مهم‌ترین رویداد سالانه گردشگری ایران به خانه هفدهم رسید

رونمایی از نقشه چینی اصفهان در تهران

اصفهان امسال با رونمایی از نقشه گردشگری چینی و برگزاری نشست معرفی تخت فولاد با سخنرانی احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حضور داشت.

تاریخ انتشار: 09:13 - پنجشنبه 1402/11/26
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
رونمایی از نقشه چینی اصفهان در تهران

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان امسال با رونمایی از نقشه گردشگری چینی و برگزاری نشست معرفی تخت فولاد با سخنرانی احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حضور داشت.

در گزارش پیش رو، روایتی از مهم‌ترین رویداد گردشگری تهران را می‌خوانید.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران از ۲۳ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و طی چهار روز، روایت‌هایی از داشته‌های گردشگری ایران و کشورهایی مانند تاجیکستان، ازبکستان، روسیه و ۹ کشور دیگر را به مخاطبان ارائه داد.

امسال هم مثل سال‌های قبل، رقص‌ها و غذاهای محلی جایگاه ویژه‌ای را در نمایشگاه به خودشان اختصاص داده بودند و در این میان جای پاویون اختصاصی اصفهان در نمایشگاه خالی بود. فقط نمایندگانی از اصفهان فعالیت‌های گردشگرانه این شهر را طی مراسمی به مخاطبان ارائه دادند که در ادامه درباره هرکدام، روایت‌هایم را می‌خوانید.

نیمی از دنیا بدون ویزا می‌توانند ایران را ببینند؛ اگر بخواهند!

«بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا در حال حاضر می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند»؛ این روایت وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی ایران بود در افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران. به روایت او، حجم سرمایه‌گذاری که تا پایان دولت سیزدهم قرار است انجام شود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که ۱۷ پروژه آن هتل پنج‌ستاره است. در بخش‌های مختلف نمایشگاه غرفه‌ها سعی کرده بودند با ارائه خلاقانه از داشته‌هایشان، توجه مخاطبان را جلب کنند.

تخت فولاد به روایت رئیس ایکوم ایران

نشست تخصصی نقش و جایگاه آرامستان تخت فولاد در گردشگری معنوی و تعالی‌بخش، با سخنرانی احمد محیط طباطبایی در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

رئیس ایکوم ایران در صحبت‌هایش به نقش و جایگاه تخت فولاد در شخصیت و هویت اصفهان پرداخت و گفت: در اکثر نقاط، حتی در معاونت‌های شهری، گورستان را جزو خدمات شهری دسته‌بندی می‌کنند؛ اما گورستان یکی از مهم‌ترین فضاهای فرهنگی در شهرهاست. درواقع گورستان مکان تعلق و حلقه اتصال ساکنان با گذشتگان است برای تداوم حیات در یک جامعه.

او ادامه داد: دوران شکوفایی اصفهان یک‌ بار در قرن چهارم (آل‌بویه) و یک بار در دوره سلجوقیان و پس از مغول، در زمان صفویه دوران بسیار شکوفایی را طی می‌کند و تخت فولاد هم همین سیر و زندگی را داشته است.

محیط طباطبایی ادامه داد: یک گورستان وقتی در جایی شکل می‌گیرد، حول محور یک فرد شکل می‌گیرد. این فرد می‌تواند عارف، شخصیت سیاسی و… باشد. در تخت‌فولاد هم وجود مقبره «یوشع نبی» نشان از زیست و تاریخ اصفهان به‌عنوان شهر یهودیه دارد. تخت فولاد پس از آن رشد کرد. وجود مزار بابارکن‌الدین مربوط به دورانی است که عرفا جایگاه مهمی پیدا می‌کنند و افراد دیگر هرکدام نماینده دوره‌های دیگر زیست اصفهان هستند.

پس از این سخنرانی، منتظرالقائم، استاد دانشگاه در حوزه تاریخ، هم به بیان روایت‌هایی درباره تخت فولاد پرداخت. او از تنوع کالبدهای تاریخی، از جمله گنبدها و تکایا و هنرهایی مانند خوش‌نویسی در تخت فولاد گفت و از چاپ دانش‌نامه تخت فولاد به‌عنوان یک حرکت قابل‌توجه در زمینه پاسداشت تاریخ این خطه تعریف کرد.

رونمایی از یک نقشه ویژه برای اولین بار

مراسم رونمایی از نقشه گردشگری اصفهان به زبان چینی عصر روز ۲۵بهمن‌ماه در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران برگزار شد. علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری در این مراسم تصریح کرد: طبق آمار رسمی که اداره کل میراث استان اصفهان اعلام کرده، در سال جاری حدود ۶۰ هزار گردشگر چینی به اصفهان سفر کرده‌اند؛ اما می‌توان گفت تقریبا تولید محتوای خاصی برای این گردشگران نداشته‌ایم. امروز از اولین نقشه چینی-انگلیسی گردشگری اصفهان رونمایی می‌کنیم.

در ادامه و پیش از رونمایی، مساح از مهدی تمیزی به‌عنوان هنرمندی که طراحی و تصویرسازی نقشه را انجام داد و فائزه آخوندی، مترجم فارسی به چینی نقشه، هم یاد و از زحمات آنان تقدیر کرد. او سپس از دکتر مهدویان‌فر، مدیرکل حوزه شهردار اصفهان، دکتر منتظرالقائم و محقیقان مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان دعوت کرد تا به جایگاه بیایند و رونمایی از نقشه را انجام دهند.

احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران، پس از این رونمایی از زاینده‌رود اصفهان یاد کرد و گفت: در بهار که گوسفندان بچه به دنیا می‌آورند، شیر گوسفندان مختص بره‌هاست. اگر اضافه بود، از آن کره و ماست و پنیر می‌گیرند. آب رودخانه زاینده‌رود هم اول حق خود رودخانه است؛ نه برای خوردن، نه صنعت و نه کشاورزی.

بزرگ‌ترین میراث شهر اصفهان همین زاینده‌رود است که وجودش اکوسیستمی را شکل داده و شهر از سرآب تا گاوخونی را به وجود آورده است. باید همه توجه کنند که بزرگ‌ترین تهدید برای حیات شهر اصفهان و گردشگری، نبود زاینده‌رود است.

از متاورس تا شوی اسب

در بخش دیگری از نمایشگاه هم شاهد حضور دیگری از اصفهان بودیم. شرکت مشاوران هوشمند «برساد» که با برند خانواده گردشگر در صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند، در حوزه گردشگری الکترونیک با پروژه‌ای تحت عنوان «زمین ایدئال» یا همان متاورس ایرانی شرکت کرده‌اند.

این پروژه که با همکاری شرکت دانش‌بنیان رونمایی شد، در تلاش است با تلفیق تکنولوژی‌های AR و VR لوکیشن‌های گردشگری کشور را شبیه‌سازی کند و کاربران بتوانند در بستر این پلتفرم از هر نقطه دنیا با استفاده از گوشی هوشمند، کامپیوتر و عینک‌های VR در لوکیشن‌های شبیه‌سازی‌شده حضور یابند و سفر مجازی را تجربه کنند.

نکته متفاوت این بستر این است که کاربران می‌توانند با آواتارهای خود و به‌صورت آنلاین در زمین ایدئال حضور داشته باشند و افراد دیگر تأمل و صحبت کنند. استفاده از این فناوری‌ها در بازاریابی و تبلیغات و معرفی ایران بسیار تأثیرگذار بوده و رئیس‌جمهور نیز در مراسم افتتاحیه بر استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت گردشگری تأکید کرده بود.

۹ سالن مختلف پر از روایت‌های گردشگری بودند که دیدن همه‌شان در یک روز کار سختی بود؛ اما اگر بخواهیم به فعالیت‌های شاخص رجوع کنیم، می‌توانیم از مواردی چنین یاد کنیم: استان کردستان کتابچه‌ای مربوط به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کردستان به پنج زبان روسی، چینی، کردی، عربی و انگلیسی را در غرفه‌اش رونمایی کرد.

استان همدان با یک پاویون بزرگ توجه خیلی از مخاطبان را به خود جلب کرد. یکی از بخش‌های مهم هم غار علی‌صدر بود که به معرفی بزرگ‌ترین غار آبی با امکانات تفریحی می‌پرداخت. در غرفه رفسنجان هم از رویداد اسب‌سواری ویژه‌ای صحبت شد که در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۴ فروردین‌ماه سال آینده برگزار می‌شود و شعارش این است «رفسنجان؛ پایتخت شو اسب‌سواری».

غرفه خلاقانه تنکابن با طعم‌ها و تجربه‌های مختلف

محمدابراهیم لاریجانی، شهردار تنکابن، هم در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» به توصیف پاویون این شهر پرداخت و بیان کرد: در غرفه تنکابن می‌توانید طعم دم‌نوش‌های گیاهی، آب‌پرتقال طبیعی و پرتقال دلار و حلوا را بچشید، چوب‌تراشی ببینید و چای سنتی تنکابن را که به شیوه محلی دم‌آوری می‌شود، تجربه کنید.

او ادامه داد: در چند کتاب مختلف، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کرده‌ایم و در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم؛ بعد هم از مردم دعوت می‌کنیم به‌جای گندم امسال سبزه نارنج بکارند و برایشان بذرهایی را هم تدارک دیده‌ایم.

هنرهای دستی و نمدمالی هم ازجمله صنایع‌دستی هستند که در این غرفه به نمایش گذاشته شده‌اند و مخاطبان می‌توانند بر روی سرامیک نقاشی کنند و بعد، ما لعاب‌دارشده این اثر را برای خودشان پست می‌کنیم. یکی دیگر از حرکت‌های نو تنکابن، رونمایی از کتابی با عنوان «پنج روایت گردشگرانه‌ از تنکابن» بود که با حضور نویسندگان (خبرنگاران‌ گردشگری حاضر در فم‌تور تنکابن) انجام شد و کتاب هم در اختیار بازدیدکنندگان‌ قرار گرفت.

نوروز ۱۴۰۳؛ ازبکستان

ازبکستان امسال با حضور یک هیئت چهل‌نفره از این کشورو برپایی یک پاویون ویژه حضور پررنگی در نمایشگاه گردشگری تهران داشت. امید شادی‌اف، رئیس کمیته گردشگری ازبکستان و فریدالدین نصیراف سفیر ازبکستان به همراه مدیران آژانس‌های گردشگری و هتل‌های شهرهای بخارا، خیوه، تاشکند و سمرقند در روز اول نمایشگاه حضور داشتند و سپس به همدان رفتند تا رویدادهایی را در همدان رقم بزنند. در این غرفه فلای‌مانیا، به ارائه تورهای ویژه ازبکستان برای ایرانیان پرداخت و نکته جالب، اضافه‌کردن چند شهر کمترشناخته‌شده و ارائه پکیج‌های با قیمت‌های متنوع به مقصد این کشور بود.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران روز دوشنبه،۲۳ بهمن‌ماه سال‌جاری افتتاح و به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − نوزده =