چشم اصفهان به بندر خشک روشن شد

مجوز راه‌اندازی دهکده لجستیک در اصفهان پس از گذشت هشت سال بالاخره صادر شد. سال 94 بود که زمزمه‌هایی درباره راه‌اندازی فاز نخست بندر خشک که پس از چندسال نامش به دهکده لجستیک تغییر یافت، به گوش رسید؛ با این حال طی این هشت سال این پروژه با دست‌اندازهای مختلفی مواجه شد و روی زمین ماند.

تاریخ انتشار: 10:57 - شنبه 1401/11/1
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
چشم اصفهان به بندر خشک روشن شد

تابستان امسال بود که اصفهان‌زیبا در گزارشی با عنوان «دهکده لجستیک در گیرودار چالش‌های قانونی» آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه را پیگیری کرد. در این گزارش احسان شهیر، معاون مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان، به این موضوع اشاره کرد که پایانه صادرات و واردات این پروژه در حال اجرا بوده و بخش عمده‌ای از استعلام‌هایش انجام شده است.

با این حال پروژه درگیرودار چالش‌های قانونی است که برای رفع این چالش‌ها در سفر هیئت دولت پیگیری‌های لازم انجام می‌شود. شهیر این راهم گفت که «راه‌اندازی دهکده لجستیک برای اجرا نیاز به مجوزهایی دارد که در سفر هیئت دولت برای دریافت این مجوزها اقدام می‌کنیم.» حالا این پیگیری‌ها به سرانجام رسیده است و در ششمین نشست ستاد مراکز لجستیک وزارت راه و شهرسازی، موافقت اصولی نخستین دهکده لجستیک (بندر خشک) کشور در اصفهان، با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت بخش دولتی دریافت شد.

به این ترتیب این پروژه که پیشران اقتصادی استان شناخته می‌شود، روی ریل می‌افتد.

 

مزیت‌های دهکده لجستیک برای اصفهان

اهمیت استان اصفهان در زمینه ترانزیت کالا بر کسی پوشیده نیست. موقعیت جغرافیایی مناسب، هم‌جواری با هشت استان و دسترسی به بندرهای جنوبی کشور واقع در خلیج‌فارس و دریای عمان از طریق شبکه ریلی، اصفهان را به شاه‌راه ارتباطی کشور تبدیل کرده است و همین امر، موجب‌شده تا استان اصفهان جزو ۱۴ مرکز لجستیک کشور باشد.

اصفهان مقام نخست را در حمل‌ونقل ریلی کشور دارد و این‌طور که متولیان استان بارها در اظهارنظرهایشان اشاره کرده‌اند 57درصد از بار جابه‌جاشده از کشور از این استان می‌گذرد. باوجود این تفاسیر راه‌اندازی دهکده لجستیک مزیت رقابتی برای استانمان به‌شمار می‌رود. در دهکده لجستیک مشتریان می‌توانند کالاهای خود را با استفاده از شیوه‌های مختلف به این بندر ارسال کنند یا از آن تحویل بگیرند.

خدماتی نظیر انبارسازی کالا، نگهداری کانتینرهای خالی، تعمیرات کانتینر، امور گمرکی و ترخیص و پشتیبانی کالا در بندر خشک ارائه می‌شود. قرار است دهکده لجستیک (بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار جنب ایستگاه راه آهن سیستان و منطقه ویژه اقتصادی شرق واقع شود.با راه‌اندازی دهکده لجستیک می‌توان از ظرفیت استان در زمینه‌های بازرگانی و تجاری برای رشد اقتصادی استفاده کرد. در بنادر احتمال وقوع سیل، جنگ و حوادث غیرمترقبه وجود دارد که در این شرایط بارها خسارت می‌بینند.

ولی راه‌اندازی مراکز لجستیک این مخاطره‌ها را کاهش می‌دهد؛ از سوی دیگر، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نیز ایجاد می‌شود. کاهش قیمت تمام‌شده بار، کاهش زمان حمل‌ونقل ترکیبی، کاهش ضایعات بار، بهبود فرایند توسعه پایدار، احتمال افزایش سرعت مراحل گمرکی برای کالاهای حمل‌شده و کاهش اثر مضر زیست‌محیطی، از مزیت‌های راه‌اندازی دهکده لجستیک به‌شمار می‌رود.

به گفته امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، هم‌زمان با دریافت مجوز راه‌اندازی دهکده لجستیک تلاش می‌شود در فاز نخست پروژه تمامی امکانات و خدمات زیربنایی ازجمله خدمات لجستیک پایه شامل تأسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابه‌جایی بار، نگهداری و انبارش، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانه‌ها، باراندازهای ویژه خطوط ریلی، ترمینال کانتینر و همچنین خدمات ارزش‌افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکت‌ها و بهره‌برداران، صنایع بسته‌بندی، مجموعه تعمیرگاه‌ها و خدمات خودرویی، محوطه‌ باربری‌های خرد و نیز تمامی واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود.

نقش در نشست ستاد مراکز لجستیک وزارت راه و شهرسازی، این راهم گفته است که در آینده نزدیک با واگذاری زمین و عملیات اجرایی فاز نخست این دهکده لجستیکی با مشارکت بخش خصوصی و حضور فعالان اقتصادی و زیست‌بوم کسب‌وکار استان اصفهان تحت نظر شورای سیاست‌گذاری و نظارت استانی آغاز خواهد شد.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، با اجرای این طرح می‌توانیم اصفهان را بهشت سرمایه‌گذاری و مکانی برای جذب سرمایه در کشور کنیم و به تعبیری، تصویر اصفهان آینده با دهکده لجستیک بسیار زیباتر خواهد بود؛ ضمن اینکه با به ثمر رسیدن این طرح از لحاظ پدافندی، حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی بار، تحولی عظیم برای استان رقم خواهد خورد و چرخه اقتصادی اصفهان نیز بهبود خواهد یافت.

مزیت‌های دهکده لجستیک برای اصفهان - اصفهان زیبا

 

زمین پروژه را موقت اجاره می‌دهیم

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان، برای راه‌اندازی بندر خشک اصفهان و تدوین آیین‌نامه، در راستای این پروژه مبنی بر تغییرنام آن به دهکده لجستیک، طی سال‌های گذشته تغییری در شرایط راه‌اندازی این مرکز حاصل نشد؛ این در حالی است که توسعه صنعت لجستیک می‌تواند منجر به توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات و رونق درآمد حاصل از ترانزیت در کشور شود.

طی برآوردهای انجام‌شده پروژه دهکده لجستیک تا ده سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت بین‌المللی لجستیک راه‌ابریشم به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «پس از گذشت چندین سال که پروژه دهکده لجستیک به دلایل مختلف به عقب افتاد، توانستیم وزارت راه و شهرسازی را متقاعد کنیم، دریافت مجوز مانع اصلی در اجرای پروژه دهکده لجستیک بود که خوشبختانه این مانع برطرف شد.»

بهرام صمیمی تصریح می‌کند: «وقتی مجوز به دستمان برسد، به امور اراضی استان معرفی می‌شویم. زمین باید در اختیار سرمایه‌ گذار قرار بگیرد و نیاز به طی‌کردن یک‌سری مراحل قانونی است. پس از اینکه زمین تخصیص داده شود، شورای سیاست‌گذاری در استان مسئولیت این کار را قبول کرده و به دستگاه‌های اجرایی چهارده‌گانه معرفی می‌کند.

بعد از اینکه موافقت اصولی زمین و استعلام‌های چهارده‌گانه انجام شد، سرمایه‌گذار روی زمین عملیات اجرایی لازم را انجام خواهد داد.» او اظهار می‌کند: «زمین به سرمایه‌گذار پروژه به‌طور موقت اجاره داده می‌شود و اگر سرمایه‌گذار موفق باشد، در مرحله بعدی واگذاری اقدامات لازم انجام خواهد شد.»
مدیرعامل شرکت بین‌المللی لجستیک راه‌ابریشم خاطرنشان می‌کند: «اولین دهکده لجستیک یا بندر خشک کشور در اصفهان راه‌اندازی می‌شود که الگویی برای سایر استان‌ها به‌حساب می‌آید.

بین هشت تا ده سال نیز طول می‌کشد تا این پروژه نهایی شود.» صمیمی بیان می‌کند: «ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای این دهکده لجستیک 53 میلیون تن و ظرفیت حمل و نقل ریلی 10 میلیون تن است؛ همچنین سیاست‌گذاری کلان دولت نیز این است که بار جاده‌ای را به بار ریلی تخصیص دهد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 1 =