مواد غذایی تأثیر زیادی بر درمان بیماری‌ها دارند

ضدسرطانی‌های غذایی

گرچه هنوز روش مداوای قطعی برای انواع سرطان پیدا نشده است، پزشکان معتقدند تغذیه سالم می‌تواند به انسان در مبارزه با این بیماری کمک کند.

تاریخ انتشار: 11:22 - شنبه 1403/02/1
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
ضدسرطانی‌های غذایی

به گزارش اصفهان زیبا؛ گرچه هنوز روش مداوای قطعی برای انواع سرطان پیدا نشده است، پزشکان معتقدند تغذیه سالم می‌تواند به انسان در مبارزه با این بیماری کمک کند.

سرطان به مجموعه بیماری‌هایی گفته می‌شود که از تکثیر مهارنشده سلول‌ها پدید می‌آید. سلول‌های سرطانی فاقد سازوکار عادی تقسیم و رشد سلول هستند و به همین دلیل کارایی طبیعی سلول از بین می‌رود. علت دقیق این پدیده همچنان نامشخص است؛ ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلولی می‌شوند، در هسته سلول اشکال وارد کنند.

ازجمله این موارد می‌توان به مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش‌ازاندازه اشعه‌هایی مانند نور آفتاب اشاره کرد؛اما تحقیق‌ها نشان می‌دهد، بیمارانی که مبتلا به گونه‌ای از این بیماری هستند، با تغذیه صحیح و رژیم گیاهی می‌توانند نه‌فقط عمر خود را افزایش دهند، بلکه شانس خروج این بیماری از بدن خود را بیشتر کنند.

مصرف کمتر گوشت قرمز، پرهیز از خوردن چربی زیاد، ترک سیگار، نوشیدن کمتر الکل و انجام ورزش مرتب تنها مواردی نیست که یک فرد برای دوری از سرطان به آن‌ها بپردازد؛ بلکه فرد می‌تواند برای پیشگیری یا مبارزه با سرطان، خوراکی‌هایی را از فهرست رژیم غذایی خود حذف و موارد سالم‌تری را به آن اضافه کند. دکتر شیوا صادقیان، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی ،به این مواد غذایی اشاره می‌کند.

انواع کلم

کلم‌ها، غیر از کلسیم، منبع غنی سولفورافان هستند. این ماده خطر بروز سرطان‌های معده، سینه و پوست را کم می‌کند.مقدار سولفورافان در کلم بروکلی بیشتر از بقیه کلم‌هاست. کلم‌های بروکلی، قرمز، برگی و گل کلم نیز قابلیت مبارزه با پیشرفت سرطان را دارند. کلم‌ها به جز اینکه حاوی کلسیم فراوان هستند، می‌توانند در بدن ضدسلول‌های سرطانی عمل کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که هر شخص، چه بیمار سرطانی و چه انسان سالم، حداقل 200 گرم کلم در هفته مصرف کند.

اسفناج

اسفناج دارای لوتئین، ویتامین‌های A، C و E است. همه این مواد به‌عنوان آنتی‌اکسیدان شناخته شده‌اند. اسفناج، سرطان‌های کبد، ریه، سینه، تخمدان، روده بزرگ و پروستات را از بدن دور می‌کند.این سبزی که جزو دسته سبزی‌های تیره قرار دارد، حاوی ویتامین C و کاروتین بتا است. در علم پزشکی ترکیب این دو می‌تواند از سرطان پیشگیری کند؛ همچنین اسیدفولیک موجود در اسفناج می‌تواند برای بدن ماده‌ای حیاتی به شمار رود؛ بنابراین سعی کنید هر هفته حداقل یک‌مرتبه این سبزی را به همراه غذایتان مصرف کنید.

سیر

این خوراکی نه‌چندان خوش‌بو، یکی از معجزه‌آساترین خوراکی‌های زمین به‌شمار می‌رود. تاریخ نشان می‌دهد که سیر از قدیم به‌عنوان دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است. سیر می‌تواند از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کند. پژوهش‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که زنان مبتلا به سرطان سینه‌ای که سیر را در فهرست غذایی خود قرار داده‌اند یا دارای طول عمر بیشتر بودند یا موفق به شکست این بیماری شدند.

مطالعات نشان داده است که خانواده پیازها از قبیل سیر، موسیر و تره‌فرنگی، در افراد سالم سلول‌های سرطان‌زا را از بین می‌برند و در بیماران سرطانی، رشد این سلول‌ها را آهسته می‌کنند. در این رابطه، اثر سیر از همه بیشتر است. به‌طورکلی، سیر خطر سرطان‌های معده، روده بزرگ، مری و سینه را کم می‌کند. برخی از پزشکان مصرف حداقل سه حبه سیر را در هفته توصیه می‌کنند.

مرکبات

این نوع میوه‌‌ها که شامل نارنگی، پرتقال، لیموشیرین و لیموترش و… می‌شوند، عموما به خاطر ویتامین C موجود در آن‌ها شناخته شده‌اند. مصرف مرکبات نیز می‌تواند شرایط رشد تومورها را مشکل‌تر کند. پرتقال، از سرطان معده و ریه جلوگیری می‌کند. در فصولی که مرکبات موجود است، مصرف آن‌ها برای هر روز توصیه می‌شود.

توت فرنگی

پزشکان می‌گویند افرادی که توت فرنگی دوست دارند و آن را بیشتر مصرف می‌کنند، کمتر به سرطان‌ها دچار می‌شوند. مواد قرمزرنگ این میوه خوش‌مزه در بدن خون‌سازی می‌کند و مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.توت‌ها دارای ماده‌ای به نام آنتوسیانین هستند. این ماده یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در مقابل سرطان‌های روده بزرگ و مری از بدن محافظت می‌کند.

انگور

موادی که در داخل پوست نازک انگور موجود است، قادر به کشتن سلول‌های سرطانی است. به گفته پزشکان، انگور سیاه ‌پوست مقوی‌تری دارد و می‌تواند حتی به‌عنوان دارویی برای مبارزه با سرطان استفاده شود. مصرف روزانه این میوه می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را تا اندازه چشمگیری پایین آورد.

آووکادو

آووکادو، پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد؛ همچنین، منبع خوب بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان است. مصرف آووکادو برای درمان سرطان کبد و بیماری‌های کبدی مفید است.

دانه سویا

سویا دارای ایزوفلاون است. محصولات به‌دست‌آمده از سویا مانند توفو، شیرسویا و آجیل سویا نیز دارای این ماده هستند. این ماده خطر سرطان‌های سینه، تخمدان و پروستات را کاهش می‌دهد. این کار به‌وسیله محافظت سلول‌های بدن از اثرات زیان‌آور استروژن‌ها انجام می‌شود.

کدوتنبل

کدوتنبل و هویج، نارنج، فلفل قرمز و زرد و سیب‌زمینی شیرین منبع غنی بتاکاروتن هستند. این مواد به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی شناخته شده‌اند و مصرف مداوم آن‌ها منجر به کاهش انواع مختلف سرطان‌ها می‌شود.

چغندر

چغندر دارای فلاونوئید است. این ماده به‌عنوان یک ضدسرطان شناخته شده است و تأثیر خوبی بر پیشگیری از این عارضه دارد.

هویج

هویج دارای بتاکاروتن زیادی است و برای جلوگیری از سرطان‌های ریه، دهان، حلق، معده، روده، کیسه صفرا، پروستات و سینه بسیار مفید است.

آناناس

آناناس دارای آنتی‌اکسیدان و ویتامینC است. این میوه، بدن را در برابر سرطان‌های ریه و سینه حفظ می‌کند.

سیب

همان‌طور که می‌دانید سیب یک آنتی‌اکسیدان است؛ علاوه بر این، دارای ماده‌ای به نام quercetin است. این ماده خطر سرطان ریه و رشد سلول‌های سرطان پروستات را کم می‌کند.

مویز

مویز دارای اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 و ویتامین E و دارای خاصیت ضدسرطان، درمان‌کننده سرطان، درمان‌کننده بیماری‌های قلبی و پایین‌آورنده فشارخون بوده و برای نرمی و انعطاف‌پذیری رگ‌ها بسیار مفید است.

ریشه شیرین‌بیان

ریشه شیرین‌بیان از رشد سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کند؛ ولی در مصرف آن زیاده‌روی نکنید؛ زیرا مصرف بیش‌ازاندازه آن، موجب افزایش فشارخون می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + 15 =