استسقای اصفهان

هوا صاف و پاک و آبی و به نسبت عاری از آلودگی پیش روی گلستان شهدای اصفهان گسترده است. ساعت9 صبح است و مردها و زن‌ها شال و کلاه کرده و برای خواندن نماز باران به تخت پولاد آمده‌اند. کنار گذر خیابان پر از ماشین‌های پارک‌شده امدادی و انتظامی است. راه را از مسیر میدان بسیج بسته‌اند. تواشیح سوزناکی با صدای بلند پخش می‌شود. همه آمده‌اند تا جا بگیرند. آفتاب به درختان نخل و کاج و بید یکسان می‌تابد. از شمال و جنوب و شرق و غرب گلستان شهدا نمازگزار می‌آید. مردان و زنان و کودکان جانماز و سجاده به دست به پیش می‌آیند. اغلب آدم‌ها روبه‌روی بنری که متن دعای باران برآن نقش بسته می‌ایستند و آیات باران را تلاوت می‌کنند.

تاریخ انتشار: 09:43 - شنبه 1400/09/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

پیرمردی عصازنان بر قبور تخت‌فولاد پیش می‌آید. جمعیت در حال جمع‌شدن است. حد فاصل قطعه وداع دو و دفتر گلستان شهدا را با موکت‌های طوسی رنگ مفروش کرده‌اند. نمازگزاران مهر برمی‌دارند و کفش‌ها را در پلاستیک‌های همراهشان می‌گذارند و وارد صف می‌شوند. کم‌کم جای سوزن‌انداختن هم پیدا نخواهد شد. صدای تواشیح حزین حالا به تواشیح شادی مبدل شده و کودکی با لهجه غلیظ عربی شعری شاد می‌خواند.
 لباس‌پلنگی‌ها به تناوب درمیان جمعیت می‌روند و می‌آیند. صدای صلوات بلند می‌شود.
گوینده از نمازگزاران می‌خواهد که سکوت را حین استسقا رعایت کنند. ساعت 9 و 30دقیقه است. گوینده از اقامه نماز باران توسط آیت‌الله مهدوی، امام‌جمعه موقت اصفهان خبر می‌دهد و از همگان می‌خواهد تا متن دعا را بخوانند و با او تکرار کنند، چون کلمات ثقیل عربی نیازمند تکرار و تمرین است. کم‌کم جماعت در حین افزایش جمعیت، سکوت را رعایت می‌کند. بیشتر همهمه‌ای خاموش به گوش می‌رسد. زیرانداز کم می‌آید و نمازگزاران خود سجاده و پتو و حصیر همراهشان را بر زمین می‌گسترند. صوت سین صلوات بلند می‌شود. مردی نابینا سجاده می‌گسترد و می‌نشیند. چندین نفر با ویلچر آمده‌اند. نمازگزاران در برابر بنری که دعا برآن نقش بسته در حال گرفتن عکس و فیلم هستند. گوینده فرازی از نهج‌البلاغه، خطبه 143 درباره باران و علل عدم بارش و چگونگی بارش بالا ذکر می‌کند. مداحی نوحه‌ای به ترکی می‌خواند. گوینده می‌گوید عزیزان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که عزیزانی که دزهای اول تا سوم را نزده‌اند، پس از نماز به سالن گلستان شهدا مراجعه کنند. حجت‌الاسلام ابطحی پیش از شروع نماز در سخنانی از احکام نماز سخن می‌گوید.  سپس دعای فرج خوانده می‌شود و همچنان بر جمعیت افزوده می‌شود. متن دعا در میان نمازگزاران پخش می‌شود و حجت‌الاسلام ابطحی از ماجرای نماز باران در زمان حضرت موسی (ع) سخن می‌گوید و نقل می‌کند که نماز استسقا خوانده شد؛ اما باران نیامد. حضرت موسی در نیایش‌هایش از خداوند پرسید خداوندا ما نماز استسقا خواندیم، چرا باران نیامد؟ خداوند فرمود جوان گناهکاری در میان جمعتان بود. حجت‌الاسلام ابطحی می‌افزاید: البته خواندن نماز باران دلیلی بر باریدن باران نیست. ما مأمور به دعاییم. نشود فردا در شبکه‌های مجازی بگویند که نماز خواندید و باران نیامد.
سپس مجری مراسم به تشریح چگونگی خواندن نماز می‌پردازد و می‌گوید: نماز استسقا دورکعت است و در هر رکعت حمد و سوره توسط آیت‌الله مهدوی خوانده می‌شود و سپس پنج قنوت دارد، هر دعایی خواستید می‌توانید بخوانید. در رکعت دوم هم حمد و سوره و چهار قنوت است. همچنین مستحب است که مردم ملتمسانه درخواست باران کنند. حالا دیگر از ورودی گلستان شهدا نمازگزار ایستاده و نشسته و نمازگزاران به دعاها آمین می‌گویند: تو را می‌خوانیم که این دست‌های گدایی را از درگاهت نران.
سرانجام ساعت ده فرا می‌رسد و نماز باران بر زبان نمازگزاران جاری می‌شود؛ درحالی‌که همچنان و همچنان بر تعداد جمعیت افزوده می‌شود و حتی در مسیر بازگشت نیز نمازگزارانی دیده می‌شوند که به سمت گلستان شهدا در حرکت هستند.
 و اینگونه روز جمعه مردم شهر اصفهان با لبیک به دعوت علمای شهر از جمله حضرت آیت‌الله ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، در صفوف به‌هم پیوسته نماز باران شرکت کردند و در کنار قبور مطهر شهدای والامقام شهر، در گلستان شهدا دست به دعا بلند کرده و باران رحمت الهی را طلب کردند.
  آیت‌الله مهدوی که امامت این نماز را عهده‌دار بود، در خطبه‌های پس از نماز خطاب به مسئولان کشور و استان گفت: خواندن نماز باران به معنای تلاش‌نکردن مسئولان برای حل مشکلات آب نیست.
نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، گناه را یکی از موانع نزول باران عنوان کرد و گفت: ما وظیفه داریم با دلی شکسته استغفار کنیم؛ بلکه خداوند، باران رحمتش را بر ما نازل کند.
 آیت‌الله مهدوی گفت: ما پیمان و میثاقی بستیم با شهدا که نباید آن را فراموش کنیم. امام جمعه موقت اصفهان بر استقامت و صبر در مقابل سختی‌ها و دشواری‌ها تأکید کرد و افزود: البته ما هم نیاز به استغفار داریم و هم استقامت، در شرایط، کنونی وظیفه مردم در مقابل تهدیدها و تحریم‌ها بسیار سنگین است و ایستادگی و مقاومت ضروری است تا با سربلندی و با لطف الهی از این گردنه‌های سخت عبور کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط