رونمایی از کتاب «نسل سرچشمه»:

نگاهی به 30 اثر از شهید علی‌اکبر اژه‌ای و یک نسل تربیت نیرو در مسجد امام علی(ع)

به همت گروه رسانه‌ای «اصفهان‌زیبا»، هم‌زمان با سالروز انفجار هفتم تیر، از مجموعه‌کتاب دوجلدی «نسل سرچشمه» رونمایی شد. این کتاب به گردآوری حدود ۳۰ اثر از آثار شهید علی‌اکبر اژه‌ای و گریزی به یک نسل فعالیت‌های تربیت نیرو در مسجد امام‌علی(ع) اصفهان پرداخته است.

تاریخ انتشار: 12:31 - یکشنبه 1402/04/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به 30 اثر از شهید علی‌اکبر اژه‌ای و یک نسل تربیت نیرو در مسجد امام علی(ع)

به گزارش اصفهان زیبا؛ و چنین است داستان کسانی که جز خدا نخواستند و جز برای خدا نکوشیدند و در راه خدا از هیچ مانعی نهراسیدند. آن‌ها در بستر زمان اهل خسران نبوده و نیستند و لحظه‌لحظه عمرشان به عمل صالح گذشته و این روایت نخل بلند استقامت است.

به همت گروه رسانه‌ای «اصفهان‌زیبا»، هم‌زمان با سالروز انفجار هفتم تیر و بزرگداشت شهدای حزب جمهوری اسلامی، از مجموعه‌کتاب دوجلدی «نسل سرچشمه» در هزار صفحه رونمایی شد.

این کتاب به گردآوری حدود ۳۰ اثر از آثار شهید علی‌اکبر اژه‌ای و گریزی به یک نسل فعالیت‌های تربیت نیرو در مسجد امام‌علی(ع) اصفهان پرداخته است.

این آثار به‌مثابه یک تاریخ زنده، سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی و پس‌ازآن تا انفجار حزب جمهوری اسلامی مورخ هفتم تیر ۱۳۶۰ را شامل می‌شود و فضای گفتمانی و تنفسی آن ایام را به‌خوبی نشان می‌دهد.

از بسترهای تولید این آثار می‌توان به کانون علمی و تربیتی جهان اسلام، مسجد امام‌علی(ع)، حزب جمهوری اسلامی یا سایر بسترها به مناسبت امواج زمانه و وقایع اشاره کرد.

نقطه کانونی در فرهنگ اصفهان که کمتر از آن شنیده‌ایم

«کانون علمی و تربیتی جهان اسلام» در 1347 به ثبت رسید و به مهم‌ترین مرکز فرهنگی دینی اصفهان در دهه پیش از انقلاب اسلامی تبدیل شد.

این مرکز فرهنگی به‌وسیله جمعی از متدینان نوگرای اصفهان و چهره‌های ارزشمند علمی و مبارز، در خانه‌باغی با مساحت بزرگ در خیابان آمادگاه اصفهان تأسیس شد و توانست هم‌زمان با حسینیه ارشاد تهران، با انجام برخی فعالیت‌های فکری آموزشی، دینی و تفریحی، جمعی از جوانان و دانشجویان و دیگر اقشار تحصیل‌کرده را جذب کند.

کانون علمی و تربیتی جهان اسلام، در ایام خاص به برگزاری سخنرانی‌های عمیق با دعوت از شخصیت‌های برجسته مانند مرحوم شهید مطهری، شهید هاشمی‌نژاد و مرحوم علامه جعفری، اقدام می‌کرد.

این سخنرانان عمدتا در جهت اندیشه حاکمیت دین بر شئون اجتماعی تلاش می‌کردند. برادران اژه‌ای نیز از اعضای کادر این کانون بودند که هشت شماره نشریه «فرصت در غروب» را با رویکرد مقالات و مصاحبه‌های روشنفکری مذهبی و با مخاطب‌شناسی برای زنان به چاپ رساندند.

پس از تعطیلی کانون و جلوگیری توسط ساواک در 1354، نشریه «فرصت در غروب» هم تعطیل شد و درعوض تولید آن به مدت دو شماره با نام پرمسمای «پگاه» ادامه پیدا کرد.

مطالب این نشریه چنان در سطح بالا کار شده که پس از سال‌ها هنوز زنده و قابل‌استفاده روز است.

بعد از تعطیلی کانون، افراد مختلف فعالیت‌های خود را به پایگاه‌های دیگری منتقل کردند؛ به‌طورمثال، اخوان اژه‌ای یعنی مرحوم حجت‌الاسلام دکتر جواد اژه‌ای، حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، شهید علی‌اکبر اژه‌ای و محمد اژه‌ای، فعالیت‌های خود را به مسجدعلی(ع) که پدر ایشان مرحوم آیت‌الله اژه‌ای در آن نماز می‌گزارد، منتقل کردند و از آن مقطع این مسجد شاهد ایام پرافتخاری بود.

شهید اژه‌ای سخنرانی‌های دیگری را (همانند سخنرانی شهید بهشتی و مرحوم علی‌اکبر پرورش) در مسجدعلی(ع) تدارک دید. مجموع این سخنرانی‌ها با سخنرانی‌های سابق کانون علمی و تربیتی جهان اسلام را پیاده‌سازی، تنظیم و با عنوان جزوات دفتر تبلیغات مسجد امام‌علی‌(ع)، در تیراژهای بالای 20هزار منتشر و با یک شبکه پستی برای مخاطبان در سراسر کشور ارسال کردند.

در جلد اول کتاب «نسل سرچشمه» چه می‌خوانیم؟

بخشی از فهرست جلد اول به شرح زیر است:

– ایمان، تقوا، صبر، توکل، سرنوشت و انسان از دیدگاه قرآن؛

– نقش عینی وحی، نقش شخصیت‌ها در تاریخ؛

– مصاحبه‌ها، نامه‌ها و مواضع سیاسی در روزنامه جمهوری اسلامی؛

– مسئله فقر، دگرگونی اندیشه‌ها، دومین رمضان؛

– زندگی‌نامه و وصیت شهید اژه‌ای.

در جلد دوم کتاب «نسل سرچشمه» چه می‌خوانیم؟

در جلد دوم به گردآوری و تجدیدچاپ نشریه‌های «فرصت در غروب» و «پگاه» پرداخته‌ایم. برخی از موضوع‌ها و تیترهای این نشریه‌ها به شرح زیر است:

اشعار مذهبی و حماسی، بررسی و تحلیل مشکلات جوانان، تعلیم‌وتربیت در اسلام، انسان در افق قرآن، بررسی ملاک‌های روانی در اسلام، دانش‌آموزان و سبک زندگی اسلامی، یادداشت‌هایی از سفر حج، یادی از عاشورای حسینی، شخصیت انسانی زن، وظیفه من به‌عنوان یک دختر مسلمان، غیبت پارتی، آثار روانی و اجتماعی دروغ، علل گریز از مذهب، مُد و تجمل، فتنه‌گران؛ قاتلان نامرئی، تحریف شخصیت عیسی(ع)، نفس مطمئنه ازنظر قرآن و… .

فلسفه عنوان کتاب

تربیت اعتقادی و سیاسی نسل جوان متناسب با آموزه‌های اسلامی از برنامه‌های علمی و عملی شهید علی‌اکبر اژه‌ای بود. او خود شاگرد خصوصی و تربیت‌یافته مکتب شهید دکتر آیت‌الله بهشتی بود و معتقدیم مراکز فرهنگی تربیت‌محور شهر اصفهان نیز ادامه‌دهندگان نسل سرچشمه، یعنی امتداد راه شهید بهشتی(ره) و شاگرد او شهید علی‌اکبر اژه‌ای هستند و این همان چشمه جاری است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + نه =