیده شود و وابسته به یک دولت یا یک مقطع زمان در نظر گرفته نشود. همچنین پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان به عنوان طرح برتر پنجمین کنفرانس ملی سازه و فولاد در سال ۱۳۹۳ انتخاب شد.
اما جزئیات مربوط به این پروژه شامل موارد زیر است: درصد پیشرفت تا اواسط شهریور امسال: 80 درصد؛ هزینه‌های انجام‌گرفته تا همین بازه زمانی: 6600 میلیارد ریال؛ هزینه مورد نیاز تا پایان پروژه: 3500 میلیارد ریال. همچنین درخصوص این پروژه در سال 98 حدود هفت قرارداد با مبلغ 72 میلیارد تومان به اتمام رسید و تحویل شد.

احداث سالن اجتماعات گلستان شهدا

گلستان شهدای اصفهان به عنوان اصلی‌ترین پایگاه و مرکز تجمعات مرکزی و مذهبی از زمان آغاز دوران هشت‌ساله دفاع مقدس تا امروز شناخته می‌شود. این مکان که به مناسبت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی با ازدحام جمعیت مواجه است و سال‌هاست در زمینه تأمین پارکینگ مورد نیاز برای خودروهای زائران مشکلات زیادی دارد، صاحب یک سالن اجتماعات رو طبقه هشت هزار نفری، یک پارکینگ روباز و یک پارینگ مسقف شده که به‌زودی مصادف با هفته دفاع مقدس در اصفهان افتتاح می‌شود.
 این پروژه که با هدف تکریم خانواده معزز شهدا ساخته شده، دارای یک سالن اصلی به مساحت 4400 مترمربع، محوطه‌های ضلع غربی و ضلع شرقی همراه پارکینگ روباز به ترتیب با مساحت‌های 1300 و 3400 مترمربع است و در کنار پارکینگ 3200 مترمربعی که با ظرفیت 150 خودرو در زیرزمین این سالن احداث شده، پروژه‌ای قابل توجه از حیث مساحت و ضرورت احداث به شمار می‌آید. برای ساخت سالن اجتماعات گلستان شهدا از طراحی‌های ویژه، سازه فضایی و سیستم ساندویچ پانل با بهره‌مندی از توانمندی بهترین طراحان شهر استفاده شده
 است.  هزینه آزادسازی فضای پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا ۴۰۰ میلیارد ریال و هزینه اجرای آن ۳۴۰میلیارد ریال بوده که در مجمـوع کل هزینه‌ها بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال شده است.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز کلباسی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط