مناطقی که خاطرات جنگ تحمیلی را زنده می‌کنند:

گذری بر سرزمین‌های حماسه و مقاومت

استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام، هم‌زمان با برگزاری اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب، پذیرای زائران متعددی از اقصی‌نقاط کشور هستند. یادمان‌های شهدا و مناطق عملیاتی خاص و ویژه‌ای که در این استان‌ها واقع شده‌اند، هرکدام‌ روایت خاص خود را دارند.

تاریخ انتشار: 09:20 - شنبه 1402/06/11
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
گذری بر سرزمین‌های حماسه و مقاومت

به گزارش اصفهان زیبا؛ استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام چهار استانی هستند که هم‌زمان با برگزاری اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب، پذیرای زائران متعددی از اقصی‌نقاط کشور هستند.

یادمان‌های شهدا و مناطق عملیاتی خاص و ویژه‌ای که در این استان‌ها واقع شده‌اند، هرکدام‌ روایت خاص خود را دارند؛ مناطقی که نه‌تنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از شروع جنگ درگیر ضدانقلاب بودند، بلکه در دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز از نیرنگ و خدعه دشمنان در امان نبوده و با رشادت مردمان خود، حماسه‌های بزرگی آفریدند.

مناطق عملیاتی شمال‌غرب کشور شامل سنندج، دالانی، دزلی، مریوان، بانه، سردشت، پیرانشهر و مناطق عملیاتی غرب کشور شامل پاوه، ارتفاعات بازی دراز، سومار، تنگه مرصاد، قصرشیرین، پادگان ابوذر، قوچ سلطان و بانه هستند.

گستردگی ایثار و جوانمردی در این مناطق وقتی با بضاعت محدود ما روبه‌رو می‌شود، ناچاریم فقط به معرفی تعدادی از آن‌ها بپردازیم.

یادمان مرصاد / تنگه چهارزبر در 35 کیلومتری غرب کرمانشاه

گویا این کربلاست که رایحه شورانگیز خود را به خاک کشورمان هدیه کرده است. منطقه‌‌ای که با نام تنگه چهارزبر در 35 کیلومتری غرب کرمانشاه قرارگرفته، ‌شهرتی زیبا به نام «راه کربلا» دارد. این تنگه که به بهانه ثبت خاطرات عملیات مرصاد بنا نهاده شده، امروز میزبان پیکر پنج شهید گمنام نیز هست.

سوم مرداد 1367 نیروهای سازمان مجاهدین (منافقین) با پشتیبانی ارتش بعث عراق، پس از عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در محور قصرشیرین-سرپل ذهاب، بدون درگیری جدی تا اسلام‌آباد پیشروی کردند و سپس به طرف کرمانشاه ادامه حرکت دادند.

در شرق تنگه چهارزبر رزمندگان اسلام راه را بر آنان مسدود کرده و درگیری را آغاز کردند. به این ترتیب عملیات مرصاد در تاریخ 5/5/1367 آغاز شد.

یادمان شهید شیرودی؛ ستاره درخشان جنگ‌های کردستان

روستای زرین‌جوب-سرپل ذهاب

شاید نزدیک به دو سال بیشتر نیست که این یادمان را در روستای زرین‌جوب سرپل‌ذهاب می‌بینیم و قبل از آن بیشتر به منطقه مرزی شبیه بود؛ اما امروز این یادمان در محل شهادت شهید شیرودی محلی برای رسیدن به حال و هوای خاص دفاع مقدس است که انتظار مشتاقان را می‌کشد.

شهید شیرودی در دوران مبارزات انقلاب اعلامیه‌های آیت الله خمینی (ره) را در کرمانشاه پخش می‌کرد و در آستانه پیروزی انقلاب همراه با حجت‌الاسلام آل‌طاهر مسئولیت حفاظت از کرمانشاه به‌خصوص رادیو و تلویزیون و ادارات مهم دولتی را بر عهده گرفت.

او در غائله کردستان داوطلبانه به این منطقه شتافت و در مقابل گروه‌های ضد انقلاب به مبارزه پرداخت. شیرودی در همین دوره و در ۲۴ سالگی به عنوان فرمانده خلبانان هوانیروز انتخاب شد.

او در حماسه پاوه نیز نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرد که به دلیل لیاقت و شجاعت ظرف هفت ماه از درجه ستوانیاری به درجه سروانی ارتقا یافت.

آخرین عملیات پروازی خلبان شیرودی 8 اردیبهشت ۱۳۶۰ در بازی دراز صورت گرفت. او در حالی که مشغول دفاع از منطقه بود، در اثر اصابت گلوله تانک به بالگرد حامل او به شهادت رسید و پیکر مطهرش در زادگاهش تنکابن به خاک سپرده شد.

یادمان بازی‌دراز /  ارتفاعات بازی‌دراز در جنوب غرب سرپل‌ذهاب

این ارتفاعات که در جنوب غربی سرپل ذهاب قرار دارد، یکی از ارتفاعات مهم و استراتژیک منطقه است که بر شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و نفت شهر در داخل خاک ایران و شهرهای نفت‌خانه و خانقین در داخل خاک عراق دید و تسلط خوبی دارد.

اگر بنا بر حال خوب باشد و ارتباط با فضای منحصر به فرد دفاع مقدسی،‌ برای خروج از سرپل ذهاب عجله نکنید. ارتفاعات بازی‌دراز در طول سال‌های 59 و 62 چندبار محل مقاومت نیروهای ایران بوده است.

یادمان مطلع‌الفجر / 13 کیلومتری شمال غرب گیلانغرب

حدود 13 کیلومتری شمال‌غرب گیلانغرب در کنار روستای آوزین، یادمانی را خواهید دید که هنوز سنگر و کانال‌های دوران جبهه در آن دست‌نخورده باقی مانده و شاید تنها منطقه‌ای که عملیات والفجر را از شهریور 60 به دل سال 96 کشانده، همین یادمان «مطلع‌الفجر» است.

در نزدیکی این یادمان مزار یکی از شهدای گیلانغرب به نام شهید خوش‌روان نیز قرار دارد.

عملیات مطلع‌الفجر در 20/9/1360 با رمز «یا مهدی (عج) ادرکنی» با هدف جلوگیری از تحرکات دشمن و فراهم کردن امکان آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر در محور گیلانغرب-‌سرپل ذهاب انجام شد که در پی این عملیات حدود 2000 نفر از قوای دشمن کشته شدند.

یادمان شهید کشوری /  تنگه بینا در میمک

میمک میزبان محل عروج شهیدی است که نام و آوازه‌اش کم نیست. یادمان شهید کشوری که از سال 94 هم بهسازی شده، در تنگه‌ای به نام بینا جای گرفته است. منطقه‌ای بکر که خاطره پروازهای بی‌امان شهید کشوری را زنده می‌کند؛ گرچه او در آذر 59، با موشک‌های بعثی به شهادت رسیده است.

یادمان شهدای گیلانغرب / گیلانغرب / تندیس فرنگیس حیدرپور

اگر حملات متعدد گروه‌های مختلف در سال‌های انقلاب را در نظر نگیریم؛ اما گیلانغرب در مهر 59 از اولین شهرهایی بود که تهاجم نیروهای بعثی را به خود دید.

از سال 90 و در سالروز حملات، یادمان دو شهید گمنام به یادبود شهدای سرفراز این شهر در این شهر دفن شد تا همراه تندیس افتخار‌آمیز، «فرنگیس حیدرپور»، محلی برای بازآفرینی خاطرات جنگ باشد.

این شهر در طول جنگ تحمیلی بارها بمباران شد و عملیات متعددی از جمله مطلع‌الفجر در آن به وقوع پیوست، در تاریخ 15/7/1390 دو شهید گمنام به یادبود شهدای سرفراز این شهر در آن به خاک سپرده شدند تا نمادی از حماسه‌های مردم این شهر باشند.

یادمان قلاویزان / منطقه مرزی مهران / بین مهران و پایانه مرزی

منطقه‌ای که حال و هوایی شبیه به بقیع دارد. یادمانی که بین مهران و پایانه مرزی قرار گرفته و فضای حقیقی دفاع مقدس را در اختیار زائران قرار می‌دهد.

یادمان قلاویزان، هم خاطرات عملیات‌های متعدد والفجر را در دل خود جای داده است و هم آثار به‌جای‌مانده از دفاع مقدس را نمایش می‌دهد.

ارتفاعات قلاویزان در جنوب غربی شهر مهران واقع شده است؛ منطقه‌ای ناهموار و شبه‌کوهستانی که پس از کوه «چکه موسی»، با طول تقریبی 22 کیلومتر در امتداد یال‌های دامنه غربی کبیر کوه از سمت شرق به غرب کشیده شده است.

بلندترین نقطه قلاویزان قله 265 است که در خاک ایران قرار دارد. در خاک عراق نیز قله 223 در نزدیکی فرورفتگی خط مرزی جنوب مهران (شیار میگ سوخته) واقع شده است.

یادمان مسلم / ارتفاعات گیسکه در شهر سومار

کمتر کسی پیدا می‌شود که از عملیات مسلم‌بن‌عقیل چیزی نخوانده یا خاطره‌ای نشنیده باشد. ارتفاعاتی که با نام گیسکه می‌شناسیم، در شهر سومار واقع شده که فاصله‌ای بسیار اندک با شهر مندلی عراق دارد.

اگر دوست دارید یک منطقه‌ جنگی خاص را ببینید، ارتفاعات گیسکه را فراموش نکنید.

پادگان ابوذر / 20 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر سرپل‌ذهاب

تا به حال نام دوکوهه غرب را شنیده‌اید؟ در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب، پادگانی وجود داشت که به ابوذر مشهور بود. ساختمان‌هایی که هنوز سرخم نکرده‌اند و همان طور مثل روزهای پرشور حضور رزمندگان باقی مانده‌اند، گرچه بارها هدف موشک بعثی‌ها بود.

این پادگان که مرکز تجمع نیرو و پشتیبانی یگان‌های خودی بود، بارها هدف بمباران و موشک باران ارتش عراق قرار گرفت. بمباران رزمندگان مستقر در این پادگان در تاریخ‌های 6 و 1363/12/18 که آماده اجرای عملیاتی در جنوب سومار بودند، ورق دیگری از تاریخ سراسر مظلومیت رزمندگان اسلام را ورق زد.

ارتفاعات بلفت و دوپازا / 15 کیلومتری غرب سردشت

از هرچه بگذریم اما در مقابل سردشت مظلوم نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم؛ شهری که در 15 کیلومتری غرب خود، ارتفاعات بلفت و دوپازا را می‌بیند.

شاید زیاد دور نیست سال 66 که در عملیات نصر 7 شاهد رویارویی رزمندگان اسلام با نیروهای ضدانقلاب بود. ارتفاعاتی که عطر حضور شهید عباس بابایی را هنوز به اطراف می‌پراکند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده + یک =