خانه‌تکانی ساعتی چند؟!

تبلیغات شرکت‌های خدماتی‌نظافتی اصفهان از پایان بهمن ماه پررنگ و بیشتر شده‌است و آگهی آن‌ها را می‌توان روی دیوار کوچه و خیابان‌ها، سایت‌های اینترنتی و به طور کلی فضای مجازی مشاهده کرد. این شرکت‌ها به ارائه خدمات مختلفی از قبیل: نظافت منزل، شست‌وشوی فرش، مبلمان و.. می‌پردازند. تعرفه هر ساعت خدمات کارگران نیز بین 30 تا 90 هزار تومان متغیر است. البته می‌توان کارگرانی را در سطح شهر پیدا کرد که همه جور نظافت منزل را با هر ساعت 20 هزار تومان هم انجام می‌دهند. قالی‌شویی‌ها نیز به قدری مشتری دارند که مشتریان باید از چند روز قبل نوبت بگیرند!

تاریخ انتشار: 08:04 - سه شنبه 1399/12/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مؤسسات خدماتی در آگهی‌های تبلیغات وعده می‌دهند ظرف یکی دو روز تمام خانه‌تکانی خانه شما را انجام می‌دهند. فقط کافی است صفر تا صد خانه تکانی را به آن‌ها بسپارید.

فصل مشاغل خدماتی

روزهای پایانی سال فرصتی برای رونق کسب و‌کار مشاغل خدماتی مانند قالی‌شویی و نظافت منزل است. درحال حاضر تقاضا برای مشاغل خدماتی در اصفهان برخلاف سال قبل زیاد است و طبق گزارش‌های میدانی بیشتر شرکت‌های خدماتی به ویژه فرش‌شویی‌ها با سیل عظیم مشتریان روبه‌رو شده‌اند. همچنین تعرفه‌های فعلی نظافت منزل درمقایسه با سال قبل افزایش یافته است؛ یکی از شرکت‌های خدماتی اصفهان هزینه هر ساعت نظافت را 80 تا 100 هزار تومان اعلام کرد، البته این هزینه تنها برای یک ساعت نظافت منزل است و تعرفه نظافت جهت سه ساعت یا بیشتر به 65 تا 87 هزار تومان کاهش می‌یابد. گزارش‌های میدانی از شرکت‌های خدماتی‌نظافتی در اصفهان نشان می‌دهد هر ساعت نظافت منزل بین 30 تا 90 هزار تومان هزینه دارد؛ برای نمونه یکی از شرکت‌های خدماتی درباره نظافت یک آپارتمان 100 متری به اصفهان زیبا گفت: «هزینه هر نوع نظافت متفاوت است. اگر قصد نظافت به منظور خانه تکانی دارید، یک کارگر باید دو روز به مدت هفت‌ساعت کار کند، هزینه هرساعت کار 70 هزار تومان است و با تخفیف کلی بابت کارگر آقا و خانم باید به ترتیب 830 هزار و 900 هزار تومان بپردازید.» نرخ هر ساعت نظافت در مؤسسه خدماتی‌نظافتی دیگری نیز 55 هزار تومان می‌شود که باتوجه به نظر مشتری، نظافتچی یک تا سه روز هر خانه را تمیز می‌کند.
شرکت‌های خدماتی‌نظافتی با تعرفه پایین‌تری نیز در اصفهان فعالیت می‌کنند. منشی یکی از این شرکت‌ها درباره هزینه کارگر به اصفهان زیبا توضیح داد: «دستمزد کارگر خانم و آقا 54 هزار تومان برای کمتر از یک روز است. ولی اگر کارگر برای بیش از یک روز می‌خواهید، هزینه هر ساعت به 40 هزار تومان کاهش می‌یابد.» شرکت خدماتی دیگری علاوه بر نظافت منزل، به قالی‌شویی نیز می‌پردازند و درباره دستمزد کارگران گفت: «هزینه چهارساعت یک کارگر 280 هزار تومان و هشت‌ساعت کارگر 498 هزار تومان است. هزینه فرش‌شویی جداگانه محاسبه می‌شود. هزینه هر ساعت فرش‌شویی در حیاط خانه خود مشتری به 85 هزار تومان می‌رسد که هر فرش حداکثر دو ساعت زمان می‌برد.»
هزینه شستن هر متر مربع فرش ماشینی در قالی‌شویی‌های اصفهان نیز بین هشت تا 15‌هزار تومان است. قالی‌شویی‌های اصفهان در هر منطقه قیمت متفاوتی برای شست‌وشوی فرش ارائه می‌دهند؛ برای مثال فرش‌شویی در خیابان امیریه هر مترمربع فرش را با قیمت هشت هزار و 500 تومان می‌شوید و این هزینه برای قالی‌شویی در خیابان بزرگمهر به هر مترمربع 13 هزار و 500تومان افزایش می‌یابد.مشتریان باید دست‌کم سه روز قبل از قالی‌شویی نوبت گرفته و نام نویسی کند. بعضی از فرش‌شویی‌ها نیز از پس تحویل و ارسال فرش‌های برنمی آیند و به مشتریان می‌گویند: «ما وقت نداریم! اگر می‌خواهید خودتان فرش‌هایتان را بیاورید و پس از شستن با شما تماس می‌گیریم تا فرش‌هایتان را ببرید.»
شرکت‌های خدماتی در روزهای پایانی سال فقط به ارائه نظافت نمی‌پردازد و در خیابان و میدان‌های اصفهان می‌توان کارگران زیادی با تعرفه کمتر پیدا کرد. آقایی در کنار یکی از میدان‌ها نشسته و منتظر است تا کاری برای آن پیدا شود؛ این آقا می‌گوید: «من در یکی از شهرستان‌های اطراف کشاورزی می‌کنم. ولی به‌خاطر نبود آب و خشک‌سالی‌های اخیر درآمد چندانی ندارم و از یکی‌دو‌ ماه قبل از عید به اصفهان می‌آیم تا نظافت منزل، اسباب‌کشی، باغبانی، شستن فرش و… انجام دهم. سر قیمت هم با مشتری کنار می‌آیم.» در یکی از خیابان‌های اصفهان تعدادی کارگر جوان در انتظار یافتن مشتری هستند و یکی از آن می‌گوید: «هر ساعت 40هزار تومان می‌گیرم تا خانه‌تان را برق بیندازم!» کارگر دیگری می‌گوید:«من به هر ساعت 35هزار تومان راضی‌ام.» درنهات تلاش و رقابت این کارگران برای یافتن کار باعث می‌شود که به هر ساعت 20 هزار تومان هم قانع شوند! از این رو با جست‌وجویی در سطح شهر کارگران نظافتی با قیمت پایین‌تر از تعرفه مؤسسات خدماتی به وفور پیدا می‌شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط