تبلیغات غیرتخصصی پیج‌ها و کانال‌های لاغری:

چاقی و هزارویک دردسر!

لاغری اصولی با رژیم و ورزش موضوعی است که کارشناسان بارها بر آن تأکید کرده‌اند و از عوارض و پیامدهای استفاده از قرص‌ها و شربت‌های لاغری بسیار گفته‌اند.

تاریخ انتشار: 09:20 - دوشنبه 1402/09/6
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
چاقی و هزارویک دردسر!

به گزارش اصفهان زیبا؛ «بدون رژیم و ورزش در سه ماه، 18کیلو کم کنید؛ فقط کافی است که با ما همراه شوید!»، «آیا از چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برید؟ فقط چندماه به عید مانده. با ما همراه شوید تا لاغر شوید؛ بدون اینکه نیازی به رژیم و ورزش یا جراحی داشته باشید!»

لاغری هواداران زیاد دارد و کمتر کسی است که نخواهد چوب حراج به چاقی‌اش بزند و تنش از دست گوشت‌های اضافی خلاص شود و اندام قیطانی‌اش را به رخ بقیه بکشد؛ برای همین هم است به‌محض اینکه پا به فضای مجازی می‌گذارید و وارد این دنیای بی‌مرز می‌شوید، با انبوهی از تبلیغات لاغری روبه‌رو می‌شوید؛ صفحات و پیج‌هایی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و با اغوای مخاطبان خود، آن‌ها را به انجام هزارویک کار وامی‌دارند؛ از خوردن این دم‌نوش و آن دم‌نوش تا انواع مکمل‌ها و پودرها و شربت‌های لاغری؛ از تجویز قرص‌ها و معجون‌های رنگارنگ تا استفاده از گوشواره‌ها و سوزاندن رگ اشتها و اصرار به مصرف پودرهای گیاهی برای لاغرشدن.

پای معجون‌های لاغری به عطاری‌ها باز شده است

معجون‌های رنگارنگ لاغری این روزها پایشان به عطاری‌های شهر نیز باز شده‌است.

محال است سری به قوطی عطاری‌ها بزنید و با لیست بلندبالایی از پودرها و گیاهانی که فروشندگان ادعای لاغرشدن به‌وسیله آن‌ها را دارند، مواجه نشوید؛ اتفاقی که سرهنگ احمد نیکبخت، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» آن را ناخوشایند می‌داند؛ آنجا که می‌گوید پلیس ذره‌بینش را انداخته روی فعالیت عطاری‌ها؛ چراکه برخی از آن‌ها قرص‌های لاغری را به فروش می‌رسانند که حاوی مواد مخدر است: «آن‌ها به‌صورت آگاهانه این کار را انجام می‌دهند؛ چراکه این کار درآمد بسیار خوبی را به همراه دارد. امسال با آن‌ها برخورد و مغازه و فروشگاه متخلفان پلمب شده است. بیشترین تبلیغ آن‌ها هم به خاطر لاغری است. بعضی‌هایشان هم متادون به فروش می‌رسانند.»

سودای لاغری، اما این حرف‌ها را برنمی‌تابد و هر چه تبلیغات دنیای مجازی برای لاغرشدن آسان بیشتر می‌شود، مشتری‌های این صفحات نیز افزایش می‌یابند؛ همان‌هایی که حاضر هستند خودشان را به هر دری بزنند و هزینه‌های هنگفت پرداخت کنند تا آسان و بی‌دردسر لاغر شوند.

لاغری دردسر دارد و آن‌طور که صاحبان پیچ‌های اینستاگرامی یا کانال‌های تلگرامی می‌گویند، به ‌آسانی خوردن یک لیوان آب نیست!

برخی از پیج‌ها و کانال‌های تلگرامی هم پا را فراتر گذاشته‌اند و این روزها با تبلیغ فراوان عمل‌های جراحی که منجر به لاغری می‌شوند، چاق‌ها، همان‌ها که سال‌هاست از چاقی مفرط رنج می‌برند و راه نرفته باقی نگذاشته‌اند را ترغیب به خوابیدن زیر تیغ جراحی می‌کنند.

اسیلو، یکی از همین روش‌هاست؛ جراحی که در خلال آن ۷۵ تا ۸۰درصد معده بیمار از میان برداشته می‌شود. برای عمل اسلیو معده شاخص توده بدنی فرد باید بیشتر از ۴۰ باشد.

گذاشتن حلقه و عمل بای‌پس معده نیز از دیگر موارد برای لاغری است. بای‌پس معده نوعی جراحی کاهش وزن است که شامل ایجاد یک کیسه کوچک از معده و اتصال کیسه تازه ایجادشده به‌طور مستقیم به روده کوچک است. پس از بای‌پس معده، غذای بلعیده‌شده به داخل این کیسه کوچک معده و سپس مستقیم به روده کوچک می‌رود و درنتیجه قسمت زیادی از معده و قسمت اول روده کوچک را دور می‌زند.

شهاب حسینی، فوق‌تخصص لاپاراسکوپی، یکی از این افراد متخصص است که «جراحی چاقی را فقط برای افرادی توصیه می‌کند که توده بدنی ۳۵ به بالا دارند؛ به شرطی که قبلا دوره‌های رژیم غذایی ناموفق داشته‌اند و پس از عمل تعهد کنند که سبک زندگی صحیحی را دنبال کنند.»

او به «جام جم» گفته است: «هرکدام از جراحی‌ها مزایا و معایب مختص خودشان را دارند که سودمندی آن‌ها ۵۰درصد به دست جراح و ۵۰درصد دیگر به دست خود بیمار است؛ بیماری که باید ورزش کند و تحرک داشته باشد و به رعایت دستورات غذایی پایبند باشد.»

از طرف دیگر، جراحی‌های لاغری گران است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هواداران لاغری باید بین 60 تا 100میلیون تومان هزینه کنند؛ هزینه چشمگیری که شاید هرکسی از عهده آن برنیاید و توان پرداخت آن را نداشته باشد؛ پس همین هم می‌شود که ندارها، آن‌ها که از پس تأمین این هزینه‌ها برنمی‌آیند، ترجیح می‌دهند به همان پیج‌ها و کانال‌هایی رجوع کنند که قرار است با چند تکنیک طلایی، آن‌ها را آسان و سریع و با هزینه کم لاغر کنند؛ غافل از اینکه لاغری تنها با رژیم‌های اصولی و تحت نظر پزشک و همچنین ورزش و اصلاح سبک زندگی به دست می‌آید و لاغیر!

ایرانی‌های چاق!

لاغری اصولی با رژیم و ورزش موضوعی است که کارشناسان بارها بر آن تأکید کرده‌اند و از عوارض و پیامدهای استفاده از قرص‌ها و شربت‌های لاغری بسیار گفته‌اند.

از سوی دیگر، چاقی نیز پیامدهای بی‌شماری را به همراه دارد؛ این درحالی است که گفته می‌شود 70درصد افراد بالغ در ایران اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند و حدود 34درصد مردم هرروز اضافه دریافت کالری و مواد غذایی دارند.

به گفته علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، شایع‌ترین بیماری در ایران چاقی است و ۴.۵درصد افراد چاقی مفرط دارند که این عدد روبه افزایش است؛ لذا نیازمند برنامه‌های اصلاحی عمیق در این باره هستیم. همچنین سهم بیماری‌های غیرواگیری که بسیاری از آن‌ها با چاقی در ارتباط است، حدود ۸۲درصد مرگ‌ومیر سالانه در ایرانیان است.

او می‌گوید که ۱۷۷هزار مرگ زودرس در ایران داریم که زیر ۷۰سالگی و قابل‌پیشگیری است که در این‌مورد نیز بیماری‌های سندرم متابولیک و چاقی و… بیشتر توجه می‌کند.

به گفته او، در مردان سرطان پروستات، مثانه، کلورکتال، سرطان معده شیوع بالاتری در افراد چاق دارد. در خانم‌های چاق نیز سرطان پستان، دهانه رحم و سرویکس شیوع بالاتری دارد؛ بنابراین یک ریسک‌فاکتور برای سرطان می‌تواند چاقی باشد. در حوزه درمان و پیشگیری چاقی باید کارهای برجسته‌تری انجام شود و شاید استفاده از ظرفیت‌ داروهای نوین، می‌تواند اثرات خوبی را در درمان ایفا کند. وقتی بیمار چاق یک بیماری همراه دارد فقط شاخص توده بدنی برای تشخیص چاقی کافی نیست و در صورت وجود برخی بیماری‌های مزمن همراه با چاقی شاید زودتر نیاز باشد که درمان چاقی برای این فرد انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تنوع درمان چاقی گفته است که بسیاری از مشکلات فیزیوپاتولوژیک چاقی با جراحی می‌تواند کاهش یابد و باید در زمان مقتضی به دنبال آن رفت. هیچ‌چیز جایگزین تغییر الگوی زندگی و استراتژی‌های نوین، فعالیت‌های ورزشی و تغییر سبک تغذیه زندگی در پیشگیری و کنترل چاقی نیست.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × یک =