حدود 21 درصد دانش‌آموزان اصفهانی‌ چاق هستند:

رنج چاقی دانش‌آموزان!

بنابر آمارهایی که به‌تازگی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش از آن خبر داده است، ۳۴ درصد دختران و ۳۱ درصد پسران دانش‌آموز با چالش چاقی روبه‌رو هستند.

تاریخ انتشار: 08:47 - شنبه 1402/05/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رنج چاقی دانش‌آموزان!

به گزارش اصفهان زیبا؛ دانش‌آموزان ایرانی چاق‌اند! البته این گزاره به معنای این نیست که تمامی دانش‌آموزان دچار اضافه‌وزن یا چاقی باشند؛ اما بنابر آمارهایی که به‌تازگی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش از آن خبر داده است، ۳۴ درصد دختران و ۳۱ درصد پسران دانش‌آموز با چالش چاقی روبه‌رو هستند.

چاقی معضلی است که بسیاری از ایرانی‌ها با آن مواجه هستند و از آن رنج می‌برند؛ ضمن اینکه به این دلیل به بیماری‌های دیگر نیز مبتلا می‌شوند.

حالا، اما چاقی گریبان کودکان و نوجوانان دانش‌آموز را گرفته است؛ سال گذشته نیز اعلام شد که از میان 15 میلیون دانش‌آموز، نزدیک به پنج‌میلیون آن‌ها دچار اضافه‌وزن هستند و این مسئله نه‌تنها بسیار نگران‌کننده است، می‌تواند پیامدهای منفی برای نظام سلامت و نظام اجتماعی کشور به‌دنبال داشته باشد.

عدم تغذیه صحیح و نداشتن فعالیت جسمی کافی باعث شده است آن‌ها با این مشکل مواجه شوند؛ معضلی که البته به نظر می‌رسد، آن‌طور که بایدوشاید موردتوجه قرار نگرفته و لابه‌لای سایر چالش‌های آموزش‌وپرورش گم شده است و زنگ‌های ورزش نیز که به‌صورت محدود در ساعت‌های حضور دانش‌آموزان در مدارس گنجانده شده است، یا جدی گرفته نمی‌شود یا اینکه به دلیل محدودیت زمانی نمی‌تواند درد این مشکل را دوا کند.

از سوی دیگر، خانواده‌ها نیز به آن بی‌اهمیت هستند. این درحالی است که چاقی موجب افزایش بیماری‌های روانی و جسمی دانش آموزان می‌شود.

آن‌طور که خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است، چاقی کودکان و نوجوانان با افزایش خطر مشکلات عاطفی همراه است.

نوجوانانی که مشکلات وزنی دارند، عزت‌نفس بسیار پایین‌تر و محبوبیت کمتری بین همسالان خود دارند. افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس فکری اجباری هم ممکن است برای آن‌ها رخ دهد؛ اما آیا این همه روی سکه است؟ البته که نه؛ این پرخوری در آینده منجر به افزایش خطر بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و مشکلات تنفسی در خواب هم می‌شود.

علل چاقی پیچیده بوده و شامل عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، رفتاری و فرهنگی است. چاقی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد کالری بیشتری نسبت به آنچه بدن می‌سوزاند، بخورد.

اگر یکی از والدین چاق باشد، ۵۰ درصد احتمال دارد که فرزند او هم چاق شود؛ بااین‌حال، زمانی که والدین هر دو چاق باشند، احتمال چاق‌شدن فرزندانشان ۸۰ درصد است. اگرچه برخی اختلال‌های پزشکی می‌تواند باعث چاقی شود، کمتر از یک‌درصد از کل چاقی‌ها ناشی از مشکلات جسمی است.

چاقی گریبان‌گیر

چاقی گریبان‌گیر است و در صورتی که چاره‌ای برای حل آن اندیشیده نشود، قطعا در سال‌های آینده جمعیت دانش‌آموزان چاق یا آن‌ها که با مشکل اضافه وزن روبه‌رو هستند، بیشتر خواهد شد. اما راه چاره چیست؟

آن‌طور که آذرکیوان امیرپور، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان، در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» می‌گوید، حدود 21 درصد دانش‌آموزان اصفهانی چاق یا دارای اضافه وزن هستند: «در دوران کرونا طرحی به منظور کنترل وزن و چاقی (کوچ) با هدف پیشگیری از بیماری‌های زمینه‌ای در مدرسه‌های سراسر کشور اجرا شد. نتایج حاصل از این طرح نشان می‌دهد که حدود 21 درصد دانش‌آموزان اصفهانی چاق یا دچار اضافه‌وزن هستند.»

متوسطه‌های دوم بیشتر چاق می‌شوند

چاقی دانش‌آموزان و نگرانی درباره افزایش جمعیت آن‌ها، مسئولان آموزش‌و‌پرورش را به فکر انداخته است که به فکر پیشگیری باشند.

آن‌طور که امیرپور می‌گوید، آموزش‌وپرورش طرحی را در سال 1402-1401 اجرا کرده است که براساس آن، فعالیت‌های دانش‌آموز توسط معلم (درخانه) ثبت و فعالیت‌هایی برای او پیش‌بینی می‌شود.

دانش‌آموزان اصفهانی ازلحاظ چاقی در کشور در رتبه‌های میانی قرار دارند و برای همین هم شده است که آموزش‌وپرورش طرحی با عنوان طرح شهید خرازی اجرا کرده که به واسطه آن، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از اماکن ورزشی به‌طور رایگان می‌توانند استفاده کنند؛ همچنین دانش‌آموزان می‌توانند در ساعات خارج از مدرسه نیز از حیاط مدرسه برای ورزش استفاده کنند.

چاقی در 21 درصد دانش‌آموزان اصفهانی دیده می‌شود؛ حالا ممکن است یکی بیشتر و دیگری کمتر دچار این معضل باشد و با آن دست‌وپنجه نرم کند.

امیرپور می‌گوید که دانش‌آموزان متوسطه دوم به خاطر اینکه فعالیت‌های حرکتی و جسمی کمتری دارند و به دلیل درخانه‌ماندن و درس‌خواندن برای کنکور بیشتر چاق می‌شوند.

همه این‌ها اما درحالی است که گفته می‌شود، آموزش‌وپرورش کشور با کمبود 9 هزار معلم ورزش مواجه است.

کمبود معلم ورزش اما چالش سال تحصیلی پیش رو نیست؛ سال گذشته نیز مدارس با کمبود معلم روبه‌رو بودند؛ به‌طوری که سال گذشته براساس اعلام دفتر معاونت تربیت‌بدنی و سلامت، هفت‌میلیون دانش‌آموز با کمبود معلم تربیت‌بدنی مواجه بودند؛ اتفاقی که زنگ خطر به‌شمار می‌آمد!

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × پنج =