رونق نوروزی هتل‌های اصفهان

هتل‌های اصفهان جنب‌وجوش پیدا کرده‌اند و از الان به پیشواز نوروز رفته‌اند. اصفهان به دلیل وجود جاذبه‌های متنوع تاریخی و معماری یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای مسافران نوروزی است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که هتل‌های شهرمان در ایام نوروز با 90درصد ظرفیت فعالیت کنند. در شرایط کنونی نیز هتلداران از افزایش تقاضای مسافران برای اقامت در هتل‌ها خبر می‌دهند. به گفته فعالان هتلداری، قیمت‌ها از دو ماه گذشته حدود 30 الی 40درصد افزایش ‌یافته است و با همین قیمت‌ها خدمات هتل‌ها به مسافران در ایام نوروز عرضه خواهد شد.

تاریخ انتشار: 09:57 - دوشنبه 1400/12/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

هتلداری و هتل‌ها از مشاغل پرخطر در زمان شیوع کرونا بودند. در این دوران، یعنی اسفند سال 98 صنعت گردشگری در شوک بزرگی فرورفت. قرنطینه‌های اجباری منجر به لغو تمامی سفرها شد و در بهار که فصل پرسفر ایرانی‌هاست، مردم برای حفظ سلامتشان در خانه ماندن را ترجیح دادند. هم‌زمان با شیوع کرونا هتل‌ها نیز تعطیل شدند، نیروهایشان را تعدیل کردند و خسارات زیادی را متحمل شدند؛ حالا اما با اطمینان از واکسینه‌شدن، مردم برای تعطیلات عیدشان تدارک سفر می‌بینند. فعالان هتلداری حالا در گفت‌وگوهایشان امیدوارند که با افزایش فعالیت هتل‌ها می‌توانند بخشی از ضرروزیانشان را جبران کنند.

افزایش 30 تا 40درصدی قیمت‌ها از دو ماه قبل

این‌طور که یکی از کارکنان هتل عالی‌قاپوی اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «تا دو هفته گذشته نمی‌شد پیش‌بینی کرد که تقاضا برای هتل‌ها تا چه میزان افزایش پیدا می‌کند؛ ولی الان با اطمینان‌خاطر می‌گوییم که تقاضا برای اقامت در هتل‌های اصفهان روبه افزایش است.» به گفته این فعال هتلداری، هیچ محدودیتی برای ظرفیت هتل‌ها اعلام‌نشده است و تمامی هتل‌ها با رعایت نکات بهداشتی در عید نوروز فعالیت می‌کنند. او بیان می‌کند: «هتل‌ها از اول تا اواسط بهمن حدود 30 تا 40درصد افزایش قیمت داشتند. همیشه روال به این صورت است که یک یا دو ماه قبل از شروع سال جدید هتل‌ها درصدی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و عید نوروز با همین قیمت‌ها فعالیت می‌کنند و تا شهریورماه نیز امکان تغییر قیمت هتل‌ها یا تمدید قیمت‌ها هست؛ ولی روال این‌گونه بوده است که قیمت‌ها بیشتر تمدید می‌شود.» سایر کارکنان هتل‌های اصفهان نیز از افزایش تقاضا برای اقامت خبر می‌دهند. یکی از کارکنان بخش رزرواسیون هتل پیروزی اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید:  «سفرهای نوروزی آغاز شده و تقاضا برای هتل‌های اصفهان افزایش یافته است. پیش‌بینی ما این است که برای عید امسال، مسافران هتل‌ها افزایش پیدا کنند.» به گفته این فعال هتلداری، هتل‌های اصفهان در عید نوروز با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد؛ ضمن اینکه هتل‌ها هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت و قیمت‌ها از یک یا دو ماه گذشته درصدی افزایش داشته و با همین درصد خدمات هتل‌ها به مسافران در عید نوروز انجام خواهد شد.

فعالیت هتل‌ها با 90درصد ظرفیت در نوروز

بر اساس آماری که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ارائه کرده است، استان اصفهان دارای بیش از ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمان‌پذیر با حدود ۳۵ هزار تخت است. فریدون الهیاری سال گذشته در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود که تعطیلی این مراکز ماهانه بالغ‌بر ۲۳۰میلیارد تومان ضرر اقتصادی به همراه دارد. حالا در آستانه فرارسیدن نوروز 1401 رئیس جامعه هتلداران اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا خبر فعالیت تمامی هتل‌های اصفهان، اقامتگاه‌ها، مهمان‌پذیرها و بوم گردی‌ها با ظرفیت کامل را می‌دهد و تأکید می‌کند تمامی این مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خدماتشان را عرضه خواهند کرد. کریم بیگی عنوان می‌کند: «در شرایط کنونی تقاضا برای هتل‌های اصفهان، بیشتر کاری است؛ ولی پیش‌بینی می‌شود برای عید نوروز 90درصد ظرفیت هتل‌ها با حضور مسافران نوروزی تکمیل شود؛ چون مسافران وقتی امنیت فکری دارند که بیماری کرونا کمتر شده باشد. در این وضعیت آن‌ها از مسافرت استقبال می‌کنند و ازآنجایی‌که اصفهان جزو استان‌های رده‌بالا برای انتخاب سفر است، سفرها به اصفهان افزایش پیدا خواهد کرد.» او بیان می‌کند: «در عید نوروز تمامی اقامتگاه‌ها باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. برای اجرای این مهم، تیم‌های نظارتی ما نظارت کافی بر هتل‌ها خواهند داشت. خوشبختانه قبلا هم هتل‌ها مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردند و الان روش‌های جدیدی برای کنترل بیماری آموزش داده شده است که هتل‌ها به‌صورت روزمره رعایت می‌کنند. درواقع این بیماری نگرش بهداشتی بیشتر افراد جامعه را تغییر داده است و ما این را به فال نیک می‌گیریم.»  او خاطرنشان می‌کند: «هتل‌های اصفهان برای عید نوروز هیچ افزایش قیمتی ندارند و با قیمت‌های قبلی مسافر می‌پذیرند؛ ضمن اینکه هتل‌های یک، دو و سه‌ستاره از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده برای ارائه خدماتشان معاف شده‌اند و این هزینه تمام‌شده مسافران را کاهش می‌دهد.» رئیس جامعه هتلداران اصفهان بیان می‌کند: «هتل‌های اصفهان در شرایط کرونا با ضرر و زیان مواجه شدند و هنوز نتوانسته‌اند خودشان را به‌روزرسانی کنند. تعدادی از این هتل‌ها تعطیل شدند و به مرز ورشکستگی رسیدند و بسیاری از هتل‌ها نیروهایشان را از دست دادند و دچار کمبود نیروی تخصصی شدند که به‌تدریج در حال آموزش دادن و بازسازی نیروهایشان هستند. با وجود این تفاسیر امیدواریم در سال آینده بخشی از ضرر و زیان‌ها جبران شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط