راهکارهای تقویت بازاریابی این محصولات چیست؟

غیبت صنایع‌دستی اصفهان در بازارهای خارجی

در کمال تأسف، مطالعات بازاری درزمینه بازار داخلی و مطالعاتی درباره بازارهای صادراتی هدف انجام نشده است؛ به همین دلیل از نیاز گردشگران آگاهی لازم وجود ندارد تا متناسب با آن، تولید محصولات صنایع‌دستی انجام شود.

تاریخ انتشار: 08:42 - دوشنبه 1402/09/6
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
غیبت صنایع‌دستی اصفهان در بازارهای خارجی

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهانی‌ها در دنیای تجارت نتوانسته‌اند بازاریابی قوی در حوزه صنایع‌دستی داشته باشند. تقویت صادرات و تصاحب بازارهای صادراتی نیازمند شناسایی بازارهای هدف است تا بر اساس آن معیارها در بازارهای هدف، صنایع‌دستی اصفهان تولید و به بازار عرضه شود.

ولی در کمال تأسف، مطالعات بازاری درزمینه بازار داخلی و مطالعاتی درباره بازارهای صادراتی هدف انجام نشده است؛ به همین دلیل از نیاز گردشگران آگاهی لازم وجود ندارد و مشخص نیست که گردشگران به کدام صنایع‌دستی گرایش دارند تا متناسب با آن، تولید محصولات صنایع‌دستی انجام شود.

همین باعث شده است صنایع‌دستی‌مان جایگاه و موقعیت مناسبی در دنیا نداشته باشد.

بسترسازی نمایشگاه‌های خارجی برای معرفی صنایع‌دستی

نمایشگاه‌های خارجی معمولا راهکاری برای تبلیغات و بازاریابی صنایع‌دستی و ظرفیت‌های گردشگری محسوب می‌شوند و در سایه همین نمایشگاه‌ها می‌توانیم محصولاتمان را در عرصه بین‌المللی به گردشگران معرفی کنیم.

در این نمایشگاه‌ها به‌راحتی می‌توان ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان را به نمایش گذاشت و این ظرفیت‌ها را به گردشگران معرفی کرد تا آن‌ها با این صنایع‌دستی آشنا شده و به خرید این محصولات دست‌ساز ترغیب شوند.

بیشترین کار باید صرف برگزاری نمایشگاه‌های خارجی شده و به‌گونه‌ای سیستم تعریف شود که برپایی نمایشگاه‌ها، پیامدهایی در بر داشته باشد.

در دوره‌ای که استفاده از روش‌های روز برای به‌دست‌آوردن بازار و معرفی کالا و فروش آن به‌سرعت در حال پیشرفت است، نمی‌توان بدون به‌کارگیری شیوه‌های مختلف تبلیغات و بسته‌بندی به رقابت با دیگر محصولات پرداخت.

سایر کشورها از رسانه‌ها به‌عنوان ابزار تبلیغاتی به‌خوبی استفاده می‌کنند. ضعف ما در تبلیغات و بازاریابی باعث شده است که هم‌اکنون کشورهایی چون چین و هند محصولات خود را روانه بازارها کنند و ایران بااین‌همه تنوع و کیفیت تولید از قافله عقب بماند.

تقویت بازاریابی برای صنایع‌دستی اصفهان الزام‌هایی دارد که رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» به آن‌ها اشاره می‌کند.

مجدالدین تاج می‌گوید: «الان در داخل کشور تولید صنایع‌دستی بعضا در برخی از فصول به صفر رسیده است و بسیاری از این فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان صنایع‌دستی هیچ‌گونه فروشی ندارند. با وجود این تفاسیر، باید بتوانیم صادرات را تقویت کنیم. صادرات یک‌سری الزام‌ دارد که تولیدکنندگان باید این الزام‌ها را رعایت کنند و درمقابل، دولت هم باید حمایت‌های لازم را انجام دهد. وقتی این دو اقدام در کنار هم انجام شود، فروش صنایع‌دستی نیز قوت می‌گیرد.»

کاهش قیمت صنایع‌دستی با تأمین مواداولیه بدون واسطه

تاج به حمایت‌هایی که از سوی دولت برای افزایش صادرات باید انجام شود، اشاره و عنوان می‌کند: «تأمین مواداولیه یکی از حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند برای افزایش فروش و صادرات صنایع‌دستی انجام دهد؛ 70درصد مواداولیه موردنیاز صنایع‌دستی در رسته‌های مختلف از مس تشکیل شده است. مس در بورس ارائه می‌شود و تولیدکنندگان و هنرمندان با چندین‌وچند واسطه مجبورند مس را از بورس خرید کنند.»

او خاطرنشان می‌کند: «با توجه ‌به اینکه داخل کشورمان دو کارخانه بزرگ تولید مس فعال هستند، تقاضای ما همیشه این بوده که هنرمندان و تولیدکنندگان بدون واسطه مس را خریداری کنند. وقتی مواداولیه بدون واسطه در اختیار تولیدکننده‌ها قرار بگیرد، باعث می‌شود قیمت تمام‌شده محصول کاهش پیدا کند؛ در این صورت هم به تولیدکننده و هم به فروش و صادرات کمک می‌شود.»

ضعف تبلیغات مؤثر برای معرفی صنایع‌دستی

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان اذعان می‌کند: «ضعف تبلیغات نیز یکی دیگر از دغدغه‌ها و چالش‌هایی است که در حوزه بازاریابی با آن مواجه‌ایم. دولت باید حمایت‌های لازم را از تبلیغات انجام دهد. تبلیغات حوزه وسیع و بزرگی دارد که  از عهده تولیدکنندگان صنایع‌دستی برنمی‌آید؛ ولی دولت می‌تواند با تبلیغات مؤثر، هدفمند و نظام‌مند که در دنیا معروف است، در خصوص معرفی صنایع‌دستی اقدامات مهمی را انجام دهد.»

تاج بیان می‌کند: «خیلی از کشورهای خارجی حتی ایران و اصفهان را به ‌عنوان تولیدکننده صنایع‌دستی نمی‌شناسند؛ دلیلش هم به فقدان تبلیغات مؤثر در کشورهای خارجی ارتباط پیدا می‌کند.»

دولتی‌ها کار تحقیقات بازار را انجام دهند

او ادامه می‌دهد: «سفارتخانه‌های ما باید در کشورهای مختلف در بخش تبلیغات فعال شوند و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در کشورهای مختلف برگزار کنند. این تبلیغات برای تولیدکننده هزینه‌بر است؛ اما دولت می‌تواند این حمایت را انجام دهد. دولت می‌تواند در حوزه تحقیقات بازار نیز حمایت‌های خوبی انجام دهد؛ چون تحقیقات بازار مؤلفه بسیار مهمی در شناخت سلیقه بازار کشورهای مختلف به‌شمار می‌رود.»

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان می‌گوید: «دولت می‌تواند ۲۰ کشور هدف را در نظر بگیرد و تحقیقات بازار را در این کشورها انجام دهد. درنهایت اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات بازار باید در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا هنرمندان با توجه ‌به این اطلاعات، بتوانند تولید کنند و وقتی صادرات انجام شد، مالیات از هنرمندانی که صادر کرده‌اند، دریافت شود تا هزینه‌هایی که صورت‌ گرفته است، جبران شود و درآمد پایدار این کشور افزایش پیدا کند.»

راه‌اندازی موزه تخصصی هنرهای سنتی برای معرفی صنایع‌دستی

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان بیان می‌کند: «یکی از دغدغه‌های ما، موزه تخصصی هنرهای سنتی معاصر در اصفهان است. هنرمندان ما آثار فاخری دارند که متأسفانه به دلیل نداشتن یک موزه در اصفهان این آثار فاخر در منازلشان نگهداری می‌شود و خاک می‌خورد؛ ولی اگر مکانی وجود داشته باشد که هنرمندان بتوانند این محصولات فاخر را به نمایش بگذارند، قطعا هم به فروش صنایع‌دستی کمک می‌شود و هم اینکه افراد راغب می‌شوند محصولات فاخری تولید کنند.»

تاج می‌افزاید: «تولید این محصولات می‌تواند برای گردشگران نیز جاذبه داشته باشد تا وقتی به اصفهان می‌آیند از این موزه بازدید کنند. این کار می‌تواند تبلیغی برای معرفی صنایع‌دستی اصفهان باشد. به اعتقاد بنده در حوزه تبلیغات، صداوسیما نیز می‌تواند به‌صورت جدی ورود پیدا کند تا در برنامه‌های تلویزیونی صنایع‌دستی اصفهان معرفی شود.»

جایگاه چهل‌وهشتم ایران در حوزه صادرات صنایع‌دستی

او عنوان می‌کند: «صنایع‌دستی یکی از پیشه‌های فرهنگی و قدیمی ایران و همچنین اصفهان است که مردم از سال‌های دور در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ درواقع صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از شغل‌های قدیمی مطرح است که الان نیز افراد زیادی در این شغل فعال هستند.»

مجدالدین تاج تصریح می‌کند: «جایگاه بسیار خوبی در حوزه صنایع‌دستی داریم و  جزو سه کشور برتر تولیدکننده صنایع‌دستی در دنیا هستیم. از 602 رسته به ثبت رسیده در یونسکو، حدود 200 رسته در اصفهان فعال است.»

تاج ادامه می‌دهد: «ما جزو سه کشور برتر تولیدکننده در حوزه صنایع‌دستی هستیم؛ اما متأسفانه بنا به گفته مدیران، جایگاه ما در حوزه صادرات صنایع‌دستی، رتبه چهل‌وهشتم است. کشورهایی که تولید صنایع‌دستی‌شان به چند رشته محدود می‌شود، از کشور ما جلوتر هستند و صادراتشان در مقایسه با ایران بیشتر است.»

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان بیان می‌کند: «متأسفانه با توجه‌ به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد، صنایع‌دستی جزو کالاهایی که موردنیاز مردم باشد، نیست. مردم صرفا نیازهای اولیه‌شان را می‌توانند برآورده کنند و صنایع‌دستی در سبد خرید مردم قرار ندارد؛ بنابراین ما الان باید روی صادرات تمرکز کنیم و با کمک بازاریابی، صادراتمان را افزایش دهیم.»

تاج عنوان می‌کند: «ما الان باید وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم و تحقق این امر با تقویت و توسعه صنایع‌دستی امکان‌پذیر است. افزایش تولید صنایع‌دستی و توسعه این صنعت به حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند؛ چون صنایع‌دستی جزو صنایع سبز است و آلایندگی را که صنایع بزرگ دارند، ایجاد نمی‌کند.»

او می‌افزاید: «گردشگری و صنایع‌دستی جزو صنایع خلاق در دنیا محسوب می‌شوند که می‌توانند به حفظ محیط‌زیست و درآمد پایدار کمک کنند. در حوزه تحقیقات بازار سازمان میراث‌فرهنگی  و گردشگری می‌تواند کمک کند تا صادرات قوت بگیرد.»

تاج خاطرنشان می‌کند: «به‌خاطر کرونا طی سال‌های گذشته، صادرات صنایع‌دستی به میزان زیادی کاهش یافت. قبلا مسئولان دولتی صادرات چمدانی را هم جزو آمار صادرات محسوب کرده و عدد را بالاتر اعلام می‌کردند که واقعیت نبود.»

او تأکید می‌کند: «اگر دولت در بحث مواد اولیه به ما کمک کند، قیمت تمام‌شده هم کاهش پیدا می‌کند و صنایع‌دستی با نرخی ارزان‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − شش =