نادیده‌گیری ایجاد فضاهای آموزشی حین انبوه‌سازی در شهرک‌ها:

مدارس؛ گم‌شده در انبوه‌سازی

آموزش‌وپرورش استان اصفهان ازنظر فضای فیزیکی با کمبود جدی روبه‌روست و این مسئله موجب دونوبته یا حتی سه‌‌نوبته‌شدن برخی مدارس شده است.

تاریخ انتشار: 10:09 - دوشنبه 1402/06/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مدارس؛ گم‌شده در انبوه‌سازی

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهریور سال گذشته بود که انبوه‌سازی در اصفهان با نام طرح مسکن مهر آغاز شد. سید کریم داوودی، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان، آن موقع گفت که زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن توسط شرکت عمران بهارستان به هشت انبوه‌ساز برتر استان اصفهان برای آغاز ساخت‌وساز تحویل  داده شد و بر اساس توافق‌های انجام‌شده، انبوه‌سازان استان اصفهان ۱۵هزار واحد مسکن استان اصفهان در شهرهای بهارستان، مجلسی و فولادشهر را خواهند ساخت.

علیرضا قاری‌قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز هم‌زمان دراین‌باره در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که در سطح استان اصفهان، بیش از سه‌هزار و ۶۰۰ پروژه طرح نهضت ملی مسکن تعریف ‌شده است که افزون بر ۳۶هزار و ۹۰۰ واحد در این پروژه‌ها تعریف‌ شده است و از این تعداد، بالغ‌بر ۲۷هزار و ۵۰۰ واحد قرارداد سازنده دارند.

در این میان اما آنچه در این ساخت‌وسازها حائز اهمیت است، مسائلی مانند ارائه خدمات و تأسیسات روبنایی و زیر بنایی در این شهرک‌ها مانند معابر، آسفالت، فضای سبز، مسجد و مدرسه است.

بنا بر آمار، آموزش‌وپرورش استان اصفهان ازنظر فضای فیزیکی با کمبود جدی روبه‌روست و این مسئله موجب دونوبته یا حتی سه‌‌نوبته‌شدن برخی مدارس شده است.

کمبود اعتبارها برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و فرسودگی مدارس مشکل را چندبرابر کرده و البته پس‌گرفتن برخی مدارس از سوی مالکان آن‌ها دست آموزش‌وپرورش را بیش‌ازپیش خالی کرده است.

آنچه از شواهد برمی‌آید، نشان می‌دهد موضوع انبوه‌سازی در شهرک‌های اصفهان مزید بر علت شده و مشکلات بیش‌ازپیش نمود پیدا کرده است.

مادر یکی از کودکان مقطع دبستان می‌گوید: «مدارس دولتی در اصفهان کم است. وقتی برای ثبت‌نام می‌رویم، محدوده را در نظر می‌گیرند و چون منزل ما در محدوده مدرسه نیست، فرزندم را ثبت‌نام نمی‌کنند.»

پدر میان‌سالی نیز معتقد است؛ با وجودی که خیرین در حال ساخت مدارس دولتی هستند، همین مدارس نیز دونوبته شده‌اند.

یک معلم مقطع دبستان نیز می‌گوید: «در شهرک مجلسی تدریس می‌کنم. در آنجا جمعیت دانش‌آموزان بسیار بالاست و 40 نفر در یک کلاس کوچک حضور دارند.»

یکی دیگر از فرهنگیان می‌گوید: «تراکم جمعیتی در سال‌های اخیر در ناحیه 5 بیشتر از دیگر مناطق اصفهان بوده است؛ اما با توجه به مشکلات زیست‌محیطی  و تراکم کلاس‌ها در این منطقه با کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستیم.»

لزوم متناسب‌سازی فضاهای آموزشی با شهرک‌ها

در این رابطه جعفرپیشه، رئیس  انجمن  انبوه‌سازان اصفهان می‌گوید: «طرح مسکن وظیفه‌اش ساخت مسکن است. در حال حاضر در  شهر بهارستان حدود 10‌هزار واحد، فولادشهر 10هزار واحد و مجلسی شش‌هزار واحد ساخت‌وساز شروع‌شده که زمان تحویل آن‌ها ۳۰ماهه پیش‌بینی شده است.»

به گفته او احداث معابر، آسفالت، فضای سبز، آب و برق و گاز مدرسه و مسجد برعهده شهرک‌سازان و وظیفه شرکت عمران شهر جدید است؛ با‌وجوداین، مطابق قانون باید فضاهای آموزشی متناسب با شهرک‌های تازه‌احداث‌شده تعبیه و تأسیس شود. چرا در شهرک‌های تازه‌تأسیس فولادشهر مانند شهید کشوری، گل نرگس یا سیمرغ همچنان این قانون عملیاتی نشده است؛ درحالی‌که به‌موجب قانون ماده 18 کلیه احداث‌کننده‌های شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها اعم از اشخاص حقیقی، حقوقی، نهادها و غیره مکلف‌اند هم‌زمان با تهیه و آماده‌سازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی یا صنعتی به ‌تناسب تعداد این واحدها در خصوص احداث فضای آموزشی‌وپرورشی اقدام کنند؟

افشین وزیری، مدیرکل طرح‌های شهری و منطقه‌ای معاونت شهرسازی و منطقه‌ای شهرداری اصفهان، مدتی پیش در مصاحبه‌ای رادیویی می‌گوید: «در این مورد قوانینی مشخص ‌شده است. در تفکیک‌های بالای هفت‌هزار متر باید مصوبه‌ای از کمیسیون ماده 5 بگیریم که بر اساس جداول دفترچه کمیسیون ماده 5 سال 1390 اصفهان وجود دارد.»

او تصریح می‌کند: «جدول شماره 2 و 3 سهم خدمات را مشخص کرده است که تا این سهم خدمات در طرح تفکیکی لحاظ نشود، کمیسیون ماده 5 این طرح و مصوبات را ابلاغ نمی‌کند. بر اساس مساحت عرصه‌ها سهم خدمات را در درصدهای مختلف از 10 تا 25درصد مشخص کرده است.»

وزیری همچنین می‌گوید: «مشکل ما بیشتر توزیع نامناسب است. همین ‌الان در گوشه‌هایی از شهر مازاد فضای آموزشی هم داریم و در خیلی از نقاط شهر با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو هستیم.»

مدیرکل طرح‌های شهری و منطقه‌ای معاونت شهرسازی و منطقه‌ای شهرداری اصفهان این را نیز گفته است که تعامل‌های خوبی با مجموعه آموزش‌وپرورش استان داریم. امیدواریم در طرح‌های مصوب که ما و سایر دستگاه‌ها در آن دخالت داریم، این فضاهای آموزشی در نظر گرفته شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان نیز دراین‌باره می‌گوید: «در استان اصفهان حدود یک‌میلیون جمعیت دانش‌آموزی با 34هزار کلاس درس داریم که جابه‌جایی جمعیت و ایجاد شهرک‌های جدید باعث شده است در برخی شهرها با افزایش جمعیت روبه‌رو باشیم.»

به گفته مجید نسیمی، این افزایش جمعیت متناسب با فضای آموزشی نیست و در مقابل، در برخی شهرستان‌ها با مازاد فضای آموزشی مواجه هستیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان سرانه فضای آموزشی در اصفهان را از صفر در برخی مناطق تا حدود 10 یا 12 مترمربع برای هر دانش‌آموز اعلام می‌کند که به گفته خودش این توزیع متناسب با نیاز دانش‌آموزان نیست.

او ادامه می‌دهد: «سال 1387 هم‌زمان با موضوع طرح مسکن مهر طی فشاری که انبوه‌سازان بر دولت  وارد کردند، برخی از مواد قانونی مربوط به مدارس ملغی شد که ازجمله آن، ملغی‌شدن تبصره‌های سال 87  بود. به دنبال آن، شهرداری قانون 18 را ملغی اعلام کرد؛ درحالی‌که اصل قانون وجود داشت.»

مدیرکل نوسازی مدارس استان می‌افزاید: «ظرفیت‌ها برای بازسازی  و بهسازی مدارس موجود است. شهرداری باید انبوه‌سازانی را که در حال احداث  فضاهای مسکونی جدید هستند، مکلف به انجام‌وظیفه قانونی‌شان کند.»

نسیمی همچنین درباره اینکه چرا قانون عملیاتی نمی‌شود، می‌گوید: «چون دستورالعمل اجرایی برای  آن وجود نداشته است.»

او درباره اینکه بالاخره این مشکلات چه موقع مرتفع خواهد شد، بیان می‌کند: «امیدواریم با تصویب این آیین‌نامه و دستورالعمل و کمک شهرداری از این به بعد، انبوه‌سازان نتوانند از قانون فرار کنند.»

مدیرکل نوسازی مدارس استان در پاسخ به اینکه می‌توان امیدوار بود که فضاهای آموزشی مناسب در شهرک‌های تازه‌تأسیس احداث شود، می‌گوید: «ما هرساله پیش‌بینی اعتبارهای سال آینده را داریم. لیست پروژه‌ها و درصد پیشرفت‌ها مشخص است. تا قانون ابلاغ شده و کار شروع شود، چند ماهی طول می‌کشد و ازآنجاکه تورم همیشه از ما جلوتر بوده است، عددی که پیش‌بینی کردیم حدود 50درصد نیاز ما می‌شود؛ بنابراین اعتبارهای موردنیاز هیچ‌گاه تأمین نشده است.»

نسیمی می‌افزاید: «تلاش می‌کنیم در کنار اعتبارها از منابع استانی و ملی و البته خیران نیز بهره‌مند شویم؛ ولی این کافی نخواهد بود.»

به اعتقاد مدیرکل نوسازی مدارس استان با توجه به اینکه قانون در سال 99 عطف‌به‌ماسبق کرده است، اگر شهرداری همراه باشد، می‌توانیم یک انقلاب انجام دهیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × یک =