تولیدات تصویری در اصفهان نفس تازه می‌کنند

سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه 100 به فهرست برنامه‌های فرهنگی سینمایی کشور بازگشت. این جشنواره برای بسیاری از فیلم‌سازان، جشنواره مهمی است و دریچه‌ای برای ورود حرفه‌ای به حوزه تولید است؛ چون تهیه‌کننده مجبور است تمام محتوا و روایت و قصه و هنرش را در 100 ثانیه نمایش دهد.

تاریخ انتشار: 10:47 - پنجشنبه 1401/12/11
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تولیدات تصویری در اصفهان نفس تازه می‌کنند

پس از چهار سال وقفه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه 100 به فهرست برنامه‌های فرهنگی سینمایی کشور بازگشت. این جشنواره که فراخوان خود را در آبان سال جاری در سه بخش مسابقه ملی، مسابقه بین‌المللی و مخاطب کودک و نوجوان منتشر کرده بود، از روز قبل، دهم اسفند، کار خود را آغاز کرده و فردا 12 اسفند با برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان به کارش پایان خواهد داد. اصفهان نیز امسال 12 اثر را راهی سیزدهمین دوره این جشنواره کرده است. / فیلم‌سازان

در همین خصوص احمد نوری، مدیر حوزه هنری اصفهان، به خبرنگار اصفهان‌زیبا گفت: متولی جشنواره فیلم 100 حوزه هنری بوده و ایده اولیه‌اش را این نهاد ارائه داده است. یکی از دلایل 100 ثانیه‌ای‌بودن این فیلم‌ها این است که در بستر فضای مجازی دست‌به‌دست و دیده شود و در قالب‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

این جشنواره برای بسیاری از فیلم‌سازان، جشنواره مهمی است و دریچه‌ای برای ورود حرفه‌ای به حوزه تولید است؛ چون تهیه‌کننده مجبور است تمام محتوا و روایت و قصه و هنرش را در 100 ثانیه نمایش دهد. نکته مهم این است که فقط کاراولی‌ها وارد این جشنواره نمی‌شوند و بسیاری از فیلم‌سازان حرفه‌ای هم شرکت می‌کنند؛ لذا بعد از چند سال توقف این جشنواره، معاونت سینمایی حوزه هنری پای کار ایستاد تا جشنواره را دوباره راه بیندازد.

رکوردزنی اصفهان در تولید اثر

او با اشاره به اینکه این جشنواره برای حوزه هنری اصفهان بستر خوبی برای کشف و شناسایی استعدادها و همکاری با آن‌هاست، درباره آغاز تولید جشنواره فیلم 100 در این شهر بیان کرد: در مرحله اول، فراخوانی برای ارسال طرح دادیم که پس از آن، بیش از 120 طرح به دبیرخانه رسید. بسیاری از بچه‌هایی که در بخش تولید فیلم شرکت کردند، حرفه‌ای نبودند و تازه‌کار بودند. ما کنار این‌ها مربیان و مشاورانی را گذاشتیم تا کمکشان کنند. این‌ها طرحشان را با کمک کارگردانان و فیلم‌سازان حاذق اصفهانی چکش‌کاری کردند و پرورش دادند و در فضای تولید حرفه‌ای قرار گرفتند.

نوری ادامه داد: اقدام دیگر حوزه هنری اصفهان، برگزاری کارگاهی با حضور سید محمد خردمندان بود که از فیلم‌سازان حرفه‌ای کشور است و دستی بر آتش دارد. ایشان کارگاهی دو سه روزه برگزار کرد و بیش از 100نفر از فیلم‌سازان جوان شهرمان در این کارگاه شرکت کردند و جمع خوبی شکل گرفت. بعد طرح‌ها را بررسی کردیم و به لطف خدا و همت بچه‌ها و مجموعه اجرایی حوزه، 31 اثر از قِبل این طرح‌ها تولید شد.

فیلم‌سازان هرکدام شامل یک گروه چندنفره می‌شدند و ما در مدت 30 روز با حدود 300 نفر از عوامل تولید فیلم‌های شهرمان آشنا شدیم و رفت‌و‌آمد کردیم. تولید 31 فیلم در 30 روز یک رکورد است و از لحاظ تعداد، اصفهان در کل حوزه‌های هنری کشور رکورد زد. قبل از آن بیشترین تعداد 14 اثر از یک شهر دیگر بود. همه این‌ها به دبیرخانه جشنواره فیلم 100 ارسال شد و از بینشان 12 اثر به بخش‌های مختلف جشنواره راه یافت. دریافت جایزه از این جشنواره اولویت دوم ماست. اولویت اول ما کشف استعدادهاست که به معنای حقیقی کلمه به این هدفمان رسیدیم.

راه‌اندازی باشگاه فیلم مهر در راستای حمایت از فیلم‌سازان

نوری با بیان اینکه این اقدامات مسئولیت‌های تازه‌ای را بر دوش حوزه هنری قرار می‌دهد گفت: ما باید برای این افراد برنامه داشته باشیم و رهایشان نکنیم. در همین راستا، از سال پیش باشگاه فیلم مهر را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم در دل آن فیلم‌ساز تربیت کرده و فیلم تولید کنیم و حین تولید فیلم، توانمندسازی و نیروسازی هم بکنیم. بعضی از کارهای جشنواره فیلم 100 هم از دل این باشگاه خارج شد. برای سال آینده این باشگاه قرار است در بحث تربیت فیلم‌ساز حرفه‌ای و تولید فیلم پای کار باشد.

اقدام بی‌نظیر اصفهان در کارگاه طراحی پوستر برای آثار جشنواره او در خصوص اقدام بی‌نظیر حوزه هنری اصفهان در طراحی پوستر برای آثار تولیدشده بیان کرد: کار خوب دیگر در راستای هم‌افزایی بین رشته‌ها و ترکیب کارها، برگزاری کارگاه طراحی پوستر برای این فیلم‌ها بود.

سی‌ویک نفر از گرافیست‌های اصفهانی با همراهی استاد حامد مغروری و استاد مجتبی مجلسی در این کارگاه شرکت کردند. این گرافیست‌ها به همراه کارگردان‌ها نشستند و فیلم‌ها را تماشا کردند و بعد از آن، برای هر فیلم یک گرافیست انتخاب شد. گرافیست‌ها بعد از گفت‌وگوی مفصل با کارگردان درخصوص فیلم، پوستر فیلم را طراحی و تولید کردند که این کار در کل کشور بی‌نظیر و تک است.

نوری با اشاره به وضعیت حوزه هنری در عرصه سینما در سال‌های اخیر اظهار کرد: حوزه از ابتدای تأسیسش جزو نهادهای مؤثر در عرصه سینما بوده است؛ به‌خصوص در سینمای دفاع مقدس و سینمای اجتماعی و ارزشی. اما در سال‌های گذشته به دلایلی این حضور در فضای سینما و فیلم‌های کوتاه و مستند و پویانمایی کم‌رنگ بوده است.

در دو سه سال اخیر که محمدمهدی دادمان به عنوان مدیر جدید حوزه مستقر شده است و نیز قوت‌گرفتن معاونت سینمایی حوزه، این عرصه رنگ‌وبوی جدی گرفته است؛ به‌طوری که سال پیش در جشنواره فیلم فجر حوزه هنری چهار فیلم ارائه کرد. امسال نیز هم سریال داشت و هم برای جشنواره فیلم فجر دو کار جدی تولید کرد. این نشان‌دهنده ورود جدی حوزه هنری به عرصه سینماست. حوزه‌های هنری کل کشور در تولیدات فیلم‌های کوتاه و مستند آمار خوبی دارد.

مدیر حوزه هنری اصفهان ادامه داد: دلیل این تحولات هم جوان‌گرایی است، هم استفاده از تجربیات پیش‌کسوتان. در معاونت سینمایی حوزه رفت‌و‌آمد پیش‌کسوتان این عرصه بسیار جدی است و حضور پررنگی دارند. ما از این‌ها به عنوان راهنمایان و مشاوران و مربیان استفاده می‌کنیم و دلیل این پیشرفت صرفا جوان‌گرایی نیست؛ اما تأثیر مدیریت جوان را نمی‌شود انکار کرد.

مهاجرت بسیاری از فیلم‌سازان اصفهانی به تهران

نوری با یادآوری اینکه عرصه تولید فیلم جزو عرصه‌هایی است که نیاز به بودجه‌ها و هزینه‌های زیادی دارد، بیان کرد: اوضاع بودجه و دیگر مسائل باعث می‌شود اصفهان در فضای فیلم نتواند اقدامات جدی انجام دهد. به همین دلیل خیلی از فیلم‌سازان خوب ما به تهران می‌روند و آنجا وارد فضای تولید و حرفه‌ای می‌شوند. این می‌طلبد که نهادها و مدیران ارشد اصفهان کمک کنند تا فضای تولید فیلم در اصفهان جدی‌تر گرفته شود. چون بسیاری از فیلم‌سازان موفق کشور اصفهانی‌اند و این نشان می‌دهد که هنرمندان اصفهانی در این قضیه هم استعداد و هم تجربه و همت دارند.

لذا این مسائل بُعد تولید حرفه‌ای اصفهان را در این حوزه ضعیف کرده است. اما حوزه هنری هم متناسب با محدودیت‌های بودجه‌ای‌اش کارهایی را انجام داده است. اصفهان به دلایل مختلفی همچون داشتن فضاهای آکادمیک و علمی و فضاهای آموزشگاهی، تعداد زیادی از بچه‌های فیلم‌ساز را تربیت کرده که کم نیستند و نمی‌شود این تعداد را نادیده گرفت. پس حوزه و دیگر نهادهای متولی فرهنگ و هنر باید در این خصوص اهمیت دهند و پای کار بایستند.

نوری درباره موضع حوزه هنری در دعوای بین فرم و محتوا گفت: تأکید حوزه هنری روی هر دو است. محتوا اما غالب است. فیلم‌های ما باید پیام داشته باشد. نمی‌توانیم در خصوص اتفاقات جهان و جامعه و انقلاب اسلامی و مسائل روز بی‌تفاوت باشیم. پس محتوا برای ما مهم است. در عین حال فرم هم اهمیت خود را دارد. به هر حال محتوا را نمی‌شود در یک ظرف بد و زشت به مخاطب داد و محتوای خوب باید در یک مظروف ارائه شود.نوری در پایان گفت: فیلم‌های «پوتین»، «خونه پشتی» و «کلوزآپ» که جزو پذیرفته‌شدگان جشنواره فیلم 100 هستند، به هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت هم راه پیدا کرده‌اند.

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + شش =