به گفته کارشناسان، این پدیده باعث بی‌بارشی در استان‌هایی مثل اصفهان شده است

تغییر اقلیم معادله‌ها را بر هم زد

اصفهان از ابتدای سال آبی جاری ۱۴۱.۷میلی‌متر بارندگی دریافت کرده؛ این در حالی است که میانگین بارندگی‌های این استان در بلندمدت ۱۵۰.۸میلی‌متر بوده است.

تاریخ انتشار: 10:35 - یکشنبه 1402/11/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تغییر اقلیم معادله‌ها را بر هم زد

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان از ابتدای سال آبی جاری ۱۴۱.۷میلی‌متر بارندگی دریافت کرده؛ این در حالی است که میانگین بارندگی‌های این استان در بلندمدت ۱۵۰.۸میلی‌متر بوده است.

آمار نشان‌دهنده کاهش ۹.۱ میلی‌متری بارش‌ها نسبت به بلندمدت است. بنا بر اعلام سازمان هواشناسی استان با توجه به میانگین بارندگی‌های سال گذشته این شهر که ۱۱۳.۸ میلی‌متر بوده، میانگین بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۲۷.۹ میلی‌متر افزایش داشته است.

نتایج تحلیل آمارها نشان می‌دهد طی دهه‌های اخیر میزان بارش باران روند کاهشی داشته، بر میزان دمای هوا در بلندمدت افزوده شده و نسبت بارش برف به کل بارش ها کاهش چشمگیری داشته است.

حمیدرضا خورشیدی، رئیس سازمان هواشناسی اخیرا در مصاحبه با ایرنا گفته است که براساس داده‌ها و اطلاعات هواشناسی، سیگنال خاصی برای زمستان پیش‌بینی نمی‌شود و بارش‌های نرمال و در برخی نقاط مایل به کم‌بارشی مورد انتظار است.

او همچنین گفته، مسئله نداشتن ذخیره برفی نیز بسیار نگران‌کننده است و درمجموع با توجه به چهــارسال خشک سالی پیاپی، وضعیت مناسبی پیش رو نیـست؛ ازاین‌رو سؤالات فراوانی ذهن دغدغه‌مندان را درگیر کرده؛ مانند اینکه ورودی و خروجی و ذخیره پشت سد زاینده‌رود در حال حاضر چقدر و میزان آن نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟ همچنین با توجه به عدم بارش برف و باران در استان اصفهان چطور می‌توان کاستی‌ها را جبران کرد؟ آیا برای کشت پاییزه آبی وجود دارد؟ وضعیت آبی تابستان برای اصفهان چگونه خواهد بود؟ مهم‌تر از همه اینکه با شرایط موجود آیا در آینده جیره‌بندی آب در اصفهان خواهیم داشت؟

برای یـافتن پاسخ این سؤالات خبرنگار «اصفهان زیبا» پیگیری‌های بسیاری انجام داد که البته این پیگیری‌ها راه به جایی نبرد و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و آبفا و وزارت نیرو به تمامی سؤالات پاسخ ندادند و تنها پاسخی کوتاه و کلی و بدون توجه به سؤالات این رسانه، توسط سخن‌گوی وزارت نیـرو بـه‌صـورت مکتوب ارسال شد.

آن‌طـور کـه در ایـن متــن آمـده: «جلوگیری از رشد بی‌رویه مصارف، کاهش مصارف موجود و ممنوعیت هرگونه بارگذاری جدید بر این حوضه تنها راه برون‌رفت از این شرایط است که نیازمند عزمی ملی است. کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی بر ایجاد توازن در منابع و مصارف حوضه و به‌خصوص جلوگیری از فرونشست زمین تأثیر خواهد داشت؛ بنابراین انتظار می‌رود از رویکرد وزارت نیرو در برخورد قاطع با برداشت‌های غیرمجاز و مازاد از آب سطحی و زیرزمینی حمایت قاطع مردمی شکل بگیرد تا شاهد برگشت تدریجی شرایط به حالت پایدار و قابل‌زندگی باشیم.»

پاییزی گرم و بی‌بارش

این پاسخ درحالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه آب شرایط سختی را برای اصفهان پیش‌بینی می‌کنند.

جهانگیر عابدی کوپایی، رئیس پژوهشکده آبفا دانشگاه صنعتی اصفهان در این باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «در ماه‌های آینده برخی از گزارش‌ها حاکی از بارش‌های نرمال و در برخی نقاط کم‌بارشی مورد انتظار است.

با توجه به عدم‌قطعیت مسائل مربوط به شاخص‌های کلان اثرگذار بر شرایط آب‌وهوایی ایران و البته احتمال وقوع پدیده‌های حدی ناشی از تغییرات اقلیمی، نمی‌توان این پیش‌بینی را قطعی دانست؛ ولی آنچه امسال بیش از سال‌های قبل ملموس بود، تأثیر تغییر اقلیم در نقاط مختلف جهان، ایران و استان اصفهان بر وضعیت بارش و دماست؛ به‌طوری‌که پاییزی گرم‌تر از سال قبل را تجربه کردیم؛ لذا از هم‌اکنون باید به فکر تمهیداتی برای گذر از تنش آبی مصارف شهری، به‌ویژه شرب و بهداشت ماه‌های بهار و تابستان باشیم.»

او با بیان اینکه گر چه مصارف آب شهری در مقایسه با مصرف کشاورزی درصد کمتری را به خود اختصاص می‌دهد، تصریح می‌کند: «با توجه به هزینه‌های مربوط به انتقال، تصفیه و توزیع آب شرب، صرفه‌جویی در مصرف آب در این بخش می‌تواند منافع قابل‌ملاحظه‌ای به همراه داشته باشد؛ لذا تأمین مصارف آب شرب به علت نیاز اولیه و اساسی انسان به آب و مسائل بهداشتی، از حساسیت و اولویت بیشتری برخوردار است که خود لزوم آینده‌نگری و بهره‌برداری بهینه از منابع موجود در این بخش با هدف تأمین نیازهای آتی را بیش‌ازپیش نمایان
می‌سازد.»

چالش‌های زیست‌محیطی با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌شوند

به گفته این استاد دانشگاه،« با توجه به دلایل و توجیهات موافقان و مخالفان طرح‌های انتقال آب، موضوعی که غیرقابل‌تردید است، این است که شروع چالش‌های زیست‌محیــطی معمـولا تدریجی است و تنها متخصصان هستند که می‌توانند این مشکلات را قبل از وقوع آن‌ها، متوجه شده و برای رفع یا کاهش آن، راه‌حل ارائه کنند. چالش‌های زیست‌محیطی با گذشت زمان پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند و حل آن دشوارتر.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × سه =