تئاتر خیابانی استان به بلوغ خود رسیده است

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای با همکاری سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان و حوزه هنری استان از 16 تا 18 آبان میزبان تماشاگران است.

تاریخ انتشار: 11:46 - سه شنبه 1402/08/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تئاتر خیابانی استان به بلوغ خود رسیده است

به گزارش اصفهان زیبا؛ رضا دهقانی، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان است. او سابقه دبیری اجرایی چندین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و دوره‌های گذشته جشنواره تئاتر را در استان اصفهان در کارنامه دارد.

به مناسبت افتتاحیه سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان که دهقانی در سمت دبیر آن معرفی شده است، در خصوص کم و کیف این جشنواره با او گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جشنواره تئاتر اصفهان در ارتقای هنر تئاتر و خدمت به آن چه نقشی دارد؟

تئاتر استان اصفهان یا هر جشنواره تئاتری که برگزار بشود، نقش مستقیمی در پویایی تئاتر آن شهر دارد و باعث ایجاد رقابت هنری در شهر می‌شود. آثاری که برگزیده شده‌اند، آثاری هستند که برایشان تلاش‌هایی صورت گرفته تا در فضای جشنواره رقابت کنند.

این رقابت‌ها اتفاق مهم جشنواره است که هرسال با رنگ‌وبوی متفاوتی خود را نشان می‌دهد.

میزان استقبال هنرمندان و کارگردانان تئاتر از این جشنواره را چطور دیدید؟

امسال استقبال کم‌نظیری صورت گرفته است. تاکنون در کدامین جشنواره استانی 42 اثر صحنه‌ای و 59 اثر خیابانی به جشنواره رسیده است؟

مجموع این آمار نشان‌دهنده اتفاق بزرگی در استان است و نفس تازه‌ای است که در روح اصفهان دمیده شده. این آمار نشان می‌دهد که تئاتر استان در حال یافتن جایگاه اصلی خود و رسیدن به آن است.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با چه برنامه‌ریزی‌هایی اکنون با  این استقبال از سوی هنرمندان مواجه شده است؟

برنامه‌ریزی دقیق و سامان‌دهی انجمن هنرهای نمایشی استان توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تغییر و تحول در این نهاد و تزریق خون تازه به این بدنه، باعث شد که مشارکت هنرمندان اصفهانی افزایش یابد.

بالای 70درصد شهرستان‌ها در این جشنواره نقش دارند. اگر جدول نمایش‌ها را ببینید، متوجه حضور پررنگ این شهرستان‌ها خواهید شد.

برای انتخاب داوران جشنواره چه معیارهایی را مدنظر داشتید؟

میزان حرفه‌ای‌بودن، سابقه در این رشته هنری، چهره‌بودن، معتمدبودن میان هنرمندان، داشتن اصول علمی و فنی در کارنامه افراد و انتخاب از میان هنرمندان استان جزو معیارهای ما برای انتخاب داوران بود.

از برنامه‌های دبیرخانه برای حضور بزرگان و اساتید تئاتر اصفهان در این جشنواره بگویید.

امسال کمیته‌ای اختصاصی را در کنار کمیته‌های ویژه جشنواره به نام کمیته پیش‌کسوتان قرار دادیم. این کمیته موظف است که حضور پیش‌کسوتان هنرهای نمایشی را پیگیری و برای حضور آن‌ها در اجراهای مختلف برنامه‌ریزی کند.

به نظرتان جشنواره توانسته جایگاه خود را در میان اهالی هنر اصفهان پیدا کند؟

مشارکتی که آمارش اعلام‌شده، گویای همه‌چیز است. هر جشنواره کمبودهایی ازلحاظ کیفی و کمی دارد که مختصصان درخصوص آن نظر می‌دهند؛ اما مشارکت و امیدآفرینی هدف اصلی ما در این جشنواره بوده است.

این مشارکت حداکثری اتفاق مبارکی است. یک نگاه ویژه‌ای که در این جشنواره بوده، نگاه انقلابی است که برای مثال در تئاترهای خیابانی این نگاه موج می‌زند و رنگ و بوی ارزشی به خود گرفته است. این اتفاق جدیدی در رویکرد نمایشی استان است.

در اصفهان جشنواره‌های متعددی از جانب نهادهای مختلف برگزار می‌شود. به نظر شما جشنواره تئاتر در مقایسه با دیگر جشنواره‌ها در چه جایگاه و سطحی قرار دارد؟

یکی از ویژگی‌های این جشنواره رسمیت داشتن آن است. بخشی از تئاترهای این جشنواره وارد جشنواره تئاتر فجر می‌شوند که این اتفاق به رسمیت این جشنواره افزوده است. ما یک جشنواره تئاتر استانی داریم.

جشنواره‌های سازمانی و ارگانی که بنابر شرح وظایف و دغدغه‌هایشان برگزار می‌شود، در کنار این جشنواره قرار می‌گیرند و اصل کار با جشنواره استانی است.

جشنواره امسال علاوه بر تئاترهای صحنه‌ای، میزبان تئاترهای خیابانی متعددی شده است. پیامدهای این ورود را چه می‌دانید؟

پیامد اصلی اضافه‌شدن این بخش، شور و هیجانی است که داخل گروه‌های نمایش‌های خیابانی ایجاد شده. اگر این نمایش‌ها را ازلحاظ کیفی و میان مخاطبان ارزیابی کنید، متوجه توانمندی اصفهان در این قالب نمایشی و اثرگذاری آن در موضوعات مختلف خواهید شد.

این قالب می‌تواند بر حرفه‌های مختلف اثرگذاری مستقیمی داشته باشد. تئاتر خیابانی اکنون به بلوغ خود در استان رسیده و جای این بود که بخش خیابانی حتما امسال به جشنواره اضافه و این ظرفیت موجود در شهرستان‌های استان به کار گرفته شود.

گفتنی است؛ سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان اصفهان در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای با همکاری سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان و حوزه هنری استان از 16 تا 18 آبان میزبان تماشاگران است.

بر اساس اعلام دبیرخانه، حضور در جشنواره برای علاقه‌مندان کاملا رایگان و بدون نیاز به تهیه بلیت بوده و نمایش‌های خیابانی در گذر فرهنگی چهارباغ و بخش صحنه‌ای در سه تالار پردیس هنر، تماشاخانه ماه حوزه هنری و تالار هنر به اجرا درمی‌آید و تئاترها در محل نمایش آثار داوری خواهند شد.

این دوره از جشنواره 19 آبان با برگزاری مراسم اختتامیه در سالن مهستان ارتش و اعلام برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × چهار =