داخلی‌سازی 90 درصدی ماشین‌آلات صنایع سنگ

ماشین‌سازان اصفهان 90درصد تجهیزات موردنیاز صنایع سنگ استان را تأمین می‌کنند. توان تولید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای این صنایع در اصفهان وجود دارد؛ درواقع هم نیروی انسانی فعال در صنایع ماشین‌سازی متخصص هستند و هم مواداولیه موردنیاز برای این دستگاه‌ها در داخل تولید می‌شود.

تاریخ انتشار: 14:40 - شنبه 1403/02/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
داخلی‌سازی 90 درصدی ماشین‌آلات صنایع سنگ

به گزارش اصفهان زیبا؛ ماشین‌سازان اصفهان 90درصد تجهیزات موردنیاز صنایع سنگ استان را تأمین می‌کنند. توان تولید دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای این صنایع در اصفهان وجود دارد؛ درواقع هم نیروی انسانی فعال در صنایع ماشین‌سازی متخصص هستند و هم مواداولیه موردنیاز برای این دستگاه‌ها در داخل تولید می‌شود.

صنعت ماشین‌سازی به‌عنوان یک صنعت راهبردی و مادر، نقش بسزایی در توسعه کشورهای صنعتی ایفا کرده است. نیاز روزافزون کشور به توسعه صنایع و تولیدات صنعتی و رسیدن به توسعه‌یافتگی، ضرورت توجه به صنعت ماشین‌سازی را آشکار می‌کند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت ماشین‌سازی کشور، تمرکز بر واردات و نبود عزم جدی در استفاده از ماشین‌آلات صنعتی ساخت داخل و نظام نادرست تعرفه‌ای است.

از طرفی، ماهیت بازار این صنعت از نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت است که در سال‌های بعد موجب رشد سایر صنایع می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، واردات ماشین‌آلات صنعتی با توجه به افزایش نرخ ارز، موجب افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد صنایع جدید یا توسعه صنایع موجود و به‌دنبال آن، افزایش هزینه ایجاد اشتغال می‌شود.

این مسئله خود نقش مؤثری در افزایش قیمت تمام‌شده محصولات نهایی و کاهش رقابت‌پذیری صنایع کشور دارد. با وجود این تفاسیر، ماشین‌سازان صنایع سنگ اصفهان پیشنهادشان این است که دولت درزمینه جلوگیری از واردات ماشین‌آلات صنایع سنگ حمایت‌های لازم را داشته باشد. در همین راستا، گفت‌وگویی با دو تن از فعالان حوزه ماشین‌سازی استان اصفهان انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

پیشرفت‌های چشمگیر درزمینه تولید ماشین‌آلات صنعت سنگ

در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در راستای تولید ماشین‌آلات موردنیاز صنعت سنگ صورت گرفته است که البته در صورت حمایت دولت می‌توان تولید این ماشین‌آلات را به لحاظ کیفی و کمی توسعه داد. مرتضی امین جواهری، رئیس کانون ماشین‌سازان صنایع فلزی استان، دراین‌باره می‌گوید: «دولت هر زمان جلوی واردات ماشین‌آلات را می‌گیرد، جهشی در صنایع داخلی ایجاد می‌شود؛ در مقابل، دولت هر زمان ماشین‌آلات مختلف معدنی، موادغذایی و… را وارد می‌کند، روند توسعه و ساخت‌وساز واحدهای داخلی متوقف می‌شود. باتوجه به قابلیت‌های موجود در صنایع سنگ، دولت باید جلوی واردات ماشین‌آلات سنگ و تجهیزات سنگ را بگیرد تا هم از خروج ارز جلوگیری شده و هم‌ صحبت‌های مسئولان و رهبری مبنی بر رونق صنایع داخلی محقق شود. در صنایع سنگ، پیشرفت‌های خوبی درزمینه ساخت ماشین‌آلات اتفاق افتاده است و تعداد زیادی از کارخانه‌های فعال در صنعت سنگ، از دستگاه‌های ساخت داخلی استفاده می‌کنند.»

او تصریح می‌کند: «دستگاه‌های خردکن، صاف‌کن و تجهیزات مختلف در صنایع سنگ مورداستفاده قرار می‌گیرند که تمامی این دستگاه‌ها در داخل تولید می‌شوند و نیاز صنایع سنگ را به‌طور کامل برطرف می‌کنند؛ درواقع ماشین‌آلات تولید داخل، توانایی برش سنگ را به‌طور کامل دارند و مشکلی بابت کیفیت ماشین‌آلات داخلی وجود ندارد.» رئیس کانون ماشین‌سازان صنایع فلزی استان عنوان می‌کند: «صنایع داخلی سفارش ساخت ماشین‌آلات را به واحدهای تولید و ساخت ماشین‌آلات می‌دهند؛ ولی مشکل اینجاست که تورم منجر به افزایش قیمت مواداولیه شده که تأثیرش را روی افزایش قیمت تمام‌شده ماشین‌آلات می‌گذارد.»

قطری‌ها؛ متقاضی ماشین‌آلات صنایع سنگ

مطابق آمارهای گمرک، صادرات ماشین‌آلات صنعتی ایران (۱۶۰میلیون دلار) کمتر از ۲صدم‌درصد از تجارت جهانی را شامل می‌شود. این آمار نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب تجارت ماشین‌آلات صنعتی کشور است که با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و استفاده از مشوق‌های سیاستی می‌توان آن را اصلاح و حتی زمینه رشد تولید ناخالص داخلی را نیز فراهم کرد. از سوی دیگر، مطابق آمارها محصولات مرتبط با صنعت ماشین‌سازی با مجموع حجم تجارت حدود ۵,۳ هزار میلیارد دلاری، ۲۷درصد تجارت جهانی در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دادند.

با توجه به سهم چشمگیر رشته فعالیت‌های مرتبط با صنعت ماشین‌سازی در تجارت جهانی، این صنعت می‌تواند به‌عنوان یکی از صنایع پیشران و دارای اولویت کشور نقش تأثیرگذاری در تولید ناخالص داخلی داشته باشد. آمار تراز تجاری ماشین‌آلات صنعتی در کشور حاکی از وجود ظرفیت بالای تقاضا برای داخلی‌سازی محصولات این صنعت است. از بین صنایعی که درزمینه ماشین‌سازی فعالیت دارند، ماشین‌سازان صنایع سنگ بیشترین حجم داخلی‌سازی این تجهیزات و دستگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته رفیعی، یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنایع سنگ اصفهان «90درصد ماشین‌آلات مورداستفاده در صنایع سنگ تولید داخل بوده و فقط 10درصد از این ماشین‌آلات وارداتی هستند؛ ضمن اینکه ماشین‌آلات موردنیاز برای صنایع سنگ اصفهان به کشوری مانند قطر نیز صادر شده است. مواداولیه‌ای که سازندگان ماشین‌آلات داخلی استفاده می‌کنند، با مواداولیه ماشین‌آلات خارجی متفاوت است؛ ولی کیفیت ماشین‌آلات داخلی با ماشین‌آلات خارجی قابل‌رقابت است. مشکلی در بخش نیروی انسانی نداریم؛ بلکه نیروی انسانی شاغل در واحدهای ساخت ماشین‌آلات معدنی متخصص هستند و می‌توانند ماشین‌آلات باکیفیت تولید کنند؛ عموم افراد تصورشان این است که ماشین‌آلات صنایع سنگ در ایتالیا فقط ساخته می‌شود و اطلاعی از تخصص و توانمندی سازندگان داخلی ندارند.» این تولیدکننده ماشین‌آلات صنایع سنگ استان عنوان می‌کند: «یکی از چالش‌های موجود در صنایع ماشین‌سازی بازاریابی برای فروش ماشین‌آلات است؛ مشکل دوم هم اینکه قیمت مواداولیه نوسان دارد و افزایش قیمت دلار روی قیمت مواداولیه تاثیر می‌گذارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده + نه =