بررسی موضوع رزق و روزی در بیانات امام سجاد(ع):

در محضر صحیفه سجادیه

با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق و روزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

تاریخ انتشار: 14:45 - یکشنبه 1402/08/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
در محضر صحیفه سجادیه

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گرانمایه منسوب به حضرت سجاد(ع) و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن «أخت القرآن» نیز می‌گویند. شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

صحیفه، برجسته‌ترین کتاب در خصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و همسنگ آن در قالب نیایش نیست.

با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق و روزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از سؤالات مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت نهم

درخواست کسب روزی از راه بیگمان و دلایل آن

امام سجاد(ع) در فراز بیست‌وچهار از دعای بیستم صحیفه درخواستی از خداوند دارند: «وَ ارْزُقْنِی مِنْ غَیرِ احْتِسَابٍ»؛ خداوندا! همان‌طور که در بسیاری از موارد بر اساس حساب‌وکتاب‌های مادی و عادی روزی‌ام می‌دهی، خیلی وقت‌ها هم از طرقی که فقط خود به محاسباتش واقفی، روزی‌ام ده.»

چرا؟ به دو دلیل: دلیل اول: «فَلَا أَشْتَغِلَ عَنْ عِبَادَتِک بِالطّلَبِ». درغیر این صورت محور دریافت رزق در نظرم خودم و حساب‌وکتاب‌های ظاهری و دنیایی خواهد بود. به خود و حسابگری‌های خود مغرور می‌شوم و نقش ربوبیت و پرورندگی تو را در روزی خویش نمی‌بینم. فراموش می‌کنم که تو خدایی و من بنده. تو ربی و من مربوب. به طبع، دیگر روح بندگی بر زندگی‌ام حاکم نخواهد بود.

دلیل دوم: «وَ لَاأَحتَمِلَ إصرَ تَبَعَات المَکسَب.» اگر انسان نقش ربوبیت خدا را در کسب درآمد ندید و صرفا متکی به برنامه‌ریزی‌ها و حسابگری‌های خود شد، دیگر دلیلی برای ماندن در صراط مستقیم و عبورنکردن از خط قرمزها نمی‌بیند، به‌دنبال آموختن احکام و حدود الهی در کسب‌وکار نمی‌رود.

اگر هم چیزهایی بداند، به دانسته‌های خود عمل نمی‌کند و چون از جاده سلامت خارج‌شده و بی‌راهه‌ها را برگزیده، به‌تدریج پیامدهای منفی انتخاب‌های غلط مکررش دامن‌گیرش می‌شود و روش‌های نادرست اقتصادی مثل ربا، رشوه، نزول، کم‌فروشی و گران‌فروشی، حیله‌گری و احتکار و مانند آن، حاکم بر روند رشد و پیشرفت کسب‌وکارش خواهد شد.

اشتها و نیاز کاذب به این ترفندها برای کسب روزی پیدا خواهد کرد. قبحش در نظرش ریخته می‌شود و به آن معتاد می‌شود و در همین دنیا مبتلا به کیفر اصر خواهد شد؛  کیفری که هرچند بیش از توانش نیست؛ اما تمام توان و انرژی او را می‌گیرد؛ اوج فشار روحی و تا ابد بارکش اصر و فشار روحی و پیامدهای منفی چنین کسب‌وکارهایی خواهد بود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار + هفده =