چشم‌انداز 20 ساله برای یکی از مهم‌ترین فضاهای شهری معنویت‌گرای اصفهان

تدوین سند جامع گلستان‌شهدا

«سند جامع گلستان شهدا» یک سند بالادستی است که با توجه به موقعیت گلستان شهدا در بافت تاریخی تخت‌فولاد و شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر این مجموعه و دارایی‌های کالبدی و تاریخی‌اش توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در مدت شش ماه تدوین شد.

تاریخ انتشار: 10:16 - چهارشنبه 1402/11/18
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تدوین سند جامع گلستان‌شهدا

به گزارش اصفهان زیبا؛

سازمان نوسازی و بهسازی؛ مرجع تدوین اسناد جامع بافت تاریخی شهر اصفهان

«سند جامع گلستان شهدا» یک سند بالادستی است که با توجه به موقعیت گلستان شهدا در بافت تاریخی تخت‌فولاد و شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر این مجموعه و دارایی‌های کالبدی و تاریخی‌اش توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در مدت شش ماه تدوین شد.

این سند به بررسی ابعاد مختلف پهنه و ارائه سیاست‌گذاری کلان برای افق بیست‌ساله می‌پردازد. سند قبلی که برای گلستان شهدا آماده شد، مربوط به دهه 80 بود و دوره 20 ساله‌اش به اتمام رسیده است؛ بنابراین گلستان شهدا به‌عنوان یکی از نقاط ثقل معنوی و فضاهای فرهنگی شهر اصفهان، به تدوین سند جدید نیاز داشت که با رویکرد جایگاه تاریخی تخت‌فولاد و جایگاهی که گلستان شهدا در تاریخ انقلاب اسلامی دارد، همین‌طور اطلاعات محیطی و شهرسازی‌اش این سند مورد تدوین قرار گرفت.

هدف این است که برنامه اقدام در گلستان شهدا در 20 سال آینده متناسب و متوازن با این سند پیش برود تا بتوانیم بهترین ارائه خدمات را در گلستان شهدا توسط کارگزاران و کنشگران مجموعه گلستان شهدا محقق کنیم.

اصل و اساس رویکرد تدوین سند بر جایگاه‎‌های روایی و تاریخی گلستان شهدا و توجه به جایگاه تخت‌فولاد به‌عنوان یکی از ارکان اساسی این پهنه از شهر اصفهان و رویکرد معنویت‌گرایی این پهنه استوار بود و موردتوجه کارشناسان سازمان و نخبگان شهر قرار گرفت.

پس از تدوین اولیه، متن سند بین همه دستگاه‌های ذی‌نفع به اشتراک گذاشته، نظرات آن‌ها احصا و در سند اعمال شد. یکی از مبانی تدوین سند هم افکارسنجی بود و تلاش شد نظرات و تجارب مخاطبان گلستان شهدا در گستره قابل‌توجهی موردسنجش قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، «تدوین اسناد جامع برای نوع مواجهه با بافت‌های تاریخی شهر اصفهان» است؛ بنابراین تدوین سند جامع برای گلستان شهدا به خاطر جایگاهی که در پهنه‌ تاریخی منطقه 6 شهرداری اصفهان دارد، در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

باید تأکید کنم که در حال حاضر سازمان توان قابل‌توجهی برای تدوین اسناد بالادستی در پهنه‌های تاریخی دارد و مرجع تدوین اسناد جامع بافت تاریخی در شهر اصفهان است.

شناسنامه

♦ سند جامع گلستان شهدای اصفهان با رویکرد «فضاهای شهری معنویت‌گرا» تدوین شد.
♦ چشم‌انداز سند، 20 ساله است.
♦ گلستان شهدای اصفهان از مجموع تکیه‌های لسان‌الارض، ملک، بروجنی‌ها، كوهی، ميرمحمدصادقی‌ها، فاضلان و خواجويی تشكيل شده است.
♦ محدوده فعلی گلستان شهدا سمت جنوب ، كنار خيابان سجاد و در جبهه غربی كنار خيابان فيض و ضلع شمالی آن به كوچه لسان‌الارض و کوچه شهید زمانی كشيده شده است.
♦ مساحت گلستان شهدای اصفهان، 113 هزار و 969 مترمربع است.
♦ 31 پروژه بر مبنای مطالعات سند جامع تعریف شده است.
♦ ابتدا مطالعات نظری مربوط به کیفیت معنویت در فضای شهری موردنظر انجام و چهارچوب مفهومی آن ارائه شد تا چارچوبی برای مطالعات مرحله شناخت و تحلیل و تجویز باشد.
♦ مقیاس «بلافصل» مطالعات، محدوده گلستان شهدا و تخت‌فولاد بود.
♦ مقیاس «مداخله» مطالعات، محدوده گلستان شهدا و محله کوله‌پارچه بود.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 3 =