جلسه هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد:

شور «شهرگاه» در شهر

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۰ با مأموریت پشتیبانی علمی و پژوهشی از تصمیمات و مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در سه حوزه اصلی وظایف شورا شامل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت تأسیس شد.

تاریخ انتشار: 11:09 - شنبه 1402/07/22
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
شور «شهرگاه» در شهر

به گزارش اصفهان زیبا؛ مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۰ با مأموریت پشتیبانی علمی و پژوهشی از تصمیمات و مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان در سه حوزه اصلی وظایف شورا شامل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت تأسیس شد.

شناسایی ظرفیت‌های جدید و مطلوب برای آینده شهر و تسری آن در بدنه نظام شهری، افزایش اثربخشی و کارایی فرایندهای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی تصمیم‌های شورای اسلامی شهر، کمک به حاکمیت تفکر راهبردی و آینده‌‌پژوهی در شورای اسلامی شهر، انسجام‌بخشی به فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با مدیریت شهری و کمک به تبیین چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و سیاست‌های توسعه شورای اسلامی شهر از مأموریت‌های این مجموعه است که باید در دستور کار قرار گیرد.
به‌همین‌منظور جلسه هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور اعضا و مدیران شهری و رؤسای دانشگاه‌ها برگزار شد تا مباحثی که باید در این مرکز مدنظر قرار گیرد، به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شود.

در این جلسه مصطفی نباتی‌نژاد پس از رأی‌گیری برای دوسال دیگر در سمت رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان باقی‌ماند. در این گزارش اهم سخنان حاضران در جلسه روایت شده است.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: لزوم توسعه ساختار مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان

در شورا بیشتر متکی به این بودیم که مصوبات موردنیاز شهرداری را با انجام پژوهش‌هایی تأیید کنیم؛ بنابراین استخراج نیازمندی‌های شهر باید در این تحقیق و پژوهش‌ها مدنظر قرار گیرد. دوره مدیریتی مرکز پژوهش‌های شورا دو سال است که امسال دوره نخست آن به اتمام رسیده است.

ترکیب هیئت‌امنای مرکز پژوهش‌ها بالتبع از اساسنامه مصوب شورای عالی استان‌ها، شامل سه عضو شورا به انتخاب شورا، سه متخصص در امور شهری، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر و رئیس مرکز خواهد بود.

از ابتدای دوره ششم فعالیت مدیریت شهری طبق جمع‌بندی انجام‌شده در شورا، سه عضو حقیقی به پنج عضو حقوقی شامل رؤسای دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه تبدیل شد و در این دوره دوساله نیز به همین ترتیب ادامه خواهد یافت.

طی دوسال گذشته رئیس مرکز پژوهش‌ها «مصطفی نباتی‌نژاد» و «علی صالحی»، «سیدامیر سامع» و «فرزانه کلاهدوزان» از اعضای شورای ششم اصفهان در هیئت امنا بودند که با رأی اعضا، این سه عضو دوسال دیگر نیز این سمت را خواهند داشت.

در دو سال گذشته تعداد جلسات هیئت امنای مرکز پژوهش‌ها  کافی نبود که امیدواریم با همت این مرکز، سالانه چندنوبت جلسه برگزار و گزارش کار و پیشرفت برنامه‌ها توسط هیئت‌امنا رصد و به معنای واقعی از تجربیات شخصیت‌های حقیقی و حقوقی آن‌ها استفاده شود.

با توجه به اینکه طرح جامع شهر اصفهان در حال تدوین است، مقرر شد از نکات و نظرات اساتید دانشگاه‌ها استفاده شود؛ زیرا با توجه به اینکه طرح جامع قبلی سال ۶۷ آماده شد و ممکن است طرح جامع جدید حوالی سال ۱۴۰۷ تکمیل شود، حدود ۳۰ سال است که بدون طرح جامع در حال توسعه شهر هستیم و معلوم نیست روند آن درست شود.

سعی می‌کنیم همان‌گونه که با دانشگاه‌ها ارتباط گرفتیم، با حوزه علمیه نیز ارتباط داشته باشیم. شاید بهتر است موضوعاتی که در جلسه هیئت‌امنای مرکز پژوهش‌ها مطرح می‌شود، در دعوت‌نامه نیز اشاره شود تا اعضا بتوانند مواردی را اشاره کنند. ساختار مرکز پژوهش‌های شورای ششم این کلان‌شهر می‌تواند توسعه پیدا کند.

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان: انعقاد  قرارداد باز با تمام دانشگاه‌های اصفهان برای مسئله پژوهش

در حال حاضر اگر پژوهشی شهری انجام نشده، یا کوتاهی از شهرداری بوده است یا به اختلاف روش‌ها مربوط می‌شود. با تمام دانشگاه‌های اصفهان قرارداد باز منعقد شده است تا با ارائه مسئله، دانشگاه‌ها پژوهش انجام دهند.

مسائلی در شهرداری وجود دارد که علاقه‌مند هستیم برای رفع آن از دانش شهر و دانشگاه‌ها کمک بگیریم؛ زیرا معتقدیم به حدیث پیامبر (ص) مبنی بر اینکه بخشی از علم از مسیر پژوهش به‌دست می‌آید.

سیدامیر سامع، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: لزوم حرکت به سمت مردم‌سپاری

باید گروه‌های دانشجویی در سازمان‌های مختلفی از شهرداری حضور پیدا  کنند و این موضوع هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد و هر سازمانی از دانشجویان یا دانش‌آموزان برای بازدید دعوت کنند.

معتقدم این موضوع به‌صورت ابلاغی برای بخش‌های شهرداری ارسال شود و یکی از شاخص‌های مدیریت هر سازمان باشد. حضور یک دانشجوی عمران در کارگاه مترو موجب می‌شود حتی رشته او تغییر کند. مدیران نیز بدانند در آینده چند دانشجوی باهوش در سیستم شهرداری حضور  می‌یابند.

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان: اوج لذت پژوهشگر، نتیجه و کاربست آن است

علاوه بر اینکه دانشگاه می‌تواند به پژوهش کمک کند، شهرداری و نهادهای خدمت‌رسان نیز می‌توانند از آن ثمره ببینند. اوج لذت پژوهشگر، نتیجه و کاربست آن است و دانشگاه نیز نیازمند کاربرد پژوهش‌هاست. امیدواریم مدیریت شهری با دانشگاه ارتباط بیشتری داشته باشد.

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: لزوم ملی‌شدن شهرگاه اصفهان

درصددیم شهرگاه اصفهان به شهرگاه کشور تبدیل و این موضوع با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارتخانه‌های کشور و علوم، تحقیقات و فناوری میسر شود. شورای اسلامی شهر در حال حاضر هشت کمیسیون، دبیرخانه، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون تلفیق را زیرمجموعه خود دارد.

مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در قالب پنج هدف شامل شناسایی ظرفیت‌های جدید و مطلوب برای آینده شهر و تسری آن در بدنه نظام، افزایش اثربخشی و کارایی فرایندهای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی تصمیم‌های شورای اسلامی شهر، کمک به حاکمیت تفکر راهبردی و آینده‌پژوهی در شورای اسلامی شهر، انسجام‌بخشی به‌فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با مدیریت شهری و کمک به تبیین چشم‌انداز، اهداف، راهبردها و سیاست‌های توسعه شورا فعال است.

این مرکز وظایفی بر عهده دارد که از جمله آن‌ها بررسی و اعلام نظر کارشناسی درباره طرح‌ها، لوایح و آیین‌نامه‌های ارجاعی از سوی شورای اسلامی شهر، کمک به تصمیم‌گیری شورای اسلامی شهر از طریق برگزاری جلسات تخصصی، انتشار نتایج مطالعات پژوهشی، تهیه اطلاعات تخصصی مورد نیاز شورا و شناسایی نیازها و اولویت‌های کارشناسی و پژوهشی شورای اسلامی شهر است.

انجام پژوهش‌های موردنیاز برای پاسخگویی به نیاز شورای اسلامی شهر، ارتباط متقابل با نهادهای تخصصی و مراکز علمی و پژوهشی در حوزه‌های مدیریت شهری داخل و خارج از کشور، دریافت نظرات شهروندان برای درنظرگرفتن تصمیم‌های کاربردی و مفید در مدیریت شهری و تشکیل کارگروه‌های تخصصی‌پژوهشی شورای اسلامی شهر از دیگر وظایف این مرکز است.

تمام امتیازبندی‌های طرح اصفهان ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان بیش از ۳.۵ از ۵ بود. این مرکز ۹ تأکید در ذیل خود دارد که از جمله آن تأکید بر تقویت رویکرد آینده‌نگری راهبردی در تصمیم‌گیری‌ها، تأکید بر تقویت بخش کارشناسی تصمیم‌گیری‌ها در شورا با حضور مؤثر مرکز پژوهش‌ها در گام‌های بررسی و تصمیم‌سازی، تأکید بر توسعه نخبگانی مرتبط با شورا به‌منظور بهره‌مندی در زنجیره شناسایی شبکه مسائل شهری ارزیابی تحلیل و همچنین تدوین راهکارهای عملیاتی حل مسائل مطروحه و تأکید بر نظارت عالی بر رویکردهای طرح‌های پژوهشی و فرایندها تلاش در جهت توسعه کمی و کیفی سهم پژوهش در تصمیم‌گیری‌های شهری است.

ارزیابی برنامه اصفهان ۱۴۱۰ یکی از مهم‌ترین اقدامات مرکز پژوهش‌های شورا بوده است که از نظر اصول و فروع بررسی شد و نتیجه آن به اجماع تمام ارزش‌های مطرح‌شده از سوی شهرداری رسید.

این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار بود و تمام امتیازبندی‌ها بیش از ۳.۵ از 5 بود و حتی موضوع ارتقای جایگاه اصفهان نمره‌ای نزدیک 4.5دریافت کرد.

بارها ارتباط با حوزه علمیه تعمیق شده و حتی به تفاهم‌نامه همکاری نیز رسیده است. در جلسه‌ای با حضور نخبگان حوزوی نیز مواردی در این رابطه مطرح شده است؛ همچنین دبیرخانه شهر اسلامی نیز در شهرداری اصفهان مستقر شد و امیدواریم ارتباط مؤثرتری در این زمینه داشته باشیم.

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان: برگزاری ۲۸ جلسه در شورای پژوهش شهرداری اصفهان

شورای پژوهش شهرداری اصفهان از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله اهداف این شورا، سیاست‌گذاری هدایت و ایجاد وحدت‌رویه در فرایند انجام طرح‌های مطالعاتی و فعالیت‌های پژوهشی حوزه مدیریت شهری، نهادینه‌کردن فرهنگ پژوهش‌محوری در حوزه مدیریت شهری و نظارت عالیه بر امور پژوهشی این حوزه است.

در دو سال اخیر بیست‌وهشت جلسه و به‌طور تقریبی ماهانه یک جلسه در قالب شورای پژوهشی برگزار شده است. اعضای این شورا شهردار به‌عنوان رئیس شورای پژوهش، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار به‌عنوان دبیر شورا، مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و دو عضو هیئت علمی فعال هستند.

حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان: لزوم استفاده از ظرفیت دانشجویان جدیدالورود توسط شهرداری

«شهرگاه» و «شهرجو» پیشنهادهای ابتکاری و نوآورانه بود که می‌تواند به سایر شهرها تسری پیدا کند. این پیشنهادها را در قالب انعقاد تفاهم‌نامه به وزارت علوم ارائه می‌کنیم.

تأکید مدیریت دانشگاه اصفهان نیز همین است که موضوعات شهرگاه و شهرجو به سایر استان‌ها تسری یابد؛ زیرا ایران کشور ماست و هرچه بیشتر بتوانیم آن را توسعه دهیم بهتر خواهد بود.

از ارائه گزارش‌های مدیریت شهری خرسندم؛ چرا که نشان می‌دهد مدیریت شهری در حال تلاش برای تأثیر پژوهشی بر آن‌هاست و دانشگاه‌ها نیز باید ظرفیت‌های خود را در این عرصه به میدان بیاورند.

دانشگاه‌های خوبی در اصفهان داریم و هر کدام را که نگاه می‌کنیم، جزو برترین‌ها در کشور هستند و معتقدم هیچ استانی این ظرفیت پژوهشی را ندارد که امیدواریم از آن استفاده شود.

دانشگاه اصفهان حدود ۷۰۰ عضو هیئت‌علمی دارد و اگر از ظرفیت آن‌ها با جدیت استفاده کنیم، به نفع توسعه و پیشرفت اصفهان خواهد بود.

چند مجموعه در دانشگاه اصفهان وجود دارد که امیدواریم از آن به نحو مطلوبی استفاده شود. اندیشکده حکمرانی در دانشکده اقتصاد با مدیریت «مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی» یکی از آن‌هاست که به سیاست‌گذاری‌ها کمک می‌کند.

هیئت اندیشه‌ورز، مجموعه دیگری است که در این دانشگاه با مدیریت استاد «میرباقری» است. امیدواریم بتوانیم به‌طورمناسب از آن استفاده کنیم.

بخش دیگری مربوط به شهرجو است و احساس می‌کنم برخی از دانشجویان وارد شده به این موضوع با دستاوردهای جمهوری اسلامی آشنایی ندارند. معتقدم اگر اقدامات مدیریت شهری اصفهان را در قالب راهیان پیشرفت ببینند، دیدگاه آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد.

معتقد هستم باید ارتباط با دانشجویان به‌ویژه جدیدالورودها افزایش پیدا کند. لازم است از سوی نهادها به دانشجوها کمک شود و در سرفصل دروس موضوع پژوهش مدنظر قرار گیرد و نقش داشته باشند. در این راستا شهرداری به‌عنوان یک نهاد باید از ظرفیت دانشجویان جدیدالورود استفاده کند.

رضا مختاری، رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان: هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه‌ها بیشتر می‌توانند به کمک شهر بیایند

علاوه بر اقداماتی همچون شهرگاه و شهرجو که در این دوره انجام شده و جای قدردانی دارد، مرکز پژوهش‌ها و شورای پژوهش‌ها به بلوغ رسیده و می‌تواند به صورت بین‌المللی وارد عمل شود.

به‌رغم اینکه فعالیت‌های پژوهشی سایر بخش‌های مربوط بسیار قوی است؛ اما باید در زمینه بین‌المللی نیز پژوهش‌هایی انجام شود. در بحث شبکه‌سازی پژوهشگران نیز می‌توان گام‌هایی برداشت. معتقدم برگزاری جشنواره پژوهش اقدام خوبی است؛ اما نباید شبکه‌سازی آن فراموش شود.

شهرداری اصفهان اقدامات خوبی در حوزه مرکز پژوهش‌ها انجام داده است؛ اما باید بعد رسانه‌ای آن را بیشتر مدنظر قرار داد تا شهروندان بیشتر اطلاع یابند؛ همچنین هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشگاه‌ها بیشتر می‌توانند به کمک شهر بیایند.

نیلوفر ملک، معاون پژوهشی دانشگاه هنر اصفهان: لزوم مدنظر قرارگرفتن هر چه بیشتر بُعد رسانه‌ای فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های شورا

موضوع شهرگاه اتفاق خوبی بود که به همت مدیریت شهری و حمایت دانشگاه‌ها برگزار شد و معتقدم امسال به‌دلیل وجود تجربیات گذشته، شرایط بهتری داشته باشد.

ارتباطی که دانشگاه‌ها با شهرداری برقرار می‌کنند، می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند؛ زیرا گاهی ذهنیت‌های مثبتی وجود ندارد و برگزاری برنامه‌هایی همچون شهرگاه به این موضوع کمک می‌کند. بُعد رسانه‌ای فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان بیشتر مدنظر قرار گیرد.

حمیدرضا صفوی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان: شهرداری ارتباط تنگاتنگی با شهروندان دارد

در هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان مدیریت پژوهش انجام می‌شود و شهرداری گسترده‌ترین نهاد چندوجهی در حال فعالیت است.

دستگاه‌های اجرایی به‌طور معمول محدوده‌ای برای خدمت‌رسانی دارند؛ در حالی که شهرداری این‌گونه نیست و ارتباط تنگاتنگی با شهروندان دارد. شهرداری به‌طور مستقیم با شهروندان سر و کار دارد و اقدامات را عملیاتی می‌کند.

باید به سمت مردم‌سپاری و شهرداری نسل سوم حرکت کنیم. مدیریت شهری هم باید روی موضوع نیروهای مرکز پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 + 14 =