گردهمایی کانون‌های فرهنگی؛ برگ برنده جشنواره فیلم کودک

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هم به اتمام می‌رسد؛ جشنواره‌ای که مسئولان اجرایی آن از ماه‌ها پیش به‌دنبال طرح و برنامه‌هایی برای حضور پویا و فعال کودکان و نوجوانان در سالن‌های سینما بودند.

تاریخ انتشار: 11:59 - یکشنبه 1402/07/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گردهمایی کانون‌های فرهنگی؛ برگ برنده جشنواره فیلم کودک

به گزارش اصفهان زیبا؛ سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هم به اتمام می‌رسد؛ جشنواره‌ای که مسئولان اجرایی آن از ماه‌ها پیش به‌دنبال طرح و برنامه‌هایی برای حضور پویا و فعال کودکان و نوجوانان در سالن‌های سینما بودند؛ برنامه‌هایی که قرار بود با همکاری سازمان‌های دولتی و گروه‌های مردم‌نهاد منجر به رخداد این مهم بشود.

در این میان آنچه از آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان حوزه کودک و نوجوان انتظار می‌رفت، زمینه‌سازی برای حضور هرچه بیشتر دانش‌آموزان در جشنواره بود. همان‌طور که از روز یکشنبه تا چهارشنبه یکی از سانس‌های اکران به دانش‌آموزان دختر و پسر اختصاص داشت؛ یعنی درمجموع این چهار روز نزدیک به 1600 دانش‌آموز دختر و پسر مهمان سالن‌های سینما شده‌اند.

همچنین یکی دیگر از سانس‌های سینما ساحل و چهارباغ به دانش‌آموزان مدارس استثنایی اختصاص داشت که اگرچه رفت‌وآمد دانش‌آموزان به عهده والدین بود، پله‌های سینما باعث ایجاد مشکل برای ورود به سالن بود و همین‌طور اکران برخی فیلم‌های نامناسب برای دانش‌آموزان باعث ناراحتی پدر و مادرها شده بود؛ اما به‌هرحال قدمی مثبت برای بهره‌مندشدن همه کودکان از جشنواره فیلم کودک بود.

اما بعد دیگر ماجرا به کانون‌های فرهنگی بازمی‌گردد. اگرچه برخی اصلا این جشنواره را مختص به فیلم‌سازان می‌دانند و با این حساب کودکان و کانون‌های فرهنگی نقشی در این میان ندارند؛ اما درصورتی‌که مخاطب جشنواره را همان‌طور که از نامش مشخص است، برای کودک و نوجوان بشناسیم، از کانون‌های فرهنگی که مخاطب اصلی، حقیقی و واقعی آن‌ها کودک و نوجوان است، انتظار می‌رفت تا به همراه اعضای خود، حضوری پررنگ‌تر در سالن‌ها داشته باشند.

بااین‌وجود زمانی که یک هفته پیش از افتتاحیه جشنواره با آن‌ها تماس گرفتیم، عده‌ای اصلا اسم جشنواره را تاکنون نشنیده بودند. برخی دیگر هم با آگاهی از روند برگزاری جشنواره آن را در اولویت برنامه‌های خود نمی‌دانستند و دراین‌بین تنها یکی از کانون‌ها حضور در جشنواره را به‌عنوان یکی از اقدامات فرهنگی سال‌های گذشته خود اعلام کرد.

در تبیین این مسئله اگرچه برخی از کانون‌ها هنوز هم با نگاهی سنتی فیلم را به‌عنوان ابزاری در جهت آموزش‌وپرورش نمی‌شناسند؛ اما برخی دیگر نبود اطلاع‌رسانی در این زمینه را دلیل اصلی بی‌رغبتی خود بیان کردند؛ چراکه همان‌طور که بیان شد تنها یک هفته مانده به افتتاحیه جشنواره هنوز اطلاع‌رسانی مناسبی نسبت به این موضوع صورت نگرفته بود و از طرفی برخی دیگر نبود تسهیلات همچون بلیت‌های رایگان یا تخفیف مخصوص به کانون‌های فرهنگی را علتی برای شرکت‌نکردن در جشنواره بیان کردند.

بااین‌حال آنچه در حاشیه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان رخ داد، اقدامی کم‌سابقه و قابل‌تقدیر بود.

هرچند که هرساله برنامه‌های تفریحی با حضور کودکان و چهره‌های محبوب کودک به‌عنوان برنامه‌های جانبی جشنواره برگزار می‌شد؛ اما امسال علاوه بر این، شاهد گردهمایی 80 کانون فرهنگی و خیریه در «رویداد جامع و جشن کودک و نوجوان اصفهان» هم بودیم.

کانون‌هایی که دوهفته مانده به جشنواره از آن‌ها برای حضور دعوت‌شده و به هریک غرفه‌ای تعلق‌گرفته بود تا بتوانند با ارائه محصولات و خدماتشان، کودکان و نوجوانان را با فعالیت‌هایشان آشنا کنند؛ از کانون‌هایی مخصوص کودکان که با آبرنگ و مدادرنگی به استقبال بچه‌ها آمده بودند تا گروه‌های رباتیک که دستاوردهای اعضای کودک و نوجوانشان را به نمایش گذاشتند.

از طرفی، گروه‌های خیریه شهر نیز از این فرصت استفاده کردند و به دنبال جذب بیشترین کمک‌ها برای مخاطبانشان بودند.

کار را  که کرد؟ آنکه تمام کرد

باوجوداینکه چنین اقدامی برای اولین بار است که به این صورت برگزار می‌شود و اتفاقا برگ سبزی است از وعده‌های مسئولان که از همان ابتدا به‌دنبال حضور و مشارکت فعال کانون‌های فرهنگی در سی‌وپنجمین دوره فیلم کودک بودند؛ اما دو پرسش مهم هم مطرح می‌شود: چرا این‌قدر دیر؟!

در حالی‌ که فیلم‌های جشنواره از شنبه 15 مهرماه تا چهارشنبه 19 مهرماه اکران می‌شود و این رویداد هم به‌عنوان برنامه جانبی جشنواره در نظر گرفته شده، چرا از تاریخ 18 مهر یعنی در روزهای پایانی آن، آغاز به کار می‌کند؟ زمانی که چنین بستر مناسبی برای حضور و استفاده مردم از این رویداد بین‌المللی محقق شده است، چرا فرصت بیشتری برای بهره‌مندی از آن در نظر نگیریم؟

از طرفی تعداد کانون‌های فرهنگی حاضر در رویداد بسیار کمتر کانون‌های فعال شهر اصفهان بود.

اگرچه که ممکن است این فقدان حضور به خواست خود کانون‌ها باشد؛ اما طی تماس‌هایی که با مسئولان آن‌ها داشتیم، برخی اصلا اطلاعی نداشتند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد باتوجه به اهمیت آشنایی خانواده‌ها و فرزندانشان نسبت به فعالیت‌های فرهنگی سطح شهر، درصورتی‌که تداوم این رویداد در سال‌های آینده باید بستر مناسبی برای حضور تعداد بیشتری از کانون‌های فرهنگی فراهم شود تا این حرکت روبه‌رشد فعالیت کانون‌های فرهنگی روبه‌سوی قله‌ها بدون وقفه ادامه یابد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − یازده =