مدیرعامل واحد اتوبوس‌رانی اصفهان از اقدامات خود می‌گوید:

تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه

حمل‌ونقل روان، ایمن، مطمئن و باصرفه از مهم‌ترین عوامل ارتقای سطح رفاه اجتماعی در هر کشور است. در این میان سازمان‌ها و شرکت‌های اتوبوس‌رانی به‌عنوان رکن اساسی حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری همواره سعی در بهبود کیفیت ارائه خدمات خود به شهروندان داشته‌اند.

تاریخ انتشار: 10:54 - یکشنبه 1402/05/1
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه

به گزارش اصفهان زیبا؛ حمل‌ونقل روان، ایمن، مطمئن و باصرفه از مهم‌ترین عوامل ارتقای سطح رفاه اجتماعی در هر کشور است. در این میان سازمان‌ها و شرکت‌های اتوبوس‌رانی به‌عنوان رکن اساسی حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری همواره سعی در بهبود کیفیت ارائه خدمات خود به شهروندان داشته‌اند.

شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه، یکی از مجموعه‌های شهرداری است که ارتباط مستقیم با مردم دارد و همه اقداماتش را در راستای مطالبات مردم انجام می‌دهد. ابتدای تیرماه امسال برخی از اعضای شورای شهر اصفهان بر فعال‌شدن تمام ظرفیت‌های خطوط اتوبوس‌رانی تأکید کردند.

به گفته علی صالحی، سخن‌گو و عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر، یکی از بی‌سابقه‌ترین اقدامات مدیریت شهری در دوره ششم، خرید ۲۸۵دستگاه اتوبوس در طول یک سال بود.

با وجود این، برخی از خطوط هنوز با کمبود اتوبوس مواجه است و برخی از شهروندان هم از کمبود تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در این وسیله حملی‌ونقل عمومی گلایه دارند.

در این خصوص «اصفهان زیبا» گفت‌وگویی انجام داده است با سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه که در ادامه می‌خوانید.

شهر اصفهان به چه تعداد اتوبوس نیاز دارد و در حال حاضر چه تعداد اتوبوس در شهر فعال هستند؟

شهر اصفهان نیاز به حداقل تعداد 1200 دستگاه اتوبوس فعال دارد که در حال حاضر تعداد 750 دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر به سرویس‌دهی مشغول هستند.

با توجه به اینکه برخی از شهروندان هنوز از کمبود اتوبوس و تأخیر در فاصله‌های زمانی رنج می‌برند، امسال چه میزان اتوبوس در سطح شهر اضافه شده است؟ به‌طور دقیق بفرمایید اتوبوس‌های جدید از چه زمانی و در کدام خطوط مشغول سرویس‌دهی به شهروندان هستند؟

شهرداری اصفهان در سال 1401 اقدام به خرید 185 دستگاه اتوبوس با استفاده از سهمیه وزارت کشور کرده که تا پایان سال 1401 صرفا تعداد 32دستگاه از آن‌ها تحویل‌شده و مقرر است تا پایان سال 1403 به‌تدریج این ناوگان تحویل شود.

علاوه بر 32 دستگاه یادشده، تعداد 53دستگاه میدل‌باس و تعداد 45 دستگاه اتوبوس بنز آتروس هم خریداری شده که در مجموع تعداد 130 دستگاه به ناوگان فعال اتوبوس‌رانی افزوده شده است.

یکی از دلایل کمبود اتوبوس علی‌رغم افزایش ناوگان، فرسوده‌بودن ناوگان است. این فرسودگی موجب افزایش مراجعات به تعمیرگاه و درنتیجه کاهش ناوگان فعال در سطح شهر می‌شود که دلیلی است بر اینکه تعداد ناوگان افزوده‌شده مشهود نباشد.

در آخرین خبر از آماده‌سازی 700 دستگاه اتوبوس کولردار در شهر صحبت کرده‌اید. بفرمایید این اتوبوس‌ها در کدام خطوط هستند و چرا هنوز هم برخی از شهروندان از نبود کولر و وسایل سرمایشی در اتوبوس‌ها گلایه دارند؟

مقوله نگهداری و تعمیرات یکی از مباحث اصلی در اتوبوس‌رانی است که همه‌ساله بودجه آن توسط شهرداری تأمین می‌شود. با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، متأسفانه این بودجه در زمان لازم به اتوبوس‌رانی پرداخت نمی‌شود و به همین دلیل فرآیند آماده‌سازی، طولانی می‌شود.

بر همین اساس طبق برنامه‌ریزی که انجام شده، از کل ناوگان فعال در حال حاضر 55دستگاه نیاز به اورهال سیستم کولر دارد که آن هم درحال اجراست.

 باوجود تمام زحمات شما برای افزایش اتوبوس‌ها و کم‌کردن سرفاصله‌ها بازهم در برخی از خطوط مانند پل بزرگمهر به باغ‌قوشخانه و بالعکس، به دلیل تعدد مسافر گلایه‌مندی‌ها وجود دارد. در این خصوص چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

همان‌طور که قبلا ذکر شد، اصفهان با کمبود ناوگان فعال مواجه است که این موضوع در تمامی خطوط تحت پوشش مشهود است. تلاش اتوبوس‌رانی بر آماده‌سازی ناوگان و افزایش تعداد ناوگان فعال در خطوط و کاهش سرفاصله است؛ ضمن آنکه با ورود ناوگان جدید خریداری‌شده تا حد زیادی مشکل کمبود اتوبوس در خطوط کاسته خواهد شد.

هزینه‌هایی که صرف نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها شده چه میزان بوده و اغلب برای چه امکاناتی در دستور کار قرار گرفته است؟

هزینه آماده‌سازی سال گذشته نزدیک به 1000میلیارد ریال بابت بازسازی گرید 3 (150 دستگاه) اتوبوس بوده است.

مانیتور سامانه اصرو در برخی از خطوط وجود دارد و در برخی از خطوط موجود نیست. نصب این مانیتور در ایستگاه بر چه اساسی صورت گرفته است؟

طبق قراردادی که با شرکت مجری مانیتورهای اطلاع‌رسانی سطح شهر وجود داشته، در گام اول تعداد 50 ایستگاه اصلی و پرتردد به این مانیتورها مجهز شده‌اند که ان‌شاءالله شهرداری اصفهان در صورت رضایت شهروندان و دریافت بازخوردهای مثبت، در گام بعدی با پیمانکار به‌منظور افزایش تعداد مانیتورها وارد مذاکره خواهد شد.

آیا مشخص است که چه تعدادی از شهروندان برای تردد با اتوبوس از سامانه اصکیف استفاده می‌کنند؟

همه مسافران برای استفاده از خدمات اتوبوس‌رانی باید از اصفهان‌کارت استفاده کنند و درصدی به هر علت کرایه نقدی پرداخت نمی‌کنند.

امسال چه تعداد کارت منزلت شهروندی در این مجموعه صادر شده و خدمات‌دهی این مجموعه برای کارت منزلت چگونه است؟

اتوبوس‌رانی اصفهان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود از سال 1395 با همکاری معاونت فرهنگی‌ و اجتماعی اصفهان و اصفهان‌کارت و همچنین مشارکت بهزیستی استان در خصوص ارائه خدمات به جامعه هدف طرح منزلت اقدام کرده است؛ به‌طوری‌که تا پایان سال 1401 بیش از 45هزار کارت برای جامعه هدف این طرح صادر شده است که می‌توانند از خدمات مرتبط استفاده کنند.

این طرح شامل معلولان، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، جانبازان، سالمندان، مادران دارای فرزند سوم، بیماران خاص و…. می‌شود که پس از ثبت‌نام در درگاه مربوط احراز هویت شده و می‌توانند کارت تخفیف‌دار دریافت کنند. خدمات ارائه‌شده در این طرح شامل چهار سفر صددرصد رایگان روزانه برای جانبازان و دو سفر روزانه با 50درصد تخفیف برای سایرین است.

در حال حاضر چه تعداد ون در اصفهان وجود دارد و روزانه چه تعداد از شهروندان از این وسیله حمل‌ونقلی استفاده می‌کنند؟

با توجه به اساسنامه اتوبوس‌رانی اصفهان، وظیفه جابه‌جایی مسافر با استفاده از ناوگان انبوه بر شامل اتوبوس و مینی‌بوس بر عهده این شرکت است و نظارت و سامان‌دهی ون‌ها با سازمان تاکسی‌رانی است؛ ولی بر اساس رویکرد جدید در توسعه حمل‌ونقل همگانی با هماهنگی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و همکاری سازمان تاکسی‌رانی مقرر است که این شرکت با به‌کارگیری ناوگان ون در برخی از خطوط که عرض معابر در آن‌ها کم بوده و یا مسافر قابل‌توجهی ندارند، نسبت به ارائه خدمات به شهروندان اقدام شود؛ همچنین ارائه سرویس‌دهی به محله‌هایی که به دلایل ذکرشده از خدمات حمل‌ونقل عمومی بی‌بهره هستند نیز از عوامل اجرای این طرح است.

به همین منظور از ابتدای مرداد تعداد هشت دستگاه ون در دوخط 61 و 32 مشغول به فعالیت می‌شوند. چنانچه بازخورد مناسبی از اجرای طرح از شوی شهروندان داشته باشیم، قطعا تعداد ون‌های بیشتری در خطوط به‌کارگیری خواهد شد.

امسال میزان رضایت و شکایت شهروندان از اتوبوس‌رانی از طریق سامانه 137 چقدر بوده است؟

عمده شکایات مربوط به انتظار مسافر است که این امر ناشی از کمبود ناوگان بوده و مستلزم تأمین اتوبوس است. فرآیند تأمین اتوبوس پرهزینه و زمان‌بر است؛ ولی مدیریت شهری تلاش‌های خوبی را در این راستا در دستور کار خود قرار داده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد تأثیرات مثبت این اقدامات خواهیم بود.

در نوروز و ماه رمضان از سوی این مجموعه چه خدماتی به شهروندان ارائه شد؟

در ایام نوروز اتوبوس‌های گردشگری مخصوص مسافران نوروزی در مسیر تعیین‌شده (از مبادی فرودگاه، باغ فدک، راه‌آهن) و مراکز تاریخی و تفریحی فعال بوده، سرویس‌دهی به مراکز مذهبی گلستان شهدا و… در لیالی قدر، سرویس‌دهی نماز عید فطر، سرویس‌دهی به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی که به‌صورت گروهی توسط هتل‌ها یا مراکز دولتی یا خصوصی درخواست اتوبوس داشتند، انجام شد.

در خبری از ضرر دومیلیارد تومانی اتوبوس‌رانی از کارت‌نزدن شهروندان سخن گفته‌اید. این میزان در چه بازه زمانی بوده است و برای جبران این ضرر چه می‌کنید؟ در گذشته افرادی در اتوبوس‌ها کارت شهروندان را چک می‌کردند که کارت زده‌اند یا نه؛ اما در حال حاضر چنین افرادی در اتوبوس‌ها نیستند. چه شد که به این مرحله رسیدید که وجود چنین افرادی در اتوبوس لازم نیست؟

بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده در آمارگیری از خطوط توسط مدیریت برنامه‌ریزی که تمامی آمارها در این واحد جمع‌آوری، تحلیل و بررسی می‌شود در طول سال 1401 به‌طور میانگین میزان 16درصد پرت بلیت وجود داشته که در طول سال و بر اساس تراکنش‌های ثبت‌شده، ضرر دومیلیارد تومانی ناشی از عدم‌پرداخت کرایه را متوجه اتوبوس‌رانی کرده است.

در آینده نزدیک همه دستگاه‌های AFC نصب‌شده بر روی اتوبوس‌ها به سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه مجهز خواهند شد و شهروندانی که کارت بلیت ندارند می‌توانند به‌صورت الکترونیکی کرایه خود را پرداخت کنند.

در خبر دیگری از احداث خط شماره 5  بی‌آرتی در منطقه یک با۹ ایستگاه اتوبوس با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال سخن گفته‌اید. بفرمایید که آیا قرار است امسال خطوط دیگری در شهر احداث شود؟ در کدام بخش‌ها؟

بر اساس مطالعات طرح جامع شبکه حمل‌ونقل همگانی شهر اصفهان که با همکاری دانشگاه صنعتی انجام شده، در شهر اصفهان تعداد 11 خط بی‌آرتی پیش‌بینی‌شده که تاکنون از چهار خط تندرو بهره‌برداری شده است. با توجه به اینکه هزینه بهره‌برداری خطوط بی‌آرتی بسیار زیاد است و از آن مهم‌تر، این خطوط نیازمند ناوگان ویژه هستند، (به‌واسطه قرار گرفتن ایستگاه‌ها در وسط خیابان) بنابراین در صورت تأمین هزینه‌های مربوط قطعا شاهد افزایش خطوط تندرو خواهیم بود.

با وجود تغییر ساعات اتوبوس‌رانی چه تغییراتی در مجموعه شما رخ داده است؟

اتوبوس‌رانی اصفهان همگام با سایر بخش‌های استان با توجه به تغییرات ساعت کار، ساعت کاری خود را در نوبت صبح تغییر داده است که پیامد آن فعالیت اتوبوس‌رانی از ساعت 2 بامداد آغاز می‌شود و ناوبران شرکت از ساعت چهار بامداد در محل کار خود حاضر و از ساعت پنج بامداد در مبادی و مقاصد خطوط فرایند جابه‌جایی مسافر را آغاز می‌کنند که این امر موجب افزایش ساعت کار کارکنان و ناوگان نوبت صبح و افزایش قابل‌توجه هزینه شده است.

قراردادهایی که برای خرید اتوبوس بسته شده چه میزان اعتبار ریالی داشته است؟

سال ۹۸ مبلغ 200 میلیارد تومان، سال 99 مبلغ 130 میلیارد تومان، سال 1400 مبلغ 200 میلیارد تومان و سال 1401 حدود 310 میلیارد تومان.

تا پایان امسال قرار است چه تعداد پروژه در دستور کار این مجموعه قرار بگیرد و بیشتر چه موضوعاتی را شامل می‌شود؟

پایانه شهید مهرابی، خرید اتوبوس‌های جدید 1402، آماده‌سازی اتوبوس‌ها برای سال تحصیلی جدید 1402، افتتاح مرکز مانیتورینگ، فعال‌سازی پرداخت کرایه با QR cod، افزایش کیفیت اطلاعات سامانه اصرو به‌منظور اطلاع‌رسانی بهتر و دقیق‌تر به شهروندان، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور تولید و تأمین قطعات و لوازم‌یدکی که وابستگی خارجی داشته و در تأمین آن‌ها با مشکل واردات مواجه هستیم، از پروژه‌های در دستور کار این مجموعه است.

چندی پیش در خبری اعلام کرده‌اید که با کمبود دوهزار راننده اتوبوس در شهر اصفهان مواجه هستید و به همین منظور فراخوانی برای جذب راننده منتشر کردید. در حال حاضر این کمبود جبران شده است؟ چه تعداد راننده استخدام کرده‌اید؟

خیر؛ کمبود راننده جبران نشده است. متأسفانه معضل کمبود راننده پایه‌یک در کل کشور مشهود است که خاص اتوبوس‌رانی اصفهان نیست.
اتوبوس‌رانی اصفهان علی‌رغم فراخوان 1400نفر راننده پایه‌یک و پایه‌دو تاکنون موفق به جذب 300 نفر راننده شده است. یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکل کمبود راننده، جذب راننده پایه‌دو و معرفی آن‌ها به مراکز آموزش رانندگی پایه‌یک با همکاری پلیس راهور بوده که این اقدام همچنان در جریان است.

شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان به‌منظور افزایش انگیزه و ترغیب رانندگان جذب‌شده به ماندن در شرکت، بن‌های رفاهی متناسب با رانندگان دولتی پرداخت می‌کند.

در حال حاضر چه تعداد راننده اتوبوس در شهر اصفهان وجود دارد و چه تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید؟

در حال حاضر 1300 نفر راننده اعم از دولتی و خصوصی (شرکت‌های تأمین نیرو) در اتوبوس‌رانی اصفهان مشغول به کار هستند. پرداخت بن‌های رفاهی، خدمات ورزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی در حوزه‌های مختلف، پرداخت وام‌های بلندمدت، بیمه تکمیل درمان، برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی ویژه خود و خانواده این عزیزان ازجمله تسهیلات در نظر گرفته شده است.

به‌عنوان یک مجموعه حمل‌ و نقلی برای کاهش آلودگی هوا در شهر بر روی اتوبوس‌ها چه تجهیزاتی اعمال کرده‌اید؟

ناوگان جدید خریداری‌شده مجهز به استانداردهای یورو 5 به بالا در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تأثیرگذار و مجهز به فیلتر جذب دوده (DPF) هستند؛ همچنین انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای، اورهال موتور اتوبوس‌ها، استفاده از گازوئیل کم‌گوگرد با گوگرد کمتر از ppm 50، انجام منظم معاینات فنی، آزمایشات منظم روغن و… از دیگر اقدامات اتوبوس‌رانی اصفهان برای کاهش آلودگی هواست.

آیا قرار است در شهر اصفهان از اتوبوس‌های دوطبقه استفاده شود؟

فعلا خیر؛ ولی در صورت تأمین می‌توان در این خصوص برنامه‌ریزی کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × دو =