داروخانه‌ها داروهای تحت پوشش بیمه را به‌صورت آزاد می‌فروشند:

بیماران سرطانی؛ از اینجا رانده، از آنجا مانده!

درحالی‌که رئیس سازمان غذا و داروی استان گفته بیماران سرطانی پس از ارائه نسخه خود به داروخانه‌ها می‌توانند داروهای خود را به‌صورت بیمه‌ای با حداکثر پوشش دریافت کنند، برخی بیماران سرطانی مدعی هستند داروخانه‌ها داروهای تحت پوشش بیمه را به‌صورت آزاد به آنان می‌فروشند.

تاریخ انتشار: 08:43 - یکشنبه 1402/09/19
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیماران سرطانی؛ از اینجا رانده، از آنجا مانده!

به گزارش اصفهان زیبا؛ درحالی‌که رئیس سازمان غذا و داروی استان گفته بیماران سرطانی پس از ارائه نسخه خود به داروخانه‌ها می‌توانند داروهای خود را به‌صورت بیمه‌ای با حداکثر پوشش دریافت کنند، برخی بیماران سرطانی مدعی هستند داروخانه‌ها داروهای تحت پوشش بیمه را به‌صورت آزاد به آنان می‌فروشند.

سرطان نام بیماری است که از سال‌ها پیش در کشور ما جزو امراض صعب‌العلاج قرار گرفته و متأسفانه با وجود پیشرفت‌های عظیم در درمان انواع این بیماری همچنان آمار ابتلا در جامعه رو به افزایش است.

مشکل بیماران سرطانی از آنجا حائزاهمیت است که به گفته برخی بیماران، داروهای ایرانی که گاهی هم گیر نمی‌آید، به آن‌ها سازگار نیست و داروهای خارجی نیز بسیار گران‌قیمت است.

آقای نسبتامسنی که معلوم است اطلاعات زیادی در این باره دارد، می‌گوید: «دارویی که پزشکان برای بیماران سرطانی تجویز می‌کنند اغلب در داروخانه‌ها وجود ندارد یا به‌ناچار باید مشابه آن را تهیه کرد.»

آقای احمدی که همسرش سال‌هاست دچار بیماری سرطان است هم می‌گوید: «عدم‌هماهنگی بین نسخه پزشک با داروهای موجود در داروخانه‌ها معضلی برای بیماران، ازجمله همسرم من شده؛ چراکه بیمار به خاطر اینکه داروی تجویزی پزشکش را نمی‌تواند دریافت کند، درمانش با مشکل یا تأخیر مواجه خواهد می‌شود. داروی مشابه هم در برخی مواقع مؤثر نیست و همسرم دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شود.»

شخص دیگری که خود مبتلا به سرطان پروستات است هم می‌گوید: «گاهی مجبوریم دارویی را که در داروخانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان است در بازار آزاد با به قیمتی نزدیک حدود هشت میلیون تومان خریداری کنیم.»

جوانی حدودا سی‌ساله که مادرش مبتلا به سرطان روده بزرگ است می‌گوید: «دارو در داروخانه‌ها موجود است؛ ولی چون تعدادش کم است، برخی از داروخانه‌ها اعلام می‌کنند دارو نیست و تهیه آن را به روزهای بعد موکول می‌کنند. گاهی داروخانه‌ها داروهایی که جزو داروهای فرانشیز است را به بهانه محدودبودن تحویل بیمار نمی‌دهد و تمایل دارد به‌صورت آزاد بفروشد و سود کند.»

این جوان می‌افزاید: «گاهی سه‌چهار برابر برای تهیه داروهای مادرم هزینه می‌کنم و البته چاره‌ای هم جز این ندارم.»

رئیس سازمان غذا و دارو، اما می‌گوید که عرضه دارو به‌صورت غیربیمه‌ای و بالاتر از قیمت مصوب، تخلف بوده و قابل‌پیگیری است.

محمود اعتباری در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» می‌گوید: «پس از تشکیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج توسط هیئت‌وزیران به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های مختلفی ازجمله بیماران مبتلا به سرطان تحت‌پوشش این صندوق قرار گرفته‌اند و این بدین معناست که بیمار پس از ارائه نسخه خود به داروخانه، داروهای خود را با به‌صورت بیمه‌ای با حداکثر پوشش دریافت می‌کنند».

به گفته او، مبالغ مانده که توسط بیمار بایستی پرداخت شود، پس از ارائه فاکتور و سایر مستندات به‌منظور مساعدت مالی به کمیته‌های استانی در بیمه‌های مرتبط مراجعه خواهند کرد و پس از تأیید در کمیته مربوط، به تهران جهت پرداخت مبلغ تأییدشده به شماره‌حساب بیمار ارسال می‌شود.

به گفته اعتباری، پیگیری این موارد از طریق ادارات بیمه مربوط به بیمار خواهد بود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می‌کند: «داروهای بیماران سرطانی عمدتا در داروخانه‌های دولتی، داروخانه هلال‌احمر و سایر داروخانه‌های منتخب عرضه می‌شوند. بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی این داروها مشمول ثبت در سامانه‌های مربوط به سازمان غذا و دارو (TTAC) هستند و نظارت نرم‌افزاری و حضوری بر تحویل آن‌ها توسط معاونت غذا و دارو صورت می‌پذیرد.»

او همچنین درباره عدم‌تطبیق داروهای تجویزشده توسط پزشک و داروهای موجود داروخانه‌ها می‌افزاید: «در برخی از موارد تفاوتی در برند داروی تجویزشده توسط پزشک و داروی موجود در داروخانه وجود دارد که با اطلاع‌رسانی به پزشک تجویزکننده عموما جایگزینی مناسب صورت می‌گیرد. درصورتی‌که دارو در داروخانه موجود باشد، امکان عدم‌تحویل آن وجود ندارد.»

اعتباری درخصوص فروش دارو توسط داروخانه‌ها به‌صورت آزاد می‌گوید: «عرضه دارو به‌صورت غیربیمه‌ای و بالاتر از قیمت مصوب تخلف بوده و قابل‌پیگیری است. شماره تلفن 190 در این حوزه موارد را دریافت می‌کند.»

مشکل بیماران سرطانی قطع مقطعی برخی داروهاست

پوریا عادلی، دبیر انجمن سرطان اصفهان و دبیر سازمان نظام پزشکی استان نیز در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» با اعلام اینکه در هیچ کجای دنیا تمام داروها تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرند، می‌گوید: «اکثریت قریب به‌اتفاق داروها توسط بیمه‌ها تأیید می‌شود؛ اما یک‌سری از داروها که تازه‌ وارد بازار شده‌اند یا قیمت بیشتری دارند، موردپوشش بیمه قرار نگرفته و مشمول بیمه نشده‌اند.»

به گفته عادلی، در حال حاضر مشکل بیماران سرطانی قطع مقطعی برخی داروهاست. ممکن است یکی‌دو هفته دارو نباشد؛ ولی کمبود مطلق در داروخانه‌ها وجود ندارد.

دبیر انجمن سرطان اصفهان همچنین درخصوص مشکل دیگر بیماران سرطانی در زمینه تأمین دارو می‌افزاید: «وقتی برند داخلی دارویی تولید می‌شود، بیمه‌ها حمایت خود را از آن دارو برمی‌دارند. بهتر است که وقتی داروی ایرانی مشابه تولید می‌شود، دولت حمایت خود را به‌طور کامل قطع نکند. بیمه‌ها هزینه‌های رادیوتراپی و پرتودرمانی را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند و این عدم‌پرداخت به‌موقع با توجه به گرانی برای مراکز درمانگر و بیماران می‌تواند مشکل‌ساز باشد.»

به گفته دبیر سازمان نظام پزشکی استان، ما شاهد هستیم در روش‌های جدید پرتودرمانی بیماران با عوارض کمتر درمان شوند؛ ولی مشکل اینجاست که بسیاری از بیمه‌ها هزینه‌ها را تقبل نمی‌کنند و این یکی دیگر از مشکلات است. بیماران در حال حاضر مشکلی ندارند؛ ولی در طولانی‌مدت مراکز درمانی نمی‌توانند از عهده هزینه‌ها برآیند یا دستگاه‌ها خراب می‌شود و نمی‌توانند بیماران را پوشش دهند و ناچار هستند به بیماران بگویند با بیمه‌ها قرارداد نداریم و هزینه‌ها را باید خودتان پرداخت کنید. عادلی معتقد است می‌بایست برای رفع مشکل بیماران بیمه‌ها به تعهداتشان عمل کنند.

بیماران نشان‌دار شوند ۸۰درصد تعرفه خصوصی را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند

شهربانو مظاهری، رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان استان، همچنین در این ‌باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «اخیرا در بیمارستان سیدالشهدا دستگاه‌های جدید پرتودرمانی تهیه و راه‌اندازی شده است و با اخذ مجوزها مشکل بیماران با بیمه‌ها حل خواهد شد. قرار است سامانه‌های مراکز درمانی خصوصی به سازمان‌های بیمه‌گر لینک شود و بیماران سرطانی در این سازمان‌ها نشان‌دار شوند.»

او ادامه می‌دهد: «درصورتی‌که بیماران نشان‌دار شوند،  ۸۰درصد تعرفه خصوصی را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و مابقی توسط بیمار پرداخت می‌شود.»

مظاهری می‌گوید: «در حال حاضر که سازمان‌ها به یکدیگر لینک نشده‌اند، بیمار با ارائه فاکتور می‌تواند تا سقف ۵۰میلیون تومان در سال، هزینه‌های پرداختی خود را از صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج دریافت کند.»

مدیر خدمات بالینی بیماران سرطانی خیریه قمر بنی‌هاشم نجف‌آباد اما دراین‌باره نظر دیگری داشت.

مرضیه حاج‌صادقیان در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» می‌گوید: «درگذشته از طرف دولت یارانه به داروخانه‌ها تزریق می‌شد؛ ولی به دلیل سرقت‌های کلان برخی داروخانه‌ها دولت این یارانه را از انحصار داروخانه‌ها خارج کرده و این بودجه را مستقیم به‌حساب بیمه‌ها ریخته است.»

او در توضیح می‌افزاید: «دارو به‌صورت آزاد در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، بیمار به‌صورت کامل هزینه را به داروخانه پرداخت می‌کند و قرار است با ارائه فاکتور به تهران و بررسی بین ۶۰ تا صد درصد پول دارو به بیمار برگردانده می‌شود.»

حاج صادقیان ادامه می‌دهد: «برخی مواقع بیماران مدعی‌اند هیچ پولی به حسابشان در این خصوص واریز نشده است؛ این در حالی است که استان اصفهان از سمت وزارت خانه بودجه کلانی هم در این خصوص دریافت می‌کند و بیمه‌ها نیز اعلام می‌کنند فاکتور داروها را برای تهران فرستادیم و قرار است به حساب بیماران هزینه داروها واریز شود؛ اما بودجه‌ای که به حساب بیمه‌ها ریخته شده معلوم نیست کجا صرف می‌شود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 + 9 =