رودررو با حامد حق‌شناس، بهترین ورزشکار سال اصفهان:

می‌خواهم برای شهرم مدال بگیرم؛ اما…

حق‌شناس در نظرسنجی انتخاب برترین ورزشکار سال 1401 بیشترین رأی را به خود اختصاص داد، در جریان مرخصی چندروزه یکی از اردوهای تیم ملی در دفتر روزنامه حضور یافت و یادمان بهترین ورزشکار از سوی حجت‌الاسلام احسان تیموری، مدیرعامل شرکت اصفهان‌زیبا، به او اهدا شد.

تاریخ انتشار: 07:15 - چهارشنبه 1402/03/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
می‌خواهم برای شهرم مدال بگیرم؛ اما…

به گزارش اصفهان زیبا؛ سهمیه حضور در بازی‌های پاراآسیایی قطعی شده و کسب سهمیه پاراالمپیک هم دور از دسترس نیست تا 500 روز آینده برای حامد حق‌شناس سرنوشت‌ساز باشد. حق‌شناس که در نظرسنجی انتخاب برترین ورزشکار سال 1401 بیشترین رأی را به خود اختصاص داد، در جریان مرخصی چندروزه یکی از اردوهای تیم ملی در دفتر روزنامه حضور یافت و یادمان بهترین ورزشکار از سوی حجت‌الاسلام احسان تیموری، مدیرعامل شرکت اصفهان‌زیبا، به او اهدا شد.

حق‌شناس با ابراز تشکر از افرادی که به او رأی داده‌اند، تأکید کرد: توجه رسانه‌ها به ورزش، باعث علاقه‌مندکردن نوجوانان و جوانان می‌شود. مشروح گفت‌وگو با این تکواندوکار ملی‌پوش دسته مثبت 80 کیلوگرم را در ادامه می‌خوانید.

چه خبر از اردوهای تیم ملی؟

فعلا برای حضور در مسابقات قهرمانی اروپا که در پاریس برگزار می‌شود، آماده می‌شویم؛ بعدازآن هم گرندپری پاریس را پیش رو داریم که هنوز اعزام تیم مشخص نیست و بازی‌های پاراآسیایی و جهانی مکزیک هم در پیش است.

روند کسب سهمیه پاراالمپیک چطور است؟

هرکدام از مسابقاتی که شرکت می‌کنیم، امتیاز دارد. مجموع این امتیازها ورزشکارانی را که سهمیه پاراالمپیک کسب می‌کنند، مشخص خواهد کرد. من فعلا رنک سوم دنیا هستم. اگر در مسابقات جهانی مکزیک امتیاز کامل بگیرم، تقریبا سهمیه قطعی می‌شود. برای یک ورزشکار حرفه‌ای، حضور در المپیک مهم‌ترین اتفاق است و مدال‌آوری هم اولویت مهمی است که آرزوی من است و تمام تلاشم را برای رسیدن به آن انجام می‌دهم.

ورود رشته پاراتکواندو به پاراالمپیک و پاراآسیایی چه تأثیری بر توجه به این رشته داشته است؟

در دوره قبل المپیک، ورزشکاران پاراتکواندو عملکرد مدال صددرصدی داشتند و دو ورزشکار اعزامی کشورمان یک مدال طلا و یک مدال نقره کسب کردند که این موضوع باعث شد رشته پاراتکواندو بیشتر موردتوجه قرار گیرد و سرمایه‌گذاری بیشتری در آن انجام شود.

در مسابقات گرندپری ریاض سه شرکت‌کننده اعزام شدند و سه مدال گرفتند. جزو سنگین‌ترین مسابقات بود؛ زیرا بهترین‌های دنیا دعوت می‌شوند. برای بازی‌های پاراآسیایی، تکواندو چهار سهمیه دارد که هر چهار نفر شانس مدال هستند و برای المپیک هم سه سهمیه داریم. در بخش بانوان نیز رشته پاراتکواندو مدال‌آور است. البته بانوان کم‌تجربه‌تر از پاراتکواندو آقایان هستند؛ اما در مدتی که فعالیت داشته‌اند، عملکردشان خوب بوده و آینده خوبی پیش روی آن‌هاست.

تفاوت خاصی بین تکواندو و پاراتکواندو وجود دارد؟

در تکواندو ضربه‌های مشت و سر امتیاز دارد؛ اما در پاراتکواندو ضربه سر نداریم و مشت هم امتیاز ندارد؛ به همین دلیل بیشتر حرکات پا انجام می‌شود و امتیازگرفتن سخت‌تر است؛ بااین‌حال قوانین یکسان است.

شرایط فعلی تکواندو کشور را چطور می‌بینید؟

تکواندو در کشور ما از بنیه خوبی برخوردار است و مدال‌های المپیکی زیادی در این رشته داشته‌ایم. در بحث فنی هم به تمام دنیا مربی صادر می‌کنیم؛ اما متأسفانه اصفهان در این رشته مقداری لنگ می‌زند و حمایتی از ورزشکارانش انجام نمی‌شود؛ درصورتی‌که استان‌های دیگر حمایت بیشتری از ورزشکارانشان دارند.

ورزشکاری که دو مدال المپیک و جهانی ناشنوایان را دارد، در یک فروشگاه مشغول کار است و برای کسی مهم نیست؛ درصورتی‌که این اتفاق در مازندران برای یک ورزشکار رخ داد و همه به فکر افتادند. سال گذشته من قهرمان آسیا شدم و هشت‌میلیون بابت آن پاداش گرفتم! از چند استان به من پیشنهاد کرده‌اند به اسم آن‌ها بازی کنم؛ اما بالاخره شهر خودمان است و درست نیست برای جای دیگری مدال بگیریم.

در تکواندو اصفهان نفراتی چون سجاد مردانی، رضا نادریان و علیرضا نصرآزادانی را داریم که سابقه قهرمانی جهان و آسیا را دارند؛ اما باشگاه‌های استان توجهی به این رشته ندارند؛ درصورتی‌که کل هزینه یک تیم رزمی از یک بازیکن ذخیره کمتر است.

مثل‌اینکه دل پری دارید.

چهار ماه دیگر بازی‌های پاراآسیایی برگزار می‌شود؛ اما هیچ‌کدام از مسئولان اصفهانی در جریان وضعیت من نیستند و سراغی نگرفته‌اند. اتفاقا یک‌بار از مسئولی پرسیدم: به چه‌کاری مشغول هستید که فرصت رسیدگی و دلجویی از قهرمانان را ندارید؟ جواب داد: در حال پرورش قهرمان هستیم. حالا چطور قهرمانی را که پرورش ‌یافته است، رها کرده‌اند و می‌خواهند ورزشکار پرورش دهند؟ یکی از ملی‌پوشان تیم ملی از بوشهر است که رسیدگی از او بیشتر است.

بعد از مسابقات برای او بلیت می‌گیرند تا به شهرش برگردد. اما در اصفهان از این خبرها نیست. تکواندو رشته‌ای است که همه سلیقه‌ها را تأمین می‌کند و مباحث قدرتی، هنری و مبارزه را دارد. هادی ساعی، رئیس فدراسیون تکواندو، دو طلا و یک برنز المپیک دارد و پرافتخارترین ورزشکار این رشته است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 5 =