جلسه مدیریت ارشد استان با وزرای کشور و نیرو در خصوص مشکلات حوضه زاینده‌رود:

روزشمار وعده‌های وزیر نیرو

به دنبال بررسی مسائل و مشکلات حوضه زاینده‌رود و در راستای پیگیری استاندار اصفهان و معاونان به‌منظور بیان مطالبه‌های مردمی، روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور به همراه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و جمعی از معاونان وارد اصفهان شدند.

تاریخ انتشار: 12:11 - یکشنبه 1402/08/28
مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
روزشمار وعده‌های وزیر نیرو

به گزارش اصفهان زیبا؛ به دنبال بررسی مسائل و مشکلات حوضه زاینده‌رود و در راستای پیگیری استاندار اصفهان و معاونان به‌منظور بیان مطالبه‌های مردمی، روز گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور به همراه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و جمعی از معاونان وارد اصفهان شدند تا به بررسی بیشتر مشکلات آبی و شنیدن اعتراض‌های مردم این استان در این بخش بپردازند؛ سفری که در جریان آن، نشست مشترکی با حضور دو وزیر، مسئولان و مدیران استانی، اعضای شورای اسلامی شهر، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و همچنین برخی از فعالان حوزه آب و نمایندگان کشاورزان اصفهانی برگزار شد تا مشکلات آبی استان رودررو به وحیدی و محرابیان منعکس شود.

در ابتدای نشست که در محل استانداری اصفهان برگزار شد، استاندار اظهار کرد: از وزیر کشور، وزیر نیرو، معاونان و هیئت همراه که به‌رغم همه مشغله‌ها و مسائل
موجود به اصفهان سفر کردند و از نمایندگان مجلس که در جلسه حضور دارند صمیمانه تشکر می‌کنم و امید است جمع‌بندی این جلسه رضایت خداوند و مردم را به‌دنبال داشته باشد.

او افزود: این روزها با ایام سالگرد عملیات محرم و ۱۱۲۰ شهیدی که اصفهان در این عملیات تقدیم اسلام کرد مصادف است که به یاد شهدای بزرگوار عملیات محرم ۲۵آبان به‌عنوان روز اصفهان نام‌گذاری شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این مؤلفه یکی از ویژگی‌های مردم اصفهان است، گفت: به‌دلیل ویژگی‌های مجاهدانه مردم اصفهان در طول تاریخ و به‌ویژه دوران انقلاب اسلامی که ۲۴هزار شهید از مردم اصفهان تقدیم نظام شد، مردم این شهر با این ویژگی شناخته‌شده و  ۲۵ آبان به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های شناختی استان اصفهان انتخاب شده است.

پمپاژ آب از تونل سوم کوهرنگ آغاز شود

در ادامه این نشست رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به وزرای کشور و نیرو عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم وزرا امروز مصوب کنند پمپاژ تونل سوم کوهرنگ شروع و عملیات سد آن نیز آغاز شود. تونل و سد بهشت‌آباد نیز هم‌زمان باید آغاز شود.

محمد نورصالحی اظهار کرد: وضعیت شهر اصفهان، محیط‌زیست، فضای سبز، آثار تاریخی، مسجد جامع و پل‌های تاریخی نشانه‌هایی از فرونشست دارد. بیمارستان غرضی ممکن است به‌زودی تخلیه شود و جریان دائمی آب در زاینده‌رود راه‌حل این مشکل است.

او با بیان اینکه مردم ،مجلس، دولت و شورا را از یکدیگر جدا نمی‌دانند امروز (شنبه) از امام جمعه خواستیم تدبیری در این خصوص بیندیشند، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم آبی برای شرب منتقل نشود؛ اما تخصیص یزد از تونل سوم بود که امروز یک قطره آب ندارد و حدود  ۹۰ میلیون مترمکعب آب برای شرب و صنعت از زاینده‌رود به یزد می‌رود که انتقال آب صنعت باید متوقف شود؛ زیرا این‌ها منابع ملی است. آب اصفهان نباید به یزد برود و صنعت استان اصفهان ناچار باشد پول بدهد و آب دریا بخرد.

چرا درباره وضعیت زاینده‌رود و طرح‌های انتقال آب اطلاعات نادرست می‌دهید؟

در ادامه اظهارات نورصالحی، سخن‌گوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با خطاب قراردادن وزیر کشور گفت: شما به‌عنوان یکی از مسئولان امنیتی کشور حتما نسبت به تشویش اذهان عمومی حساس هستید؛ اما در هفته گذشته متأسفانه در رسانه ملی و از برخی کرسی‌های مدیریتی به مردم درباره وضعیت زاینده‌رود و طرح‌های انتقال آب اطلاعات نادرست داده شد.

علی صالحی تصریح کرد: گفته شد برداشت بن-بروجن از زاینده‌رود موقتی است؛ اما اگر قرار بوده این پروژه موقتی باشد چرا چندصدمیلیارد تأسیسات برای آبگیر آن در کنار زاینده‌رود ایجاد شده است؟

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: وزارت نیرو اعلام می‌کند بن-بروجن جایگزین خط انتقال کوهرنگ است؛ اما مگر خط شرقی‌غربی با مسیر شمالی‌جنوبی با مقاصد جدید قابل‌جایگزینی است؟ مضافا اینکه قرار بود برداشت برای شرب باشد و نه برای صنعت و گردشگری.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه اگر بنا بر جایگزینی این دو خط است چرا تأسیسات انتقال خط کوهرنگ جمع‌آوری نمی‌شود، بیان کرد: اگر امروز مصرف آب شرب چهارمحال و بختیاری ۸ تا ۱۵میلیون مترمکعب است چرا ۴۴ میلیون مترمکعب آب به نام شرب به این استان تخصیص می‌یابد؟

او در پایان با تأکید بر لزوم دقت‌نظر بر ارائه اطلاعات درست به مدیران عالی کشور توسط مدیران اجرایی، گفت: آقای وزیر کشور خواهش می‌کنم تلاش کنید تا به رئیس‌جمهور اطلاعات صحیح انتقال یابد تا برای تصمیم‌گیری، از آن بهره ببرند.

نصب شمارشگر معکوس برای بهشت‌آباد، کوهرنگ 3 و انتقال آب دریا

مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز از حاضران این نشست بود و با این مقدمه صحبت‌های خود را آغاز کرد که ما برای آرزوهای خود ازجمله نابودی رژیم صهیونیستی شمارشگر معکوس گذاشته‌ایم، برای بهشت‌آباد، کوهرنگ 3 و انتقال آب دریا هم بنا داریم شمارشگر معکوس در محل دروازه‌دولت نصب کنیم.

امیر سامع، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بیان کرد: اگر بتوانیم مجوز زیست‌محیطی پروژه بهشت‌آباد را همین امروز بگیریم و پیمانکار از فردا صبح کار خود را آغاز کند و اعتبارات آب جنوب استان امروز تأمین شود، می‌توانیم به مردم این خبر را بدهیم که مشکلات در حال حل‌شدن است.

عملیات اجرایی بهشت‌آباد باید از سر گرفته شود

در این نشست استانداری، همچنین نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس به بیان مشکلات زاینده‌رود و مطالبه‌های مردم با حضور وزرای مهمان در اصفهان پرداختند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مصوبه شورای امنیت کشور این بود که بهشت‌آباد و بن-بروجن هم‌زمان عملی شود؛ اما این اتفاق رخ نداد.

محمدتقی نقدعلی افزود: شایسته نیست که از پمپاژ تونل سوم جلوگیری کنند و امروز که در بودجه ۱۴۰۲ برای ردیف بهشت‌آباد هیچ اتفاقی رخ نداد، انتظار می‌رفت بهره‌برداری از بن-بروجن نیز به تعویق می‌افتاد.

او با انتقاد از رویکرد فعلی نسبت به اصفهان تصریح کرد: ۱۳۰هزار توسعه کشاورزی چهارمحال از حقابه استان اصفهان برداشته شده است. کل حقابه چهارمحال برای شرب ۳۰ میلیون متر مکعب بوده؛ اما اکنون این عملی نمی‌شود.

نقدعلی ادامه داد: راه‌اندازی بهشت‌آباد، تونل سوم و خرسان باید صورت‌جلسه و امضا شود.

از نجابت مردم اصفهان سوءاستفاده نشود

زهرا شیخی نیز در این نشست اظهار کرد: مردم اصفهان نجیب هستند و در این راستا نباید از نجابت مردم سوءاستفاده شود.

این نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر با استعفادادن نمایندگان استان اصفهان در مجلس به رگ غیرت کسی برمی‌خورد، استعفا می‌دهیم. متأسفانه با وجود همه تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای درخصوص زاینده‌رود حاصل نشده است. امروز کاسه صبرمان لبریز شده؛ زیرا ۲۸ سال است هیچ اتفاقی برای اصفهان نیفتاده است.

در ادامه امیرحسین بانکی، دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: برای آب شرب استانداردی تعریف شود تا معلوم باشد سهم آب شرب براساس جغرافیا چه میزان است.

او افزود: چند بار به ما قول داده شد آب بن-بروجن موقتی از زاینده‌رود برداشت می‌کند؛ خواهش می‌کنم اعلام کنند این موقتی‌بودن تا چه سالی است. درخصوص بهشت‌آباد هم قرارگاه خاتم وعده داده پنج‌ساله تمام می‌شود که باید در جلسه امروز برای آن مصوبه گرفته شود.

سکونت در شهر اصفهان به خطر افتاده است

مهدی طغیانی نیز با بیان اینکه زاینده‌رود یک رودخانه طبیعی است، اظهار کرد: این رودخانه صدها سال است که جریان داشته و پایین‌دست رودخانه کشاورزی صورت می‌گرفته؛ اما در ۳۰ سال اخیر، عدم‌تعادل تصمیم‌گیری‌هایی که در وزارت نیرو گرفته شده، فرونشست شدید زمین در شهر اصفهان را به دنبال داشته و تعادل این اکوسیستم به‌هم‌ریخته است. نابودی معیشت کشاورزان و محیط‌زیست نتیجه حکمرانی ۴۰ سال اخیر در منابع آب، به‌ویژه در فلات زاینده‌رود بوده است و در این راستا بن-بروجن آخرین بارگذاری بر این حوضه تلقی می‌شود.

این نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور باید عوامل نفوذ در وزارت نیرو که منجر به این وضعیت شده را بررسی کند. در حال حاضر با وجود سد کارون با دومیلیارد ذخیره، برای انتقال آب از سد زاینده‌رود که در بهترین حالت ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد استفاده می‌کنند.

او تصریح کرد: مسئله اول مردم اصفهان آب است. متأسفانه هیچ شفافیتی در بالادست نیست.می‌گویند ۴۲ میلیون مترمکعب تخصیص داده‌شده؛ اما حجم لوله ۶۰ میلیون مترمکعب آب را می‌برد که از همه شهرک‌های صنعتی چهارمحال عبور می‌کند. می‌خواهند لگد به جان زاینده‌رود بزنند.

طغیانی ادامه داد: مسئله ما دیگر کشاورزی نیست؛ زیرا سکونت در شهر اصفهان به خطر افتاده است. چطور در دو سال ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی در بن-بروجن اتفاق می‌افتد و بهشت‌آباد هیچ آبی ندارد و تونل کوهرنگ نیز به رگبار بسته می‌شود؟

چرا مجوز محیط‌زیستی بهشت‌آباد لغو شده است؟

حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به وعده‌های عمل‌نشده درباره احیای زاینده‌رود، گفت: چرا مجوز محیط‌زیستی بهشت‌آباد لغو شده است؟ وعده سه‌ماهه راه‌اندازی کوهرنگ سه توسط وزیر نیرو در حالی است که در آن زمان امکان پمپاژ با توجه به شرایط آب و هوایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه انتقال آب دریا فقط با تلاش استان انجام می‌شود و وزارت نیرو نقشی در آن ندارد، افزود: در سند وزارت نیرو آمده است، بن-بروجن برای شرب، صنعت و کشاورزی است و مشاهدات میدانی آن را ثابت می‌کند. وزیر نیرو می‌گوید مگر چقدر آب می‌برند؟ از حوضه فارسان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب برداشت می‌شود که سر آن به بن-بروجن می‌رسد؛ یعنی اگر فکر می‌کنید بن-بروجن تازه راه‌اندازی شده اشتباه فکر می‌کنید. قبلاً هم برداشت می‌شده؛ البته از پایین دست‌تر رودخانه این کار انجام می‌شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ۱۵۰ لیتر بر ثانیه با سرانه مصرف ۲۴۰ لیتر در ۲۴ ساعت، آب ۶۰ هزار جمعیت در یک سال از این طریق تأمین می‌شود؛ این آب از کنار شهرک‌های صنعتی و بن-بروجن عبور می‌کند.

اگر روی منابع آب مدیریت نکنیم، امکان مدیریت دریاها وجود ندارد

پس از شنیدن اظهارات مسئولان و نمایندگان استان اصفهان وزیر نیرو در حضور شرکت‌کنندگان این نشست با بیان اینکه امروز با افتخار و شجاعت بیان می‌کنیم که زاینده‌رود شرایطی دارد که می‌توانیم منابع را با استفاده از سیستم و متناسب با جدول مدیریت کنیم، گفت: اگر روی منابع آب مدیریت نکنیم، امکان مدیریت دریاها نیز وجود ندارد.

علی‌اکبر محرابیان افزود: از همه حاضران از استان نخبه‌پرور اصفهان تشکر می‌کنم که دردهای استان را بیان کردند.

او با بیان اینکه از همه خواهش می‌کنم توجه داشته باشند نکات در سطح ملی گفته خواهد شد و سپس به حوضه می‌پردازیم، افزود: آیا شرایط موجود حوضه زاینده‌رود فقط مخصوص این حوضه است یا در دیگر حوضه‌های آبریز کشور هم شرایط مشابه داریم؟

وزیر نیرو با بیان اینکه شرایط فعلی مخصوص استان اصفهان و حوضه آبریز زاینده‌رود نیست، تأکید کرد: ضمن احترام به گفته‌های حاضران در جلسه باید توجه داشت، بیان یک موضوع و حل آن دو موضوع متفاوت است. در رفع مشکل باید بدون احساس و طبیبانه به‌گونه‌ای رفتار کنیم که منجر به حل مسئله شود.

محرابیان تصریح کرد: بیان درد با ادبیات مختلف شایسته این جلسه است؛ زیرا به‌دنبال حل مسئله هستیم؛ اما باید دید آیا می‌توانیم مشکلات حوضه را برطرف کنیم و به نقطه‌ای برسیم که تا حدودی تعادل بین مصارف و منابع به وجود آید؛ آن‌هم در حوضه‌ای که چندصد میلیون مترمکعب در شرایط فعلی کسری داریم، این کار شدنی است و گام‌هایی برای آن برداشته‌ایم.

او ادامه داد: در آبان ۱۴۰۰ جلسه‌ای در همین سالن با حضور کشاورزان برگزار شد که آن جلسه مبدأ تصمیم‌های بسیاری بود. خلاصه موضوع‌های بیان‌شده در آن جلسه شامل این بود که نوع تقسیم آب بین کشاورزی و صنعت مورد اعتراض کشاورزان بود؛ همچنین تبعیض در بالادست، میان‌دست و بالادست موضوع دیگری بود که کشاورزان استان به آن اعتراض داشتند.

وزیر نیرو تصریح کرد: مصارف شرب نیز ازجمله مسائلی بود که در جلسه دو سال گذشته مطرح شد.عدم فعال‌بودن پروژه‌هایی که از سال‌های گذشته در این حوضه تعریف‌شده نیز مورد اعتراض کشاورزان بود؛ همچنین کشاورزان نسبت به نبود یک برنامه منسجم متحد مشخص معین با تراز بودن منابع و مصارف معترض بوده و خواستار شفافیت در این زمینه شدند.

محرابیان با بیان اینکه پس از دو سال اقدامات انجام‌شده برای رفع، این معضلات را مطرح خواهم کرد، گفت: برای رفع این مسائل نیازمند برنامه مشخص برای سهم بخش‌های مختلف و اقدامات سازه‌ای و مدیریت منابع هستیم تا با حداقل منابع بیشترین آورده و مصرف را داشته باشیم.

شهادت می‌دهم برای زاینده‌رود هر هفته جلسه گذاشتیم

به گفته وزیر نیرو تمامی مطالعاتی که در حوضه آبریز زاینده‌رود از پیش از انقلاب و حتی مشاوران خارجی انجام شده بود، جمع‌آوری و در یک برنامه جامع و تعادلی که بتواند بین منابع و مصارف تعادل ایجاد کند، تعریف شد.

وزیر نیرو تأکید کرد: عدالت، شفافیت و قانون‌گرایی، سه اصل مهمی است که باید در برنامه‌ها موردتوجه باشد، عدالت حکم می‌کند که برداشت در هر نقطه‌ای از حوضه نه متناسب با فاصله، بلکه متناسب با تخصیص و براساس عدالت انجام شود.

محرابیان با بیان اینکه هزاران برداشت در هزاران نقطه حوضه آبریز زاینده‌رود انجام می‌شود، بیان داشت: با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های شناخته‌شده و کنتور هوشمند از طریق دیسپاچینگ ملی، سهم هر کشاورز و حقابه‌بر متناسب با موجودی آب و نه متناسب با خیالات، مشخص شد. درنتیجه این اقدام، سه سال متوالی با وجود دو سال بسیار خشکی که پشت سر گذاشتیم، در آبان مخزن زاینده‌رود مدیریت شد.

او ادامه داد: من گواهی می‌دهم، هر هفته برای زاینده‌رود جلسه گذاشتیم و حتی ۱۰ میلیون مترمکعب آب هم منحرف نشد. عددی که در شهریور پشت سد باقی بود، در اسفند ۱۴۰۱، در ترازنامه میزان خروجی متناسب بود. افرادی مراجعه کردند و سهم بیشتری می‌خواستند؛ اما متناسب با سهم کشاورزان آب در زمان مشخص تحویل داده شد.

باید انتظارهایمان را با منابع آبی تنظیم کنیم

محرابیان با بیان اینکه رشد جمعیت، رشد صنعت، تولید و اشتغال واقعیت است، تصریح کرد: معنای مطالبه آب رشد کشور و ایجاد اشتغال است و باید تلاش کنیم با مدیریت، اجرای پروژه‌ها و روش‌های مختلف پاسخ‌گوی نیاز مردم باشیم، باید انتظارهایمان را با منابع تنظیم کنیم، سرانه مصرف شرب استان اصفهان خوب است که قدردانی می‌کنیم.

او با بیان اینکه تدوین منابع و مصارف مهم‌ترین شیوه مدیریتی است که در دست انجام است، تأکید کرد: همچنین در بخش اقدامات سازه‌ای، پروژه خرسان اولین پروژه‌ای است که باید به راه بیفتد.

محرابیان تصریح کرد: وزیر کشور دو روز گذشته از این پروژه بازدید کرده و اعلام کردند بخش‌هایی از پروژه شبانه‌روزی در حال اجراست، برای تأمین مالی مطلوب این پروژه از اعتبارات موجود جمهوری اسلامی در چین به‌صورت ال‌سی، منابع لازم پیش‌بینی شد تا پروژه سرعت بگیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: من به ابعاد مختلف کوهرنگ 3 آشنایی دارم، از فصل بارشی امسال، حقوق حوضه زاینده‌رود از این ایستگاه به‌طور کامل انجام می‌شود، در تأمین اعتبارات اهالی آنجا نیز نکته‌هایی وجود داشت و قرار شد وزیر کشور آن را تأمین کند و بخشی از زمین‌ها و املاک حوضه از وجوه در اختیار وزارت کشور تأمین اعتبار شود و از بارش‌های امسال در این محل پمپاژ می‌شود.

محرابیان تصریح کرد: گزارش‌های زمین‌شناسی نشان می‌داد ساختگاه نقطه کوهرنگ 3 فرار شدیدی دارد و اگر سدی ایجاد شود، نمی‌توان آبی ذخیره کرد؛ ازاین‌رو بهترین مشاور کشور در منطقه مستقر شد و با نظارت دقیقی که انجام شد، متوجه شدیم ساختگاه سد کوهرنگ 3 هیچ اشکالی ندارد، امروز با اطمینان کامل مطمئنیم این ساختگاه هیچ مشکلی ندارد. پیمانکار این پروژه پای کار است و عملیات اجرایی این سد هر چه سریع‌تر شروع خواهد شد.

عملیات اجرایی سد کوهرنگ 3 و تأمین منابع مالی این سد در حداقل زمان فعال خواهد شد

او ادامه داد: شروع پمپاژ از فصل بارشی پیش‌رو با استفاده از روان‌آب‌ها آغاز می‌شود و عملیات اجرایی سد کوهرنگ 3 و تأمین منابع مالی این سد در حداقل زمان فعال خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: مطالعاتی انجام شد تا تعیین کنیم آیا لازم است منابع آب موردنیاز حوضه زاینده‌رود از سایر منابع تأمین شود یا می‌توان با سدی درون استان، زاینده‌رود را برای همیشه نجات دهیم. ما نمی‌خواستیم مثل دیگران چک بلامحل صادر کنیم، صدور بیانیه و تخصیص بی‌ارزش، در تاریخ ثبت می‌شود. آن زمانی قول می‌دهیم که اگر حرفی زدیم بدانیم که عملی می‌شود.

او اظهار کرد: ما در مطالعات به این نتیجه رسیدیم و ساختگاهی را پیدا کردیم که با وضعیت منابع آبی مناسب بتواند کسری آب را تأمین کند. مطالعات آب و ساختگاه انجام شد و امروز در مرحله گمانه‌زنی برای بحث‌های زمین‌شناسی هستیم که در یک ماه آینده مشخص خواهد شد. ان‌شاءالله با مثبت‌بودن جواب این آزمایش می‌توانیم بسیار امیدوار باشیم که سدی در استان داریم که بخش فراوانی از ناترازی منابع و مصارف را تأمین می‌کند.

پروژه بهشت‌آباد ردیف بودجه دارد

محرابیان با بیان اینکه پروژه بهشت‌آباد ازنظر ما پروژه‌ای است که ردیف بودجه دارد و تلاش کردیم این بودجه در بودجه ۱۴۰۳ نیز حفظ شود، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست باید مسئولیت بپذیرد. من مطمئنم مردم اصفهان راضی به تخریب محیط‌زیست نیستند. سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید پاسخ قانع‌کننده بدهد.

او ادامه داد: وزارت نیرو پیشنهاد داد انتقال بین حوضه‌ای فقط برای شرب امکان‌پذیر شده و آب حوضه را فقط برای خود حوضه مصرف کنیم، ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از دریا انتقال می‌یابد. با بهره‌برداری از این پروژه صنعت کشور می‌تواند کاملا خودکفا و بدون دغدغه به آب‌ دست یابد و دست‌اندازی به شرب و کشاورزی نداشته باشد.

او یادآور شد: ۱۰۰ میلیون مترمکعب از آب خط آب دریا که برای کرمان و یزد شروع‌شده برای آب شرب است، دو معدن کشور در اختیار تأمین مالی بخش شرب این خطوط قرارگرفته است. صنایعی که در استان اصفهان، یزد و کرمان تا امروز از آب سطحی استفاده می‌کردند تا پایان امسال باید مصارف خود را از شرب جدا کنند.

بن- بروجن فقط آب جزئی برمی‌دارد و ارتباطی با جدول منابع و مصارف ندارد

محرابیان تأکید کرد: در چهارمحال‌و بختیاری در فاصله هفت کیلومتری محلی که آب برداشت می‌شود، تصفیه‌خانه با بالاترین درجه استاندارد ایجاد شده است. مصرف آب شرب در غیر شرب جرم است. ما این کار را انجام نمی‌دهیم. این آب، آب شرب است و تصفیه‌خانه در نزدیک‌ترین مکان آبریز خط انتقال بن- بروجن ساخته شده است.

او بیان داشت: شهرکرد مصرف شرب چندانی ندارد؛ تاکنون هم آب مصرف می‌کرده است. اعدادی که گفته می‌شود واقعیت ندارد. من یک هفته پیش در محل پروژه بودم و دیدم هنوز راه نیفتاده بود. به مردم اطلاعات غلط می‌دهند. مجموع منابع و مصارفی که در نظر گرفته شده است با پروژه‌های فعلی حوضه به تعادل می‌رسد. امروز طبق جدولی که وجود دارد، بن-بروجن فقط آب جزئی برمی‌دارد و ارتباطی با جدول منابع و مصارف ندارد.

وزیر نیرو تأکید کرد: برای تک‌تک این موارد، ورود آب دریا، ورود آب کوهرنگ و خرسان برنامه‌ریزی شده است. سال‌های گذشته آب برخی اوقات به کشاورزان داده نمی‌شد و با مدیریت مخزن سال‌به‌سال وضعیت بهتر خواهد شد که لازمه آن همکاری است. باید پشتیبان یکدیگر باشیم. ما هیچ اشکالی نمی‌بینیم برای وعده‌هایی که دادیم شمارشگر بگذاریم و حتی جزئیات را اعلام کنیم.

رئیس‌جمهور حساسیت بالایی روی مسئله آب اصفهان دارد

وزیر کشور نیز در ادامه صحبت‌های وزیر نیرو با بیان اینکه شخص رئیس‌جمهور حساسیت بسیاری بر مسئله آب اصفهان دارد، گفت: پروژه‌ها با قدرت دنبال خواهد شد. ما از خدا می‌خواهیم که به مردم اصفهان خدمت کنیم. دولت و شخص رئیس‌جمهور به ما مأموریت دادند که سخنان کشاورزان و مطالبه گران اصفهان را بشنویم و راهکارها را در نظر بگیریم.

احمد وحیدی اظهار کرد: تلاش دوستان ما در وزارت نیرو، تأمین آب برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان بوده است. امسال این نگرانی رفع و آب ‌کشت پاییزه کشاورزان تأمین شد. در این راستا، پمپاژ آب از کوهرنگ ۳ انجام خواهد شد.

وزیر کشور ادامه داد: در سد خرسان منابع مالی خوبی تأمین و پیش‌بینی شده است و بر اساس اعلام مسئول پروژه تا پایان ۱۴۰۴ این سد راه‌اندازی خواهد شد.

او ادامه داد: برای پروژه بهشت‌آباد با مشکل محیط‌زیستی مواجه هستیم؛ اما در وزارت نیرو این عزم وجود دارد تا این پروژه اجرایی شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: در بحث انتقال آب از دریا، پروژه ۵۰۰ کیلومتر جلو رفته که نسبت به مدت‌زمان انجام‌شده سرعت پروژه مناسب بوده است.

وزیر کشور ادامه داد: در پروژه بن- بروجن انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب برای افق ۱۴۲۵ پیش‌بینی شده است. اکنون ۱۸ میلیون مترمکعب آب از طریق این تونل به بروجن انتقال می‌یابد. این آب هم پیش‌ازاین از محل دیگری برداشت می‌شده و اکنون محل برداشت جابه‌جا شده است.

او با تأکید بر اینکه آب بن-بروجن نباید جز برای شرب استفاده شود، خاطرنشان کرد: درباره هر بارگذاری اضافه‌ای خیالتان راحت باشد که برخورد می‌کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 + 1 =