آرشیو سرویس سینما و تلویزیون و انیمیشن
پشت صحنه فیلم عروسکی «بینی گِلی» به کارگردانی محسن مختاری
12:14 - 31 اردیبهشت 1403

پشت صحنه فیلم عروسکی «بینی گِلی» به کارگردانی محسن مختاری

وقتی که عروسک جادویی را دختران مرادی در صندوقخانه ی خانه ی ترمه خانم پیدا می‌کنند، به دنبال برآوردن آرزو ها می روند، غافل از آنکه خود ترمه خانم بزرگترین آرزویش برآورده نشده و آن هم غم نبودن فرزندانش است….

ترکیب سینما عوض می‌شود
12:01 - 31 اردیبهشت 1403
با فرا رسیدن خرداد و البته فصل تابستان، ترکیب اکران فیلم‌ها در سینماها متفاوت می‌شود

ترکیب سینما عوض می‌شود

با گذشت سه ماه از آغاز اکران بهاره، اکنون سینماهای سراسر کشور آماده استقبال از آثار جدید سینمایی می‌شوند. «تگزاس 3» اولین فیلمی است که از دوم خرداد وارد چرخه اکران می‌شود.

نه تمساحی آمد و نه تمساحی رفت
10:55 - 31 اردیبهشت 1403
دندان‌های سست «تمساح خونی»در گوشت تماشاگر فرو نمی‌رود

نه تمساحی آمد و نه تمساحی رفت

به‌هنگام تماشای فیلم «تمساح خونی» در سینما، خیلی منتظر بودم تا فیلم از یک جایی به بعد شروع شود. درواقع با این‌که دقایق زیادی از فیلم گذشته بود، هنوز داستان اصلی آغاز نشده بود؛ چون داستانی ورای همان چیزی که در لحظه اتفاق می‌افتاد وجود نداشت.

آن مرد دیگر در را باز نکرد
11:06 - 25 اردیبهشت 1403
مروری بر مستند زندگی پدر ادبیات کودک و نوجوان

آن مرد دیگر در را باز نکرد

بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه روز پاسداشت زبان فارسی است. یکی از فرهیختگانی که آثارش همواره در کنار بسیاری از آثار زبان فارسی در یاد و خاطره‌ها به یادگار می‌ماند، مهدی آذریزدی است.

ضرورت واقعیت‌نمایی در سینما
10:59 - 25 اردیبهشت 1403

ضرورت واقعیت‌نمایی در سینما

ما در سینمای ایران تا چه‌اندازه به سراغ داستان‌های واقعی رفته‌ایم؟ قبل از پاسخ به این پرسش بهتر است بپرسیم که اساسا یک سینماگر چه موقع یک اثر سینمایی را می‌سازد؟ هر هنرمند وقتی بخواهد با جامعه خودش ارتباط برقرار کند تا بتواند با آن‌ها چیزی را به اشتراک و تأثیری روی آن‌ها بگذارد، به سراغ ساخت اثر هنری و ازجمله فیلم می‌رود. این دلیل را از دقت در خود واژه اثر می‌توانیم متوجه شویم و اثبات آن نیازی به بحث‌های پیچیده فلسفی ندارد.

اقتباس؛ امری دیرینه و حیاتی در دنیای هنر
10:13 - 25 اردیبهشت 1403
نوری که هست مقتبس از شمع آفتاب، بل آفتاب کرده ازو اقتباس نور

اقتباس؛ امری دیرینه و حیاتی در دنیای هنر

اقتباس همواره در خلق آثار هنری وجود داشته و شاید بتوان گفت یکی از کهن‌ترین روش‌ها برای پرورش یک فرآورده هنری است. اقتباس (Adaptation) در لغت به‌معنای گرفتن، اخذکردن، آموختن، گرفتن مطلب از کتاب یا رساله‌ای است؛ اما جدای از معنای لغوی، مقوله اقتباس در عمل شمول و گستره وسیع‌تری دارد؛ مثلا اگر سینماگری در کودکی شاهد کشته‌شدن پدر خود توسط یک جانی در راه‌پله خانه‌شان بوده باشد و سال‌ها بعد بیاید همین واقعه را دست‌مایه ساخت فیلمی جنایی بکند، اقتباس کرده است یا اگر سینماگری دیگر با خواندن کتابی موضوع آن را جذاب بیابد و بخواهد با توجه به آن فیلمی بسازد، باز هم با اقتباس روبه‌رو هستیم.

سینمای بومی؛ گرفتار سایه بلند پایتخت
10:06 - 20 اردیبهشت 1403
گفت‌وگو با قربانعلی طاهرفر، کارگردانی که خود را شاگردتنبل و مردودی شهید آوینی می‌داند

سینمای بومی؛ گرفتار سایه بلند پایتخت

این روزها در سینمای ایران به‌ندرت می‌توان فیلم‌هایی از ژانر کمدی مشاهده کرد که لودگی، ابتذال و شوخی‌های سخیف در آن دیده نشود. این‌گونه فیلم‌ها شاید فروش پررنگی به ثبت برساند؛ اما باعث دورشدن هرچه‌ بیشتر خانواده‌ها از سینماها می‌شود.

چرا انیمه مهم است؟
12:12 - 27 فروردین 1403
نگاهی به هنر پررنگ‌ولعاب ژاپن به مناسبت روز جهانی انیمه:

چرا انیمه مهم است؟

انیمه دقیقا همان جایی شکل می‌گیرد که مناظر سینمایی با تخیل در هم می‌آمیزند. این مدیوم عجیب و غریب (و بعضاغیر قابل تحلیل) فرهنگ، فناوری و بیان انسانی را با هم ترکیب می‌کند تا چیزی فراتر یک سرگرمی محض باشد.

سکوت جایزه ندارد…!
10:09 - 23 اسفند 1402

سکوت جایزه ندارد…!

هنرمندان فلسطینی سال‌های زیادی است که با وجود تهدیدها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه خود، دست از حمایت از مردم فلسطین نکشیده‌اند.

مردمی‌سازی سینما یعنی مشارکت مردم در تولید فیلم
15:49 - 24 بهمن 1402

مردمی‌سازی سینما یعنی مشارکت مردم در تولید فیلم

نشست تأملاتی در مسائل کنونی سینمای ما با موضوع «مردمی‌سازی سینما» با حضور احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سینما سوره حوزه هنری برگزار شد.

سینما باید به اخلاق و عمل متصل باشد
15:43 - 24 بهمن 1402

سینما باید به اخلاق و عمل متصل باشد

مؤلف کتاب «درآمدی بر حکمت سینما» که راوی یکی از نشست‌های جنبی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تالار سوره حوزه هنری بود، با بیان اینکه سینما در فرم نظری و عملی قابل‌مشاهده است، اظهار کرد: گاهی در هر پژوهش سینمایی تنها به تولید فیلم فکر می‌کنیم و به جوانبی که در ساخت فیلم تأثیر دارد بی‌توجه هستیم.

سینما نیازمند فلسطین است
15:02 - 24 بهمن 1402

سینما نیازمند فلسطین است

نشست فکری چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با عنوان «سینما و روایت قدس» با حضور سید مهدی ناظمی قره‌باغ و جمال احمدی در سالن سوره اصفهان برگزار شد.