پروژه‌های آماده بهره‌برداری دهه فجر در منطقه 3

حسین کارگر، مدیر منطقه 3 شهرداری اصفهان: پروژه‌های عمرانی منطقه با هزینه‌ای بالغ‌بر 650میلیارد ریال در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد. خیابان سپاه تنها حلقه اتصال به‌جامانده از پیاده‌راه دولت‌خانه صفوی از سمت چهارباغ عباسی با گذر از میدان امام‌حسین(ع) و خیابان سپاه به میدان امام(ره) بود که ابتدا پیاده‌روهای ضلع شمالی و جنوبی این خیابان سامان‌دهی شد و پس‌ازآن عملیات آسفالت‌برداری سواره‌رو این خیابان نیز انجام و با نوسازی تأسیسات شهری و زیرسازی، عملیات سنگ‌فرش نیز انجام‌شده است. عملیات سامان‌دهی 400 متر باقی‌مانده از پیاده‌راه خیابان سپاه به مساحت 6380 مترمربع و با هزینه 180 میلیارد ریال در دهه فجر بهره‌برداری می‌شود.

تاریخ انتشار: 09:56 - پنجشنبه 1400/11/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

سامان‌دهی گذر آقانوراله نجفی

با توجه به اینکه عملیات آزادسازی ادامه خیابان آقانوراله نجفی متوقف‌شده بود، در سال‌های گذشته عملیات زیرسازی و بتن‌ریزی این گذر از سمت خیابان نشاط انجام و به دنبال آن طبق طرح، عملیات جدول‌گذاری و بلوک‌فرش پیاده‌روها انجام شد و امسال تصمیم مدیریت شهری مبنی بر سامان‌دهی مطلوب این گذر در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین عملیات سنگ‌فرش و بلوک‌فرش این گذر تا اتصال به بازارچه چهارسومقصود به مساحت 4720 مترمربع و هزینه‌ای بالغ‌بر 30 میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

سامان‌دهی بازار اصفهان

بازار بزرگ اصفهان تشکیل‌شده از شبکه‌های مختلف بازارچه‌ها با کاربری‌های متفاوت است که قدمت این بازارها به زمان صفویه برمی‌گردد. در طول این بازارها ابنیه‌های ارزشمند فراوانی مانند حمام‌ها، مدرسه‌های علمیه، مساجد، سراها، تیمچه‌ها، ضراب‌خانه‌ها و… قرار دارد. علاوه بر اینکه بازارها از ارزش تاریخی بنایی برخوردار است، محور دسترسی به ابنیه‌های تاریخی نیز از کارکرد دیگر آن محسوب شده و اهمیت ویژه‌ای دارد. در سال گذشته، حمام شاهزاده‌ها با هزینه تملک و اجرای 500 میلیارد ریال رونمایی شد و سامان‌دهی بازار در این محدوده در اولویت برنامه‌های این منطقه قرار گرفت. در ادامه تکمیل مرمت و بازسازی بازار اصفهان، حدفاصل میدان امام علی(ع) تا میدان امام(ره)، فاز نهایی این پروژه به مساحت چهارهزار مترمربع و هزینه‌ 40 میلیارد ریال آماده بهره‌برداری است.

 احداث پاتوق شهری پهلوانان

چندسالی است شهرداری اصفهان محله‌های مختلف را به سبک جدید و مدرنیته سامان‌دهی و با قرار دادن مبلمان شهری زمینه ارتباطات چهره به چهره را فراهم کرده است. در محله قدیمی سنبلستان که هنوز زندگی‌های سنتی در این محله قابل‌مشاهده است، زمینی وجود دارد که مخروبه و موجب آزار و اذیت سایر ساکنان این محله شده بود؛ بنابراین با طراحی خاص سنتی زمینه‌ای برای پاتوق شهری در این محل فراهم شد. عملیات کاهگل دیواره‌های خیابان سنبلستان در سال گذشته انجام شد و شهروندان از آن استقبال کردند. در این خصوص زمینی حدود هزار مترمربع در این خیابان طراحی و به پاتوق شهری تبدیل شده است. طراحی این پاتوق شهری به سبک سنتی، محیطی دل‌نشین را برای شهروندان رقم‌زده و به نام پاتوق «پهلوانان شهر» نام‌گذاری شده است.

مرمت و سامان‌دهی گنجینه کتاب‌های نفیس کتابخانه مرکزی

با توجه به اینکه گنجینه کتاب در کتابخانه مرکزی با کمبود مکان، رطوبت و ناامنی روبه‌رو شده بود، عملیات سامان‌دهی آن در دستور کار منطقه قرار گرفت. عملیات حذف دیواره‌ها و دیوارکشی مجدد، رنگ‌آمیزی و نورپردازی انجام و در راستای حفظ امنیت گنجینه، درب‌های ضدسرقت نصب شد؛ همچنین اجرای تأسیسات آتش‌نشانی و ضدحریق در مساحت حدود دوهزار مترمربع با هزینه‌ای بالغ‌بر 55میلیارد ریال انجام شد و آماده بهره‌برداری است؛ درضمن عملیات سنگ‌فرش تکمیلی گذر چهارباغ عباسی با مساحت 3750 مترمربع و با هزینه 30میلیاردریالی در دهه فجر بهره‌برداری می‌شود.

احداث ایستگاه‌های اتوبوس «بی‌آرتی»

امسال عملیات احداث ایستگاه‌های اتوبوس خیابان هشت‌بهشت غربی در دست اقدام است. مساحت هر ایستگاه حدود 1200 مترمربع است.  برای کل ایستگاه‌ها بالغ‌بر 60میلیارد ریال هزینه شده است که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. باگذر خط اتوبوس از ارغوانیه تا پایانه صمدیه و گذر از محدوده منطقه 3 (حدفاصل میدان احمدآباد تا چهارراه تختی)، عملیات مناسب‌سازی و طراحی و اجرای ایستگاه‌های اتوبوس در این محدوده در دست اقدام قرار گرفت. مساحت هر ایستگاه حدود 600 مترمربع و هزینه کلی ایستگاه‌های این مسیر بالغ‌بر 45 میلیارد ریال بوده که در دهه مبارک فجر آماده بهره‌برداری است.

اجرای پروژه‌های عمرانی متناسب با نیاز کودکان

 با توجه به‌ضرورت شناخت نیازهای کودکان همراه با مشارکت آن‌ها در فرایند طراحی و برنامه‌ریزی شهری و در راستای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی منظر کالبدی و اجتماعی شهر برای فعالیت، اقداماتی با همفکری آن‌ها انجام و مقررشد سازوکاری فراهم شود تا کودکان نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند و از این طریق مسیر رشد و ارتقای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان شهر هموار شود. شهرداری اصفهان تلاش کرده است در چهارچوب ابتکارهای شهر دوستدار کودک و با هماهنگی سازمان جهانی یونیسف، پروژه‌های منطبق با نیاز کودکان را در سطح منطقه تعریف و اقدامات لازم را برای تحقق شهر دوستدار کودک به معنای واقعی اجرا کند. در اقدام اولیه مناسب‌سازی گذر گردشگری تاریخی دردشت انجام و پس‌ازآن احداث خانه کودک محله دردشت، ورزشگاه دردشت و سامان‌دهی پارک کودک طبق نیاز کودکان محله قدیمی دردشت، در برنامه‌های این منطقه لحاظ و عملیات آزادسازی برای احداث خانه کودک انجام شد. با طراحی این پروژه، عملیات کلنگ زنی با هزینه‌ای بالغ‌بر 40 میلیارد ریال در دهه مبارک فجر انجام می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سید محمدمهدی هادیان

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط