استارتاپ‌های اصفهانی هنر فروش را بیاموزند

کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اخیرا میزبان جوانان و نوجوانان اصفهانی در پاتوق کارآفرینی بود که به واسطه تلاش‌های مستمر مدیر خانه جوان سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پایه‌ریزی شده است. این ویژه‌برنامه با هدف گردهمایی فعالان اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی برگزار شد و شاهد حضور جمع زیادی از جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به حوزه کسب‌و‌کار بود.

تاریخ انتشار: 09:43 - دوشنبه 1400/10/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

دکتر فاطمه اکبرزاده، مدیر خانه جوان در این برنامه به سختی‌های فراوانی اشاره می‌کند که برای راه‌اندازی این دست از برنامه‌ها از ابتدای ریاست خود در خانه جوان با آن روبه‌رو بوده است: در ابتدا این کار با پروژه توان‌خواهان آغاز شد که رسالت سنگینی برای ما در حوزه کسب‌و‌کار داشت.
او با اشاره به اختصاص ردیف بودجه‌ای مشخص برای ایجاد این قبیل رویدادهای کارآفرینی، می‌گوید: در آن زمان از رویدادهای زیادی حمایت کردیم که یکی از آن‌ها رویدادهای همین پاتوق کارآفرینی و استارتاپی بود.
اکبرزاده به اشتیاق جوانان برای راه‌اندازی این پاتوق اشاره می‌کند: اولین برنامه در ماه آذر برگزار شد و با وجود نداشتن مکان مناسب و هوای سرد برای برگزاری برنامه، شاهد حضور جوانان مشتاق و باانگیزه بودم. همان زمان تصمیم گرفتم مکان مناسبی را برای برگزاری این رویداد پیدا کنم تا جوانان بتوانند با یکدیگر تعامل داشته و حتی شبکه‌سازی کنند.
مدیر خانه جوان با ابراز رضایت از ایجاد چنین پاتوقی برای جوانان و نوجوانان ادامه می‌دهد: خوشحالم که این فعالیت ادامه یافت و امروز شاهد حضور گسترده علاقه‌مندان به فعالیت‌های کارآفرینی و استارتاپی در یک مکان مناسب هستم. این پاتوق به جوانانی که در ابتدای مسیر کارآفرینی هستند اجازه می‌دهد که از حضور افراد ماهر و با تجربه بهره‌مند شوند، نگرش و بینش آن‌ها را تغییر دهد و محرکی برای تلاش و توسعه باشد.

 هنر ِفروش را بیاموزید

او آموزش هنرِ فروش را امر مهمی دانست و ادامه داد: به زعم من این هنری است که باید هر انسانی در زندگی خود کسب کند.
اکبرزاده در ادامه به برنامه جشنی که در خانه جوان برای خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان برگزار شده است، به اهمیت توجه به ذهنیت کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید: در این جشن از خانواده‌ها پرسیدم چه چیزی در ذهن آن‌هاست تا بتوانند آن را آماده کرده، بفروشند و از آن کسب در آمد کنند. پاسخ بسیاری از والدین این بود که بدون سرمایه اولیه نمی‌توانند درآمدزایی کنند؛ اما پاسخ کودکان حیرت آور بود. یکی از کودکان گفت که می‌تواند عروسک بسازد و آن‌ها را بفروشد و دیگری گفت دوست دارد داستان بنویسد و آن‌ها را به فروش برساند.
مدیر خانه جوان با تأکید بر قرارگیری هنر فروش در سرفصل درسی آموزش و پرورش، می‌گوید: این هنر به ما می‌آموزد که چه چیزی را ارائه دهیم، چطور در آن زمینه صحبت کنیم و در نهایت چگونه آن را پرورش دهیم.

حضور گروه‌های استارتاپی و کارآفرینان، فرصت مناسب برای انتقال تجربه

ســـعـیــد شـــجـــاعی، مـــدیــرعــامــل زات‌هـلدینگ و بـنیان‌گـذار پـاتوق کارآفرینی نیز هدف اصلی این پاتوق را تبادل تجربه و شبکه‌سازی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در گذشته این پاتوق با عنوان پاتوق استارتاپی شناخته شده بود که شامل جوانان که در ابتدای مسیر کسب‌و‌کار بودند می‌شد؛ اما امروز کارآفرینان زیادی در این جمع حضور دارند که می‌توانند تجربه‌های خود را در اختیار جوانان قرار دهند.
او به سختی‌های راه‌اندازی این پاتوق برای یافتن سالن مناسب و حتی اطلاع‌رسانی اشاره می‌کند: در ابتدا این پاتوق با شرکت‌کنندگان بسیار کمی کار خود را آغاز کرد؛ اما مشتاق بودیم که این کار ادامه پیدا کند و شاهد حضور افراد بیشتری باشیم و برای رسیدن به آن آهسته و گام‌به‌گام پیش رفتیم تا بتوانیم آن را مدیریت کرده و موفق باشیم.
شجــاعی با تــأکــید بر نــداشتن شــتـــاب‌زدگی در ایـــجـــاد یــک استارتاپ، می‌افزاید: اگر ایده‌ای در ذهن خود دارید، تصور نکنید شخصیت خاصی هستید. غرور را کنار بگذارید. ممکن است بارها با شکست روبه‌رو شوید؛ پس باید از آن تجربه کسب کنید تا موفق شوید.

جای خالی مطالبه‌گری در اکوسیستم کارآفرینی

مرتضی صدری، مدیر فروشگاه اینترنتی جی‌شاپ با تأکید بر اهمیت نداشتن تردید در راه‌اندازی کسب‌و‌کار می‌گوید: در دنیای کارآفرینی هر روز برای کارآفرینان سرآغاز یک چالش و یک فرصت است که باید با آن‌ها روبه‌رو شوند. مهم‌ترین چالشی هم که من با آن مواجه بودم، رویارویی با اخطارهای نظارتی بود. متأسفانه هر روز یک قانون و حتی برداشت جدید از برنامه ایجاد می‌شد.
او با ابراز تأسف از نبود مطالبه‌گری در اکوسیستم کارآفرینی، می‌گوید: بسیاری از افرادی که در این اکوسیستم هستند، مطالبه‌گری نــمی‌دانند؛ در حــالی که اگــر مطالبه‌گر نباشیم، نمی‌توانیم با بی‌قانونی‌ها مبارزه کنیم. باید از نمایندگان مجلس بخواهیم و حتی آنان را از چالش‌ها باخبر کنیم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم.

عبور از سختی‌ها، لازمه رسیدن به موفقیت

مریم کوهیار، مدیر پایانه‌ها و بازارگاه دات‌کام یکی دیگر از کارآفرینان حاضر در این برنامه لازمه رسیدن به موفقیت را گذشتن از سختی‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر اهداف بزرگی دارید، باید متفاوت از دیگران کار کنید. رسیدن به موفقیت کار ساده‌ای نیست و باید از موانع زیادی عبور کرد.
او در ارتباط با بومی‌سازی خدمات می‌گوید: شما باید آن چیزی را که با تجربه به دست می‌آید، ببینید و در نهایت کسب تجربه کنید. زمانی که ایده‌ای به ذهن شما می‌رسد، تصور نکنید تنها شما این ایده را دارید. در ابتدا بازار هدف را سنجش کنید و ببینید برگ برنده شما چیست و ایده شما چقدر تازگی دارد و در نهایت آن را اجرایی کنید.

تلاش و کار، لازمه رسیدن به موفقیت

کوهیار می‌افزاید: مشکل بعدی این است که بسیاری از افرادی که صاحب کسب‌و‌کار هستند، در آمد ناچیزی دارند و به دنبال این هستند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند.
در حالی‌که باید برای رسیدن به ایده ساعت‌های زیادی را کار کنند تا به نتیجه ممکن برسند.
او تیم‌سازی دوستانه را مشکل بعدی کسب‌و‌کارهای تازه‌کار عنوان می‌کند و می‌گوید: در این تیم‌ها مدیر و جایگاه افراد مشخص نیست؛ بنابراین افراد دچار سردرگمی می‌شوند. البته این را هم باید اضافه کنیم که در تیم‌سازی نیازی به ایجاد شاخ و برگ زیاد نیست؛ چرا که از کار اصلی که همان پرورش ایـده و ایــجـاد کـسب‌و‌کـار اسـت باز می‌مانیم.
در ادامه پاتوق کارآفرینان و گروه‌های استارتاپی به بیان چالش‌های پیش روی خود در زمینه کسب‌و‌کار پرداختند و با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر رسیدند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط