انیمه دقیقا همان جایی شکل میگیرد که مناظر سینمایی با تخیل در هم میآمیزند. این مدیوم عجیب و غریب (و بعضاغیر قابل تحلیل) فرهنگ، فناوری و بیان انسانی را با هم ترکیب میکند تا چیزی فراتر یک سرگرمی محض باشد.
هنرمندان فلسطینی سالهای زیادی است که با وجود تهدیدها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه خود، دست از حمایت از مردم فلسطین نکشیدهاند.
نشست تأملاتی در مسائل کنونی سینمای ما با موضوع «مردمیسازی سینما» با حضور احمد مقیمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سینما سوره حوزه هنری برگزار شد.
مؤلف کتاب «درآمدی بر حکمت سینما» که راوی یکی از نشستهای جنبی چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در تالار سوره حوزه هنری بود، با بیان اینکه سینما در فرم نظری و عملی قابلمشاهده است، اظهار کرد: گاهی در هر پژوهش سینمایی تنها به تولید فیلم فکر میکنیم و به جوانبی که در ساخت فیلم تأثیر دارد بیتوجه هستیم.
نشست فکری چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با عنوان «سینما و روایت قدس» با حضور سید مهدی ناظمی قرهباغ و جمال احمدی در سالن سوره اصفهان برگزار شد.
در بین آثار بهروز شعیبی در مقام کارگردان، آغوش باز ضعیفترین است. ضعف اصلی مربوط به فیلمنامه است که در آن شخصیتها خوب جان نگرفتهاند و پشتوانه ندارند تا در ذهن مخاطب جایی برای خود باز کنند. ریتم فیلم بسیار کند است و تا بیست دقیقه ابتدایی حتی هنوز مشخص نشده که فیلم میخواهد از چه بگوید.
بعد از مدتها فیلمی از سینمای گیشهپسند بدنه سینمای ایران دیدیم؛ فیلمی که بدون جانکندن مخاطب قصهاش را تعریف میکند؛ فیلمی که نه شعار اجتماعیبودن دارد و نه شعار هنریبودن؛ فیلمی کمادعا از کارگردانی که بارها ثابت کرده کارش را بهخوبی بلد است.
در چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و چهاردهمین جشنواره فجر اصفهان با توجه به فیلمهایی که به جشنواره اصفهان ارائه شد، مروری گذرا بر سه فیلم «دروغهای زیبا»، «شهسوار» و «نبودنت» میکنیم.
دومین ساخته حسین نمازی در سینمای کمدی اجتماعی واقعا یک کپی از فیلم اول او در همین سبک، یعنی «شادروان» است؛ همان شخصیتها، همان فقر و همان خنده تلخ حاصل از فقر و نداری، همان مرگ یکی از بزرگان خانواده و نهایتا همان لوکیشن.
محمود کلاری، فیلمبردار نامآشنای سینمای ایران، خالق فیلم «تابستان همان سال» است. او جهان ذهنی خودش را در این فیلم به تصویر کشیده است.
فیلم «باغ کیانوش» اولین ساخته بلند رضا کشاورز حداد، برگرفته از رمانی با همین نام نوشته علیاصغر عزتیپاک است؛ فیلمی که ماجراجوییهای کودکانهای را در سالهای دفاعمقدس به تصویر میکشد و ظاهرا سعی دارد به مفاهیمی چون شجاعت و تلاش برای مبارزه با متجاوز بپردازد.
قربانعلی طاهرفر که در کارنامه کاریاش تعدادی تلهفیلم و مجموعه تلویزیونی دارد، با اولین فیلم بلند خود که بر اساس کتاب «آپاراتچی» نوشته روحالله رشیدی با برداشتی آزاد از خاطرههای جلیل طائفی اسدی ساخته شده است، در بخش آثار نگاه نو جشنواره فجر حضور دارد.