گفت‌وگو با مدیر مرکز فرهنگی سلاله:

سلاله‌های شهر ما

بنیاد خیریه «آلا» که حالا چند دهه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی اش می‌گذرد، چندصباحی است بخشی از سرمایه‌های فرهنگی خود را معطوف به نوجوانان و جوانان شهر اصفهان کرده است؛ اقدامی که ماحصل یکی از طرح‌های فرهنگی‌اجتماعی آن، مؤسسه فرهنگی «سلاله» است.

تاریخ انتشار: 11:36 - شنبه 1402/04/24
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
سلاله‌های شهر ما

به گزارش اصفهان زیبا؛ بنیاد خیریه «آلا» که حالا چند دهه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی اش می‌گذرد، چندصباحی است بخشی از سرمایه‌های فرهنگی خود را معطوف به نوجوانان و جوانان شهر اصفهان کرده است؛ اقدامی که ماحصل یکی از طرح‌های فرهنگی‌اجتماعی آن، مؤسسه فرهنگی «سلاله» است.

مرکز تربیتی و پرورش استعداد سلاله از سال 1387 طرح‌ریزی شد و پس از آغاز به کار آن در سال 1388 به دنبال پرورش فرزندانی است که علاوه بر برخورداری از اصول تربیتی و معرفتی در دوران نوجوانی‌شان، بتوانند در آینده‌ نیز با کسب مدارج عالی اجتماعی و اقتصادی، به شهروندانی کارآمد و مؤثر در جامعه خود مبدل شوند.

مجموعه فرهنگی سلاله که نزدیک به 15 سال از فعالیت‌های تربیتی‌اش می‌گذرد، در این سال‌ها توجه و تمرکز خود را معطوف به فرزندان نسل سادات کرده است؛ نسلی که چنین روزهایی متعلق به آن‌هاست و به همین بهانه گفته‌وگویی با محسن حاج کاظمیان، مدیر مجموعه سلاله داشتیم.

سلاله به چه معناست؟

سلاله یعنی نسلی که منتسب به خاندان پیامبر اعظم(ص) هستند و از آنجایی که فعالیت‌های مجموعه نیز مختص به آن‌هاست، چنین نامی انتخاب شده است.

دلیل خاصی بر تمرکز صرف مجموعه بر تربیت نسل سادات وجود دارد؟

انتخاب مخاطب برای هر مجموعه‌ای یکی از ویژگی‌های متمایز آن مجموعه است. از طرفی هر مجموعه‌ای از نظر تخصیص منابع مالی و سرمایه انسانی، توان مشخصی برای جذب مخاطب دارد؛ به همین دلیل ناگزیر به انتخاب مجموعه‌ مشخصی از افراد است.

انتخاب سادات نیز به عنوان جامعه هدف مجموعه سلاله، به معنای برتری این افراد بر دیگران نبوده است؛ بلکه نوعی انتخاب است که باتوجه به ویژگی‌های مرکز مشخص شده است.

با این حال از این جهت که سیدین منتسب به خاندان پیغمبر هستند، وظیفه بیشتری هم در قبال جامعه دارند و به همین دلیل باید برای ایفا نقش خود در آینده آماده شوند.

از طرفی فعالیت‌های مجموعه درحال حاضر مخصوص پسران است که این مسئله نیز با توجه به اینکه در آغاز فعالیت‌های خود هستیم، ممکن است با گذشت زمان تغییر کند.

سیر فعایت های مجموعه از چه سنی آغاز می‌شود؟

در حال حاضر جذب بچه‌ها از پایه چهارم دبستان آغاز می‌شود و این فرایند تا سال دوازدهم ادامه دارد. پس از آن نیز فعالیت بچه‌ها در حوزه دانشجویی و اشتغال ادامه خواهد داشت.

در طول این سال‌ها متربیان از چه آموزش‌هایی برخوردار خواهند شد؟

پس از بررسی و مشورت‌هایی که با خبرگان امر تربیت و همین‌طور متخصصان حوزه اشتغال صورت گرفت، بازنگری مجددی برای متربیان در سال 1395 صورت گرفت و از آن پس فعالیت های مجموعه در دو حوزه استعداد‌یابی و تربیت جریان پیدا کرد.

این طرح‌ها به طور کامل متناسب با ویژگی‌های سنی مخاطبان تدوین شده است و به دو دسته قبل و بعد از بلوغ تقسیم می‌شود.

منظور از حوزه استعدادیابی چیست؟

در ابتدا که دانش‌آموزان جذب مجموعه می‌شوند، با مجموعه‌ای از فعالیت‌های علمی، هنری و فنی مواجه خواهند شد و پس از برگزاری کلاس‌های مختلف در این زمینه، آشنایی نسبی با هر یک از فعالیت‌ها پیدا می‌کنند. فعالیت‌هایی همچون نانو تکنولوژی، برنامه‌نویسی، رباتیک، خوش‌نویسی و فتوشاپ.

این روند آشنایی به طور تدریجی تا پایه نهم ادامه پیدا می‌کند و با توجه به علایق، هوش و استعداد بچه‌ها در هر زمینه، فعالیتشان به همان حوزه اختصاص پیدا می‌کند.

پس از رسیدن به این مقطع تحصیلی است که انتظار می‌رود باتوجه به آموزش‌های صورت‌گرفته، یک خروجی عملی از بچه‌ها شاهد باشیم.

منظور همان جشنواره سلاله‌ تلنت هست؟

بله در این جشنواره که هرساله برای دانش‌آموزان پایه نهم برگزار می‌شود، دستاورد عملی بچه‌ها مورد داوری قرار می‌گیرد.

پس از اینکه در سطوح پایین‌تر دانش‌آموزان با همان شاخه‌های مختلف حوزه‌های هنر،علوم انسانی و فنی‌وحرفه‌ای آشنا شدند و توانایی و علاقه‌ خاص آن‌ها مشخص شد، در این پایه گروه‌بندی می‌شوند و ایده‌ای را مطرح می‌کنند.

یک سال برای عملی‌کردن این ایده فرصت دارند و سپس توسط داوران مجموعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا برگزیدگان جشنواره مشخص شوند.

هدف از برگزاری این جشنواره چیست؟

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های برگزاری چنین جشنواره‌هایی تأثیری است که در عملیاتی‌کردن آموزش‌های تئوری می‌گذارد. از طرفی با طی‌کردن چنین فرایندی، بچه‌ها پی می‌بردند که برای دستیابی به شغل آینده‌خود چه مراحلی را باید بگذرانند.

حتی اگر دانش‌آموزان در آینده چنین مسیری را هم ادامه ندهند، بازهم تجربه‌ای عملی است تا فرد بداند برای دستیابی به موفقیت باید مسیری تدریجی را با پشتکار و تلاش طی بکند.

در سال‌های تحصیلی متوسطه دوم برنامه دانش‌آموزان به چه صورت خواهد بود؟

معمولا در این مقطع تحصیلی دانش‌آموزان درگیر مسئله‌ کنکور می‌شوند؛ به همین دلیل صرفا در فعالیت‌های معدودی همچون کلاس‌های تربیتی و کمک‌درسی شرکت می‌کنند.

پس از آن فعالیت دانش‌آموزان به چه صورت ادامه خواهد یافت؟

اولین نسل متربیان سلاله، امسال دوازدهمی هستند و طبق برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌گرفته، فعالیت مجموعه در راستای تحصیل و اشتغال بچه‌ها ادامه خواهد داشت.

بدین صورت كه علاوه بر حمایت بچه‌ها برای تحصیل، کمک‌هایی نیز برای اشتغال آن‌ها در زمینه‌های مختلف تخصصی‌شان صورت خواهد گرفت.

منظور از حوزه‌ دوم فعالیت‌های سلاله یعنی سیر تربیتی چیست؟

سیر تربیتی نوجوانان و جوانان مجموعه بر اساس ویژگی‌های سنی متربیان در سال‌های مختلف، متفاوت است و شامل فعالیت و مطالب مورد نیاز آن‌ها درحیطه ورزش برای سلامت جسمی، آداب اجتماعی و مهارت‌های عمومی همچون توانایی خطابه، حل مسئله و« نه» گفتن است.

آموزش‌های این منظومه تربیتی در قالب سه ترم در طول سال و در دو روز هفته برگزار می‌شود. دركنار این موارد، اردوهای مختلفی نیز برای بچه‌ها برنامه ریزی شده است كه به مناسب‌های مختلفی برگزار می‌شود.

یکی از این اردوها، اردوی زیارتی مشهد مقدس است كه هرساله برگزار می‌شود. همین‌طور اردوهای تفریحی در اطراف اصفهان و بازدیدهای آموزشی كه متناسب با شاخه فعالیت بچه‌ها صورت می‌گیرد.

البته چنین برنامه‌هایی معمولا در تابستان كه اوقات فراغت دانش‌آموزان بیشتر است، برگزار می‌شود.

ارتباط متربیان با مربیان در طول این سال‌ها به چه صورت خواهد بود؟

به طور معمول و فارغ از کلاس‌هایی که بعضا بر حسب علاقه بچه با جمعیت متفاوتی برگزار می‌شود، آن‌ها به گروه‌های 10 الی 15 نفره تقسیم می‌شوند و فعالیت خود را با سرگروهان پی می‌گیرند.

سرگروه‌ها و متربیان نیز با وجود اینکه در مهارت‌های تخصصی متفاوت هستند، اما سعی کرده‌ایم تا مربی تربیتی بچه‌ها ثابت باشد.

انتخاب مربیان بر اساس چه معیارهایی صورت می‌گیرد؟

معمولا افرادی که در مجموعه سلاله به عنوان مربی مشغول به کار می‌شوند، تجربه‌داران امر تعلیم و تربیت یا تحصیل‌کردگان این حوزه هستند. چنین افرادی عموما از میان مربیان مدارس مختلف شناسایی می‌شوند و پس از گذران گزینش، فعالیت آن‌ها در مجموعه آغاز می‌شود.

بعد از آغاز به کار آن‌ها در مجموعه نیز علاوه بر شرکت در برنامه‌های مختلف آموزشی، به طور دائم با همکاری کارشناسان مجرب بازخورد مخاطبان ثبت می‌شود تا در صورت نیاز، اصلاحاتی صورت گیرد.

دلیل اهتمام مجموعه در راستای برگزاری برنامه‌های مختلف برای خانوده‌ها چیست؟

در بحث تعیلم، تربیت و آموزش، بچه‌ها عموما تحت تأثیر خانواده‌ها قرار دارند و به همین دلیل نقش خانواده در این تربیت بسیار مهم است.

می‌توان گفت که 80 درصد آموزش و پرورش بچه‌ها توسط نهاد خانواده صورت می‌گیرد و در این میان نقش مراکز فرهنگی و مدارس بسیار کمتر از والدین است.

با در نظر گرفتن چنین امری به‌نظر می‌رسد حضور فعالانه خانواده‌ها و آشنایی آن‌ها با معارف متربیان، همچنین به اشتراک گذاشتن تجربیات آن‌ها در این موضوع، می‌تواند کمک بزرگی در این جهت باشد.

دیگر اقدامات فرهنگی مجموعه فرهنگی و تربیتی سلاله چیست؟

برای پیشبرد امر تربیتی در مؤسسه، باید از مجموعه معارف موجود در سطح کشور استفاده کرد. با این حال زمانی که این منابع پاسخ‌گوی نیازهای ما نباشد، خود اقدام به تولید محتوا خواهیم کرد.

از جمله این موارد می‌توان به تألیف و انتشار کتاب «سلاله نور» اشاره کرد. این کتاب با رویکرد تربیتی و اخلاقی که به قلم سید حبیب حسینی نگارش شده است، به نقشی که سادات می‌توانند در جامعه ایفا بکنند، اشاره شده است.

از دیگر اقدامات فرهنگی مجموعه می‌توان به طراحی سامانه مخصوص مجموعه اشاره كرد كه برای پیشبرد بهتر اهداف گروه، به‌طور مدام عملكرد آن را تحت رصد مخاطبان و مسئولان قرار می‌دهد.

آیا فعالیت‌های مركز تربیتی و آموزشی سلاله در استان قم ارتباطی با شعبه‌ اصفهان دارد؟

ستاد مركزی مجموعه سلاله در استان اصفهان تأسیس شده است. با این حال، هم‌زمان با تأسیس مؤسسه سلاله در اصفهان، شعبه‌ قم نیز راه‌اندازی شده و فعالیت خود را آغاز كرده است.

به طور معمول برنامه‌های هردو شعبه همانند یكدگر اجرا می‌شود و تفاوتی از بعد محتوایی وجود ندارد.

درحال حاضر نیز با احتساب ورودی‌های جدید مجموعه كه هرسال 20الی30 نفر جذب مخاطب داریم، در شعبه اصفهان و قم درمجموع نزدیک به 400 پسر سادات عضو مجموعه تربیتی و پرورشی سلاله هستند.

مدرسان و مربیان مجموعه نیز با احتساب مربیان تربیتی و استعدادی در هردو شعبه قم و اصفهان به 50 نفر می‌رسد كه این تعداد را باید علاوه بر 30 نفر كادر اصلی كل ستاد سلاله حساب كرد.

مشاركت مالی خانواده‌ها در برگزاری برنامه‌ها به چه صورت است؟

در ارتباط با این مسئله شاید بتوان گفت كه بخش اعظم تأمین مالی مجموعه توسط خیرین و بنیاد خیریه آلا پرداخت می‌شود و تنها بخش اندكی از هزینه‌ها و آن هم مختص به برخی برنامه‌های خاص است كه توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

به عنوان سؤال پایانی، نظر شما  درباره فعالیت‌های جاری دیگر مراکز فرهنگی چیست؟

هر مرکز و مجموعه‌ای که نسبت به امر تربیتی دغدغه‌مند است و با توجه به چنین نگاهی آغاز به‌کار می‌کند، بی‌شک دست به اقدام مهمی زده است که سعادت، موفقیت و پیشرفت نسل نوجوان و جوان را به دنبال دارد.

امیدواریم که شاهد رشد روزافزون چنین مجموعه‌های فرهنگی و تربیتی باشیم و مجموعه‌ها نیز، با در نظر گرفتن شرایط امروز و معاصر جامعه‌ و نوجوانان بتوانند برنامه‌های خود را به‌ پیش بردند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × دو =