گفت‌وگو با مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان با موضوع چهارمین دوسالانه فیلم کوتاه اصفهان

فیلم کوتاه، ایستاده در غبار

انجمن سینمای جوانان استان اصفهان به منظور شناسایی و معرفی آثار کوتاه برگزیده در سطح استان اصفهان، جریان‌سازی و رقابت سازنده بین فیلم‌سازان و ارج نهادن به خلاقیت سینماگران جوان، «چهارمین دوسالانه فیلم کوتاه اصفهان» را برگزار می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:40 - شنبه 1402/10/16
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فیلم کوتاه، ایستاده در غبار

به گزارش اصفهان زیبا؛ انجمن سینمای جوانان استان اصفهان به منظور شناسایی و معرفی آثار کوتاه برگزیده در سطح استان اصفهان، جریان‌سازی و رقابت سازنده بین فیلم‌سازان و ارج نهادن به خلاقیت سینماگران جوان، «چهارمین دوسالانه فیلم کوتاه اصفهان» را برگزار می‌کند.

هدف از این دوسالانه شناسایی و معرفی استعدادها و ارج نهادن به تلاش‌های فعالان مشاغل سینمایی، تقویت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان جریانی آینده‌نگر و اندیشمند در سینمای کشور، کنشگری و دغدغه‌مندی جریان فیلم کوتاه در تبیین مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تقویت حس خودباوری و افزایش امید و نشاط در میان فیلم‌سازان جوان استان اصفهان بیان شده است.

معرفی فیلم‌های برتر به جشنواره‌های ملی در سه بخش کوتاه داستانی و تجربی و مستند از دیگر برنامه‌های این دوسالانه است. به‌منظور اطلاع بیشتر از این رویداد فرهنگی سینمایی و همچنین مباحث و چالش‌های مربوط به فیلم کوتاه، «اصفهان‌زیبا» گفت‌وگویی را با سید‌محمد طباطبایی، مدیر انجمن سینمای جوانان استان اصفهان، انجام داده است.

چه عاملی باعث شد تا جشن فیلم کوتاه را در اصفهان برگزار کنید؟

سال‌ها بود که در اصفهان، جشنواره‌ای نداشتیم که به فیلمسازان اصفهانی بها بدهند. چندین جشنواره همچون جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و جشنواره فیلم حسنات و… به دلیل اینکه در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شد، روی فیلمسازان اصفهانی خیلی تمرکز نداشت و همین باعث می‌شد که بچه‌های فیلم کوتاه احساس غریبی کنند و بستری برای دیده شدن و نقد و بررسی فیلم آن‌ها فراهم نشود. این جشن زمینه دیده شدن فیلمسازان و مشاغل سینمایی در استان اصفهان را فراهم می‌کند.

با تشکیل پاتوق فیلم کوتاه که بزرگ‌ترین پاتوق فیلم کوتاه ایران محسوب می‌شود، این جشن هم طراحی شد تا فیلم‌هایی که در این پاتوق رونمایی می‌شوند، در این جشن هم بتوانند شرکت کنند. البته در گذشته یکی از اولویت‌ها این بود که فیلم‌هایی که در پاتوق رونمایی می‌شوند در این جشن شرکت داده شوند؛ اما امسال به‌خاطر آمار بالای تولید فیلم کوتاه و اینکه خیلی از فیلم‌ها امکان رونمایی را نداشته یا قبلا در جشنواره دیگری رونمایی شدند، این فراخوان را اعلام کردیم تا همه فیلمسازان اصفهانی از این فرصت استفاده کنند.

خوشبختانه در طول سه دوره گذشته به دلیل کیفیت بالای آثار و حضور نخبگان سینمای ایران، این جشن بازتاب ملی داشته است و از سراسر ایران درخواست‌های زیادی برای شرکت در این جشن را داشته‌ایم که به‌خاطر محدودیت‌هایی از جمله موارد مالی نتوانستیم این جشن را به صورت ملی برگزار کنیم.

از نظر شما چه چالش‌هایی در مسیر رشد و پیشرفت فیلمسازان فیلم کوتاه در اصفهان وجود دارد؟

متأسفانه از آنجا که تقریبا تمام فیلم‌های سینمایی در تهران ساخته می‌شود و به دلیل فقدان نگاه حمایتی در استان‌ها، نخبگان سینمایی زمانی که به یک پختگی می‌رسند و می‌خواهند ساخت فیلم بلند را تجربه کنند، مجبور می‌شوند مهاجرت کنند.

در چند سال اخیر، بیش از صد نفر از نخبگان سینما از اصفهان به تهران مهاجرت کرده‌اند و همین باعث شده که سینما در اصفهان و سایر استان‌های کشور رونق پیدا نکند. بچه‌هایی که قرار است آینده سینمای ایران را تعیین و تضمین کنند، مهاجرت می‌کنند و همین باعث می‌شود که رنگین‌کمان فرهنگ‌های مختلف را در فیلم‌ها نبینیم.

تمرکز بودجه سینمای ایران در تهران چه آسیب‌هایی به سینمای ایران به‌ویژه فیلم کوتاه رسانده است؟

تمرکز بودجه سینمایی در تهران سبب می‌شود تا فیلم‌ها تهرانیزه شوند، تولیدات به سمت آپارتمان‌نشینی و حذف خرده‌فرهنگ‌های اجتماعی، آداب و رسوم، لهجه، لباس‌های محلی و… پیش می‌رود و بدین ترتیب تهرانیزه شدن اجازه نمی‌دهد تا فرهنگ و آداب و رسوم شهرهای مختلف را در سینما ببینیم.

در سال‌های گذشته و در ادوار جشنواره‌های مختلف به فیلم‌هایی بها داده شده است که از نظر فرهنگی اجتماعی، فیلم‌های سیاه و تلخی است و بازتاب منفی اجتماعی آن بیشتر بوده است. همین منفی‌نگری بلای جان سینما شده است. تلاقی فیلم‌های تلخ اجتماعی همراه با طنز و حرکت به سمت فیلمفارسی برای فتح گیشه باعث شده است تا فیلم‌های طنز بیشتر ضدفرهنگی باشند و این آسیب جدی سینمای ایران است.

با سیاست‌گذاری‌هایی که در دو سال اخیر در انجمن سینمای جوان شکل گرفته، سعی کردیم به سمت تولید فیلم‌های با مضامین ارزشمندتر حرکت کنیم و از این دسته از فیلم‌ها حمایت بشود. منتها تعداد فیلم‌هایی که بخش دولتی می‌تواند به نسبت انبوه فیلم‌هایی که در بخش خصوصی تولید می‌شود از آن‌ها حمایت کند، بسیار محدود است و همین باعث می‌شود که بدنه فیلم کوتاه ما هم دچار رخنه فرهنگی شود و به سمت تولید فیلم‌هایی حرکت کند که پمپاژ ناامیدی در جامعه می‌کند. ریل‌گذاری فرهنگی در 40 سال اخیر برای سینمای ایران به‌درستی انجام نشده است و بیشتر به سمت تولید آثاری تمایل داشته که آدم‌ها را حتی از زندگی ناامید می‌کند و امید را در فرهنگ کشور ما به نا امیدی تبدیل می‌کند.

گفتنی است این جشنواره در سه بخش فیلم کوتاه داستانی و تجربی و مستند برگزار می‌شود. همه فیلم‌های کوتاه تولیدشده از تاریخ 1400 (آخرین جشنواره برگزارشده تاکنون) در چارچوب اهداف جشن با حداکثر زمان 30 دقیقه و در قالب گونه‌های کوتاه داستانی و تجربی و مستند، می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند.

از شرایط عمومی شرکت در این جشن این است که کارگردان یا تهیه‌کننده فیلم باید ساکن یا متولد استان اصفهان باشند. شرکت همه‌ فیلمسازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی آزاد است.

ثبت‌نام متقاضیان از 15 آذر آغاز شده و تا 15 بهمن ادامه خواهد داشت و اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه در هفته پایانی بهمن 1402 اعلام خواهد شد. این جشنواره در نیمه اول اسفند 1402همزمان با اعیاد شعبانیه برگزار می‌شود.

در کنار جوایز بخش‌های مختلف، جایزه نقدی شهید آوینی برای بهترین فیلم با مضامین مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همچنین تندیس و جایزه نقدی زاون قوکاسیان از جذابیت‌های جوایز این جشن است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 2 =