اصفهانی‌ها در سرزمین خیال

سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان درحالی از پانزدهم مهرماه سال جاری کلید خورد که هنرمندان اصفهانی عملکردی درخشان را در دوره قبلی این جشنواره به نمایش گذاشتند.

تاریخ انتشار: 11:16 - دوشنبه 1402/07/17
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
اصفهانی‌ها در سرزمین خیال

به گزارش اصفهان زیبا؛ سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان درحالی از پانزدهم مهرماه سال جاری کلید خورد که هنرمندان اصفهانی عملکردی درخشان را در دوره قبلی این جشنواره به نمایش گذاشتند.

آخرین دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، به دبیری علی‌رضا تابش از 16 تا 21 مهرماه سال 1400 برگزار شد.

این دوره از جشنواره علاوه بر اصفهان و تهران، در بیست‌ویک شهر دیگر نیز به‌صورت حضوری و مجازی پیگیری شد. جشنواره شماره سی‌وچهار با شعار «سینما، سرزمین خیال» در دو بخش ایرانی و بین‌المللی برگزار شد.

از ابتدای شروع فراخوان این جشنواره تا پایان مهلت آن، 566 اثر شامل هر دو بخش ذکرشده، به دبیرخانه ارسال شد. آثار راه‌یافته به سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان شامل: فیلم کوتاه داستانی، پویانمایی کوتاه، سینمایی، بلند داستانی، وب سری و کرونا‌روایت بودند. همچنین نمایش فیلم‌ها در این دوره از جشنواره ترکیبی از پخش برخط و حضوری بود.

نکته جالب‌توجه، انتخاب «سینما ساحل» به‌عنوان خانه جشنواره سی‌و‌چهارم بود. در کنار عملکرد قابل‌قبول اصفهانی‌ها در برگزاری این دوره از جشنواره، عملکرد فیلم‌سازان اصفهانی نیز به‌خوبی موردتوجه مخاطبان سینما و منتقدان قرار گرفت. در ادامه به عملکرد یازده فیلمساز نصف‌جهان در آخرین دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان خواهیم پرداخت.

علی‌رضا یزدانی و مهدی نظیفی؛ مردان پر کار جشنواره!

دو نفری که با تولید سه فیلم کوتاه، توانستند آثار خود را به جشنواره شماره سی‌وچهار برسانند. یزدانی و نظیفی با همکاری یکدیگر سه اثر در بخش «کرونا روایت» ارائه کردند. همچنین هر سه اثر این دو کارگردان اصفهانی، با همکاری مؤسسه فرهنگی‌هنری تیراژه هنر تولید شد.

1. آدامس: روایت آشنایی دو کودک کار در اتوبوس است. پرداختن به موضوع کودکان کار یکی از بیشترین موضوعات فیلم کودک و نوجوان است. درواقع یزدانی و نظیفی اولین کسانی نیستند که به این موضوع پرداخته‌اند. با این حال این دو کارگردان تلاش کردند تا از زاویه‌ای تازه به ماجرا نگاه کنند.

2. تبلت: این فیلم برای یادآوری ارزش‌های انسانی و نوع‌دوستی تلاش می‌کند. این فیلم داستان نوجوانی است که وسیله برای کلاس‌های آنلاین خود ندارد و تصمیم می‌گیرد فرش خانه را برای خرید تبلت بفروشد! در ادامه اما جوانانی بر سر راه نوجوان قرار می‌گیرند که با نیتی خیر به او برای خرید تبلت کمک می‌کنند.

3. منتخب: یزدانی و نظیفی در این فیلم سعی می‌کنند تا زاویه دید تازه‌ای به جامعه کودکان بدهند. درواقع در این فیلم قرار نیست کلیشه‌های همیشگی درباره کرونا تکرار شوند.

مهسا امیری؛ خالق «دوچرخه‌باز»، یک فیلم‌اولی!

«دوچرخه‌باز» فیلم کوتاه داستانی است که توسط این کارگردان دهه هفتادی به جشنواره شماره سی‌وچهار راه پیدا کرد. این بانوی جوان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان اثر خود بود.

امیری در هفت دقیقه داستان پسری را روایت می‌کند که از والدین خود می‌خواهد برایش دوچرخه بخرند.

سعید کودک هفت‌ساله دانش‌آموزی است که آرزوی داشتن یک دوچرخه مانند پسر همسایه را دارد؛ اما این آرزو مدت‌هاست به دلیل شرایط مالی خانواده دست‌نیافتنی شده و زمانی که سعید مطمئن می‌شود پدرش قصد خرید دوچرخه را ندارد، می‌کوشد خودش به آرزویش برسد.

امیری پیش‌تر درباره این فیلم به خبرنگاران گفته بود: با فیلم «دوچرخه‌باز» می‌خواستم نشان دهم کودکان دغدغه‌های طبیعی خود را دارند و اگر خانواده‌هایشان به هر دلیل نتوانند خواسته‌های آن‌ها را برآورده کنند، کودکان باهوش، بالاخره راهی پیدا خواهند کرد و به خواسته خود خواهند رسید.

لازم به ذکر است «دوچرخه‌باز» اولین تجربه مهسا امیری بود که با همکاری انجمن سینمای جوانان اصفهان ساخته شد.

کریم رناسیان؛ در جست‌وجوی «راز قلعه»!

«راز قلعه» فیلمی در بخش فیلم بلند ویدیویی است که رناسیان وظیفه کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد. این فیلم‌ساز اصفهانی، نویسنده بخشی از فیلم‌نامه این فیلم نیز بوده است. او در این فیلم که نودوسه دقیقه زمان مشاهده آن است، داستان کشف محوطه‌ای باستانی، در نزدیکی روستایی دورافتاده را روایت می‌کند.

کارگردان «راز قلعه» در انتهای این جشنواره، موفق به کسب پروانه زرین بهترین فیلم بلند داستانی، از دستان بهروز شعیبی شد.

همچنین رناسیان در گفت‌وگو با خبرنگاران این‌گونه بیان کرد: من از گذشته علاقه‌مند بودم در حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته باشم و با فراخوان شهرداری اصفهان انگیزه‌ای برای ساخت این فیلم و درنهایت شرکت در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان شد. لازم به ذکر است که حمایت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان مشوق من در این زمینه بود.

بازیگران «راز قلعه» عبارت‌اند از: امیرغفارمنش، مریم خدارحمی، محمد فیلی، مجید شهریاری، بهراد خرازی، اسماعیل موحدی، مصطفی بهشتی، امیرحسن رفیعی، علی‌اکبر بهادری، حامد حسینی و علی محمد‌پور.

همچنین بازیگران کودک حاضر در این فیلم عبارت‌اند از: طاها عنبرافشان، دانیال رفیع، هلیا ملک‌محمدی، امیرحسین چلمقانی و امیرعلی نادری.

وحید پاکزاد با «اشکنه» آمد!

«اشکنه» فیلمی است که در لنجان، باغ‌بهادران و زرین‌شهر فیلم‌برداری شد. خالق آثار «مهتاب»، «انتقام»، «عقده»، «بن‌بست»، «شما تصمیم بگیرید»، «انتظار»، «چهارشنبه آخر» و «سلیم» این بار با «اشکنه» به بخش فیلم بلند ویدیویی جشنواره آمد. این فیلم تلاشی کودکانه برای فراهم‌آوردن یک وعده‌ غذایی را روایت می‌کند.

به گفته پاکزاد: «اشکنه» فضای تلفیقی فانتزی و رئالیستی دارد و درباره غذای بومی پنج استان کشور است!

نکته مهم مفهومی که مدنظر پاکزاد بوده، دوستی و صمیمیت خالصانه میان نوجوانان و کودکان است. این فیلم تا جایی که می‌تواند پیام رفاقت و همیاری را به مخاطب خود منتقل می‌کند.

صحبت‌های مهم پاکزاد در نشست خبری فیلم «اشکنه» توجه رسانه‌ها و اهالی سینما را به خود جلب کرد.

او درباره شرایط فیلم‌سازی در اصفهان این‌گونه گفت: چیزی که باعث می‌شود در اصفهان بمانم و کار کنم، کامل‌بودن امکانات در این شهر است. ما در اصفهان بهترین کادر فیلم‌سازی را داریم؛ اما متأسفانه مشکلاتی که فیلم‌سازان اصفهانی برای یکدیگر به وجود می‌آورند، در کنار نبود حمایت مسئولان گاهی باعث می‌شود که فیلم‌سازان اصفهانی رغبتی به انجام پروژه در این شهر نداشته باشند.

«اشکنه» چهارمین اثری است که از پاکزاد به جشنواره‌های کودک آمده است.

امیرحسین عنایتی؛ لشکر تک‌نفره!

عنایتی در حالی با فیلم «تیام» به بخش فیلم بلند ویدیویی آمد که به‌تنهایی وظایف گوناگونی را بر دوش داشت! درواقع او علاوه بر کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویس، مدیر تصویربرداری و طراح صحنه نیز بود!

از آثار پیشین این کارگردان اصفهانی می‌توان به دو فیلم سینمایی «وقت رؤیا» و «مسعود و سه تن‌پوش» و همچنین فیلم‌های «حرمت»، «تاوان» و «بازگشت» در بخش فیلم بلند داستانی اشاره کرد.

داستان فیلم، تلاش‌های دختری به نام «تیام» با بازی مارال خدادادی را روایت می‌کند که با وجود قرنطینه بودن دهکده در صدد رساندن دارو به مادر نابینایش «ایلماه» با بازی بهنوش بختیاری است.

بهنوش بختیاری، مارال خدادادی، نگین حسینی، داراب آقاسی‌زاده، ندا ممتاز بهاری، اشکان حاج‌حسنی، محسن سبزمنش، هلن جوکار، نرگس خسروانی، گلتاج حاجی‌پور، جواد افشار، سام بختیاری، پوریا اسماعیلی، عقیل گودرزی و جمعی از بازیگران محلی تیم بازیگران فیلم سینمایی تیام را تشکیل می‌دهند.

مختار عبداللهی «میان صخره‌ها»!

«میان صخره‌ها» فیلم بلند ویدیویی به کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی مختار عبداللهی است. عبداللهی پیش‌ازاین، مستند «خط بغض» را نیز تولید کرده بود و حالا با فیلم «میان صخره‌ها»، داستان گرفتار‌شدن خواهر و برادری چوپان در کوهستان را روایت می‌کند.

اسماعیل مرادی، مریم آل‌احمد، حمیدرضا غیبی و آندیا یحیی‌پور بازیگران اصلی این فیلم هستند.

دستاورد مهم عبداللهی از این جشنواره، دیپلم افتخار و پروانه زرین ویژه هیئت‌داوران بود. همچنین پروانه زرین بهترین بازیگر کودک به «آندیا یحیی‌پور» بازیگر خردسال فیلم «میان صخره‌ها» اهدا شد و او این جایزه را از «گلاره عباسی» دریافت کرد.

عبداللهی درباره «میان صخره‌ها» این‌گونه می‌گوید: این کار به اعتقاد من دو لایه دارد؛ یعنی سطحی‌ترین لایه می‌تواند برای کودک باشد، ولی در کنار آن زیرلایه‌های زیادی دارد. ما یک رادیو و یک‌سری اتفاقات داریم که زیرلایه‌های کار هستند و احساس می‌کنم برای کودک سنگین است. در کل می‌توان گفت این اثر «درباره کودک» است. اینکه کار دو جنس تماشاگر کودک و بزرگ‌سال را جذب کند، کاملا خواسته بود و این‌طور نبود که ناخواسته به این سمت رفته باشیم.

مسعود قدسیه؛ «کیمیاگر»!

قدسیه، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان «کیمیاگر» است. اثر او یک پویانمایی کوتاه است که در هشت دقیقه داستان چوپانی ناجی را روایت می‌کند. در این پویانمایی کوتاه، ملکه‌ای در یک قلعه به دست یک غول زندانی شده است و چوپان تلاش می‌کند تا او را آزاد کند.

قدسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره این پویانمایی کوتاه گفت: فیلم من یک انیمیشن کوتاه با تکنیک سه‌بعدی کامپیوتری و درباره ملکه‌ای است که در قلعه‌ای زندگی می‌کند و غولی او را به اسارت گرفته است؛ چوپانی تصمیم می‌گیرد او را از دست غول نجات دهد و با او مبارزه کند.

او با اشاره به اینکه مخاطب این اثر در ظاهر بزرگ‌سالان هستند، اما فضا و بیان آن به‌نوعی است که کودکان و نوجوانان به‌طور کامل با آن ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: طراحی کاراکترهای «کیمیاگر» با فضای ذهنی کودک هم‌خوانی مناسبی دارد. درواقع باید گفت «کیمیاگر» مانند بسیاری از پویانمایی‌های موردعلاقه کودکان، یک داستان قهرمان‌محور دارد. این یک حقیقت است که داستان‌هایی با شخصیت‌های فعال و جنگجو، همواره مخاطب نوجوان را به وجد آورده‌اند. نبرد چوپان و غول هم همین را طی می‌کند.

محسن صالحی‌فرد به دنبال «گنج واقعی» در هفده دقیقه!

این فیلم‌ساز نجف‌آبادی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس پویانمایی کوتاه «گنج واقعی» است. او در هفده دقیقه داستان فریب‌خوردن «اوس کمال» توسط شاگرد خود «مراد» را روایت می‌کند.

«گنج واقعی» پویانمایی هیجان‌انگیزی است که می‌توان آن را تا حدودی شبیه جلوه‌هایی از اثر محبوب «شکرستان» دانست. صالحی‌فرد تلاش کرده است تا با شیرینی و ظرافتی قابل قبول، داستانی اخلاقی را برای کودکان و حتی بزرگ‌سالان به نمایش در بیاورد.

لازم به ذکر است ذات قصه و متن این کار، به جذاب‌تر و باکیفیت‌تر شدن این پویانمایی کمک شایانی کرده است. همچنین وظیفه انیماتوری این پویانمایی کوتاه بر عهده ناصر اسلامی بوده است.

گفتنی است صالحی‌فرد با شرکت در دوازدهمین جشنواره Vafi & Rafi کرواسی، جایزه اول خود را در بخش Rafi (فیلم‌های کودکان و نوجوانان 15 تا 18 سال) برای انیمیشن کوتاه «پیکره» دریافت کرد.

همچنین او چندین سال است که با ساخت مجموعه «چی چی خبر» توانسته مخاطبان زیادی را در سطح نجف‌آباد و دیگر نقاط جذب کند. به‌نوعی می‌توان او را سرمایه هنری این شهر دانست.

سید احمد جعفریان ساخت «پرنده‌باز» در خمینی‌شهر!

جعفریان با پویانمایی کوتاه «پرنده‌باز» به جشنواره شماره سی‌وچهار آمد. این فیلم در سیزده دقیقه داستان نجات پرنده‌ای از میان آتش را روایت می‌کند. جعفریان پیش‌ازاین، خالق اثر «موزه صلح» نیز بوده است.

«پرنده‌باز» داستان مردی است که هر شب خواب سوختن خانه‌اش را می‌بیند که مسبب آن یک پرنده است.

جعفریان به‌تنهایی فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و انیماتور این اثر است. طراحی فضا و ساخت دکور این پویانمایی را مژگان منصوری بر عهده داشته و طراحی و ساخت عروسک نیز توسط سیده اطهر جعفریان انجام شده است.

مهدی نامجو، منتقد سینما درباره این اثر این‌گونه می‌گوید: «این فیلم‌ها را باید فیلم‌های بلند و گاه سریالی دانست که کوتاه شده‌اند؛ از این رو باید به گفتمان فیلم کوتاه نگاهی دگرباره کرد و هر فیلم زیر نیم ساعتی را فیلم کوتاه ندانست.»

شایان ذکر است این انیمیشن، دومین اثر تولیدی خمینی‌شهر در غالب آثار مصوب شورای تولید استان اصفهان است.

ریحانه کاوش «شبح ترسو» را به جشنواره آورد!

جعفریان با پویانمایی کوتاه «پرنده‌باز» به جشنواره شماره سی‌وچهار آمد. این فیلم در سیزده دقیقه داستان نجات پرنده‌ای از میان آتش را روایت می‌کند. جعفریان پیش‌ازاین، خالق اثر «موزه صلح» نیز بوده است.

«پرنده‌باز» داستان مردی است که هر شب خواب سوختن خانه‌اش را می‌بیند که مسبب آن یک پرنده است.

جعفریان به‌تنهایی فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و انیماتور این اثر است. طراحی فضا و ساخت دکور این پویانمایی را مژگان منصوری بر عهده داشته و طراحی و ساخت عروسک نیز توسط سیده اطهر جعفریان انجام شده است.

مهدی نامجو، منتقد سینما درباره این اثر این‌گونه می‌گوید: «این فیلم‌ها را باید فیلم‌های بلند و گاه سریالی دانست که کوتاه شده‌اند؛ از این رو باید به گفتمان فیلم کوتاه نگاهی دگرباره کرد و هر فیلم زیر نیم ساعتی را فیلم کوتاه ندانست.»

شایان ذکر است این انیمیشن، دومین اثر تولیدی خمینی‌شهر در غالب آثار مصوب شورای تولید استان اصفهان است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + 3 =