18 دستور استانی وزیر میراث فرهنگی

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۱۷ دستورالعمل را برای تحول و ارتقای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ادارات کل میراث استان‌ها برای اجرا ابلاغ کرده است. روایت گروه میراث و گردشگری روزنامه اصفهان‌زیبا را از دفترچه‌ای که وزارت میراث فرهنگی تهیه و در اختیار استان‌ها قرار داده است، در ادامه می‌خوانید. البته به روایت مهر، این هفده مورد، از سخنرانی ضرغامی در جمع مدیران و کارکنان وزارت احصا و استخراج شده است.

تاریخ انتشار: 09:46 - شنبه 1400/11/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مدیران ساختارشکن و خلاق باشند

«حرکت در مسیر گفتمان تحول» شعاری است که در اولین بند این دستورات آمده و در توضیحش نوشته‌اند:اگر شیوه‌های قبلی خوب بود، این همه مشکل نداشتیم پس باید محافظه‌کاری را کنار گذاشت و بدون ترس اقدام کرد. تحقق این گفتمان خود نیاز به الزامات و راهبردهایی دارد که در بندهای بعدی آمده است.

 بر شرح وظایفتان مسلط و دانا باشید

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مدیریتی در سازمان‌های ما غفلت و عدم آشنایی مدیران با شرح وظایف قانونی و سازمانی است. یک مدیر و البته همه کارکنان دقیقا باید به وظایف خود آگاهی و اشراف داشته باشند. همه در عین حال باید با زبان مشترک سازمانی آشنا باشیم تا بتوانیم در مسیر وظایف و عملکردها با یک هماهنگی و انسجام خاص هم‌افزایی داشته باشیم. مدیری که به وظایف خود دقیقا آشناست، جرئت شجاعت و جسارت عمل نیز پیدا می‌کند.

بی‌منت خدمت کنید

خدمت بی‌منت به مردم و هموار‌کردن راه مردم به سوی خوبی‌ها و ارزش‌های الهی وظیفه ما در هر جایگاهی است. صبر و تحمل، خوش خلقی و سعه صدر در تعامل با همگان، ویژگی لازم یک مدیر در جمهوری اسلامی است.

 جایگاه وزارت میراث را بالا ببرید

جنس کار و فعالیت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار مهم و باارزش در ابعاد فرهنگی‌، اجتماعی اقتصادی، سیاسی و در سطوح ملی و جهانی است. متأسفانه این جایگاه هنوز شناخته و معرفی نشده است .
لازمه این کار هم این است که سطح معلومات خود را نسبت به حوزه‌های مأموریت وزارتخانه ارتقا ببخشیم تا بتوانیم در تمام جلسات و مجامع ملی و بین‌المللی به‌خوبی و در جایگاه یک کارشناس و تحلیلگر از شهر و جایگاه خودمان و کارمان دفاع کنیم و آن را به زیبایی برای دیگران معرفی کنیم و به معرض نمایش بگذاریم.

هم‌افزایی در صدر کار  باشد

مجموعه وزارتخانه را یک خانواده بزرگ ببینیم. از همدیگر حمایت کنیم و به جای عیب‌جویی و بزرگ‌نمایی معایب و کاستی‌های هم، نقاط مثبت یکدیگر را ببینیم و اقدامات یکدیگر را تبلیغ کنیم.

 احتکار نکنید؛ مدیریت کنید!

مدیریت داشته‌ها مستلزم این است که ابتدا تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایمان را بشناسیم و احصا کنیم و سپس آن‌ها را در مسیر تحقق اهداف به کار بگیریم. این داشته‌ها مجموعه‌ای از اماکن، تجهیزات و امکانات، موقعیت و فرصت‌ها، تجارب و مهارت‌ها و از همه مهم‌تر نیروی انسانی را شامل می‌شود و هیچ مدیری نباید داشته‌هایش را احتکار کند. احتکار فقط انبار‌کردن کالا  نیست؛ بلکه نادیده‌گرفتن داشته‌ها و بلوک‌کردن آن بدترین نوع احتکار است. با از ترس اینکه ممکن است خطا کنیم، از ریسک‌کردن فرار نکنیم.

 چوب لای چرخ نکنید!

تبعات منفی بروکراسی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زیاد به چشم می‌خورد. دیگر نباید چوب لای چرخ گذاشت. همه کارها باید به سادگی و در اسرع وقت و بدون سنگ‌اندازی انجام شود. مسیرهای انجام کار را ساده سازی کنید.

مصرف کنید؛ اما با صرفه‌جویی!

وظیفه داریم در سیستم سازمانی و در تمام امور و فرایندها صرفه جویی را در اولویت قرار دهیم. البته منظور مصرف‌نکردن نیست.

 حقوق خوب به کارمندان بدهید

نیروها در هر سازمان و دستگاهی برای خوب کار کردن نیاز به انگیزه دارند. بخش مهمی از این انگیزه از طریق حقوق و مزایا، توجه به امور رفاهی و توجه به شأن و منزلت کارکنان تحقق پیدا می‌کند. در این زمینه امکانات بسیاری در اختیار وزارتخانه است.

استان‌ها بیشتر اختیار  داشته باشند

تمرکززدایی از جمله سیاست‌های راهبردی وزارتخانه است که سریع باید عملیاتی شود. تمرکز فعالیت‌ها و فرایندهای اداری در تهران کاملا اشتباه است و باید با اعطای اختیارات به استان‌ها و به ویژه اختیار اعطای مجوزها کندی و روند پیچیده و بروکراتیک کارها رفع شود.

 از بخش خصوصی حمایت کنید

حمایت تمام‌قد از منابع بخش خصوصی وظیفه و اولویت ماست. کارهایی را که واقعا امکانش هست، باید به بخش خصوصی واگذار کنیم. از هر امکان و ظرفیتی برای تشویق بخش خصوصی و رفع مشکلات این بخش و تقویت و توانمندسازی آن استفاده کنیم.

 اعتبارات راعادلانه استفاده کنید

تخصیص بودجه در سفرهای استانی دولت روند خوبی را طی می‌کند. لازم است هزینه‌کرد بودجه برای پروژه‌ها اولویت‌بندی و بر اساس یک عدالت توزیعی دقیق انجام شود.

 ناظر دقیق‌تر و پیگیرتری باشید

هتل‌ها و رستوران‌ها و دیگر اماکن اقامتی و گردشگری نیاز به نظارت دقیق و مستمر دارند. اداره‌کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وظیفه‌ای سنگین در این زمینه دارد. باید توجه دقیقی به گزارش‌های مردمی داشته باشیم.

 از اعتراضات مجازی، بهره بگیرید

اگر کسی در صفحه اینستاگرام خود عکسی گذاشت و خبر داد که سقف یک بنای تاریخی در حال فرو‌ریختن است، نه‌تنها نباید عصبانی و ناراحت شویم، بلکه باید از او قدردانی هم بکنیم. اگر هم موضوع دروغ یا بزرگ‌نمایی بود، وظیفه ما شفاف سازی و پاسخ‌گویی است.فعالیت مردم در فضای مجازی بهترین ابزار رایگان ما برای نظارت و انجام مأموریت‌هاست.

 پیوست رسانه‌ای و فرهنگی باشد

برای همه فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات نیاز به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای داریم.

 بر انتصابات و جذب و جابه‌جایی نیروها نظارت کنید

سازمان موفق یک سازمان سبک و چابک با نیروهای کارآمد است. از این رو کنترل و نظارت بر انتخابات و جذب نیرو بسیار نقطه مهمی است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مثل بسیاری دیگر از دستگاه‌ها در بخش‌هایی است که به لحاظ شمار نیروی انسانی متورم است.

 مطالبات مالی کارمندان به موقع رفع شود

مهم‌ترین عامل در نارضایتی نیروی انسانی، عدم توجه به مطالبات مالی است. از این رو تحت هیچ شرایطی حقوق و دستمزد هیچ‌کسی با هر نوع قراردادی نباید عقب بیفتد.

برای جذب اعتبارات استانی بجنگید

وظیفه مدیران است که برای جذب اعتبارات استانی چانه‌زنی کنند و اگر لازم شد بجنگند و از حقوق وزارتخانه به نحوه شایسته دفاع کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط