روایت یک سال دیپلماسی شهری

در کنار دیپلماسی سیاسی و عمومی میان دولت ها، شهرها و مسئولان شهری می‌توانند با استفاده از توان، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش رو در پی تقویت و افزایش ارتباطات خود در حوزه بین‌الملل و در راستای اهداف شهری و رفع مشکلات خود باشند؛ آنچه امروزه در قالب دیپلماسی شهری عامل پیوند شهرهای جهان با یکدیگر شده و شهرها را با هویت‌های متفاوت در حـــوزه‌های سیاسی، فـــرهنگی و گردشگری و همچنین اقتصادی به هم گره زده است. اصفهان نیز به‌عنوان یک کلان‌شهر با مبنا قرار دادن دیپلماسی شهری در تعاملات بین‌المللی به حل‌وفصل مشکلات و توسعه شهری در جهت تسهیل شرایط زندگی شهروندان پرداخته است. آنچه می‌خوانید گزارش اهم فعالیت های  بین المللی شهرداری اصفهان در یک سال گذشته (شهریور 98 تا شهریور 99) است که در قالب دیپلماسی شهری و روابط فراملی اما در چهارچوب قواعد و قوانین شهری انجام شده است.

تاریخ انتشار: 21:34 - سه شنبه 1399/07/1
مدت زمان مطالعه: 19 دقیقه
no image
اصفهان؛ بستر توسعه روابط جهانی ایران
استفاده از ظرفیت‌های بالای تاریخی به همراه تعامل با سازمان‌های بین‌المللی ازجمله رویکردهای مدیریت شهری اصفهان است؛ آنچه شهریور سال گذشته شهردار اصفهان در دیدار دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با مدیران شهری اصفهان به آن اشاره و از اصفهان به‌عنوان یک کانون فرهنگی بین ایران و سازمان‌های بین‌المللی یاد کرد. به گفته قدرت‌اله نوروزی، توسعه روابط جهانی اصفهان با وجود نمایندگی یونسکو در ایران آسان‌تر خواهد بود و عضویت در شبکه شهرهای خلاق جهان، شهر جهانی صنایع‌دستی و پایلوت شهر دوستدار کودک و البته عضویت در یونسکو زمینه فعالیت اصفهان در بیشتر حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مهیا خواهد کرد.

 رایزنی‌های چندجانبه اصفهان و ایتالیا

مهر 98 سفیر ایتالیا به بهانه حضور در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته و شرکت در نشستی مشترک با فعالان اقتصادی این استان، با هدف بررسی توسعه روابط علمی، اقتصادی و فرهنگی شهرهای ایتالیا و اصفهان، به اصفهان سفر کرد و در حاشیه این سفر دیدار‌هایی هم با مقامات اصفهانی داشت. «جوزپه پرونه» که قبل از سفر به اصفهان بر توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و علمی با کشور ایران به‌ویژه استان اصفهان تأکید کرده بود،‌ در آغاز ورودش به اصفهان و ملاقات با استاندار با اشاره به روابط نزدیک میان دو ملت ایران و ایتالیا گفت: «اصفهان نقش مهمی در گسترش روابط ایتالیا با ایران دارد؛ به‌طوری‌که نمایشگاه فلزات گران‌بها و طلا در این شهر با حضور پنج نماینده ایتالیایی افتتاح می‌شود.» در این سفر سفیر ایتالیا به اصفهان، علاوه بر اینکه به توسعه همکاری‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف و گسترش روابط خواهرخواندگی اصفهان با شهر فلورانس ایتالیا اشاره شد بر آمادگی استان اصفهان برای برگزاری تورهای گردشگری ایتالیا و نشست‌های مشترک بین اتاق‌های بازرگانی اصفهان و ایتالیا نیز تأکید فراوان شد.

امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه شهر دوستدار سالمند

در مهر 98 همچنین تفاهم‌‌نامه سه‌جانبه ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور وابسته به سازمان بهزیستی کشور با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه قرار شد که ارزیابی و برنامه‌ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در تعدادی از محلات شهر اصفهان به‌صورت پایلوت انجام شود؛ آنچه به گفته شهردار اصفهان، سالمندان سرمایه‌های اجتماعی جوامع توسعه‌یافته هستند که شکل‌گیری این سرمایه اجتماعی فرایندی طولانی دارد و هزینه‌های سنگینی را می‌طلبد. قدرت‌اله نوروزی با اشاره به اینکه سیاست مدیریت شهری باید بر اساس تقسیم امکانات و خدمات، توجه به انسان و فارغ از هر موضوع دیگری باشد، افزود:  تحقق توسعه پایدار گروه‌های سنی به‌ویژه سالمندان، موضوع توسعه پایدار و کارگزار توسعه پایدار است. نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در این مراسم، اصفهان را به‌عنوان یک محیط دوستدار سالمند و انسان معرفی کرد. لیلا السایجی جودان با بیان این موضوع که اگر اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار سالمند شناخته شود، به‌طورقطع درهای آن به روی همه سالمندان جهان باز  می‌شود، حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از برنامه‌های ایران و اصفهان را در این زمینه به‌ویژه در بخش‌های فنی و در مسیر اجرای آن قطعی دانست.

اصفهان؛ مهمان جشن تولد صدسالگی دانشگاه ایروان

یکصدمین سالگرد تأسیس دانشگاه دولتی ایروان، در هفته اول مهر ماه سال 98، با حضور هیئت‌هایی از دو دانشگاه ایرانی در پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ارمنستان برگزار شد؛ اما این فقط همتای ایروان در ایران نبود که مهمان ویژه این جشن سالگرد بود؛ بلکه علاوه بر تهران، خواهرخوانده ایرانی پایتخت ارمنستانی‌ها یعنی اصفهان که پیمانشان می‌رود تا عمر دو دهگی خود را پشت سر بگذارد نیز در فهرست مدعوین قرار داشت. بنابر دعوت رئیس دانشگاه ایروان، پروفسور آرام سیمونیان،  هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان به همراه سید کمیل طیبی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و همچنین هیئتی از تهران به سرپرستی محمود نیلی احمدآبادی ریاست دانشگاه تهران نیز در این برنامه حضور 
داشتند. 
بازدید از موزه آثار نسخ تاریخی و فرهنگی ایروان، دیدار و گفت‌وگو با رئیس دانشگاه ایروان با محوریت سابقه تاریخی، فرهنگی دو کشور ایران و ارمنستان و با توجه به خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و ایروان و ارائه گزارش عملکرد علمی ‌ایران و ارمنستان، از جمله برنامه‌های آن روز بود. صدمین سالگرد دانشگاه ایروان، در حالی به اتمام رسید که هیئت‌هایی نیز از دیگر دانشگاه‌های جهان در این برنامه حضور داشتند و این بهانه‌ای برای ملاقات رؤسای آن‌ها با  هیئت ایرانی بود؛ ملاقات‌هایی با اعضای دانشگاه‌های مکزیک، مجارستان، چک، روسیه، اسلو، آلمان، فرانسه و… برای همکاری‌های آتی در حوزه علمی و پژوهشی.

گردهمایی شهرداران جهان به افتخار کودکان

شهردار اصفهان به همراه نمایندگان وزارت کشور و 90 شهردار و مقام محلی از سرتاسر جهان برای شرکت در اجلاس گردهمایی شهرداران جهان به افتخار کودکان از 15 تا 18 اکتبر 2019 (مهر 98) در شهر کلن آلمان گرد هم آمدند تا تعهدی جمعی برای ساختن شهرهایی مطلوب برای کودکان دهند. گرچه در نقشه یونیسف، هنوز هیچ شهری از ایران به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک نپیوسته است، اما ایران در این نخستین‌اجلاس بدون نماینده نبود؛ وزارت کشور و اصفهان به‌عنوان شهری که جدی‌ترین گام‌ها را برای دوستدار کودک شدن در ایران برداشته‌اند نیز جزو مدعوین ایرانی در اجلاس کلن محسوب می‌شدند. 
انتخاب اصفهان برای این حضور، نه فقط از سوی یونیسف که با چراغ سبز وزارت کشور نیز همراه بود. اهداف این نشست، گردهمایی شهرداران از سراسر جهان و بحث و شناسایی عواملی بود که می‌تواند شهرداران و تلاش‌های شهرها را برای اجرای حقوق کودک و دوستدار کودک شدن حمایت و تحریک کند. به مدد این اجلاس و به گفته یونیسف این فرصت مهیا شد تا درباره گام‌های بعدی دستور کار در دهه‌ پیش رو به گفت‌وگو پرداخته شود. با چنین فرضی، یونیسف به‌همراه حکومت‌های محلی، ابتکار شهرهای دوستدار کودک را در سال 1996 بنا نهاد تا به چالش درک حقوق و بهزیستی کودکان در جهانی که به طور فزاینده به سوی شهرنشینی و مرکززدایی پیش می‌رود، پاسخ دهد. امروز، این ابتکار در بیش از 40 کشور جهان اجرا می‌شود و ده‌ ها میلیون کودک را در برمی‌گیرد. به گفته قدرت‌اله نوروزی، در آن اجلاس کارگاه‌های متعددی برگزار شد تا تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان شهری با روش‌ها و مفاهیم ساختن شهرهای دوستدار کودک و زیرساخت‌های آن برای رعایت حقوق کودکان آشنا شوند. در آن اجلاس همچنین شهرها و کشورهای مختلف تجربیات خود را در این حوزه ارائه کردند.

بیانیه شهردار اصفهان در اجلاس شهرهای دوستدار کودک جهان

پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک با تأکید بر اینکه اصفهان نیز در مسیر پیوستن به این شبکه درحال آماده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز است،‌ می‌تواند زمینه‌ای برای زندگی و نفس کشیدن آسان‌تر کودکان فراهم کند. اصفهان به‌عنوان کاندیدای شهرهای دوستدار کودک با حضور در اجلاس سران شهرهای دوستدار کودک جهان در شهر کلن آلمان به دنبال ایجاد شهری امن، سالم و آماده رشد و شکوفایی برای همه کودکان بود. مهر سال گذشته شهردار اصفهان در سفری سه‌روزه به شهر کلن آلمان در نخستین اجلاس سران شهرهای دوستدار کودک بیانیه مشترکی را به امضا رساند که گامی مستحکم برای تأیید تعهد این جوامع به ایجاد شهرهای مناسب برای زندگی کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید. قدرت‌اله نوروزی همچنین در حاشیه اجلاس شهرهای دوستدار کودک و در دیدار با شهردار کلن و همچنین نمایندگان دیگر شهرها در آن اجلاس، مذاکراتی در خصوص توسعه حمل‌ونقل عــمــومی، انــرژی‌هــای پــاک و کاهش آلایندگی نیز انجام داد.

دیدار شهردار سارایوو با شهردار اصفهان

سفر شهردار سارایوو (پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین) به اصفهان و دیدار و گفت‌وگوی او با دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، در آبان سال گذشته از جنس تعاملات فرهنگی و سینمایی بود، دیداری که دعوت شهردار اصفهان از هنرمندان بوسنیایی برای حضور و شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان و همچنین دعوت شهردار سارایوو از هنرمندان اصفهانی برای حضور در جشنواره فیلم سارایوو را در پی داشت. در این دیدار قدرت‌اله نوروزی اصفهان را پیشتاز در بسیاری از حوزه‌ها معرفی کرد که در عرصه بین‌الملل هم توانسته با 14 شهر در کشورهای مختلف تفاهم‌نامه خواهرخواندگی منعقد کند.
شهردار اصفهان در آن دیدار با اشاره به سابقه روابط ایران و بوسنی‌وهرزگوین آمادگی خود را برای برگزاری هفته فرهنگی بوسنی در شهر اصفهان اعلام کرد و افزود که شهر اصفهان آمادگی دارد در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز تعاملاتی را با شهر سارایوو داشته باشد. نوروزی همچنین برای نمایش یکی از فیلم‌های کشور بوسنی با موضوع کودکان و جنگ در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان ابراز تمایل کرد و از هنرمندان بوسنی خواست که این فیلم را در جشنواره کودک اصفهان شرکت دهند و در جشنواره حضور داشته باشند. در ادامه این دیدار عبداله اسکاکا، شهردار سارایوو نیز با ابراز خرسندی از سفر به شهر اصفهان، این شهر را یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تاریخ جهان توصیف کرد. ایران و بوسنی روابط دیرینه دارند و ایران در جنگ بوسنی کمک‌های زیادی به مردم و این کشور داشته است. ایران جزو کشورهایی بود که بعد از جنگ، بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در این کشور مستقر کرد. برگزاری جشنواره شهر سارایوو به‌عنوان جشنواره‌ای سینمایی یکی از موضوع‌های مهم فرهنگی بود که شهردار سارایوو از فیلم‌سازان و هنرمندان اصفهانی خواست در این جشنواره، که اواسط شهریور ماه هر سال برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 دیدار شهردار اصفهان با سفیر فرانسه

در دیدار سفیر فرانسه با شهردار اصفهان در آبان 98، «فیلیپ تیه بو» از موضوع‌هایی سخن گفت که مایه تعامل و همکاری برای ایران و فرانسه به شمار می‌رفت. به گفته او، ظرفیت‌های زیادی برای از سرگیری روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد و باید به جای جنگ تمدن‌ها درباره آن‌ها گفت‌وگو و صحبت کرد. سفیر فرانسه در ایران خواستار ادامه این دیدارها شد تا جهان‌شهر اصفهان به شهری زیست‌پذیر با توسعه پایدار و تعاملات فرهنگی گسترده تبدیل شود و این موضوع محقق نمی‌شود مگر در راستای تقویت ارتباطات دیپلماسی شهری در اصفهان. قدرت‌اله نوروزی همچنین در این دیدار به توسعه شبکه ارتباطی شهرها بدون تمرکزگرایی و به نقطه اشتراک ایران و فرانسه درباره حجم مبادلات مالی اشاره کرد. به گفته نوروزی این موضوع که در سال ٢٠١٨ سیر صعودی داشته، نیاز به تداوم دارد و نباید تحت‌الشعاع بدخواهی دیگر کشورها قرار گیرد. از طرفی، مدیریت شهری اصفهان طی سال‌های اخیر به این موضوع توجه زیادی نشان داده و با دیدارهایی که با سفیران کشورهای دیگر داشته به تحقق شهری با توسعه پایدار و گردشگرپذیر جامه عمل پوشانده است؛ دیدارهایی که در آن، تقویت مباحث فرهنگی، اقتصادی و گردشگری رنگ و لعاب تازه‌ای به خود گرفت. این دیدارها با سفیران کشورهای خواهرخوانده و دیگر کشورها رهاوردهای بسیاری داشت که مهم‌ترین آن‌ها تقویت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی بود. تقویت دیپلماسی شهری در اصفهان، این شهر را به جهان شهری پویا تبدیل کرده است و این موضوع به مدد مدیریت شهری اصفهان رخ نشان داده و تاکنون این دیدارها ادامه داشته است. تیرماه سال گذشته همچنین ملاقات پارلمانی آسیایی‌ها در اصفهان به بار نشست و سه رویداد مهم بین‌المللی از هیئت‌ها، وزیران و نمایندگان پارلمانی در اصفهان اتفاق افتاد. 

برگزاری نشست با مشاور ارشد بین‌المللی دفتر آسیا- اقیانوسیه

سال گذشته هم‌زمان با روز اصفهان (2 آذر) نشست دوروزه شهر دوستدار سالمند با حضور مشاور ارشد بین‌المللی دفتر آسیا-اقیانوسیه سازمان ملل متحد، شهردار اصفهان، اعــضــای شورای اسلامی  شهر، مدیرکل بهزیستی استان و جمعی از «ان جی او» های سالمندان برگزار شد. بسترسازی برای ایجاد شهر دوستدار سالمند در اصفهان از مهم‌ترین موضوع‌هایی بود که در آن نشست مطرح شد. شهردار اصفهان با اشاره به ۱۱ درصد جمعیت شهر اصفهان به‌عنوان سالمند بر فراهم کردن شاکله‌ها و ظرفیت‌های شهر دوستدار سالمند تأکید فراوان کرد. قدرت‌اله نوروزی انتخاب اصفهان را به‌عنوان شهر دوستدار سالمند، نشئت‌گرفته از ظرفیت‌های بالای این شهر دانست و زیست‌پذیری اصفهان برای تمام رده‌های سنی را با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگ کهنی که دارد، امکان‌پذیر عنوان کرد. لیلا جودان، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، در این نشست بر بومی‌سازی تجربیات شهرهای دوستدار سالمند تأکید و به این موضوع اشاره کرد که اصفهان می‌تواند در زمینه دوستدار سالمندان موفق باشد و تجربه اصفهان در زمینه تبدیل‌شدن به شهر دوستدار سالمند باید بررسی شود تا رویکرد چرخه زندگی در اصفهان را به رویکردی بین‌نسلی مبدل کنیم. در آن نشست، نه‌تنها به ارائه موضوع‌های آموزشی پرداخته شد، بلکه مسئولان نیز تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

دیدار سفیر لهستان و شهردار اصفهان

روز 14 آذر 98 در سفر چندساعته سفیر تازه لهستان به اصفهان، فصل تازه‌ روابط بین اصفهان و کراکف آغاز شد. سفیر نهمین کشور بزرگ اروپا، در یکی از رنگین‌ترین روزهای پاییزی اصفهان اولین سفرش را به شهری که 77 سال پیش، میزبان 2500 کودک لهستانی بود، تجربه کرد. «ماچی فائوکوفسکی» در دیدار با شهردار اصفهان از علاقه‌اش به «شهر کودکان لهستانی» و تلاش سفارت لهستان برای تقویت همکاری‌های بین دو شهر اصفهان و کراکف خبر داد. او از برنامه‌اش برای سفرهای بیشتر به اصفهان، برگزاری برنامه‌های مختلف در زمینه‌های سینمایی، فرهنگی، هنری و حتی پزشکی اطفال هم گفت. فائوکوفسکی زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری را مهم‌ترین شاخه‌های همکاری ایران و لهستان دانست و از مذاکراتی بین فیلم‌سازان دو کشور خبر داد و اصفهان را یکی از غنی‌ترین شهرهای ایران در حوزه فرهنگ و اقتصاد معرفی کرد. شهردار اصفهان نیز در این دیدار پیشنهاد راه‌اندازی کنسولگری لهستان در اصفهان، نصب تندیس کودک لهستانی در یکی از فضاهای شهر و برگزاری بیشتر رویدادهای فرهنگی مشترک کراکف و اصفهان را مطرح کرد.

دیدار شهردار اصفهان با سفیر اصفهانی ایران در دانمارک

اوایل بهمن‌ماه سال 98 افسانه نادی‌پور به‌عنوان نماینده ایران در دانمارک برگزیده شد؛ انتصاب یک بانوی دیپلمات اصفهانی به‌عنوان سفیر ایران در دانمارک که پیش از سفرش به شمال اروپا به دیدار شهردار اصفهان آمد تا در جلسه‌ای که با حضور دو عضو شورای شهر و رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان برگزار می‌شد، درباره پتانسیل‌های همکاری بیشتر میان کشور دانمارک و شهر اصفهان صحبت کند، صحبت‌هایی که قرار شد پای اصفهانی‌های مقیم دانمارک را بیشتر به ایران باز کند، خواهرخوانده دانمارکی برای اصفهان بیاورد و فصل جدیدی ‌در روابط ‌کپـنهاگ ‌اصفهان باشد. کشور پادشاهی دانمارک 5.7 میلیون نفر جمعیت دارد؛ یعنی فقط حدود دو برابر جمعیت شهر اصفهان، درحالی‌که نسبت مساحت کشور دانمارک به شهر اصفهان چیزی حدود 77 برابر است! کپنهاگ، پایتختش، به شهر دوچرخه‌ها معروف است، شبیه اصفهان در زمانی که سوت کارخانه‌های نساجی‌اش به راه بود. در سال 2017، این کشور عنوان شادترین کشور دنیا را از آن خود کرد. شاخصه‌های این ارزیابی عبارت بودند از: آزادی، صداقت، سلامت، دولتمردان خوب، بخشندگی و درآمد. شهردار اصفهان طی صحبت‌هایش از اینکه یک بانوی ایرانی و به‌ویژه اصفهانی، به‌عنوان سفیر ایران در دانمارک منصوب شده، ابراز خوشحالی کرد و با تأکید بر اینکه سفیر، جایگاه بالایی دارد و می‌تواند در همه حوزه‌ها وارد شود، افزایش مراودات فرهنگی و گردشگری میان اصفهان و دانمارک را از نادی‌پور مطالبه کرد. قدرت‌اله نوروزی، به افسانه نادی‌پور گفت که در این جایگاه، بسیار می‌توانید به اصفهان کمک کنید که یکی از آن کارها، فراهم‌کردن زمینه خواهرخواندگی میان اصفهان با یکی از شهرهای دانمارک است؛ چراکه هنوز با این کشور قرارداد خواهرخواندگی امضا نشده است. برگزاری هفته‌های فرهنگی، کارهای علمی‌دانشگاهی، رویدادهای مناسبتی و… از جمله مواردی بود که شهردار اصفهان به‌عنوان پتانسیل‌های همکاری بین دو کشور ایران و دانمارک در آن دیدار مطرح کرد. نادی‌پور نیز با اشاره به سابقه کاری خود در وزارت امور خارجه از همکاری‌های جدی با اصفهان سخن گفت و فعالیت شهرداری‌ها در زمینه حقوق معلولان را یکی از زمینه‌های مشترک این همکاری دانست. سفیر ایران در دانمارک سطح علمی دانشگاه‌های دانمارک را بالا ارزیابی کرد و گفت که شهر اصفهان می‌تواند در این زمینه هم با دانمارک همکاری داشته باشد. او خطاب به شهردار اصفهان افزود: با توجه به حضور من در دانمارک، شما به‌عنوان یک اصفهانی در این کشور نماینده دارید.

 پیوند قلبی اصفهان و فرایبورگ

اواخر فروردین‌ماه 1399 شهردار اصفهان با اشاره به درخواست همکاری انجمن قلب اصفهان با انجمن قلب شهر فرایبورگ آلمان گفت: مکاتبات برقراری این ارتباط از مسیر خواهرخواندگی اصفهان و فرایبورگ در حال انجام است؛ همچنین تمایل داریم به عضویت گروه انجمن قلب اصفهان درآمده و نظرات شهری اعضا را بشنویم. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، قدرت‌اله نوروزی در دیدار با رئیس و اعضای انجمن قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه خواهرخواندگی باید در زمینه‌های مختلف هنری، علمی، فرهنگی، اقتصادی، دانشگاهی و صنعتی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: خواهرخواندگی شهرها فرصتی است تا تشکل‌ها و سمن‌های مردمی بتوانند با دیگر کشورها از این کانال ارتباط برقرار کنند.

 دیپلماسی کرونا برای خواهرشهرها

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، اصفهان توانست با به‌کار بردن ظرفیت‌های خود و از طریق دیپلماسی شهری، با عنوان «دیپلماسی کرونا» ارتباط با شهرهای خواهرخوانده و برخی شبکه‌های شهری در جهان را پررنگ‌تر کند.23 اردیبهشت 1399، ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» در همین رابطه گفت: ارتباط میان شهروندان از شهرهای مختلف و در قالب دیپلماسی شهری، شیوه‌ای برای تبادل تجربیات هرکدام از آن‌ها با یکدیگر و در زمینه مبارزه با این دشمن مشترک (کرونا) است. او همچنین افزود: تشکیل اداره ارتباطات و امور بین‌الملل در شهرداری اصفهان که در دوره پنجم شورای اسلامی‌شهر (دوره فعلی) رخ داد، میزان آمادگی و توان شهرداری اصفهان را در زمینه استفاده از ظرفیت‌های اصفهان برای ارتباطات بین‌الملل افزایش داد. این اداره با اتخاذ چندین راهبرد و از طریق دیپلماسی شهری در زمان وقوع بحران کرونا، همچون تبادل تجربیات با سایر شهرداری‌ها و مقامات محلی، زمینه انتقال تجربیات اصفهان و بهره‌برداری از آن‌ها را با سایر شهرهای جهان برای شهرداری اصفهان فراهم کرد.

 رهاورد بهداشتی خواهرخواندگی

اواخر اردیبهشت‌ماه بود که پیوندها و نامه‌نگاری‌های اصفهان با شهرهای خواهرخوانده برای برون‌رفت از مشکلات ناشی از کرونا به بار نشست و بیش از یکصد جعبه اقلام بهداشتی شامل ماسک، لباس ایزوله و عینک از شیان و گوانگجو به اصفهان ارسال شد و با شعار «رفاقت در روزهای مشقت» در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در این رابطه گفت: قبل از اینکه ایران درگیر کرونا شود، شیان به‌عنوان خواهرخوانده اصفهان در منطقه‌ای قرار داشت که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کرد. شهردار اصفهان در همان روزهای ابتدایی سال نوی چینی نامه‌ای به شهردار شیان (خواهرخوانده چینی اصفهان) برای تبریک و ابراز همدلی با مردم شیان، نوشت که در پاسخ به شهردار اعلام شد شیان درگیر مشکلات بسیاری است. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: در همین راستا ما خود را برای کمک به شیان آماده می‌کردیم که ایران نیز با کرونا درگیر شد و موضوع ارسال کمک به شیان به دلایل فنی و نیازی که در داخل به تجهیزات داشتیم، منتفی شد. او تصریح کرد: در همین روزها از ظرفیت امور بین‌الملل شهرداری برای تقویت ارتباطاتی که در  سال‌های اخیر کم‌فروغ شده بودند، بهره گرفتیم و شروع به نامه‌نگاری با شهرهای خواهرخوانده اصفهان کردیم. حجتی با تأکید بر اینکه پتانسیل 13 خواهرخوانده اصفهان و عضویت اصفهان در هشت شبکه جهانی و اتحادیه سرعت ما در استفاده از تجربیات جهانی را افزایش می‌دهد، گفت: نامه‌نگاری‌های متقابلی با این شهرها انجام و پاسخ‌های خوبی دریافت شد. او بیان کرد: روابط شهر اصفهان با بارسلونا که نیاز به تقویت داشت در این شرایط به روال عادی بازگشت و مجدد برقرار شد. با توجه به اینکه مقر متروپلیس (انجمن کلان‌شهرهای مهم جهان) در بارسلون است، این انجمن وب‌سایتی برای اشتراک تجربیات شهرهای عضو در زمینه کرونا راه‌اندازی کرد و شهرداری اصفهان با استفاده از این فرصت، تجربیات خود در حوزه ضدعفونی معابر، اطلاع‌رسانی و آموزش را با دیگر شهرها به اشتراک گذاشت.

 پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان با حیدرآباد هند

در همان روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه بود که مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان از ارائه لایحه شهرداری اصفهان مبنی بر عقد پیوند خواهرخواندگی بین اصفهان و شهر حیدرآباد هند به‌عنوان چهاردهمین خواهرخوانده در روزهای آتی خبر داد و گفت: شهرداری در حال پیوستن به سه شبکه شهر در حوزه شهر هوشمند، توسعه پایدار شهری و شهرهای یادگیرنده است.

 اصفهان؛ شاخص‌ترین شهر کشور در حوزه تعاملات بین‌المللی

مدیران کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، شیراز، قم، رشت، کرج، اردبیل و… در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه در نشستی آنلاین که به ابتکار دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی برگزار شد، تجربیات و یافته‌های شهرهای خود را در مدیریت بحران کرونا با یکدیگر در میان گذاشتند. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی گفت: کلان‌شهر اصفهان از جمله شاخص‌ترین شهرهای کشور در حوزه تعاملات بین‌المللی در دوران کرونا بود. در این نشست، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری اصفهان در حوزه‌های گوناگون ازجمله ضدعفونی معابر و وسایل حمل‌ونقل عمومی، مباحث فرهنگی و آموزشی، ایجاد فرهنگ‌سرای مجازی، توزیع 120 هزار بسته بهداشتی رایگان در مناطق کم‌برخوردار و تشکیل 20 کمپین تبلیغاتی و آموزشی از یکم اسفند 98 تا 31 فروردین امسال ازجمله ابتکارهای شهرداری در این دوران بود. ایمان حجتی افزود: ابراز همدردی و تبادل تجربیات از طریق نامه‌نگاری متقابل با شهرهای خواهرخوانده اصفهان و گسترش روابط با آن‌ها و محکوم کردن تحریم‌های آمریکا در دوران شیوع پاندمی ‌کرونا محورهای اصلی و دستاوردهای این مکاتبات و تعاملات بود. او تصریح کرد: نامه‌نگاری با شهرهای خواهرخوانده، ارسال محموله‌های بهداشتی با پیام دوستی، پیوستن شهردار اصفهان به کمپین «نه به تحریم» در شرایط کرونا، ثبت تجربیات اصفهان درباره کرونا در شبکه شهرهای متروپلیس و مکاتبه با انجمن‌هایی همچون اینتا (انجمن بین‌المللی توسعه شهری) از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه تعاملات بین‌المللی در شرایط کروناست. گشتاسب مظفری، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی نیز در این نشست با قدردانی از اقدامات اصفهان در حوزه دیپلماسی شهری تأکید کرد: اصفهان از جمله شاخص‌ترین شهرها در حوزه تعاملات بین‌المللی در دوران کرونا بود.

 تقویت تعاملات جهانی اصفهان

شهردار اصفهان در روزهای پایانی اردیبهشت ۱۳۹۹ با حضور در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» گفت: لایحه‌ای در راستای توسعه دیپلماسی شهری آماده و مقدماتی را در وزارت خارجه فراهم کردیم که با حیدرآباد هند خواهرخوانده شویم. البته به‌دنبال خواهرخواندگی با شهرهایی همچون کراکوف هم هستیم. قدرت‌اله نوروزی از تلاش شهرداری برای پیوستن به سه شبکه شهر در حوزه شهر هوشمند، توسعه پایدار شهری و شهرهای یادگیرنده خبر داد و افزود: امیدوارم بتوانیم تجربیات خود در زمینه کرونا را در شبکه شهرهای متروپلیس ثبت کنیم. نوروزی افزود: مکاتبه‌ای با انجمن بین‌المللی توسعه شهری داشتیم و بسته‌های فرهنگی با نماد اصفهان و برگرفته از هنر قلمکاری را به خواهرخوانده‌های اصفهان ارسال کردیم؛ چراکه اعلام و ارسال هنر یک شهر به شهر دیگر پیام آور همدلی و مهربانی است.

 رهاوردهای WeGo برای اصفهان

اوایل خرداد ماه بود که شهر اصفهان به‌عنوان دومین شهر ایران، به سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند پیوست تا از این طریق بتواند با شهرداران و مدیران سازمان‌های مرتبط با شهرداری‌ها در سراسر دنیا علاوه بر برقراری ارتباط، شبکه‌سازی کند. اصفهان در راستای توسعه چندجانبه‌گرایی و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌ها و سازمان‌های مهم بین‌المللی در حوزه شهرها، پس از طی فرایندهای اداری، به عضویت سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند موسوم به WeGo درآمد. این سازمان در حال حاضر بیش از 200 عضو دارد و 150 شهر جهان در این سازمان عضو هستند. پاریس، بروکسل، برلین، بخارست، آنکارا، ابوظبی، مکزیکوسیتی، سئول، اسلام آباد و… برخی از این شهرها هستند که برای ارتقای کیفیت زندگی، خلاقیت در ارائه خدمات عمومی و تقویت رقابت‌های منطقه‌ای بسترسازی می‌کنند. در این شهرها که براساس زیرساخت‌های الکترونیکی توسعه پیدا می‌کند، با ابزارهایی که مبتنی بر اینترنت اشیا هستند نیازهای افراد به روش‌های هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا تأمین ‌می‌شود. محیط زندگی هوشمند، اقتصد هوشمند، حمـل‌ونقل هوشمند، ترافیک هوشمند، محل زندگی هوشمند، حکمروایی هوشمند و از همه مهم‌تر شهروندان هوشمند، از معیارهای اصلی شهرهای هوشمند هستند. براساس تحلیل‌های آماری پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 حدود 86 درصد از مردم کشورهای پیشرفته و 64 درصد از مردم کشورهای درحال‌توسعه‌ دنیا، در مناطق شهری ساکن باشند؛ ازاین‌رو استفاده‌ بهینه و مؤثر از منابع انرژی در زیرساخت‌های شهرهایی که باید پاسخ‌گوی نیازهای انسان مدرن باشند، بسیار اهمیت پیدا می‌کند و برای توسعه پایدار و زندگی متوازن در آینده و به منظور استفاده بهینه از منابع موجود در کره زمین، ایجاد، توسعه و به‌روزرسانی اطلاعات در شهرهای هوشمند و همچنین تحلیل اطلاعات از مهم‌ترین راهکارها برای مدیریت شهرهاست که توسعه شهرهوشمند را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل می‌کند.

 پیوستن اصفهان به کمپین سازمان ملل برای مبارزه با کرونا

نیمه‌های خردادماه بود که ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، گفت: اصفهان به‌منظور ارائه تجارب خود در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، به کمپین بین‌المللی سازمان ملل متحد برای مبارزه با کرونا پیوست. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، ایمان حجتی افزود: اصفهان به منظور ارائه تجارب خود در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، به این کمپین بین‌المللی که به ابتکار برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد تشکیل شده است، پیوست و تجارب، راهکارها، درس‌آمــــوخـــته‌هـــا و بـــرنامـــه‌هـــای خود در این زمینه را به کمپین برنامه اسکان بشر ملل متحد ارائه داد. این کمپین در راستای حــمایت و انـــجام فـــعالیـــت‌های اضطراری برای مبارزه با کووید ۱۹ تشکیل شده و در نظر دارد نقشه راهی برای انجام فعالیت‌های یکپارچه، منسجم، علمی‌ و عملی در جهت مراقبت از شهروندان و ساکنان شهرهای جهان، به خصوص شهرهای محروم و کم‌برخوردار ارائه دهد. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: بر اساس گزارش برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، 1430 شهر در 210 کشور جهان درگیر ویروس کرونا شدند و بالغ بر 95 درصد مبتلایان در مناطق شهری، ساکن بوده‌اند. در این گزارش آمده است: «یک میلیارد نفر از جمعیت جهان، در سکونتگاه‌های غیررسمی و زاغه‌های پرازدحام زندگی می‌کنند و 2,4‌میلیارد نفر از مردم جهان نیز دسترسی کافی به آب سالم و موادضدعفونی‌کننده ندارند.» بنابراین در شرایط کرونا این شهروندان نیازمند کمک و یاری دیگر شهرهای جهان هستند.

 گام تازه اصفهان – حیدرآباد

اواخر خرداد با تصویب لایحه در شورای شهر، دو شهر از ایران و هند به خواهرخواندگی نزدیک شدند. لایحه خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و حیدرآباد که از سوی شهرداری اصفهان به شورای اسلامی شهر تقدیم شده بود، پس از بررسی در کمیسیون‌های مربوط در صدوبیست‌وششمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان در نوبت رأی‌گیری قرار گرفت و با اکثریت آرا به تصویب رسید. ایمان حجتی، در این خصوص با اشاره به اینکه حیدرآباد از جمله غنی‌ترین شهرهای هند در فرهنگ و تاریخ و همچنین از جمله شهرهای طراز اول جهان در حوزه فناوری اطلاعات است، گفت: اهمیت دوستی و مراوده با این شهر موجب شد تا در سال 1398 موضوع خواهرخواندگی از سوی اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان پیگیری شده و به جریان بیفتد. باتوجه به تغییر برخی فرایندها در مبحث خواهرخواندگی شهرها، گزارش توجیهی درباره اهمیت و تمایل دوجانبه به‌منظور عقد این پیمان، برای بررسی و تأیید به وزارت کشور ارسال شد. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه انجام استعلام وزارت کشور از وزارت امور خارجه نیز از جمله دیگر فرایندهای لازم‌الاجراست، خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط جدید وضع شده از سوی وزارت کشور، لوایح خواهرخواندگی باید به تصویب شوراهای اسلامی شهر هم برسد و حالا با تصویب این لایحه، راه کوتاهی تا امضای این تفاهم‌نامه باقی مانده است. او ادامه داد: با تصویب این موضوع در شورای شهر اصفهان، حیدرآباد هند به‌عنوان چهاردهمین شهر خواهرخوانده اصفهان انتخاب شده و در این راستا سرفصل جدید مراودات و تعاملات اصفهان با این شهر، آغاز خواهد شد.

 نشست مجازی اصفهان و سن پترزبورگ برای مقابله با کرونا

روزهای آخر خرداد بود که نشست مشترکی بین اعضای دوخــواهــرخوانده شهر اصــفهـان و سن‌پترزبورگ روسیه با نام «کنفرانس ویدئویی تبادل تجربیات کرونایی اصفهان و سن‌پترزبورگ» با حضور اعضای شورای شهر، مدیران شهری و نمایندگان علوم‌پزشکی اصفهان از پشت لنزهای دوربین در مرکز همکاری‌های بین‌المللی شهرداری اصفهان برگزار شد و دو طرف به تبادل تجربیات پرداختند. در بین شهرهای ایران این نشست برای اولین‌بار در شهر اصفهان با سن‌پترزبورگ به‌عنوان یکی از خواهرخوانده‌های این شهر از طریق ویدئوکنفرانس انجام، و تهدید ویروس کرونا فرصتی برای تقویت روابط و سرآغاز ارتباطات مشترک میان مدیران دو شهر شد.

 اصفهان در مرحله دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک

اوایل تیرماه معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: شهر اصفهان با عبور موفقیت‌آمیز از مرحله پایلوت در مرحله دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک قرارگرفته است. سیداحمد حسینی‌نیا، اظهار کرد: شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویت‌ها و حقوق کودک، بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌های عمومی است. او افزود: ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف با حمایت دولت‌های ملی و محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها، بیش از ۳۰ میلیون کودک را در سه هزار شهر و جامعه محلی در بیش از چهل کشور تحت پوشش قرار داده است. معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: چشم‌انداز ابتکار شهر دوستدار کودک این است که همه کودکان و جوانان باید بتوانند از کودکی و جوانی خود لذت ببرند و از طریق احقاق حقوق خود در شهر و اجتماع محلی خود، توانایی‌های بالقوه‌ خود را به‌طور کامل به بالفعل درآورند. حسینی نیا ادامه داد: یونیسف شیوه کارآمد ایجاد شهر دوستدار کودک را در یک فرایند تکاملی ارائه کرده و معتقد است طرح شهرهای دوستدار کودک باید از طریق نظارت و ارزیابی بهتر هر یک از شهرها و تصمیم‌گیری و تدوین برنامه بر اساس آن و درنهایت نمایش اثرگذاری آن در زندگی کودکان اجرا شود؛ به‌طوری‌که در سال نخست، ساختارهای هماهنگی و مدیریتی شهر دوستدار کودک ایجاد می‌شود.

برگزاری جشن هم پیوندی شهر اصفهان و بنت

18 تیرماه اصفهان به بهانه جشن عقد قرارداد هم‌پیوندی با شهر بنت از استان سیستان و بلوچستان، میزبان نمایندگانی از این استان شد. طرحی که به پیشنهاد شهردار اصفهان و به علت اثراتی که سیل بر مردم سیستان‌وبلوچستان وارد کرده بود، باهدف محرومیت‌زدایی و محوریت رشد بنت درزمینه توسعه پایدار مطرح شد و به مرحله اجرایی رسید. این جشن با حضور شهردار اصفهان، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار، استاندار، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار، رئیس شورای اسلامی شهر و رئیس کمیسیون اجتماعی این شورا و همچنین معاونت سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، اعضای شورای اسلامی شهر بنت و جمعی از مسئولان این شهر در موزه هنرهای معاصر شهر اصفهان برگزار شد.

نشست خبری سخن‌گوی وزارت امور خارجه در اصفهان

پنجشنبه، 19 تیرماه اصحاب رسانه اصفهان میزبان سید عباس موسوی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران، شدند. جلسه در عمارت باغ زرشک و در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهرداری برگزار شد. سید عباس موسوی در این نشست به اهمیت شهر اصفهان در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت: اصفهان جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی عمومی و شهری ما در دنیا دارد. جهان، ایران ما را با اصفهان می‌شناسد. این باعث غرور و افتخار ماست و جهانی‌بودن اصفهان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای کشور ایجاد می‌کند. کمتر شهری در ایران داریم که همانند این شهر پتانسیل جهانی‌شدن داشته باشد. او افزود: اگر فضای کار اقتصادی و مراودات سیاسی کم‌رنگ شده، می‌توانیم از طریق دیپلماسی شهری پیام خود را به جهان منتقل کنیم. اصفهان ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند پشتوانه دیپلماسی کشوری شود. نام اصفهان برای ایران اعتبار است. 
موسوی تصریح کرد: وقتی با یک تبعه خارجی، چه در داخل و چه در خارج کشور مواجه می‌شویم، اولین اسمی که از ایران می‌شنود از اصفهان یاد می‌کند. این نشان می‌دهد که این شهر پرآوازه چه ظرفیت عظیمی دارد. در شرایط فعلی و تحریم‌ها باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره‌برداری کرد. سخن‌گوی وزارت خارجه تأکید کرد: تعداد خواهرخوانده‌های اصفهان باید افزایش پیدا کند. وزارت خارجه پشتیبان این شهر است و ما قول می‌دهیم با تمام توان از ابزارهای در اختیار وزارتخانه برای ارتقای کیفیت خواهرخواندگی‌های اصفهان استفاده کنیم.

احیای پیمان خواهرخواندگی اصفهان و داکار

در تاریخ 10 شهریور سفیر جمهوری اسلامی ایران با شهردار  داکار دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، محمدرضا دهشیری گفت: در ماه مه 2021 روابط ایران و سنگال پنجاه‌سالگی خود را تجربه خواهد کرد. تمایل داریم روابط بین‌شهری نیز در این رخداد مهم سهمی داشته باشد. در همین راستا و به استناد همان خواهرخواندگی که میان شهر اصفهان و داکار وجود دارد، یادداشت‌هایی به شهرداری ارسال کردیم. دهشیری خواستار تحکیم و تحرک‌بخشی روابط بین دو شهر شد. شهردار اصفهان نیز در گفت‌وگوی آنلاین با سفیر سنگال پیشنهاد نام‌گذاری میدانی به نام شهر اصفهان را در داکار با نمادهای ویژه اصفهان مطرح کرد و خواستار احیای روابط به خواب رفته این دو شهر خواهرخوانده بعد از سال‌ها شد.

 تصمیم اکو برای احیای دفتر نمایندگی در اصفهان

در شهریور ماه بود که شهردار اصفهان در دیدار با رئیس موسسه فرهنگی اکو (نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو) گفت: برای همکاری با اکو همواره اعلام آمادگی کرده‌ایم؛ اما این موضوع پیگیری و تلاش جدی اکو را نیز می‌طلبد. رئیس موسسه فرهنگی اکو که چند ماهی است ریاست این موسسه را برعهده گرفته نیز در جلسه با شهردار اصفهان از تمایل جدی خود برای احیای دفتر اکو در اصفهان خبر داد.

سفر وزیر امور خارجه سوئیس به اصفهان

یکی از مهم‌ترین رویدادهای شهریور ماه 1399 اصفهان، سفر وزیر خارجه سوئیس به اصفهان بود.ایگنازیو کاسیس، به مناسبت یکصدمین سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس با پروازی مستقیم بامداد شنبه، 15 شهریور، از برن به اصفهان سفر کرد.  کاسیس به میدان نقش‌جهان رفت و ساعتی را به دیدار از بناهای مختلف و صنایع‌دستی اختصاص داد. او در صفحه توییترش با انتشار تصاویری از این سفر نوشت: «به اصفهان، مرواریدی در خاورمیانه، سفر کردم. آشنایی با فرهنگ و ملت یک کشور شرط لازم برای روابط دیپلماتیک خوب است.»

  فراهم شدن زمینه خواهرخواندگی اصفهان و باکو

اواخر شهریور ماه بود که شهردار اصفهان با ارسال نامه‌ای، انتصاب و آغاز به کار رسمی سید عباس موسوی به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو را تبریک گفت. او در نامه خود خطاب به سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو آورده است: اصفهان در سال 2000 میلادی با شهر ایروان قرارداد خواهرخواندگی امضا کرد و علاقه‌مند است، چنین مناسباتی را با باکو نیز شکل دهد تا ضمن تقویت همکاری‌های استان اصفهان با جمهوری آذربایجان، زمینه ابتکارات چندجانبه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی شهری در آینده فراهم آید و امکانی به ظرفیت‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش در موضوع‌های منطقه‌ای افزوده شود.

 گرامیداشت روز جهانی صلح  در اصفهان

مدیران شهری اصفهان، در روز جهانی صلح (30 شهریور) با حضور کودکانی از چند ملیت ساکن در اصفهان (سوری، عراقی و افغانستانی)، در مرکز همکاری‌های بین‌الملل شهرداری اصفهان، نهال صلح کاشتند و کبوتران صلح را به پرواز درآوردند. شهردار اصفهان با شرکت در این برنامه گفت: یکی از صفات اصفهان، صلح‌طلبی است. صلح در شهر و کشور ما برای شهروندان به معنای رعایت حقوق شهروندی در عرصه داخلی و رعایت حقوق بشر در عرصه بین‌المللی است.

 پیوستن اصفهان به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو

پایان شهریور ماه برای اصفهان حامل خبر دیگری هم بود و آن عضویت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو بود. ایمان حجتی در همین رابطه اظهار کرد: آغاز فرایند و ثبت درخواست اصفهان برای عضویت در این شبکه با همکاری کمیسیون ملی یونسکو از زمستان سال گذشته توسط شهرداری اصفهان آغاز شده بود. او افزود: هدف از حضور شهرها در این شبکه، ارتقای یادگیری مادام‌العمر و افزایش سطح آگاهی شهروندان در جهت ایجاد شهرهای یادگیرنده پایدار از طریق توانمندسازی فردی و اجتماعی، توسعه اقتصادی و پیشرفت فرهنگی و توسعه پایدار است. در این زمینه، با توجه به اینکه بسیج همه منابع و استفاده از آن‌ها، مشارکت همه ذی‌نفعان و تعهد و اشتیاق قوی، از شرایط اصلی ایجاد یک شهر یادگیرنده به شمار می‌رود، اصفهان با به دست آوردن این شرایط به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوست.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کمند چوبینه، پگاه ظاهری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط