آرشیو سرویس سینما و تلویزیون و انیمیشن
چرا انیمه مهم است؟
12:12 - 27 فروردین 1403
نگاهی به هنر پررنگ‌ولعاب ژاپن به مناسبت روز جهانی انیمه:

چرا انیمه مهم است؟

انیمه دقیقا همان جایی شکل می‌گیرد که مناظر سینمایی با تخیل در هم می‌آمیزند. این مدیوم عجیب و غریب (و بعضاغیر قابل تحلیل) فرهنگ، فناوری و بیان انسانی را با هم ترکیب می‌کند تا چیزی فراتر یک سرگرمی محض باشد.

سکوت جایزه ندارد…!
10:09 - 23 اسفند 1402

سکوت جایزه ندارد…!

هنرمندان فلسطینی سال‌های زیادی است که با وجود تهدیدها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه خود، دست از حمایت از مردم فلسطین نکشیده‌اند.

مردمی‌سازی سینما یعنی مشارکت مردم در تولید فیلم
15:49 - 24 بهمن 1402

مردمی‌سازی سینما یعنی مشارکت مردم در تولید فیلم

نشست تأملاتی در مسائل کنونی سینمای ما با موضوع «مردمی‌سازی سینما» با حضور احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سینما سوره حوزه هنری برگزار شد.

سینما باید به اخلاق و عمل متصل باشد
15:43 - 24 بهمن 1402

سینما باید به اخلاق و عمل متصل باشد

مؤلف کتاب «درآمدی بر حکمت سینما» که راوی یکی از نشست‌های جنبی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تالار سوره حوزه هنری بود، با بیان اینکه سینما در فرم نظری و عملی قابل‌مشاهده است، اظهار کرد: گاهی در هر پژوهش سینمایی تنها به تولید فیلم فکر می‌کنیم و به جوانبی که در ساخت فیلم تأثیر دارد بی‌توجه هستیم.

سینما نیازمند فلسطین است
15:02 - 24 بهمن 1402

سینما نیازمند فلسطین است

نشست فکری چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با عنوان «سینما و روایت قدس» با حضور سید مهدی ناظمی قره‌باغ و جمال احمدی در سالن سوره اصفهان برگزار شد.

آغوش باز، زبان‌بسته
14:56 - 24 بهمن 1402

آغوش باز، زبان‌بسته

در بین آثار بهروز شعیبی در مقام کارگردان، آغوش باز ضعیف‌ترین است. ضعف اصلی مربوط به فیلم‌نامه است که در آن شخصیت‌ها خوب جان نگرفته‌اند و پشتوانه ندارند تا در ذهن مخاطب جایی برای خود باز کنند. ریتم فیلم بسیار کند است و تا بیست دقیقه ابتدایی حتی هنوز مشخص نشده که فیلم می‌خواهد از چه بگوید.

گیشه‌پسند؛ اما شریف
14:51 - 24 بهمن 1402
فیلم آغوش باز

گیشه‌پسند؛ اما شریف

بعد از مدت‌ها فیلمی از سینمای گیشه‌پسند بدنه سینمای ایران دیدیم؛ فیلمی که بدون جان‌کندن مخاطب قصه‌اش را تعریف می‌کند؛ فیلمی که نه شعار اجتماعی‌بودن دارد و نه شعار هنری‌بودن؛ فیلمی کم‌ادعا از کارگردانی که بارها ثابت کرده کارش را به‌خوبی بلد است.

سه در یک
14:16 - 24 بهمن 1402
نقد سه فیلم

سه در یک

در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و چهاردهمین جشنواره فجر اصفهان با توجه به فیلم‌هایی که به جشنواره اصفهان ارائه شد، مروری گذرا بر سه فیلم «دروغ‌های زیبا»، «شهسوار» و «نبودنت» می‌کنیم.

خالی از حرف تازه
14:12 - 24 بهمن 1402
فیلم شهسوار

خالی از حرف تازه

دومین ساخته حسین نمازی در سینمای کمدی اجتماعی واقعا یک کپی از فیلم اول او در همین سبک، یعنی «شادروان» است؛ همان شخصیت‌ها، همان فقر و همان خنده تلخ حاصل از فقر و نداری، همان مرگ یکی از بزرگان خانواده و نهایتا همان لوکیشن.

تابستانی که تمام عمر شد
14:08 - 24 بهمن 1402
فیلم تابستان همان سال

تابستانی که تمام عمر شد

محمود کلاری، فیلم‌بردار نام‌آشنای سینمای ایران، خالق فیلم «تابستان همان سال» است. او جهان ذهنی خودش را در این فیلم به تصویر کشیده است.

ماجرای کش‌دار باغ کیانوش
14:02 - 24 بهمن 1402
فیلم باغ کیانوش

ماجرای کش‌دار باغ کیانوش

فیلم «باغ کیانوش» اولین ساخته بلند رضا کشاورز حداد، برگرفته از رمانی با همین نام نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک است؛ فیلمی که ماجراجویی‌های کودکانه‌ای را در سال‌های دفاع‌مقدس به تصویر می‌کشد و ظاهرا سعی دارد به مفاهیمی چون شجاعت و تلاش برای مبارزه با متجاوز بپردازد.

دردسرهای آقای فیلم‌ساز
13:58 - 24 بهمن 1402

دردسرهای آقای فیلم‌ساز

قربانعلی طاهرفر که در کارنامه کاری‌اش تعدادی تله‌فیلم و مجموعه تلویزیونی دارد، با اولین فیلم بلند خود که بر اساس کتاب «آپاراتچی» نوشته روح‌الله رشیدی با برداشتی آزاد از خاطره‌های جلیل طائفی اسدی ساخته شده است، در بخش آثار نگاه نو جشنواره فجر حضور دارد.