معاون سازمان غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا»:

پاییز کمبود آنتی‌بیوتیک نداریم

سال گذشته بود که شروع فصل سرما و همچنین موج زودرس آنفولانزا بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را با کمبود شدید آنتی‌بیوتیک مواجه کرد؛ موضوعی که بیماران به‌ویژه اطفال را با سرگردانی روبه‌رو کرد و باعث شد تا آن‌ها به دنبال پیدا کردن آنتی‌بیوتیک از این داروخانه به آن داروخانه کوچ کنند.

تاریخ انتشار: 08:38 - دوشنبه 1402/07/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پاییز کمبود آنتی‌بیوتیک نداریم

به گزارش اصفهان زیبا؛ سال گذشته بود که شروع فصل سرما و همچنین موج زودرس آنفولانزا بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را با کمبود شدید آنتی‌بیوتیک مواجه کرد؛ موضوعی که بیماران به‌ویژه اطفال را با سرگردانی روبه‌رو کرد و باعث شد تا آن‌ها به دنبال پیدا کردن آنتی‌بیوتیک از این داروخانه به آن داروخانه کوچ کنند.

سید علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران آن زمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها دلیل این مسئله را این‌گونه شرح داد: «افزایش قیمتی که در تیرماه برای داروها در بحث دارویار انجام شد، برای برخی تولیدکنندگان رضایت‌بخش بود؛ اما عمده تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک از میزان افزایش قیمت اعمال‌شده برای آنتی‌بیوتیک‌ها راضی نبودند؛ تولیدکنندگان از قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو رضایت نداشتند و اظهار می‌کردند که قیمت‌های اعلام‌شده پاسخ‌گوی هزینه‌های آن‌ها نخواهد بود؛ به همین دلیل نیز از حدود تیرماه سال جاری، تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک تولید خود را کم کردند و بروز کمبود آنتی‌بیوتیک در ماه جاری، کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ وزارت بهداشت آن زمان به اظهارات تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک توجهی نکرد و درنهایت سازمان غذا و دارو در مهرماه افزایش قیمت جدیدی به این تولیدکنندگان داد که این مسئله اقدام دیرهنگامی بود و درنهایت نیز منجر به این شد که مجبور به واردات فوریتی آنتی‌بیوتیک‌ها شویم؛ درحالی‌که اگر از همان زمان تولید آنتی‌بیوتیک‌ در داخل کشور افزایش می‌یافت، میزان ارزبری نیز کاهش می‌یافت. سال‌هاست که افتخار می‌کنیم 97 درصد از داروی موردنیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم که ارزبری از کشور را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد؛ اما الان به دلیل مدیریت نادرستی که صورت گرفت، مجبور به واردات حجم زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ها شدیم که واردات آن ارزبری بسیار بیشتری نسبت به تولید داخلی دارد.»

پاییز و کمبود دارو؟

حالا اما دوباره فصل سرما خودش را نشان داده است و مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، حاکی از این است که سرماخوردگی و آنفولانزا سروکله‌اش پیدا شده و افراد زیادی را درگیر کرده است؛ اتفاقی که ناخودآگاه باعث افزایش تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها از سوی پزشکان یا مصرف خودسرانه بیماران می‌شود و بیم آن می‌رود که امسال هم اتفاقات سال گذشته دوباره تکرار شود و بیماران دسترسی به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها نداشته باشند.

تماس «اصفهان زیبا» با چندین داروخانه در سطح شهر، حاکی از این است که فعلا ذخیره آنتی‌بیوتیک‌ها کافی است و آن‌ها با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند.

بااین‌وجود، اما در روزهای گذشته سلمان اسحاقی، سخن‌گوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم آنلاین» دراین‌باره هشدار دارد و خواستار توجه به این مسئله شد: «شهروندان در مراکز درمانی کشور با مشکلاتی مانند کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستند. این مسئله پروسه درمان را برای برخی بیماران و خانواده‌هایشان دشوارتر کرده است. به همین دلیل ‌نهادهای مسئول در این حوزه باید برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند. دراین‌بین آنچه باید بیش از گذشته موردتوجه مسئولان قرار گیرد، بحث تأمین داروهای موردنیاز در پاییز و زمستان است؛ زیرا هر سال در این فصول به دلیل شیوع برخی بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک و سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید برای تأمین اقلام دارویی موردنیاز به‌موقع اقدام کرد و بحث ذخایر استراتژیک دارو را نیز جدی گرفت.»

به گفته او، نگرانی‌هایی در خصوص کیفیت اقلام دارویی در سال‌های گذشته وجود داشت و برای اینکه امسال با چنین مشکلی مواجه نشویم، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به‌صورت مستمر روی پروسه واردات اقلام دارویی نظارت خواهد داشت تا از کیفیت اقلام وارداتی اطمینان پیدا کنیم؛ بنابراین برای پیشگیری از بحران دارو نیاز است که ارگان‌های مسئول در این حوزه اقدامات لازم را به‌موقع عملی کنند تا در روزهای سرد سال شهروندان با مشکل کمبود اقلامی مانند سرم و آنتی‌بیوتیک مواجه نشوند.

مشکل دارویی نداریم

محمود اعتباری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» با اشاره به اینکه به‌طور میانگین، ماهانه یک‌میلیون سرم در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیاز است که از این میزان، 70درصد، یعنی 700‌هزار عدد آن سرم نمکی است که هیچ مشکلی در تأمین آن برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و بخش خصوصی وجود ندارد و حتی بعضی از بیمارستان‌ها میزان ذخیره بالای شش ماه هم دارند.

به گفته او، سرم‌های قندی و قندی‌نمکی هم به طور پیوسته درحال تأمین است و البته این‌طور نیست که مثل سرم نمکی، ذخیره این اقلام نیز به اندازه کافی باشد. امسال نسبت به سال گذشته تعداد بیماران مبتلا به بیماری آنفولانزا نیز کمتر هستند و وضعیت کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مطلوب‌تر است؛ به همین خاطر نیاز کمتری به سرم احساس می‌شود؛ درحالی‌که سال گذشته با موجی از آنفولانزای زودرس مواجه شدیم و مصرف سرم‌ نیز افزایش پیدا کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌گوید: «آنتی‌بیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند؛ دسته‌ای از آن‌ها تزریقی هستند که ضرورتا در اختیار بیمارستان‌ها قرار دارند و باید آنجا تزریق شوند. بعضی از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی هم از طریق داروخانه‌ها در دسترس قرار می‌گیرند و برخی دیگر به‌صورت سوسپانسیون‌های خوراکی هستند که اطفال از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما دسته دیگری نیز به‌صورت قرص و کپسول در اختیار بیماران بزرگ‌سال قرار می‌گیرد.»

او می‌گوید: «آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی بزرگ‌سالان مثل کپسول و قرص نیز به‌طور مستمر در اختیار داروخانه‌ها می‌گیرد؛ البته وضعیت آن به‌گونه‌ای نیست که داروخانه‌ها بتوانند هر تعدادی که تمایل دارند، تهیه و تأمین کنند. معمولا پس از مصرف، موجودی داروخانه‌ها دوباره و به‌صورت مستمر شارژ می‌شود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × چهار =