تجمع کشاورزان، واکنش مسئولان

شهر در قرق کرونا و کشاورزان در جست‌وجوی آب! بهار کرونایی برای کشاورزان اصـفـهـانی، امسال هـم خوش‌یمن نیست. خشک‌سالی‌های پی‌درپی و بحران آب و نباریدن نزولات آسمانی، عرصه را دوباره برای آن‌ها تنگ کرده است. ایـــن اولیـــن‌بـــار نیست که کشاورزان اصفهانی با تجمع در حاشیه و مسیر رودخانه زاینده‌رود، حقابه خود را درخواست می‌کنند و از متولیان آب می‌خواهند که  فکری به حال زمین‌ها و باغ‌های خشک و بی‌آب‌وعلف آن‌ها که سال‌هاست به حال خود رهاشده‌اند بکنند؛ نزدیک به 450 هزار کشاورزی که حیات آن‌ها وابسته به کشاورزی است و از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

تاریخ انتشار: 09:58 - یکشنبه 1400/02/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

آبی که جاری نشد!

روز گذشته نزدیک به یک هزار کشاورز غرب و شرق اصفهان با تجمع در اتوبان شهید کشوری به سمت سد زاینده‌رود به حرکت درآمدند تا این‌گونه اعتراض‌های خود را به عــدم تأمین حقابه نشان دهـنـد؛ چــراکــه به گفته اسفندیار امینی، دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان، کشاورزان امیدوار بوده‌اند آب در اردیبهشت در بستر رودخانه جاری شود. این‌گونه که او به ایمنا گفته است: «کشاورزان خبردار شدند که خروجی سد زاینده‌رود تا حدود ۵ متر افزایش‌یافته، درصـورتـی‌کــه آبــی بــه کـــشــاورزان اختصاص نیافته است؛ وقتی موضوع را از آب منطقه‌ای پیگیر شدیم، در پاسخ شنیدیم که این افزایش خروجی به دلیل کفاف‌ندادن مقدار رهاسازی قبلی برای مصارف شرب، صنعت و اختصاص به استان یزد بوده است. این موضوع به معنای این است که برداشت‌هایی در بین مسیر ازجمله در فاصله چم آسمان تا سد زاینده‌رود در استان چهارمحال و اصفهان شروع‌شده که این امر سبب ناراحتی کشاورزان شده است؛ پرسش کشاورزان از مسئولان این است که چرا مناطق بالادست باید تا این حد آزاد باشند که هرزمانی که مایل هستند برداشت آب داشته باشند؟ کشاورزان امیدی به مساعدت دستگاه‌های مختلف ندارند، به دلیل اینکه مصوبات شورای عالی آب اجرا نشد و وزارت نیرو هم بابت برداشت‌هایش از حقابه‌ها باید طرح‌های تأمین آب را اجرا و آب را تحویل می‌داده؛ اما این کار را نکرده است. به همین سبب کشاورزان برنامه‌ریزی کردند تا خودشان از اردیبهشت به دنبال رودخانه حرکت کنند و مانع برداشت‌های غیرمجاز آب شوند. درباره خسارت نکاشت قرار شد مبالغی را به کشاورزان غرب اصفهان پرداخت کنند که البته آن‌هم به خاطر خسارت نکاشت امسال نیست و به دلیل بدهکار بودن آن‌ها در سال ۹۶ و ۹۷ است؛ امسال هم هنوز برنامه‌ای برای جبران خسارت‌های کشاورزان تعیین نشده است.»

توضیحات معاون استاندار درباره مطالبات کشاورزان

در همین‌باره حجت‌الله غلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» با اشاره به پیگیری مطالبات کشاورزان اصفهانی، بیان کرد: «دراین‌باره جلساتی با حضور صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و استاندار و همچنین کارگروه سازگاری با کم‌آبی برگزار و تصمیماتی نیز اخذشده است.» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در ادامه سخنانش با اشاره به تشکیل جلسه با وزیر نیرو و معاونانش و همچنین نماینده صنف کشاورزان، تصریح کرد: «اجرای مصوبات ۱۰ و ۱۳ شورای عالی آب و مصوبات چهارمین جلسه شورای هماهنگی ازجمله اقداماتی است که می‌تواند در احیای حقوق کشاورزان بسیار راهگشا باشد.» غلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصوبات جدید شورای تأمین در خصوص پیگیری مطالبات کشاورزان،گفت: «در همین راستا اجرای طرح‌های جدید تا زمانی که منابع آبی آن توسط وزارت نیرو تأمین نشده است، متوقف شود.»
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با اشــاره به اینکه حقابه کشاورزان نــیــز کــه در حال حاضر در بخش‌های دیگر مثل صنعت مصرف می‌شود، یا باید به کشاورزان داده شود یا اینکه صنایع به آن‌ها خسارت دهند، گفت: «این طرح در دستور کار قرارگرفته و با برگزاری جلسات هفتگی و حضور دادستان چگونگی آن پیگیری می‌شود.» بـه گـفـتـه او، هـمچـنـیـن قرار است برداشت‌های غیرمجاز در طول مسیر رودخانه شناســـایـــــی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی بـه جــمــــع‌آوری انــــشـعــابـات غــیـرمجاز سریعااقدام شود. همه این اقدامات باید ظرف یک دوره سه‌ماهه انجام شود.

هشدار دادستان به سوءاستفاده جریان‌های معاند

در همین حال، پیرو تجمع روز گذشته، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هرگونه تجمع برای مطالبات زاینده‌رود بدون مجوز شورای تأمین ممنوع است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصفهانی تأکید کرد: «پیگیری حقوق حقه جامعه کشاورزان استان از جمله اولویت‌ها و وظیفه دستگاه قضایی بوده و خواهد بود.» دادستان اضافه کرد: «خواسته‌ها و مطالبات این قشر زحمت‌کش موضوع سوءاستفاده جریان‌های معاند قرار گرفته و عوامل نفوذی مترصد جهت‌دهی اعتراض‌ها در راستای نیل به اهداف سیاسی و خرابکارانه خویش برآمده‌اند و در جلسات نمایندگان کشاورزان این موضوع گوشزد و مورد قبول قرار گرفته است.» علی اصفهانی با تأکید بر برخورد با عوامل مخل نظم عمومی تصریح کرد: «شناسایی مرتبطان با گروه‌های معاند در دستور کار دستگاه‌های امنیتی قرار دارد.»
دادستان البته بر این نکته هم تأکید کرد که «پیگیر مطالبات برحق کشاورزان جهت تأمین حقابه هستیم و در این زمینه دادستانی با صدور دستور قضایی مانع از اجرای پروژه بن-بروجن شده است.»
علی اصفهانی خطاب به کشاورزان گفت: «آب اصلی‌ترین دغدغه استان است و تمام مجموعه مدیریتی استان به دنبال تحقق مطالبه کشاورزان برای اجرای مصوبات دهم و سیزدهم جلسه چهارم شورای هماهنگی، جلسه بیست‌وچهارم شورای عالی آب و قانون توزیع عادلانه آب هستند. »او از کشاورزان خواست با وجود مشکلات زیادی که دارند، صبر و تحمل بیشتری داشته باشند تا از راه قانونی و از محل مصوبه کارگروه مبارزه با کم‌آبی و اعتبارات این بخش خسارت آن‌ها پرداخت شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لاله اصغرزاده

برچسب‌های خبر