باید قبول کنیم جشنواره حق همه بچه‌هاست

یکی از برنامه‌‌های جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اجرای برنامه‌های مختلف در همه مناطق شهر اصفهان ازجمله مناطق کم‌برخوردار است.

تاریخ انتشار: 13:21 - پنجشنبه 1402/07/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
باید قبول کنیم جشنواره حق همه بچه‌هاست

به گزارش اصفهان زیبا؛ مسئولان می‌توانند به‌وسیله حمل‌ونقل عمومی کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار را به مرکز شهر ببرند تا با سایر کودکان و نوجوانان در اکران‌های مردمی شرکت کنند یا کار را تقسیم کرده و همان فیلم‌هایی را که در سینماهای مختلف در حال پخش است و فیلم‌های جدید جشنواره را برای کودکان و نوجوانان مناطقی که آمدن به مرکز شهر برای آن‌ها مشکل است، به‌وسیله سینماسیار نمایش دهند؛ نه فیلم‌هایی که برای چند سال قبل است.

یکی از برنامه‌‌های جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اجرای برنامه‌های مختلف در همه مناطق شهر اصفهان ازجمله مناطق کم‌برخوردار است. شوق شرکت در یکی از برنامه‌هایی که برای مناطق کم‌برخوردار برگزار می‌شود، باعث شد سه‌شنبه، 18 مهر، ساعت شش عصر به سینماسیار منطقه 10 اصفهان، محله حصه جنوبی، جنب فرهنگ‌سرای استاد شریعت بروم.

کودکان و والدین از دیدن فضایی که برگزار شده بود، احساس خوشحالی می‌کردند. کودکی با شنیدن صدای قرآن که در ابتدای مراسم پخش شد، به مادرش گفت: احساس آرامش می‌کنم.

پس از تلاوت قرآن مسابقه‌ای برای کودکان و نوجوانان برگزار شد. آن مسابقه همه را به خنده دعوت کرده بود و نوجوانان پسری که از کنار خیابان عبور می‌کردند، با شنیدن صدای خنده‌ها و دیدن جمعیت شرکت‌کننده در برنامه جشنواره مسیرشان تغییر می‌کرد و دوستان دیگرشان را هم برای شرکت‌کردن در برنامه دعوت می‌کردند.

پس از مسابقه برای کودکان و نوجوانان فیلم عملیات مهدکودک، محصول 1391 را پخش کردند. نکته جالب اینجاست که کارشناس فرهنگی منطقه 10 شهرداری اصفهان خودش مجری برنامه سینماسیار بود.

برنامه سینماسیار جشنواره در مقایسه با برنامه‌های دیگری که در مکان‌های مختلف برگزار شده بود، تنها این نکته را نداشت؛ تفاوت‌های فراوانی وجود داشت. در حصه فیلم‌برداری وجود نداشت.

برخلاف برنامه‌های قبلی که هر مکان می‌رفتی و به هرجا نگاه می‌کردی، عکاسی را مشاهده می‌کردی، اینجا فقط یک عکاس وجود داشت. خبری از حضور خبرنگارانی که با کودکان، نوجوانان و مسئولان مصاحبه کنند هم نبود؛ البته اینجا به‌غیراز کارشناس فرهنگی منطقه 10 شهرداری اصفهان و مدیر فرهنگ‌سرای شریعت، شخص دیگری حضور نداشت تا اگر خبرنگاری هم بود، با آن‌ها مصاحبه کند.

افرادی بدون داشتن هیچ مسئولیتی برای کمک به برگزاری برنامه جنبی جشنواره آمده بودند تا کمک کنند برنامه‌ای برای کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار برگزار شود.

فضا هم با همه‌جا متفاوت بود. در کنار انسان‌ها، ماشین‌ها هم روبه‌روی پرده نمایش فیلم به تماشاکردن برنامه پارک شده بودند. مادری نگران فضای سرد بیرون بود و برای کودک خود لباس گرم در دستش گرفته بود؛ مجری هم اعلام می‌کرد ما در فضای بیرون هستیم، سکوت را رعایت کنید تا صدا برسد.

کارشناس فرهنگی منطقه 10 اصفهان بیان کرد: هدف برنامه سینماسیار این است که کودکانی که نمی‌توانند در جشنواره شرکت کنند، با استفاده از ماشین‌های سنگین برای آن‌ها برنامه نمایش فیلم داشته باشیم.

او برای اینکه امسال موفق به نمایش‌دادن فیلم‌های خود جشنواره نشده بودند گفت: تصمیم گرفتند اوقات فراغتی به مدت دو ساعت برای کودکان و نوجوانان داشته و فضایی شبیه به سینما را داشته باشند و بتوانند فیلم تماشا کنند.

در پاسخ به این پرسش که چرا سالن آمفی‌تئاتری وجود ندارد که مادران، نگران سرمای هوا نشوند و تعدادی از کودکان و نوجوانان به دلیل کمبود صندلی روی جدول‌ها و چمن‌ها ننشینند، پاسخ داد: سینماسیار یک جلسه است و در طول هفته کودک و نوجوان سینمای محله را داریم و در دو فرهنگ‌سرا اکران فیلم انجام می‌دهیم. برنامه امروز به دلیل وسعت جمعیت است؛ زیرا سالن فرهنگ‌سرا ظرفیتی حدود 100 نفر دارد؛ درصورتی‌که امشب حدود 300 نفر در برنامه شرکت کرده‌اند.
فیلم‌های جشنواره برای عموم مردم در سینماهای داخل شهر پخش می‌شود؛ اما کودکان و نوجوانانی که در این محله هستند، امکان عزیمت به مرکز شهر را نسبت به دیگران کمتر دارند و باید این موضوع را بپذیریم. از ابتدای هفته کودک پیگیری کردیم تا فیلم‌هایی را که برای جشنواره امسال هست، اکران کنیم؛ اما هیچ فیلمی بیرون نیامد و سیاست کار دوستان این بود که فیلم بیرون نیاید؛ ما هم بیکار ننشستیم و برنامه‌های خودمان را اجرا کردیم. باید قبول کنیم که جشنواره حق همه بچه‌هاست. در 15 منطقه اصفهان، چه منطقه بالای شهر باشد، چه پایین‌شهر و همین‌طور حصه جنوبی که به آن حاشیه شهر می‌گویند، راهکارهای متفاوتی برای این اتفاق وجود دارد؛ می‌توانند به‌وسیله حمل‌ونقل عمومی کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار را به مرکز شهر ببرند تا با سایر کودکان در اکران‌های عمومی شرکت کنند یا کار را تقسیم کرده و همان فیلم‌هایی را که در سینماهای مختلف در حال پخش است، برای کودکان و نوجوانان مناطقی که آمدن به مرکز شهر برای آن‌ها مشکل است، به‌وسیله همین سینماسیارها نمایش دهند. توانایی این کودکان و نوجوانان به‌گونه‌ای نیست که برای شرکت در اکران‌های عمومی اقدام کنند. بهتر است برنامه‌ریزی‌های درستی انجام شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 + 20 =