هشدار بودجه‌ای شورای شهر

 رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه مدیران مراقبت کنند پیمانکاران سرقفلی‌دار مناطق برایشان نسخه بودجه‌های منطقه‌ای را ننویسند، گفت: اصلا توجیه‌پذیر نیست که درآمد مناطق پردرآمد صرف لوکس‌سازی همان مناطق شود. مصطفی نباتی‌نژاد در نطق میان‌دستور بیست‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در چهارمین نطق رسمی خود و هم‌زمان با ایام وفات ام‌البنین، همسر کریمه امیرمؤمنان و مادر اسوه و اسطوره ایثار، حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام به ایشان درود می‌فرستم و به پیشگاه شهروندان عزیز عرض سلام و ارادت دارم.

تاریخ انتشار: 10:19 - چهارشنبه 1400/10/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

او گفت: حدود یک‌هشتم از زمان خدمت خادمانـتـان مـثـل گذشتن ابرها گذشت و باقی آن نیز به همین سرعت خواهد گذشت. طی شش ماه گذشته کمتر از 2درصد از همکاران مدیریت شهری در بـخـش‌هـــای مختلف به‌واسطه بازنشستگی، تمایل شخصی و مصلحت مدیران ارشد تغییر کردند که به تأثر از تغییری که در ذات طبیعت وجود دارد، طبیعی است. امیدوارم این تغییرات برای همه و دستگاه مدیریت شهری منشأ خیر و اصلاح باشد.
رئیس مرکز پـژوهـش‌هـای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این 2درصد از منصوبان جدید اغلب دارای صـلاحـیـت‌هــای مـوردتأیید صاحب‌نظران بوده و گرچه ممکن است اندکی از آن‌ها نیز توسط دیگران به جناب شهردار و مدیران ارشدشان معرفی‌شده باشند، اما بر آگاهان ادوار مختلف شـهــرداری پـوشـیــده نیست که انتصاب آن‌ها از آگاهانه‌ترین، آزادانه‌ترین و مسئولانه‌ترین انتخاب‌ها در ادوار مختلف شورای شهر اصفهان است. این آزادی عمل نقش نظارتی و مطالـبـه‌گــری خـادمـان مـردم را پررنگ‌تر کرده که امیدوارم پیامد آن ارتقای اعتماد عمومی به نهاد شورا باشد.
او ادامه داد: همان 2درصد از کارکنان تغییریافته را (که عموما نقش فرادست بر ۹۸درصد دیگر کارکنان خدوم و شریف شهرداری دارند) مخاطب قرار می‌دهم. با این ملاحظه که تذکر به این عزیزان ابتدا تذکر و انذار به خویش است و سپس توصیه‌ای به برادران و خواهران همراه.
نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: خلاقیت و نوآوری سازمانی تنها راه خروج از چرخه پرتکرار رکود و روزمرگی‌ها برای به یادگار گذاشتن برگی نو در تقویم حکمرانی سال‌های ابتدایی قرن چهاردهم اصفهان است. ضمن درخواست از همه مدیران جدید و به‌خـصــوص ابــقـاشـــده ستـادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها در توجه و تجسس پیرامون این مفهوم انگیزشی، به اداره کل نوسازی توصیه می‌کنم که برای شناخت عمیق و وسیع مفهوم نوآوری سازمانی و کاربست آن در تأمین منابع جدید و تغییر در رویه‌ها و فرایندهای کاری با برگزاری کارگاه‌های جذاب، فراگیر، هدفمند و رسته‌محور در فصل بهار و همچنین تولید محتوای مناسب دست‌به‌کار شود. لذا امید زیادی دارم طی راهبردی چنین دوره‌ای، ضمن تغییر در پارادایم‌ها، ان‌شاءالله به ارتقای بهره‌وری سازمان منجر خواهد شد.
او بابیان اینکه باوجود روحیه تعاملی کم‌سابقه شهردار اصفهان با همه سطوح همکاران و مردم و شناخت وی از حوزه روان‌شناسی سازمانی، نـشـانـه‌هـایــی از ســرایــت و تـسـری مفهوم «بی‌تفاوتی سازمانی» به بخش قابل‌توجهی از بدنه مشاهده می‌شود، گفت: این پدیده نه‌چندان نوظهور گرچه در مقایسه با بسیاری از سازمان‌های دیگر سهم، شدت و قدمت کمتری در مدیریت شهری دارد؛ اما با توجه به احوالات فردی، سیستـمــی و نــیــز ابـرچالــش‌هــای محیطی همچون کرونا، تورم، کم‌آبی و آلودگی هوا، خطر تسری، تعمیق و ماندگارشدن این بی‌تفاوتی در سازمان وجود دارد.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: از همکارانی که شهرداری را همچون خانواده خود دوست دارند می‌خواهم که با حلم و تدبیر، روشنی‌بخش محیط پیرامون خود باشند و با توصیه به دیگران در مسیر کنترل و حل این چالش مضمحل‌کننده گام بردارند.
او اضافه کرد: از اداره کل سرمایه انسانی شهرداری نیز می‌خواهم تا دیرتر نشده به‌دوراز تشریفات مرسوم، با تشکیل هیئت اندیشه‌ورز ارتقای فرهنگ‌سازمانی، اقدام‌پژوهی در خصوص این مهم و سایر موضوع‌های مرتبط را در اولویت قرار داده و گزارشی از آن به شورا ارائه دهد؛ چراکه همه نیروها عناصری از سرمایه‌های سازمانی و عائله امروز متولیان امر بوده و به گردن ما حق دارند. نباتی‌نژاد بابیان اینکه متأسفانه خبرهای ناگواری از نوع فرایند بودجه‌ریزی در برخی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های پردرآمد شهرداری به گوش می‌رسد، گفت: امیدوارم آنان که باید بفهمند و بشنوند، متوجه عرایض بنده بشوند.
رئیس مرکز پـژوهــش‌هــای شورای اسلامی شهر اصــفـهــان  تصریح کرد: مدیران مراقبت کنند پیمانکاران سرقفلی‌دار مناطق برایشان نسخه بودجه‌های منطقه‌ای را ننویسند. در شرایطی که مناطق کم‌برخوردار شهر سال‌هاست معطل تملک خیابان‌های محوری برای توسعه هستند و روند افزایش قیمت املاک و دیگر متغیرها باعث شده است گسست منطقه‌ای در شهر عریان شود، به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست که درآمد مناطق پردرآمد در همان مناطق، صرف لوکس‌سازی منطقه شود‌. شخصا به‌عنوان عضو شورا، معاونت‌های برنامه‌ریزی، مالی‌اقتصادی، عمران، خدمات شهری، فرهنگی و ترافیک را مسئول تحقق عدالت فضایی و توسعه متوازن شهر می‌دانم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پشت میز نشستن‌های روزانه عاملی برای دور شدن از مردم و اخذ تصمیم‌های تخیلی و فانتزی است. از طرفی ترجمانی از انقلابی‌گری در مدیریت شهری مرد میدان بودن است. لذا اگر ادعای حرکت در مسیر حاج قاسم داریم، باید جدا از دریافت درخواست شهروندی از طریق نامه و رسانه مردمی ۱۳۷ و سایر درگاه‌ها، رؤسای اداره‌های عمران، خدمات شهری، حمل‌ونقل و فرهنگی‌اجتماعی مناطق ۱۵گانه با انجام پیمایش‌های میدانی و دوره‌ای، سیاهه‌ای مکان‌مند از گلوگاه‌های منطقه‌ای مربوط به حوزه تخصصی مأموریت خود ترسیم و از طریق پیگیری متعهدانه و حل بند به بند آن، سیاهه را به‌روز کنند.
او افزود: از معاونت برنامه‌ریزی شهرداری می‌خواهم با همکاری حوزه‌های عمران، حمل‌ونقل، فرهنگی و خدمات شهری کل، ضمن تکمیل مطالعات قبلی و با سیاست‌گذاری و تجهیز مناطق به لوازم هوشمند موردنیاز، در قالب تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت، تدبیر کند و فراموش نکند که حرکت در مسیر تحقق چشم‌اندازهای رؤیایی، نیازمند حل معضلات عمرانی، خدماتی، ترافیکی، اجتماعی و امثال آن‌هاست که به چشم من، شما و همه همکاران و همه مردم می‌آید، اما انگارنه‌انگار.
نباتی‌نژاد بابیان اینکه عدم رعایت سلسله‌مراتب دانش و تجربه ازجمله آفت‌های نظام فرهنگی ایران در همه ساحت‌های فردی و سازمانی است، گفت: ضمن توصیه به مدیران و کارشناسان مدیریت شهری برای طی مسیر مطالعاتی مستمر و هدفمند پیرامون مسئولیت تخصصی خود، از مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین هم می‌خواهم با همکاری پژوهش‌یاران سازمانی، بسته‌های ماهیانه اختصاصی‌شده از پژوهش‌ها و مطالعات انجام‌شده و در دسترس (اعم از داخلی و خارجی) در پروفایل شبکه مدیریت دانش هر یک از مدیران ارشد، میانی و پایه ارسال کنند  و در به‌روزرسانی دانش و اطلاعات تخصصی مدیران اهتمام ورزند؛ همچنین سازوکاری برای تشویق بدوی و تعهد نهایی در اهتمام مدیران و کارشناسان ستادی به مطالعه، پیش‌بینی و تدوین کنند.
او بابیان اینکه در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری امکان کشف و خلق فرصت‌های درآمدی وجود دارد که متأسفانه بر اثر عدم دانش، بی‌تـوجـهـی یا کم‌تـوجـهی به آن فرصت‌های پنهان، با سازمان‌ها و شرکت‌های زیان‌ده و غیربهره‌ور مواجهیم، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر قیمت تمام‌شده خدمات تخصصی آن سازمان‌ها و شرکت‌ها در مقایسه با رقبای مستقیم و غیرمستقیمشان بسیار بالاست؛ امری که نیاز به واکاوی دقیق دارد. بنابراین، ضمن تأکید بر اهتمام مدیران جدید یا ابقاشده سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری، از مدیریت هماهنگی امور مناطق و سازمان‌ها می‌خواهم که طراحی الگوی کسب‌وکار همه سازمان‌ها و شرکت‌ها در بستر شرایط نوین و با بهره‌گیری از همه دارایی‌های بالقوه و بالفعل مالی، دانشی، سازمانی و ارتباطی در دستور بازطراحی و پیاده‌سازی قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان تصریح کرد: متأسفانه نارضایتی شماری از ارباب‌رجوع‌های مدیریت شهری از خط مقدم پاسخ به درخواست‌ها در بخش‌هایی از مناطق و سازمان‌ها مرتبا به شورا واصل می‌شود. ضمن درخواست از مدیران شهری برای مراقبت بر این موضوع، از معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی می‌خواهم علاوه بر راهبری بندهای اشاره‌شده، با استفاده از ابزارهای نوین، سازوکار پرداخت‌های تشویقی و فراتر از حقوق حقه کارکنان، صفی را مبتنی بر رضایت عملکرد اعلام‌شده از طرف ارباب‌رجوع تعریف کنند و تدبیری بیندیشند تا نارضایتی از عملکرد معدودی از نیروها به‌پای کل مدیریت شهری نوشته نشود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    گلشن سیدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط