جام پرچم؛ الهام‌بخش ورزش آموزشگاهی

ورزش آموزشگاهی پایه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای است. قلب تپنده ورزش کشور و پایه و اساس آن است. رشدآفرین است و ثمره تلاش مربیان و معلمان ورزش چند سال بعد در افتخاراتی نمایان می‌شود که بذرش به دست آن‌ها در حیاط مدارس کاشته شده است.

تاریخ انتشار: 09:32 - یکشنبه 1401/12/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جام پرچم؛ الهام‌بخش ورزش آموزشگاهی

چند ماهی که از سال تحصیلی می‌گذشت، بعد از امتحانات ثلث اول، تیم‌های ورزشی مدرسه کم‌کم تشکیل می‌شدند. زنگ ورزش و حیاط مدرسه می‌شد محل تمرین تیم‌ها. زمین ورزش و سبدهای بسکتبال در انحصار دانش‌آموزانی بود که بسکتبال را بهتر از بقیه بازی می‌کردند. / ورزش آموزشگاهی

علاقه‌مندان به والیبال هم در گوشه دیگر، پاس‌کاری می‌کردند و تمرین پنجه و ساعد. در هر کلاس چند دانش‌آموز هم، شنا، ژیمناستیک یا رشته دیگری را تخصصی‌تر از بقیه و خارج از زمان مدرسه یاد گرفته بودند و امید معلم ورزش به موفقیت آن‌ها در مسابقات آموزشگاه‌ها بود. تیم‌های ورزشی مدرسه جای تک‌تک دانش‌آموزان نبود؛ اما آن‌ها که بیرون می‌ماندند، هواداران پروپاقرص تیم مدرسه‌شان می‌شدند.

با بوق و پرچم به سالن مسابقه می‌رفتند و به جای کلاس‌هایی که برای مسابقات تعطیل می‌شد، درست‌وحسابی رسم هواداری را تمرین می‌کردند. روزهای برگزاری مسابقات ورزشی مدارس برای همه مربیان و دانش‌آموزان به‌یادماندنی است. چه استعدادهایی که از دل همین مسابقات شکل‌گرفته و چه بازیکنان مطرحی که سال‌ها بعد در تیم‌های حرفه‌ای و در سطح قهرمانی رشته ورزشی موردعلاقه خود را دنبال کرده‌اند و چه افتخاراتی که از دل همین مدارس به‌دست‌آمده است.

ورزش آموزشگاهی پایه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای است. قلب تپنده ورزش کشور و پایه و اساس آن است. رشدآفرین است و ثمره تلاش مربیان و معلمان ورزش چند سال بعد در افتخاراتی نمایان می‌شود که بذرش به دست آن‌ها در حیاط مدارس کاشته شده است. برگزاری مسابقات آموزشگاهی نیز عرصه نمایش این تلاش است. فرصتی برای قرارگرفتن دانش‌آموزان در میدان مسابقه، تا تجربه کسب کنند، سرد و گرم رقابت را بچشند و برای روزهای سخت آینده آماده شوند. در اصفهان ورزش آموزشگاهی از گذشته تا امروز جایگاه ویژه‌ای داشته است.

از دهه‌ها پیش که رشته‌هایی مانند هندبال، فوتبال و بسکتبال و… در مدارس فعال شد تا امروز که هزاران دانش‌آموز به‌صورت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای و آماتور به بازی در این رشته‌ها مشغول هستند، مسابقات دانش‌آموزی برپاست و عرصه‌ای برای محک مهارت‌های فردی و تیمی دانش آموزان ورزشکار است.

از دل همین مسابقات، بازیکنانی پرورش یافتند که سال‌ها بعد ستون تیم‌های باشگاهی خود شدند، نام‌ها بسیار است؛ اما در رشته‌هایی مانند هندبال و بسکتبال و… در اصفهان فراوان دیده می‌شود.

معاونت ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با نگاه به همین جایگاه، در دهه فجر امسال دومین دوره رقابت‌های ورزشی جام پرچم را در رشته‌های مختلف ویژه دختران و پسران دانش‌آموز برگزار کرد؛ رقابت‌هایی که با حضور بیش از یک‌هزار دانش‌آموز برگزار شد و تجربه موفقی از برگزاری یک رویداد ویژه آموزشگاهی شکل گرفت.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان اظهار کرد: تجربه موفق رویداد ورزشی «جام پرچم» می‌تواند الهام‌بخش ورزش آموزشگاهی کشور باشد.

مجتبی شاهمرادی تصریح کرد: دومین دوره مسابقات جام پرچم در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال با حضور پرشور دانش‌آموزان اصفهانی و همکاری خوب شهرداری و اداره‌کل آموزش‌وپرورش در حال برگزاری است.

او خاطرنشان کرد: این مسابقات که در رشته‌های مختلف ورزشی برگزار می‌شود، می‌تواند در سراسر کشور الهام‌بخش ورزش آموزشگاهی باشد و ورزش آموزشگاهی را به جایگاه پربازده پیشین خویش بازگرداند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به استعدادهای نهفته ورزشی در آموزشگاه‌ها بیان کرد: استعدادهای ورزشی بسیاری از کودکان و نوجوانان از طریق این مسابقات شناخته می‌شود و می‌تواند به ظرفیت ورزش استان و کشور در حوزه‌های قهرمانی و حرفه‌ای بیفزاید.

احسان بعیدی، معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسابقات «جام پرچم» در رشته‌های ورزشی پایه و پرطرفدار دانش‌آموزی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری مسابقات آموزشگاهی همواره با استقبال دانش آموزان همراه است و شور و هیجان ویژه‌ای را به دل مدارس می‌آورد. امسال دومین دوره مسابقات جام پرچم به مناسبت دهه مبارک فجر برنامه‌ریزی شد تا دانش آموزان ورزشکار در میدان رقابتی پرهیجان و آینده‌ساز قرار بگیرند و برای حرکت در مسیر ورزش قهرمانی و حرفه‌ای آینده آماده شوند.

او تأکید کرد: سامان‌دهی این مسابقات که محلی برای پرورش استعدادهای ورزشی و بازگشت ورزش آموزشگاهی به دوران بازیکن‌پرور گذشته است، یک ضرورت به شمار می‌رود.

بعیدی گفت: تشکیلات محلی یک ضرورت برای معاونت ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به‌شمار می‌آید.

او افزود: رویداد «جام پرچم» حاصل رویکردی حرفه‌ای و هدفمند به رویدادهای ورزشی در مدارس است تا دانش آموزان را به سطحی بالاتر در ورزش برساند و منجر به ارتقای سطح ورزش قهرمانی و حرفه‌ای سال‌های آتی شود. معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: اگر در ورزش، به بحث استعدادیابی و استعدادپروری باور داریم، مسابقات جام پرچم محلی برای بروز و ظهور این استعدادهای ورزشی است.

رقابت‌های ورزشی مدارس شهر اصفهان، جام پرچم یادواره شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان از بیستم بهمن‌ماه آغاز شد.

در این دوره از مسابقات که ویژه دختران و پسران نواحی مختلف آموزش‌وپرورش شهر بود، هر ناحیه در رشته‌های توپی تیم‌های اول و دوم مسابقات داخلی خود را به این رقابت‌ها معرفی کرد و دانش‌آموزان ورزشکار در دیگر رشته‌ها نیز با ثبت‌نام از طریق سامانه سیدا خود را برای حضور در این مسابقات آماده کردند.

این مسابقات در هشت رشته پسران شامل والیبال، هندبال، تنیس روی میز، شطرنج، شنا، مرشد ورزش زورخانه‌ای، ژیمناستیک و فوتسال (مراکز شهرداری) برگزار شد و دانش‌آموزان دختر نیز در رشته‌های هندبال، تنیس روی میز، شطرنج، شنا و ژیمناستیک به رقابت پرداختند و برترین‌های هر رشته معرفی شدند. اختتامیه این دوره از مسابقات هفتم اسفندماه در خانه وزنه‌برداری اصفهان برگزار شد و از تیم‌ها و نفرات برتر با اهدای ۱۷۰ سری مدال، تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + چهار =