مشاغل دورکار، محبوب ولی کم!

شیوع ویروس کرونا موجب افزایش تقاضا برای مشاغل دورکار شده‌است. اداره‌های مختلف سعی در دور‌کارکردن نیروی کار خود جهت کاهش رفت‌و‌آمد دارند. مردم نیز به دنبال کار در خانه هستند تا کمتر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی‌استفاده کنند یا راهی اماکن شلوغ شوند. با این وجود مشاغل دورکار در اصفهان زیاد نیست و درآمد بالا و ثابتی ندارند. از سوی دیگر در نیازمندی‌های استخدام دورکاری، به نیروی کار خانم بیشتر از آقا نیاز است. در بین آگهی‌های استخدام اصفهان در مهرماه تنها تعداد کمی‌شغل در هفت‌دسته متفاوت با شرط کار در خانه به چشم می‌خورد.

تاریخ انتشار: 09:39 - سه شنبه 1399/08/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

انجام کارها در خانه‌، به دور از استرس کرونا و کاهش هزینه‌هایی مثل رفت‌و‌آمد، باعث شده تا فرصت‌های شغلی دورکاری پرتقاضا باشند، ولی مشاغل دورکار باوجود محبوبیت بالا، درآمد کمی ‌یعنی گاهی کمتر از پول‌توجیبی یک بچه دارند!

ترکیب آگهی‌های استخدام

بررسی آگهی‌های استخدام اصفهان در روزنامه‌ها، سایت‌های کاریابی و باشگاه‌های کاریابی در طول مهرماه سال جاری نشان می‌دهد فقط هفت‌دسته از نیازمندی‌ها شامل مشاغل دور‌کاری می‌شوند و باقی مشاغل نیازمند حضور نیروی کار در محل کار است. براین اساس بیشترین مشاغل با شرایط دورکاری شامل بازاریابی شبکه‌ای می‌شود و سهم بازاریابی در بین مشاغل دورکار در آگهی‌های استخدام اصفهان به 28 درصد می‌رسد. خیاطی در خانه با سهم 26 درصدی، رتبه دوم در بین نیازمندی‌های کار اصفهان در مهر ماه را دارد. رتبه سوم در بین آگهی‌های دورکاری با سهم 12 درصدی به سه دسته مشاغل  فروش کالا و تماس در خانه، آموزش در خانه و تولید و فروش محصولات خانگی اختصاص می‌یابد. سپس پشتیبانی سایت‌های اینترنتی از خانه با سهم 7 درصدی در رتبه چهارم نیازمندی‌های کار اصفهان جای می‌گیرد. 3 درصد باقی‌مانده نیز طبق نمودار ذیل سهم سایر آگهی‌های استخدام با شرط دورکاری است.

بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای در شمار مشاغل منعطف قرار می‌گیرد؛ زیرا با تغییر اوضاع و احوال شرایط کاری این شغل نیز تغییر می‌کنند و همین امر منجر به سهم 28 درصدی بازاریابی شبکه  در بین آگهی‌های استخدام دورکاری مهرماه اصفهان شده است. در متن آگهی‌های استخدام بازاریابی تبلیغاتی با مضمون «درخانه بمانید، کار کنید و پولدار شوید یا در خانه کار کنید درآمد بالا داشته باشید و…» به چشم می‌خورد، ولی در عمل خبری از حقوق ثابت در بازاریابی شبکه‌ای نیست. در این دسته از مشاغل فرد هم با فروش کالای مربوطه و هم با جذب نیروی کار جدید می‌تواند درآمد به‌دست آورد ولی حقوق بازاریابی شبکه‌ای چندان زیاد نیست و بازاریاب به سختی و با فروش مبلغ بالایی از کالاهای مربوطه می‌تواند درآمد پایینی در طول ماه داشته باشد. درمقابل فروخته‌نشدن کالاهای مورد نظر به معنای کسب‌نکردن حقوق در بازاریابی شبکه‌ای است.

خیاطی در خانه

تعدادی از آگهی‌های استخدام مهرماه اصفهان مربوط به نیروی کار خیاط در خانه است. در این  مشاغل به افراد الگوهای خیاطی مشخصی همراه با پارچه، روزانه یا هر هفته تحویل داده می‌شود تا در خانه این الگوها دوخته شود. از این‌رو برای خیاطی در خانه علاوه بر مهارت نیاز به وسایلی مانند چرخ خیاطی است. آگهی‌های کار خیاطی در خانه به خانم‌ها اختصاص دارد، حقوق ثابتی در کار نیست و دستمزد هر فرد براساس تعداد و نوع الگوهای دوخته شده مشخص می‌شود. درمجموع خیاطی درخانه در نیازمندی‌های کار اصفهان درآمد بالایی ندارد.

آموزش درخانه

آموزش آنلاین به سبب شیوع ویروس کرونا رواج پیدا کرده است و به دنبال این موضوع تقاضا برای مدرس غیرحضوری در اصفهان زیاد است. در 12 درصد از آگهی‌های دورکاری مهرماه مؤسسات خصوصی به مدرس آقا یا خانم جهت تدریس زبان انگلیسی یا فرانسه، دروس مدارس و بعضی از رشته‌های نظری فنی‌و‌حرفه‌ای نیاز دارند، بدین صورت که مدرس در خانه و از طریق سامانه‌های اینترنتی به دانش پژوهان خود آموزش می‌دهد. آموزش در خانه در بیشتر موارد درآمد بالایی ندارد؛ برای نمونه در بعضی از آگهی‌ها بابت هر 90 دقیقه آموزش به فرد 20 تا 25هزار تومان تعلق می‌گیرد. در تعدادی از آگهی‌ها به فرد در یکی دو ماه اول حقوقی پرداخت نمی‌شود؛ زیرا مؤسسه موردنظر دانش‌پژوهان را به مدرس معرفی می‌کند و بابت این معرفی کل شهریه دوماه اول یا درصدی از شهریه‌های هر ماه را دریافت می‌کند. درمقابل مؤسسات معدودی درآمد مطلوبی برای آموزش‌دهندگان در خانه درنظر گرفته اند.

تماس و فروش کالا در خانه

12درصد از آگهی‌های استخدام دورکاری مهرماه نیاز به نیروی کاری دارند که در خانه با مشتریان تماس بگیرند و ضمن معرفی محصولات یا نحوه خدمات، مشتری جذب کنند. در بیشتر این آگهی‌ها نیروی کار باید به تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی یا مکمل‌های چاقی و لاغری بپردازد. تعدادی از این مشاغل نیز شامل ارائه خدمات می‌شود و فرد باید جزئیات خدمتی مشخص مانند بیمه را برای مشتری توضیح دهد. در تماس و فروش کالا یا خدمات در خانه آقا یا خانم‌بودن نیروی کار تفاوتی ندارد ولی برای این شغل درآمد ثابت و بیمه درنظرگرفته نمی‌شود؛ زیرا درآمد هر فرد تابع فروش آن در ماه است.

تولید وفروش محصولات خانگی

تولید و فروش محصولات خانگی چند سالی است در اصفهان با نام کسب‌وکارهای خانگی شهرت یافته است. در این مشاغل فرد در خانه باید به درست‌کردن خوراکی‌هایی نظیر ترشی، مربا، سبزی آش و خورشتی ، فلافل و… بپردازد و یا وسایلی مانند جعبه‌های هدیه را درست کند.این دسته از کسب‌و‌کارهای خانگی مختص نیروی کار خانم است و درصورت لزوم ابزاری مانند دستگاه سبزی خوردکنی، چسب و مقوا و… یا مواد اولیه  ترشی، مربا و… به  متقاضی داده می‌شود. درآمد این مشاغل به میزان فعالیت فرد در طول ماه بستگی دارد.

پشتیبانی از سایت‌های اینترنتی

شرکت‌های زیادی برای پشتیبانی از سایت و وب سایت خود یا صفحات مجازی به اصطلاح ادمین نیاز دارند. در این مشاغل  که تنها 7درصد از آگهی‌های استخدام دورکاری اصفهان را شامل می‌شود، متقاضی باید در خانه به پشتیبانی سایت یا صفحه مجازی شرکت یا موسسه مورد نظر بپردازد. در بیشتر این آگهی‌ها نیاز به نیروی کار خانم است و درآمد ثابت و کمی‌یعنی بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و500تومان در ماه به پشتیبان پرداخت می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر