نگاهی به رویداد تازه سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان

بازآفرینی پایدار شهری برای اصفهان

نخستین اجلاس تجارب بازآفرینی شهری منطقه 2 کشور به ابتکار سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان برگزار و طی آن از 15 سند بازآفرینی محله‌های شهر رونمایی شد.

تاریخ انتشار: 10:40 - چهارشنبه 1402/10/20
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
بازآفرینی پایدار شهری برای اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ نخستین اجلاس تجارب بازآفرینی شهری منطقه 2 کشور به ابتکار سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان برگزار و طی آن از 15 سند بازآفرینی محله‌های شهر رونمایی شد.

این رویداد با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مشاور وزیر کشور، مدیران ارشد شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و شماری از مدیران استان برگزار شد و در نوبت عصر هم برخی از مهمانان در سومین نشست شورای سیاست‌گذاری دبیرخانه‌های انتقال تجارب بازآفرینی کشور حضور یافتند و بقیه به بازدید از پروژه‌های بازآفرینی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان پرداختند. در این نشست، مدیران و مسئولان مختلف به سخنرانی پرداختند که در این صفحه شمایی از محتواهای آماری ارائه‌شده در این صحبت‌ها را می‌خوانید.

15 محله از لنبان تا جِروِکان

اسامی 15 محله‌ای که برای هرکدام یک سند بازآفرینی تألیف و رونمایی شد، عبارت‌اند از: امیر عرب، بابوکان، برتیانچی، جروکان، درب میدان سجاد، سفلی، کوجان، گرکان، لنبان، لیمجیر، مارچین، منتظرالمهدی، مولوی، هفتون و همت‌آباد.

از هرکدام از این اسناد، 10 نسخه منتشر شده و در اختیار شهرداران مناطق قرار گرفته است. در شناسنامه این کتب در بخش شورای سیاست‌گذاری این اسامی ذکر شده است: سید احمد نواب، وحید مهدویان، محمدعلی ایزدخواستی، علی‌اکبر رسالت، فریبا حسین‌بالام و فریبا بهرامی. همچنین نام «معاونت بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان» به‌عنوان تهیه‌کننده ذکر شده است.

در مقدمه هر سند، یادداشتی به قلم وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، دیده می‌شود که در بخشی از آن آمده است: «تهیه سند بازآفرینی شهری محله‌های شهر اصفهان به‌دنبال چاره‌جویی برای بهبود کیفیت زندگی در بافت‌های ناکارآمد و نابسامان شهری، با نگاهی یکپارچه و جامع‌نگر برای برخوردی متوازن و همه‌جانبه با مشکلات گوناگون اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، اقتصادی و کالبدی در این پهنه‌های شهری است.» همچنین در یادداشت دیگری به قلم محمدعلی ایزدخواستی ذکر شده است: «از اوایل دهه 90 ایجاد نخستین دفاتر تسهیلگری محلی، اقدامی اولیه در راستای ایجاد تغییر و اصلاح بافت فرسوده شهری بود.

در نخستین سال‌های قرن جدید، بر آن شدیم که ضمن بازنگری اهداف و دستاوردهای دهه گذشته در این زمینه، به طراحی نسل دوم این دفاتر با شکلی فراگیرتر و با بهره‌وری بالا بپردازیم؛ بنابراین سه رکن ساکنان محلی، کارگزاران منطقه‌ای و نخبگان ملی را در کنار هم گرد آوردیم تا برای رسیدن به راهکار حل مسئله در بافت فرسوده محله‌های اصفهان، به تدبیر امور بپردازند.

فرایند نسل دوم بر اساس شناخت جامع مبتنی بر نیاز ساکنان به‌عنوان کاربران فضا در خصوص محله اقدام به تهیه سند ویژه بازآفرینی و برنامه راهبردی پنج‌ساله محله در حوزه‌های توسعه امکانات و خدمات روبنایی (پروژه‌های محرک توسعه و ارزش‌افزای اقتصادی)، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو عمومی، ارتقای زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری، بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن می‌کنند؛ همچنین اقدامات در حوزه بسترسازی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی، آموزش و ارتقای توانمندی‌های اقتصادی ساکنان در این فرایند نقش و جایگاه مهمی را ایفا می‌کند.» هر سند که به‌صورت یک کتاب منتشرشده، مطالعات مختلفی را شامل می‌شود؛ ازجمله شناخت وضع موجود (موقعیت منطقه، قدمت و سیرتحول تاریخ و وجه تسمیه، سازمان فضایی محله، گزارش نیازسنجی عمومی شهروندان، تحلیل نتایج اولیه، تحلیل اولویت‌بندی حل معضل‌ها، مطالعات اجتماعی، آمار استنباطی، رتبه‌بندی نیازها و مشکلات محله بر اساس آزمون فریدمن و…)، تحلیل و انتخاب نقاط (تدقین حوزه‌ها و زیرمجموعه‌ها، اهداف کلان و پیش‌تعریف پروژه‌ها و…)، تدوین برنامه اقدام و پروژه (شناسنامه پروژه‌های سطح نخست اولویت و…، شناسنامه برنامه‌های اقدامی سطح نخست اولویت و…).

کتاب راهنمایی هم با عنوان «راهنمای بازآفرین پایدار شهری محلات مبتنی بر تجربه زیستی» همراه 15 سند منتشر شده است. روی جلد این کتاب طرحی دیده می‌شود که در اصل نشان‌دهنده مسیر پیموده‌شده برای تولید اسناد محسوب می‌شود.

این مسیر از «انتخاب پهنه»، «اسکن اولیه» و «احصای نیازهای مردم» آغاز می‌شود و به «انتخاب نقاط»، «اسکن دقیق (ثانویه)»، «طراحی» و «اجرا» می‌رسد. در کتاب اصطلاح بازآفرینی شهری این‌گونه تعریف شده است: «اصطلاح بازآفرینی شهری یک اصطلاح عام است که مفاهیم دیگری نظیر بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمندسازی و روان‌بخشی شهری را دربر می‌گیرد.

بازآفرینی شهری فرایندی است که به خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگی‌های اصلی فضایی (کالبدی و فعالیتی) منجر می‌شود و دید جامع و یکپارچه و مجموعه اقداماتی است که به حل مسائل شهری می‌انجامد؛ به‌طوری‌که به بهبود دائمی در شرایط اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و زیست‌محیطی بافتی که دستخوش تغییر شده است، می‌انجامد.» در نمودار این کتاب، از سال 1950 به‌عنوان دوره‌ای که بازسازی شهری (Reconstruction) را مطرح کرده‌اند، یاد شده است؛ سپس در سال‌های حوالی 1960 تا 1980 ردپای عباراتی مانند نوسازی شهری، توسعه مجدد و باززنده‌سازی در اقدامات دیده می‌شود و تقریبا از حوالی 1980 به بعد عبارت بازآفرینی شهری (Urban Regeneration) جای خود را در معادله‌های شهرسازانه جهان پیدا کرد و به‌مرور بازآفرینی شهری پایدار در مرکز توجه قرار گرفت.

محله امیرعرب

محله‌ای در ضلع جنوبی منطقه 12 با مساحت 903هزار و 313 مترمربع است.

محله بابوکان

این محله با مساحت 1020 هکتار در منتهی‌الیه شمال‌غربی منطقه 2 قرار دارد.

محله برتیانچی

یکی از روستاهای الحاقی به خوراسگان با مساحت 158008 مترمربع است.

محله جروکان

غربی‌ترین محله اصفهان واقع در مرز خمینی‌شهر و هم‌جوار کوه آتشگاه است.

درب میدان سجاد

این محله واقع در غرب منطقه 11 ازجمله محله‌های قدیمی شهر رهنان است.

سفلی

محله سفلی واقع در منطقه 15 شهرداری اصفهان در جبهه جنوبی خیابان جی واقع شده است.

کوجان

محله کوجان بافتی با پیشینه روستایی دارد که در محدوده غرب اصفهان و در شمال رودخانه زاینده‌رود واقع شده است و 190 هکتار مساحت دارد.

گرکان

این محله در منطقه 10 شهر اصفهان واقع شده و در گذشته از دهات جی بوده است.

لنبان

نام محله‌ای قدیمی در غرب اصفهان و در منطقه یک شهرداری است که تا زمان علاءالدوله، یکی از دهات نزدیک شهر اصفهان بوده است.

لیمجیر

محله لیمجیر در منطقه 11 شهرداری اصفهان واقع است.

مارچین

بافت 251هکتاری مارچین با پیشینه روستایی است. مارچین در شمال غربی شهر اصفهان و در منطقه 8 شهرداری قرار گرفته است.

محله منتظرالمهدی

این محله در منطقه 14 اصفهان واقع شده است. سهم جمعیت محله از جمعیت منطقه 14، 6درصد و سهم مساحت محله از مساحت منطقه 3درصد است.

مولوی

محله مولوی در جنوب منطقه 7 شهرداری اصفهان با مساحت 62.7 هکتار واقع شده است.

هفتون

این محله با مساحت 74.36 هکتار یکی از محله‌های منطقه 10 شهرداری اصفهان است.

همت‌آباد

اراضی همت‌آباد در محدوده جنوب‌شرقی این منطقه واقع شده است و مساحتی بالغ‌بر 83.3درصد از منطقه را در اختیار دارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده − 9 =