سودجویی در سایه سختی‌های ثبت‌نام لاستیک دولتی

صف خرید تایر طولانی‌تر شد!

داستان آشفتگی بازار لاستیک هنوز تمام نشده است. در شرایطی که قیمت لاستیک افزایشی شده است و خیلی‌ها توان پرداخت قیمت‌های گزاف لاستیک را ندارند، ثبت‌نام در سامانه خرید لاستیک دولتی هم به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست! حالا سودجویان دست‌به‌کار شده‌اند و با شرط دریافت پولی معادل 150هزار تا 300هزار تومان ثبت‌نام لاستیک دولتی را انجام می‌دهند و حواله صادر می‌کنند.

تاریخ انتشار: 09:21 - دوشنبه 1402/11/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
صف خرید تایر طولانی‌تر شد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ داستان آشفتگی بازار لاستیک هنوز تمام نشده است. در شرایطی که قیمت لاستیک افزایشی شده است و خیلی‌ها توان پرداخت قیمت‌های گزاف لاستیک را ندارند، ثبت‌نام در سامانه خرید لاستیک دولتی هم به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست! حالا سودجویان دست‌به‌کار شده‌اند و با شرط دریافت پولی معادل 150هزار تا 300هزار تومان ثبت‌نام لاستیک دولتی را انجام می‌دهند و حواله صادر می‌کنند.

آشفته‌بازار تایر

هر بار یک موضوع درباره آشفته‌بازار تایر خبرساز می‌شود. از خیلی وقت پیش به‌دنبال کمیاب‌شدن عرضه لاستیک با نرخ مصوب فروش، قیمت این کالا در بازار آزاد چندبرابر افزایش داشت. علاوه بر کاهش تولید، عرضه خارج از شبکه تایر نیز بر این آشفته‌بازار دامن زد؛ تا جایی که زمزمه‌ها حاکی از این بود که برخی فروشندگان لاستیک‌ها را در انبارهای خود نگه می‌دارند و به بازار عرضه نمی‌کنند.

همین چند وقت پیش بود که به‌دنبال این آشفته‌بازار، آگهی فروش لاستیک در فضای مجازی با قیمت‌های بالا هم داغ شد.به‌دنبال کاهش عرضه و تأخیر در توزیع لاستیک با نرخ مصوب، لاستیک‌های پرمصرف خودروهایی همچون پژو، سمند و پراید در بازار آزاد از مرز سه‌میلیون و 500 هزار تومان عبور کردند و تا سقف چهارمیلیون تومان نیز افزایش قیمت داشتند.

درواقع برخی سودجویان در این شرایط از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و آگهی‌های نجومی برای فروش تایر منتشر کردند؛ حالا هم سودجویان راهشان را از طریق ثبت‌نام و دریافت پول از این مسیر پیدا کرده‌اند. راه‌اندازی سامانه لاستیک با هدف برقراری ثبات در بازار آغاز و قرار شد فروش سامانه‌ای لاستیک تا وقتی‌ این محصول به قیمت واقعی برسد، ادامه پیدا کند؛ بااین‌حال نه‌تنها این هدف محقق نشده، بلکه مشکلات بسیاری برای متقاضیان خرید لاستیک ایجاد شده است.

کارخانه‌ها شبکه توزیع راه انداخته‌اند

درباره مشکلاتی که این روزها گریبان‌گیر بازار تایر شده است، نایب‌رئیس اتحادیه لاستیک اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «کاهش عرضه در بازار لاستیک به‌طور کامل محسوس است؛ درواقع از یک‌سو شبکه توزیع با کمبود لاستیک برای عرضه مواجه شده است و از سوی دیگر، کارخانه‌های تولیدی وارد چرخه عرضه به مصرف‌کننده نهایی شده‌اند و با ایجاد شبکه‌های فروش اینترنتی اقدام به فروش به مصرف‌کننده نهایی می‌کنند و این باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است؛ درواقع افراد باید جداگانه یک هزینه ثبت‌نام و یک هزینه ارسال پستی پرداخت کنند و بهای تمام‌شده لاستیک به خاطر این هزینه‌های جانبی بالاتر از نرخ مصوب خواهد رفت.»

جلیل مشکاتی تصریح می‌کند: «راهکار این است که عرضه لاستیک افزایش پیدا کند تا شبکه توزیع بتواند لاستیک به اندازه کافی عرضه کند. در این صورت شاهد بروز و ظهور چنین مشکلاتی نخواهیم بود.»

واردات لاستیک کاهش می‌یابد

نایب‌رئیس اتحادیه لاستیک اصفهان خاطرنشان می‌کند: «واردات لاستیک انجام می‌شود؛ ولی اینک با توجه به تعطیلات پایان سال چین و نزدیک‌بودن تعطیلات نوروز، عرضه لاستیک کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی برای نمایندگی‌های توزیعشان ابلاغیه زده‌اند و اعلام کرده‌اند که لاستیک‌ها را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند.»

مشکاتی با اشاره به مشکلات دریافت لاستیک خودروهای سواری بیان می‌کند: «هر فردی بخواهد لاستیک‌های سواری را در سامانه لاستیک ثبت کند، باید کد ملی، شماره موبایل و شماره پلاک خودرویش به نام یک نفر باشد. اگر احیانا شماره موبایل به نام خودش نباشد، نمی‌تواند لاستیک دریافت کند. از سوی دیگر، شماره موتور و شماره شاسی باید با بیمه‌نامه مطابقت داشته باشد که این هم مشکل‌ساز می‌شود.»

دردسرهای ثبت‌نام لاستیک دولتی

نایب‌رئیس اتحادیه لاستیک اصفهان ادامه می‌دهد: «اگر یک نفر در خیابان لاستیکش خراب شود یا باید در صف لاستیک دولتی معطل شود یا اینکه برگ سبزش را آماده کند و تحویل واحد صنفی بدهد تا برایش در یک بازه زمانی لاستیک ثبت کند یا اینکه واحد صنفی تخلف کند و بدون ثبت‌کردن به او لاستیک اختصاص دهد.»

مشکاتی اذعان می‌کند: «ثبت‌نام لاستیک دولتی در مناطق کم‌برخوردار که افراد دسترسی به اینترنت ندارند، مشکل‌ساز می‌شود و آن‌ها نمی‌توانند ثبت‌نام لاستیک دولتی داشته باشند؛ اگر هم فردی دسترسی به اینترنت داشته باشد، برخی افراد با نحوه استفاده از این سامانه و ثبت‌نام در آن آشنایی ندارند و در این زمینه آموزش هم ندیده‌اند.»

او می‌افزاید: «قطعی‌های دائم و مکرر سامانه، قطعی اینترنت واحدهای صنفی، فقدان آموزش واحدهای صنفی در این زمینه و مشکلاتی که در رابطه با سامانه فروش لاستیک سواری وجود دارد، منجر به شکل‌گیری این مشکلات و بحران بازار لاستیک شده است.»

عطش بازار و جولان سودجویان

بر اساس اظهارنظرهای رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیاز سالانه کشور به لاستیک، چیزی بین ۲۶ تا ۲۷میلیون حلقه تخمین زده می‌شود. طبق اظهارات حسین فرهیدزاده که یکی از معاونان وزیر صمت است، سالانه ۲۱میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید می‌شود که به این عدد ۳,۷میلیون لاستیک وارداتی هم اضافه می‌شود. با این اوصاف می‌توانیم کمبود سالانه لاستیک در کشور را دست‌کم حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار حلقه بدانیم.

با توجه به کمبود لاستیک و از سوی دیگر عطش بازار، سودجویان با ترفندهای مختلف از این شرایط به نفع خود استفاده می‌کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 4 =