متولیان جهاد کشاورزی اصفهان می‌گویند بیمارستان‌ها زندان‌ها و مراکز پرمصرف باید مستقیما گوشت وارد کنند

گوشت وارداتی به دست مردم می‌رسد؟

زمزمه‌ها حاکی از این است که بخشی از گوشت قرمز که با ارز نیمایی وارد کشور شده و در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، به جای اینکه به دست مردم مصرف‌کننده نهایی برسد، راهی رستوران‌ها می‌شود.

تاریخ انتشار: 10:03 - چهارشنبه 1402/11/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گوشت وارداتی به دست مردم می‌رسد؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ زمزمه‌ها حاکی از این است که بخشی از گوشت قرمز که با ارز نیمایی وارد کشور شده و در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، به جای اینکه به دست مردم مصرف‌کننده نهایی برسد، راهی رستوران‌ها می‌شود.

متولیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اما می‌گویند در استان اصفهان توزیع به این روال نیست؛ بلکه گوشت وارداتی در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود؛ ضمن اینکه رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکزی که مصرف گوشتشان بالاست، مکلف شده‌اند به‌طور مستقیم اقدام به واردات گوشت کرده و در بازار اصفهان توزیع کنند.

بر اساس اظهارات سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان، تولید گوشت قرمز در استان ۷۱هزار تن در سال و سرانه مصرف ۱۲کیلوگرم است؛ نیاز سالانه استان اصفهان به گوشت قرمز سالیانه 63هزار تن برآورد شده است.

طبق آماری که جمشید اسکندری به «اصفهان‌زیبا» می‌دهد: «45درصد گوشت تولیدی استان اصفهان به گوشت گوساله (دام سنگین) و 27درصد گوشت گوسفندی (دام سبک) اختصاص پیدا می‌کند و از این 12 کیلوگرم سرانه مصرف، اصفهانی‌ها بیشتر به مصرف گوشت گوسفندی گرایش دارند تا گوشت گوساله.»

به گفته اسکندری، باید بتوانیم روزانه 20 تا 30 تن گوشت وارداتی داشته باشیم و بین مردم توزیع کنیم. خوشبختانه این کار در حال انجام است. آرامش در بازار گوشت ایجادشده است و این روند استمرار خواهد داشت.

واردات مستقیم گوشت از سوی خصوصی‌ها

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان عنوان می‌کند: «۳۴۶ تن گوشت گوساله و گوسفندی را از ابتدای سال تاکنون توزیع کردیم و این ۳۴۶ تن فقط برای مصرف خانوارها بوده است؛ یعنی این میزان گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارمندان و تعاونی‌های مصرف فرهنگیان توزیع‌ و مقداری هم از طریق کاسبان امین در اطراف شهر توزیع می‌شود. خوشبختانه این توزیع گوشت بر بازار تأثیرگذار بوده و از افزایش قیمت گوشت قرمز جلوگیری کرده است.»

اسکندری می‌گوید: «بخش خصوصی به معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند و به‌طور مستقیم این دستگاه‌ها اقدام به واردات گوشت می‌کنند تا در فروشگاه‌های مختلف توزیع انجام شود.»

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان بیان می‌کند: «دانشگاه‌ها، زندان‌ها و دستگاه‌هایی از این قبیل که مصرف گوشتشان بالاست، باید بتوانند به‌طور مستقیم گوشت وارد کنند تا خانوارها بتوانند گوشت موردنیازشان را تأمین کنند. در همین راستا، در استان اصفهان بیمارستان‌ها، زندان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای واردات گوشت حواله گرفته‌اند تا به‌طور مستقیم گوشت را وارد کنند.»

هزار و چهل تن گوشت وارداتی به اصفهان تخصیص یابد

او تأکید می‌کند: «برای اختصاص هزار و چهل تن گوشت وارداتی به استان اصفهان معرفی‌نامه صادر کردیم. تاکنون برای توزیع 210 تن گوشت وارداتی حواله به استان تخصیص یافته است.»

اسکندری بیان می‌کند: «برای واردات گوشت گرم پاکستانی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم. به‌صورت آزمایشی پنج تن گوشت پاکستانی واردشده و در اختیار فروشگاه کوثر قرار گرفته است. استقبال مناسبی برای مصرف گوشت پاکستانی صورت گرفته است؛ به خاطر همین واردات گوشت پاکستانی را ادامه خواهیم داد تا عطش بازار فروکش کند.»

قیمت هر کیلو گوشت وارداتی چند؟

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان عنوان می‌کند: «قیمت هر کیلو گوشت گوساله وارداتی برای واردکننده 285 هزار تومان، برای واسطه‌ها و عمده‌فروش‌ها هر کیلو 295 هزار تومان و قیمت هر کیلو گوشت گوساله وارداتی برای خرده‌فروش‌ها معادل با 315 هزار تومان است؛ یعنی هر کیلو گوشت گوساله وارداتی با قیمت 315هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.»

اسکندری می‌گوید: «نیاز بازار شب عید را هم می‌توان از طریق واردات گوشت تأمین کرد؛ طرح بلندمدتی هم برای حمایت از تولیدکنندگان گوشت تدوین شده است. بر اساس این طرح افرادی که تولیدکننده هستند و دام تولید می‌کنند، باید تحت پوشش قرار بگیرند و حمایت‌های لازم از آن‌ها انجام شود تا نهاده‌هایشان تأمین شود و بتوانند با حداقل قیمت گوشت تولید کنند.»

تداوم واردات بازار را متعادل می‌کند

واردات گوشت قرمز یکی از راهکارها و سیاست‌گذاری‌هایی است که توسط دولتی‌ها برای تأمین نیاز بازار در دستورکار قرارگرفته است.

دولتی‌ها در حال تأمین و واردات گوشت قرمز گرم و منجمد برای بازار هستند. برای ثبات در بازار گوشت قرمز لازم است دولت علاوه بر استمرار و افزایش حجم واردات، نظارت‌ها در بازار داخلی را افزایش دهد تا برخی سودجویان موجب به‌هم‌ریختگی بازار نشوند.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که در صورت تداوم و افزایش حجم واردات گوشت بازار به‌زودی تنظیم خواهد شد و ما در ماه‌های آینده ‌نگرانی برای بازار این محصول نخواهیم داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + 10 =