دو رخداد نادر در ورزش اصفهان

طی روزهای گذشته دو اتفاق نادر در ورزش اصفهان به وقوع پیوست و دو رئیس هیئت ورزشی استان در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های تیراندازی و تکواندو با کسب بیشترین آرا، سکان‌دار شدند. مرتضی قربانی از باسابقه‌ترین رؤسای هیئت‌های ورزشی استان است که بالغ‌بر بیست سال عهده‌دار این مسئولیت بوده است. پس از مدت‌ها بلاتکلیفی در فدراسیون تیراندازی و سپری‌شدن چندین ماه از پایان دوره علی دادگر، سرانجام مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی برگزار شد و قربانی با رأی حداکثری مجمع به‌عنوان رئیس فدراسیون برای چهار سال آینده معرفی شد.

تاریخ انتشار: 09:57 - شنبه 1400/12/14
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

در فدراسیون بسکتبال انتخابات با حاشیه‌های بیشتری همراه بود و پس از چند باری که برگزاری مجمع و تأیید کاندیداها به درازا کشیده بود، سرانجام انتخاب برگزار شد و جواد داوری، ملی‌پوش سابق بسکتبال استان، بر صندلی ریاست تکیه زد.
داوری که بالغ‌بر یک دهه عضو تیم ملی بسکتبال بود و با این تیم حضور در رویدادهای متعددی چون المپیک را تجربه کرد، در سال‌های پایانی دوره بازیگری حرفه‌ای، برای ریاست هیئت بسکتبال استان کاندیدا شد و به فاصله کوتاهی پس از تصدی مسئولیت هیئت، از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کرد.
داوری که سال گذشته برای دومین‌بار ریاست هیئت بسکتبال استان را به عهده گرفت، دوره گذشته هم برای کاندیداتوری ریاست فدراسیون اقدام کرد که رقابت را به رامین طباطبایی واگذار کرد.
المپین سابق بسکتبال کشور در انتخابات اخیر فدراسیون یک بار دیگر شرکت کرد و موفق شد با تصاحب رأی حداکثری اعضای مجمع، ریاست آن را به خود اختصاص دهد. ریاست اصفهانی‌ها در فدراسیون‌های ورزشی اتفاق جدیدی نیست و علیرضا رحیمی در فدراسیون هندبال، حبیب‌الله ناظریان در فدراسیون کاراته و سید محمد پولادگر در فدراسیون تکواندو ازجمله افرادی هستند که نزدیک به دو دهه مسئولیت داشته‌اند؛ اما تجربه ریاست هم‌زمان در هیئت ورزشی استان و فدراسیون؛ اولین تجربه ورزش استان است.
روسای فدراسیون‌های ورزشی برای نظارت بر روند فعالیت و اقدامات انجام‌شده، بایستی در تهران که مقر فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان است، اقامت داشته باشند و بنابر آیین‌نامه هیئت‌های ورزشی، اقامت روسای هیئت‌های ورزشی در مرکز استان محل فعالیت الزامی است تا اولین دوگانگی در خصوص ادامه فعالیت این افراد ایجاد شود؛ ضمن اینکه مسئولیت سنگین ریاست فدراسیون‌های ورزشی، فرصتی برای رسیدگی به هیئت استانی باقی نمی‌گذارد.
آن‌ طوری که حمید جمالی، معاون امور توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان می‌گوید، عضویت هم‌زمان افراد در بیش از یک هیئت‌رئیسه ورزشی ممنوع است و هر فرد حقیقی اجازه عضویت در تنها یک هیئت‌رئیسه را دارد؛ ازاین‌رو فعالیت روسای فدراسیون‌ها در هیئت‌های استانی ممنوع است و این افراد باید از سمت در هیئت‌ها استعفا دهند.
به گفته او، با هماهنگی سردار قربانی، سرپرستی برای هیئت تیراندازی از سوی اداره‌کل ورزش استان معرفی‌ شده است که به‌زودی معرفی خواهد شد.
درباره هیئت بسکتبال نیز فعلا تا زمانی که انتخابات فدراسیون بسکتبال موردتأیید وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد و حکم ریاست داوری ابلاغ شود، برای انتخاب سرپرست دست نگه‌داشته می‌شود و کماکان داوری رئیس به‌حساب می‌آید.
روند تأیید انتخابات فدراسیون‌ها اگر معترضی نداشته باشد، به‌سرعت انجام می‌شود؛ اما در صورت اعتراض اعضای مجمع یا دیگر کاندیداها ممکن است به درازا بینجامد؛ همچنان‌که ابلاغ حکم ریاست هادی ساعی در فدراسیون تکواندو نزدیک به دو ماه به طول انجامید.
به گفته جمالی، پس از قطعی‌شدن ریاست داوری در فدراسیون بسکتبال، با هماهنگی او، سرپرستی برای هیئت اصفهان انتخاب خواهد شد و بدین‌ترتیب هر دو هیئت تیراندازی و بسکتبال در لیست انتظار معرفی رئیس آینده قرار می‌گیرند.
با توجه به اینکه طی دو دهه گذشته، سردار قربانی برای کاندیداتوری ریاست هیئت اصفهان پیش‌قدم می‌شده، فرد مدعی دیگری پای در میدان رقابت نگذاشته است و اینک با توجه به کناره‌گیری قطعی قربانی، تیراندازی اصفهان سرنوشت جدیدی پیش روی خود خواهد دید.
درباره هیئت بسکتبال اما شرایط متفاوت است و رقابت سنگینی بر سر تصاحب صندلی ریاست هیئت همواره وجود داشته است؛ تا جایی که ریاست دو دوره‌ای داوری در هیئت، منتقدان و موافقان خود را داشته است و حال با توجه به کناررفتن او، منتقدان فرصت خوبی برای حضور در میدان رقابت پیدا خواهند کرد؛ اما موضوع اصلی اینجاست که داوری در جایگاه رئیس فدراسیون، نقش تعیین‌کننده‌ای در معادله‌های آتی هیئت اصفهان ایفا خواهد کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط